Diorama ND Mentzelsfelde Abzweig uit 2009

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Diorama ND Mentzelsfelde Abzweig uit 2009

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Bij deze foto's van diorama "ND Mentzelsfelde Abzweig uit 2009, het oudste diorama dat ik nog heb. 10 jaar terug ben ik dit gaan bouwen na dat ik 2 bruggen kreeg. Het is een diorama met redelijk veel andere bouwtechnieken als ik nu gebruik maar ik zou nu nog steeds zo kunnen bouwen. Ik heb toen der tijd nog wat andere dingen gebruikt als nu zoals witmetalen koeien en lantaarnpalen. Ook heb ik toen geloof ik nog poppetjes gebruikt die ik zelf moest schilderen. Inmiddels heb ik een veel grotere voorraad materialen en technieken waar ik mee kan werken. Ook is dit nog uit de tijd dat treinen bestikkeren nog niet volledig ingeburgerd was en ik de ramen er deels nog opschilderde. Inmiddels is dit diorama 10 jaar oud en begint nu ook echt grauw en verstoft te lijken iets wat je bij de laatste foto's uit 2015 al ziet komen.

De vraag is dan( aan jullie) dus ook hoelang moet ik dit diorama laten zoals het is.................?, wanneer moet je besluiten een diorama op te knappen en hoever ga je dan? Het hele diorama overnieuw bouwen of delen vernieuw? Ik ben dit diorama nog lang niet zat en wil zeker het karakter niet aantasten, maar ik wil dit diorama graag nog 10 of meer jaren hebben. Ik hoor graag of er mensen zijn die ervaring hebben met het opknappen van banen/diorama's zonder daarbij het karakter ervan te veranderen. Ik heb natuurlijk pas dat Möhnetalbrücke diorama opgeknapt en uitgebouwd maar juist door dat uitbouwen had ik daar de ruimte meer met alles te spelen.

Goed eerst maar eens wat foto's( meer dan 100):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

2015:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Alro

Re: Diorama ND Mentzelsfelde Abzweig uit 2009

Bericht door Alro »

Prachtige fotoreportage, Michiel!
Leuk om te zien dat je het tien jaar geleden anders aanpakte (op zich natuurlijk ook wel logisch).
Maar ook toen was de kwaliteit hoog.
Top!

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

neudalhausenstadbahn schreef: 29 jun 2019 21:12De vraag is dan( aan jullie) dus ook hoelang moet ik dit diorama laten zoals het is.................?, wanneer moet je besluiten een diorama op te knappen en hoever ga je dan? Het hele diorama overnieuw bouwen of delen vernieuw? Ik ben dit diorama nog lang niet zat en wil zeker het karakter niet aantasten, maar ik wil dit diorama graag nog 10 of meer jaren hebben.
Aangezien het topic zat word bekeken maar mijn vraag niet lijkt te worden opgepikt op deze manier nog maar een poging voor ik in de vraagbaak een topic open met de zelfde vraag.

Groetjes Michiel

Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

geertvt

Bericht door geertvt »

Ik vind het een mooi diorama en ik zou het jammer vinden om het af te breken of er verder aan te sleutelen, maar dat is natuurlijk echt je eigen keuze! Als ik dingen opruim en erg twijfel of ik er geen spijt van ga krijgen dan doe ik het niet weg. Als er echt geen plaats meer voor is dan leg ik het vast met foto's of video. Dat heb je echter al ruimschoots gedaan en daar mogen wij gelukkig van meegenieten.
Succes met je beslissing!

Als tip zou ik het diorama op een plek zetten zonder storende achtergrond elementen. Fototoestel op een standaard zetten en niet rechtstreeks flitsen, maar gebruik maken van indirect licht. Dan komt jouw diorama nog beter tot zijn recht.

Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Hoi Geert, van afbreken of weg doen zal geen sprake zijn tot hij echt van ellende uit elkaar valt. Alleen sommige dingen hebben geen eeuwig leven zoals bomen van gedroogde bloemen die gaan een keer uit elkaar vallen. Bij het iets oudere ND Holzhausen wat inmiddels wel afgebroken heb was dat het geval.

Daarnaast verstoft het ook in een vitrinekast gelukkig heel beperkt maar na 10 jaar gaat het strooisel toch ook stof vast houden waardoor het dus vergrijst ook als er geen direct zonlicht bij kan. Dat is dus wat hier langzaam aan ook gebeurd en de kleuren strooisel waren al vrij grijzig.

Ik zit wel te denken of ik evt. met verdunde verf struiken en gras enzo wat op kan frissen. Dat is wel erg oppassen dat de verf niet uitloopt of dat het te dik is waardoor de structuur van het strooisel dicht loopt en je dus gaat zien dat er verf op zit. Bij bomen werkt dat niet echt of ik moet ze er eerst af halen en later terug plaatsen maar dan is vervangen beter.

Wat jou foto tips betreft snap ik wat je bedoeld maar dat zal ik aan een ander over moeten laten.

Groetjes Michiel

spoor65

Bericht door spoor65 »

Vind dit eigenlijk wel 1 van aansprekende diorama`s die ik van jou gezien heb, kan mij voorstellen dat je die wilt houden, dus opknappen is zeker de moeite waard.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie