Hallo,
Ik wil zelf LED verlichting bouwen in rijtuigen en als front/sluitsignalen in diverse locs en treinstellen.
Dat moet allemaal digitaal schakelbaar zijn, dus via een (goedkope) functiedecoder voor de rijtuigen en via de functie uitgangen van de locdecoders voor de locs en treinstellen.
Er zijn diverse kant en klaar oplossingen te koop. Afgezien van de prijs vind ik het een uitdaging om dat zelf te bouwen. Via internet heb ik inmiddels al verschillende soorten LED-jes gezien (onder andere hele kleine voor front/sluitlichten; 2 kleurenleds ook voor front/sluitlichten; breed stralende leds voor rijtuigverlichting). Er zijn verschillende kleuren licht (goudwit/warmwit/helderwit), waarvan ik niet precies het verschil ken, maar dat zal wel een kwestie van uitproberen zijn?
Wat ik nog niet gezien heb is hoe ik dat allemaal aansluit. Volgens mij horen er weerstandjes tussen de uitgang van de decoders en de ledjes, maar hoe groot moeten die weerstandjes zijn?. Moeten de ledjes in serie geschakeld worden of parallel of maakt dat niets uit? Kunnen er anti-knipper condensators in of moet dat anders? Moet je altijd solderen of werkt geleidende lijm ook (aan dat laatste dacht ik om verlichting in rijtuigen te maken: plak die leds met een stroomgeleider vast in het dak).
Kortom: ik ben op zoek naar praktische tips op dit gebied. Wie kan mij helpen?
Garmt Brink
Ede
zelf led verlichting maken
Re: zelf led verlichting maken
De uitdaging lijkt me om de functieuitgang van de decoder van de locomotief via een enkelpolige koppeling door te sturen naar de rijtuigen als aan/uit signaal. De railspanning wordt als referentiespanning genomen en als voeding voor de verlichting. Met een transitor, een gelijkrichterbrug, een condensator en aan paar weerstanden zou het moeten lukken. 't Is maar een idee. Goedkoop en schakelbaar.
groetjes,
groetjes,