Dus toch weer wezen broeden op een plan om het anders aan te pakken.
Uitgangspunten:
- ik wil lekker kunnen rijden (rondjes), met materiaal wat r2 bochten aan kan
- ik wil nederlands scenery
- Verder geinspireerd door de baan van MSG Driebergen op Rail 2020 (ik ben er niet geweest maar lang leven YouTube!), is een combinatie van station en goederen met wat rangeermogelijkheden zeer gewenst.
- Er is geen vaste plek dus makkelijk opbergen en opstellen is vereist.
Ik moest tot de conclusive komen dat bovenstaande niet mogelijk was in 1 baan gezien de ruimte beperkingen.
De oplossing: 2 banen!
1) een "test baan": platte plaat van 180 x 70 met wat rondjes om lekker te kunnen rijden. Geen scenery. Ik kan deze plaat netjes onder het bed schuiven, waar we een stofvrije ruimte hebben. Ik zal hiervoor Tomix rails gaan gebruiken omdat dit het enige merk is wat in Singapore veel voorradig is en goedkoper. ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.
2) een klein baantje van 114 x 52cm, met een pendelbaan waar nederlands scenery ingewerkt kan worden. Deze baan word Molengat 2. Het is deze baan waar ik me in het draadje op zal richten. Slechts een beperkt gedeelte van mijn collectie zal op deze baan kunnen, de rest zal zijn rondjes op de 'testbaan' moeten doen.
Molengat 2 dus. Het baanplan is bijgevoegd.
Er zijn 2 sporen:
Binnenspoor met R1 bochten. Hier zullen de goederentreinen rijden. Dit zal de PIKO 2400 collectie worden (welke makkelijk door de R1 bochten gaan) met voornamelijk gesloten goederenwagons (Gs), welke naar de stukloods gaan. Er zal een ontkoppelaar geplaatst worden om wat simple rangeerbewegingen te kunnen doen. Ik had graag nog wat meer gedaan, maar de lengte laat gewoon niet meer toe.
Buitenspoor met R2 bochten. Hier komen de personen treinen bij het station. 3 treintjes zullen hier rijden: Wadloper, een BR216 met 2 plan E wagons en een historische stoomlok (T18 met 3 wagons). Voor de laatste 2 zal ook hier het rangeren moeten plaatsvinden dus wederom een ontkoppelaar geplaatst. Mijn RAM/TEE's zouden het station ook kunnen bezoeken al zullen die te lang zijn voor het perron, dus dat word dan alleen voor 'foto momentjes'.
Het schaduwstation kan voor ieder spoor 2-3 treinen huisvestigen. Het idee hiervoor is om op termijn te kijken om het (met iTrain?) te automatiseren dus dat wil ik met de bouw wel in gedachten gaan houden.
Rails word Fleischmann met bedding (in zicht) en Minitrix in het schaduwstation.
Wat betreft scenery zal het beperkt blijven. in de bocht word een molen geplaats (tja, nederlandse scenery...), en verder komt er een station en een stukgoedsloods. De grootste uitdaging zit nog in het stationsgebouw. Op basis van de tekening heb ik straks 7cm van het spoor tot de rand van de bak, wat te weinig word om mijn huidige station (waspik van markenburg) te plaatsen, welke 7.4cm meet. Dus toch nog op zoek naar een alternatief. Zit te kijken naar een bouwpakket van PeArd (station wolvega). Het past betreft formaat beter maar ziet er wel een stuk minder gedetaileerd uit. Ik had nog wel gekeken of het spoor verder van de rand kan gaan liggen maar dan moet de lengte van het perron worden ingekort wat dan problemen gaat opleveren met de treinbewegingen, dus dat is helaas geen optie. Misschien dat het tijdens de daadwerkelijke bouw gaat meevallen (de marges zijn klein…)
wat betreft aansturing: ik gebruik Z21 (zwart). Met 2 banen wil ik geen 2 centrales (zo groot is het allemaal niet), dus de Z21 centrale, de wifi connective (ik rij met de App) en de power voor de wissels etc. komen in een apart koffertje / doosje welke ik dan tijdens de opbouw connecteer. N.a.v. mijn module bouw veel geleerd over al die draadjes dus nu genoeg ideeen hoe het allemaal strakker en slimmer aan te sluiten.
Ik zal in de komende weken weer aan het houtwerk gaan beginnen, en dan hopelijk eind maart met de aanleg beginnen. 3e baan in 3 jaar, we blijven lekker bezig