Aangezien dit baantje een rangeerbaantje word, maar ik ook nog rondjes wil rijden, eerst een 'test baan' in elkaar gezet. 180 x 64 met wat Tomix rails om lekker rondjes te kunnen rijden. Geen scenery en zo gebouwd dat het zo onder het bed geschoven kan worden. Deze was in een paar dagen af (de meeste tijd nog kwijt aan al die draadjes wegwerken).
Dus, vanaf zondag met de rangeerbaan aan de slag. Een baantje met een sterk Nederlands thema. Het stationnetje molengat (naam is maar mee gekomen van de vorige baan) ligt in de polder en is het eind punt van een locaal diesel lijntje. Er komt alleen diesel materieel te rijden met af en toe een museumtrein (stoomlok met 3 CIWL wagons).
Geleerd van de vorige baan dit keer het frame zo ontworpen dat het sterk maar toch vooral ook licht is (omdat de baan op 1 meter 90 hoog staat opgeborgen). De besturings elementen zoals stroom, Z21 en wifi zijn op een apart kastje gebouwd, welke met het restmateriaal van de vorige baan in elkaar is geknutseld. Dit houd ook een boel gewicht weg en maakte de bouw van de baan ook een stuk simpeler.
Dit keer een stuk voorbereider bezig geweest. Voordat het houten frame in elkaar werd gezet al alle gaten geboord. En voordat de rails werd gelegd eerst de DR4018's met alle belangrijke draadjes al geinstalleerd terwijl ik er makkelijk bij kan.
Daarna de rails uitgelegd. Ondanks dat alles was uitgetekent, zie je dat in de werkelijkheid toch altijd wat afwijking is, dus het rangeergedeelte dat het schaduwstation gaat vormen toch nog wat aan moeten passen. Net 2cm ergens extra maakt een boel uit, zeker voor mijn personen wagons welke maar net passen, dus had de wagons er dan ook nog even bijgepakt om alles uit te meten en te simuleren.
Het stuk dat in het zicht komt is met Fleischmann rail met bedding. Na het uitleggen en de belangrijkste gebouwtjes ernaast gepast te hebben zie ik nog wel wat uitdagingen. Het is echt milimeter werk om het passende te krijgen bij het station (ben nu toch aan het twijfelen of ik niet alsnog een ander stationsgebouw dan Waspik moet zoeken) en vanwege de wissels en de ontkoppelaar niet helemaal blij met de situatie bij de stukgoedsloods. Alternatief is een iets kortere loods te plaatsen, moet ik nog even over nadenken....
Nu zal de bouw even stil liggen tot het volgende weekend. Eerst moet de extra lading rails en stootblokken nog binnen komen deze week. Dus in April zal een volgende update hopelijk volgen

en dan hier nog even de eerste foto's: