Welk merk rails en graag ook een motivatie
Welk merk rails en graag ook een motivatie
Omdat ik persoonlijk minitrix gebruik omdat ik daar ooit mee begonnen ben en daar op een gegeven moment zoveel van had dat overstappen niet zo 1 2 3 gedaan was.
Daarnaast ken ik de geometrie van minitrix uit mijn hoofd, en vind ik fleischmann met de standaard bedding niet zo mooi als losse ballast.
Edit:
//
Tof dat mensen zo snel reageren.
Ik zal nog even wat uitgebreider mijn verhaal uitleggen.
Ik heb nog geen vaste baan, die was wel in de planning maar is door ruimte gebrek inmiddels aan de kant gegooid. (zie eigen topic)
Ik heb voor deze baan eigenlijk al mijn benodigde rails al gekocht. Dit was dus voornamelijk minitrix, met hier en daar een verdwaald stukje Roco of Ibertren.
Ondanks dat ik mijn nieuwe baan nog moet gaan maken zal ik bij de huidige rails blijven. Ik vind het verschil peco 55 en minitrix niet zodanig dat ik nu alles wil gaan verkopen.
De slanke wissels van peco zijn absoluut mooier. Maar mijn baan zal niet groot genoeg zijn om deze te gebruiken.
//
En nu sinds ik lid ben van dit forum zie ik eigenlijk heel veel mensen met andere merken. Fleischmann en Peco.
En nu wil ik graag weten waarom jullie die bewuste keuze hebben gemaakt.
Daarnaast ken ik de geometrie van minitrix uit mijn hoofd, en vind ik fleischmann met de standaard bedding niet zo mooi als losse ballast.
Edit:
//
Tof dat mensen zo snel reageren.
Ik zal nog even wat uitgebreider mijn verhaal uitleggen.
Ik heb nog geen vaste baan, die was wel in de planning maar is door ruimte gebrek inmiddels aan de kant gegooid. (zie eigen topic)
Ik heb voor deze baan eigenlijk al mijn benodigde rails al gekocht. Dit was dus voornamelijk minitrix, met hier en daar een verdwaald stukje Roco of Ibertren.
Ondanks dat ik mijn nieuwe baan nog moet gaan maken zal ik bij de huidige rails blijven. Ik vind het verschil peco 55 en minitrix niet zodanig dat ik nu alles wil gaan verkopen.
De slanke wissels van peco zijn absoluut mooier. Maar mijn baan zal niet groot genoeg zijn om deze te gebruiken.
//
En nu sinds ik lid ben van dit forum zie ik eigenlijk heel veel mensen met andere merken. Fleischmann en Peco.
En nu wil ik graag weten waarom jullie die bewuste keuze hebben gemaakt.
Laatst gewijzigd door FidOo op 15 apr 2010 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Ik heb Flm gekozen vanwege de wissels destijds. Die vond ik (toen) redelijk slank. De voorgebakken railstukken vond ik wel makkelijk te verwerken, het is allemaal redelijk degelijk en het is een vrij uitgebreid railprogramma. En ik kon voor een habbekrats een flinke lading van dat spul kopen.
Daarnaast heb ik nog aardig wat rails liggen van vroeger of wat ergens bij een startsetje of zo zat, allemaal Minitrix en Roco.
Als ik nu opnieuw moest kiezen zou het meer Peco worden, code 80 of 55. De flex van code 55 vind ik niet prettig werken. Code 80 verwerkt makkelijker. En natuurlijk zijn de wissels van Peco mooier.
Eerst was ik wat huiverig voor het door elkaar gebruiken van verschillende soorten rails, maar dat maakt me nu geen moer meer uit, verschillen worden later wel weggewerkt met ballasten etc. En het past allemaal prima op elkaar, ook de Peco.
Mogelijk vervang ik de komende tijd in de zichtbare delen nog wat Flm door Peco. Ik ga nog een rangeerterrein maken, dan verban ik de Flm daar heen. Maar dat zie ik wel, ik ben niet zo'n tien-jaar-vooruit planner.
Daarnaast heb ik nog aardig wat rails liggen van vroeger of wat ergens bij een startsetje of zo zat, allemaal Minitrix en Roco.
Als ik nu opnieuw moest kiezen zou het meer Peco worden, code 80 of 55. De flex van code 55 vind ik niet prettig werken. Code 80 verwerkt makkelijker. En natuurlijk zijn de wissels van Peco mooier.
Eerst was ik wat huiverig voor het door elkaar gebruiken van verschillende soorten rails, maar dat maakt me nu geen moer meer uit, verschillen worden later wel weggewerkt met ballasten etc. En het past allemaal prima op elkaar, ook de Peco.
Mogelijk vervang ik de komende tijd in de zichtbare delen nog wat Flm door Peco. Ik ga nog een rangeerterrein maken, dan verban ik de Flm daar heen. Maar dat zie ik wel, ik ben niet zo'n tien-jaar-vooruit planner.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Ik gebruikte vooral fleischmann, heb ik ook het meeste van, dan wat minitrix en arnold (wissels) in mijn schaduwstation met wat afgekeurde fleischman stukken.
Maar ik wil nu ook verder met Peco, erg mooie rails en vooral die wissels, heb al hier en daar wat code 80 bij elkaar gesprokkeld.
Maar ik wil nu ook verder met Peco, erg mooie rails en vooral die wissels, heb al hier en daar wat code 80 bij elkaar gesprokkeld.
Groeten Chris
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Roco en Minitrix hebben dezelfde wissels, maar dat je goedkoop aan veel rails kon komen geeft dan natuurlijk wel de doorslag.shoven schreef:Ik heb Flm gekozen vanwege de wissels destijds. Die vond ik (toen) redelijk slank.
Hier ligt een combinatie van Roco (wissels, bogen en rechte stukken), Minitrix (, 2 boogwissels, bogen en korte rechte stukjes) en Ibertren (alleen wat rechte stukken). Dit omdat ik hier al een grote hoeveelheid van had en de Roco rails goedkoop uit startsets geplukt konden worden. Alle Fleischmann rails heb ik opgeborgen, die vind ik minder mooi door de bedding.
Mocht ik compleet nieuw beginnen dan zou ik voor de Peco rails gaan omdat die veel mooier en goedkoper is.
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Mijn vorige baan Saraan was volledig uitgerust met Fleischmann, en GT-gleiss flex rails voor de overdekte sporen. GT-gleiss is spotgoedkoop en goed, daar ga ik mee door. Over Fleischmann ben ik wat teleurgesteld. Ik vind hun geometrie goed (alhoewel er een diagonale wissel ontbreek in het gamma), maar de wissels zijn te fragiel. Gezien de eenvoud en rubustheid van de Peco wissels, kies ik voor de volgende baan zonder twijfel voor Peco (en GT-gleiss voor de overdekte sporen en het financieel voordeel ervan)
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Peco 55 op het zichtbare deel, 80 voor de rest. De wissels zijn mooi slank en verder heb ik alleen maar flex gebruikt.
Het enige wat ik niet zo briljant vind aan Peco is dat de overgang van 55 naar 80 een hoogteverschil in de rails veroorzaakt dat lastig weg te vijlen is.
Het enige wat ik niet zo briljant vind aan Peco is dat de overgang van 55 naar 80 een hoogteverschil in de rails veroorzaakt dat lastig weg te vijlen is.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Ik gebruik Fleischmann Piccolo. Simpelweg omdat ik voor weinig 80 meter rails kon kopen en mijn startset ook Piccolo had. Dat er een standaard bedding bij zit, maakt me niet zoveel uit. Ik ga toch wel wat extra ballasten aan de zijkanten en er gaat ook met roestkleuren gewerkt worden.
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Peco ziet er het mooiste uit en de prijs is zeer goed te noemen.
-
- Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Mijn persoonlijke voorkeur voor normaalspoor gaat uit naar Peco, mooi, simpel robuust en een stuk minder werk dan zelfbouw. Voor het smalspoor ben je eigenlijk op zelfbouw aangewezen want laten we eerlijk zijn Maerklin spoor Z is een kansloze bedoeling als je al in kleinserie zit te werken.
Robert
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Ik gebruik Minitrix rails en wissels, omdat ik daar mee begonnen ben als jongeling. Roco rails gebruik ik voor de ontbrekende boogstralen en af en toe voor andere delen. Ik gebruik van Peco de kruiswissel en ga wat met Peco flex doen.
mvg.
mvg.
Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Ik rij op Minitrix. In een ver verleden ben ik daar eens mee begonnen en ik gebruik het nog steeds. Deels vanwege sentimentele redenen, maar ook omdat ik geometrie ervan begrijp.
groet, Marcel
groet, Marcel
Laatst gewijzigd door donkyshot op 15 apr 2010 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Mijn testbaan is geheel Fleischmann Piccolo maar de prijs is onderhand wel sky high. Mijn definitieve baan waar ik nu mee bezig ben wordt helemaal PECO code 55 en mijn Fleischmann Piccolo gaat in een hoek van het schaduwstation komen. Ik vind PECO code 55 er geweldig uitzien en het rijdt ook ongelooflijk mooi. En laten we wel wezen de prijs is ook wel een heel stuk apeteitelijker (vooral in Engeland klik maar hier)
groetjes
Johan
groetjes
Johan
Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Ik rijd op het eerste gedeelte met Flm en op de uitbouw Peco 55/80. De Peco was een prijstechnisch interessant verhaal. Bovendien is de kwaliteit van Peco geweldig mooi en goed.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Fleischmann.
toen ik de hobby weer opstartte had ik daar het meeste nog van en ben daarmee verder gegaan.
Ron.
toen ik de hobby weer opstartte had ik daar het meeste nog van en ben daarmee verder gegaan.
Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Fleischmann.
In de startset zat (beter: deze was van) FLeischmann en daar gewoon mee verder gegaan.
In de startset zat (beter: deze was van) FLeischmann en daar gewoon mee verder gegaan.
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
In mijn schaduwstation gebruik ik Flm wissels en de restanten van mijn vorige banen namelijk Minitrix- en Roco flexrails
maar in mijn Rangeergedeelte en in het Station alleen Peco 80 en 55.
Groet, Marc
maar in mijn Rangeergedeelte en in het Station alleen Peco 80 en 55.
Groet, Marc
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Ook ik ben ooit, z`n 33 jaar geleden, begonnen met Minitrix rails, doordat het destijds het meest voor de hand liggende merk was, en mijn eerste treintje een startset van minitrix was.
Nu echter ben ik geheel over gegaan op Peco code 55.
De reden, ja das makkelijk genoeg, het is gewoonweg het mooiste railsysteem dat er is, (persoonlijke mening natuurlijk, want dat kan voor een ieder anders zijn) en daarnaast ook nog eens zeer betaalbaar.
Mijn minitrix rails heb ik allemaal van de hand gedaan, van de opbrengst heb dus peco code 55 weer gekocht, waarbij ik in aantal meters, en aantal wissels er niet op achteruit gegaan ben.
Mvg
Freddy
Nu echter ben ik geheel over gegaan op Peco code 55.
De reden, ja das makkelijk genoeg, het is gewoonweg het mooiste railsysteem dat er is, (persoonlijke mening natuurlijk, want dat kan voor een ieder anders zijn) en daarnaast ook nog eens zeer betaalbaar.
Mijn minitrix rails heb ik allemaal van de hand gedaan, van de opbrengst heb dus peco code 55 weer gekocht, waarbij ik in aantal meters, en aantal wissels er niet op achteruit gegaan ben.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
De voorkeur die ik heb is Fleischmann, ben ooit op 10-jarige leeftijd begonnen met een Startset des Jahres van Fleischmann en altijd bij die rails gebleven om de volgende redenen:
- Simpele, duidelijke geometrie, prima te zagen (zonder rafeltjes) met een speciaal zaagje van Schaal Treinen Huis Amsterdam; - waardering voor de stevigheid en de torsievastheid van de rails;
- is daarmee zo vast te zetten als een huis (bij mij moet alles altijd echt stevig vast zitten... );
- betrouwbaar schakelende wisselaandrijving met een relatief laag stroomverbruik;
- vrijwel geen problemen met ontsporingen, zelfs niet met stijgend 4% R1.
Op het moment ligt alles opgeslagen in de kamer waar de baan binnen een afzienbare tijd gebouwd zal worden, ca. 100 wissels (standaard L+R, drieweg en engels) en 150 meter recht en bochten.
- Simpele, duidelijke geometrie, prima te zagen (zonder rafeltjes) met een speciaal zaagje van Schaal Treinen Huis Amsterdam; - waardering voor de stevigheid en de torsievastheid van de rails;
- is daarmee zo vast te zetten als een huis (bij mij moet alles altijd echt stevig vast zitten... );
- betrouwbaar schakelende wisselaandrijving met een relatief laag stroomverbruik;
- vrijwel geen problemen met ontsporingen, zelfs niet met stijgend 4% R1.
Op het moment ligt alles opgeslagen in de kamer waar de baan binnen een afzienbare tijd gebouwd zal worden, ca. 100 wissels (standaard L+R, drieweg en engels) en 150 meter recht en bochten.
Grtz Ed
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Mijn baan is gelegd met Minitrix rails en wissels.
De eerste N-set die ik kreeg van mijn ouders was van Roco,maar ben toen met gebruikte Minitrixrails gaan uitbreiden omdat daar toen veel meer keus in in was,overigens zijn alle rails en wissels die ik heb, gebruikt gekocht op beursen,dan is het voor mij nog redelijk betaalbaar.
De Fleischmann rails vind ik vanwege de bedding niet mooi,als ik ooit overnieuw zou beginnen ga ik voor de Arnold rails,die vind ik persoonlijk heel mooi om te zien,alleen nog ballasten en er ligt een mooi verouderd spoor.
Van Peco vind ik de slanke wissels mooi,maar vanwege plaatsgebrek kan ik deze niet kwijt,de grens ligt op 15 graden afbuiging.
Alleen mijn tandrad-rails is van Fl.mann omdat Fl.mann de enige is (voor zover ik weet) die tandrad-rails gemaakt heeft,dat maakt niet uit omdat hier geen bedding onder zit.
De eerste N-set die ik kreeg van mijn ouders was van Roco,maar ben toen met gebruikte Minitrixrails gaan uitbreiden omdat daar toen veel meer keus in in was,overigens zijn alle rails en wissels die ik heb, gebruikt gekocht op beursen,dan is het voor mij nog redelijk betaalbaar.
De Fleischmann rails vind ik vanwege de bedding niet mooi,als ik ooit overnieuw zou beginnen ga ik voor de Arnold rails,die vind ik persoonlijk heel mooi om te zien,alleen nog ballasten en er ligt een mooi verouderd spoor.
Van Peco vind ik de slanke wissels mooi,maar vanwege plaatsgebrek kan ik deze niet kwijt,de grens ligt op 15 graden afbuiging.
Alleen mijn tandrad-rails is van Fl.mann omdat Fl.mann de enige is (voor zover ik weet) die tandrad-rails gemaakt heeft,dat maakt niet uit omdat hier geen bedding onder zit.
Mvg Marcel
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 02 sep 2008 11:46
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Ik gebruik de rails van Fleischmann, vooral vanwege de railbedding maar ook vanwege de simpele railgeometrie van 55, 111, 222 mm. Het nadeel vind ik de hobbelige wissels en kruisingen, maar verder wel ok. Ik zie me ook niet zo maar overstappen op een ander merk, want dat loopt enorm in de papieren.
Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Fleischmann Piccolo, omdat ik daar goedkoop een flinke partij van kon inslaan.
Groet,
Marinus
Rijdt: Nederlands, vooral tijdperk IV, V
Baan: Selectrix, zelfbouw SX-centrale, zelfbouw SX-functiedecoders, zelfbouw SX-bezetmelders
Marinus
Rijdt: Nederlands, vooral tijdperk IV, V
Baan: Selectrix, zelfbouw SX-centrale, zelfbouw SX-functiedecoders, zelfbouw SX-bezetmelders
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
- Locatie: Maartensdijk
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
PECO! en waarom, nou omdat de wissels lekker slank zijn en ik die standaard (plastic) bedding van Fleischmann een beetje onrealistisch vind. Prijs vind ik prima. En vind maar eens ontsporingsrails van een ander merk De ontkoppelrails vind ik van PECO maar niets, maar daar is wel iets als vervang op te vinden.
Groeten,
Marcel
Groeten,
Marcel
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Veel goede kritieken gehoord over Peco-rails, daarom eens een proefstuk gemaakt.
De rails komt er goed uit ten opzichte van de omgeving. Dus bij de nieuwe baan die ik aan
het bouwen ben ligt en komt Peco-rail.
Arnold-rails die ik tot nu gebruikte is ook goed maar Peco-rails oogt mooier.
mvg Frans
De rails komt er goed uit ten opzichte van de omgeving. Dus bij de nieuwe baan die ik aan
het bouwen ben ligt en komt Peco-rail.
Arnold-rails die ik tot nu gebruikte is ook goed maar Peco-rails oogt mooier.
mvg Frans
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Minitrix. Vrijwel alles ook tweedehands overigens. Waarom? Goed verkrijgbaar en zonder kant-en-klare bedding. Als er ooit aan volgende grote baan komt wordt het peco 55 oid. voor de slanke wissels.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)