Trein stopt

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Werkpoot

Trein stopt

Bericht door Werkpoot »

Ik heb een minitrix koploper digitaal gemaakt. Ik bestuur mijn baan met itrain. Als ik de koploper opdracht geef te gaan rijden begint hij maar hij stopt na een korte afstand. De lichten blijven branden. Als ik dan de opdracht tot rijden terug draai, even wacht en dan weer opdracht tot rijden geef, rijdt hij weer een korte tijd en stopt dan weer. De lichten blijven aan, ik hoor iets van geluid bij de trein maar hij rijdt niet meer. Als ik de opdracht tot rijden terug draai, even wacht en dan weer opdracht tot rijden geef, rijdt hij weer even en stopt dan weer. Weet iemand wat het probleem zou kunnen zij?

BenQ

Re: Trein stopt

Bericht door BenQ »

Ik denk dat je dit probleem beter op het iTrain-forum kan plaatsen.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

shoven

Bericht door shoven »

Maar is het een iTrain probleem? Doet hij dit ook als je hem handmatig bestuurt?

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Welkom op het forum Jaap. Stel je even netjes voor, dat zijn we hier gewend.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Werkpoot schreef: 13 jan 2021 14:35 Ik heb een minitrix koploper digitaal gemaakt. Ik bestuur mijn baan met itrain. Als ik de koploper opdracht geef te gaan rijden begint hij maar hij stopt na een korte afstand. De lichten blijven branden. Als ik dan de opdracht tot rijden terug draai, even wacht en dan weer opdracht tot rijden geef, rijdt hij weer een korte tijd en stopt dan weer. De lichten blijven aan, ik hoor iets van geluid bij de trein maar hij rijdt niet meer. Als ik de opdracht tot rijden terug draai, even wacht en dan weer opdracht tot rijden geef, rijdt hij weer even en stopt dan weer. Weet iemand wat het probleem zou kunnen zij?
Lijkt mij een probleem met de motor. Heeft denkelijk niets met iTrain te maken, of rijdt de trein wel zonder tussen komst van iTrain?

Groetjes.

Onderwerp starter
Werkpoot

Bericht door Werkpoot »

Heeft niets met itrain te maken lijkt me want alle andere trein-en rijden probleemloos. Zou het kunnen dat er een condensator ingebouwd is die leegloopt en dat hij niet gevuld wordt als hij rijdt maar wel als hij stilstaat?

Michiel

Bericht door Michiel »

Lijkt me een thermische veiligheid dat in werking treedt. De motor lijkt veel meer stroom (en dus vermogen) te consomeren dan verwacht. De decoder wordt warm, en sluit af. Na afkoelen mag de loc weer rijden.

Oorzaken?
- motor zelf: collector vol koolstofprut, vettige koolborstels, rotor sleept tegen de magneten,...
- decoder: kan niet overweg met de ontstoorcondensator over over de motor (oud type motor, condensator met grote capaciteit) -> verwijderen
- mechanisch: teveel weerstand, teveel vet, hard geworden, wielen of tandwielen slepen ergens tegenaan,... Voel eens zonder motor hoe vlot de wielen en overbrenging draaien

Maar dit is dus allemaal erg speculatief. ;)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

FidOo

Bericht door FidOo »

3x3 component?

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie