Mijn project - Station Schwarzburg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Mijn project - Station Schwarzburg

Bericht door martindomburg »

Dag allemaal. Mijn naam is Martin Domburg en zoals ik wellicht eerder heb verteld ben ik herintredend. Ik ben vanaf mijn 8e al bezeten van modelspoor en heb dit tot mijn 17e fanatiek beoefend. maar zoals vele zullen herkennen werd een brommer en auto belangrijker en heb ik toen (Kan mezelf voor de kop slaan) de boel verkocht en achter de vrouwen aangegaan. Ik ben een fanatiek motorrijder geworden en tot voor kort kende ik een leven als topsporter en deed ik aan motorracen op ONK niveau (hoogste in nederland). De vrouw achter wie ik aan ben gegaan ben ik inmiddels mee getrouwd en heb ik de racehelm aan de wilgen gehangen sinds een paar weken. De motorsport blijft een deel van mijn leven gezien mijn nieuwe rol als teammanager maar ik heb nu eindelijk weer tijd om een grote wens uit te laten komen: de modelspoor.

Vandaag overigens hebben we ons eerste huis gekocht en ik heb al een kamer gereserveerd voor de modelspoorbaan en ga de hobby weer oppakken. Ondertussen mijn eerste loc gekocht (Roco V200) en heb ik Winrail 10 aangeschaft en inmiddels is mijn ontwerp gereed. Na onderzoek is er wel eea veranderd in die 10 jaar maar na vergelijken van peco 55 en diverse anderen ben ik toch weer terug op fleischmann piccolo gekomen. Voelt vertrouwd omdat ik er vroeger ook mee werktte. Ik ben van huis uit electricien en zit veel in de meet- en regeltechniek. Ondanks dat ik niet veel ervaring heb met deze fijne electrotechniek ben ik zeker van plan om de baan analoog te voorzien van schakelingen en alternatieve aandrijvingen en beveiligingen.

Het word een leuk project zeker omdat ik vanaf nul begin en eindelijk mijn jongensdroom kan waarmaken. Dit si mijn ontwerp dusver, uitleg volgt onder de foto's

Afbeelding
Het station, depot, neventraject reichenbach, station Burchstadt

Afbeelding
Het traject vanaf het station (niveau is 10cm) de bergen in. Vanaf het station verdwijnt deze de berg in en komt na de bocht weer te voorschijn en loopt langs de bergwand naar de spiraal waar hij voor de bereikt heeft de berg weer inrijd. Via de spiraal klimt deze van 10 cm naar 25 cm en gaat over een grote brug weer de berg in om via een lus weer terug te rijden naar het station.

Afbeelding
Het traject vanaf het station naar niveau 0 via schaduwstation naar traject Burchstadt. Vanaf het station rijde de trein achter de spiraal langs de berg in en daalt hij naar niveau 0 waar zich een schaduwstation bevindt. Na dit schaduwstation komt de trein even te voorschijn als hij voor het station langsrijd en verdwijnt onder het depot. Na het depot komt hij weer te voorschijn op het traject naar Burgstadt waar een station met aftakking ligt naar het industrieterrein. de keerlus ligt in een berg en het industrieterrein zal nog wel veranderen.

Achter het depot loopt een nevenspoor met een pendeltrein voor station Reichenbach dat op 30cm hoogte ligt. Dit bereikt hij d.m.v. een spiraal voorbij het depot. Naast het station Reichenbach ligt boven de keerlus van het bergtraject een dorp op 35cm hoogte. De boemel komt in Schwarzburg binnen op perron 1a, wat links in het beeld ligt met omloopmogelijkheid.

Het station Schwarzburg bestaat uit 2 doorgaande sporen met perron en 2 perronsporen en een speciaal perron 1. Verder een aankomstspoor voor de goederen met omlooptraject en twee uitvalsporen. Door boven twee opstelsporen en vervolgens vier rangeersporen vorozien van goederenloods en omloop. Tevens een aftakspoor naar een kleine kolenmijn.

Het depot bestaat uit een draaischijf met verzorgingsporen.

Nu ik het plan af heb ga ik een seinplan maken en electrische schakelingen bedenken. Alles word electrisch geschakeld met lichtseinen op het hoofdtraject en armseinen op de rangeer, depot, industrie en neventraject. Het tijdperk is II en III omdat ik verzot ben op stoom en goed kan leven met diesel :)
Laatst gewijzigd door martindomburg op 07 mei 2010 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Wim Ros

Re: mijn eerste project - Station Schwarzburg

Bericht door Wim Ros »

Martin, zie de klassieke beginnersfouten geheel terug in je ontwerp. Je hebt veel ruimte die je zeer oneconomisch benut. Veel wissels veel spoor en het gevolg geen lengte in het station om een trein met meer dan 2 personenrijtuigen op te kunnen stellen.
Aan de eenvoud herkent men de meesters. ;)

Mvg
Wim.

FidOo

Bericht door FidOo »

god nou weet ik toch niet wat ik gaver moet vinden. Dat je ONK gereden hebt of deze waanzinnige baan. Je hele verhaal komt bekend voor. Idd vanaf de 16e brommers en toen auto's. Daarna kwam de motor. En de motor is er nog steeds. En over 2 weken ga ik weer naar zandvoort.

Nu genoeg over motoren. Ik ben benieuwd naar je baan en de bouw.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

spoor65

Bericht door spoor65 »

Martin,

Voor een eerste ontwerp naar zoveel jaar is het een leuke tekening, maar helaas moet ik mij toch aansluiten bij woorden hier door Wim genoemd, er zitten zeker klassieke beginnersfouten in. Als eerste het door wim genoemde punt van perronlengte`s, die zijn voor een beetje trein echt veels te kort, of je moet al alleen met korte regiotreintjes uit tijdperk III willen rijden, maar in dat geval heeft het dubbelspoor geen nut, want dat geeft toch echt een hoofdbaan en dus langere treinen aan.

Wat echter een, naar alle waarschijnlijkheid, nog veel groter probleem gaat worden. is de afmetingen van jouw baan, de ondergrond waarop jij jouw grote station hebt getekend, heeft zo te zien een afmeting van pakweg 2,6 meter bij een diepte van 1,35 meter.

Nu weet ik niet of je een mega grote kerel bent, maar ik kan je zeggen dat zelfs iemand van 2 meter, dit niet zal kunnen overbruggen, je armen zullen nooit op alle plekken bij de achter, langs de muur, liggende sporen kunnen komen, en dat is nog niet zo erg, zolang je over de tafel kunt kruipen om er een ontspoord treintje weer op te zetten, maar neem van mij aan, zodra je het is gelukt om er boompjes te planten, en huisjes te plaatsen, dat je het dan wel wilt laten om over de plaat te kruipen.

Kortom, je zult moeten zorgen dat of de tafel van alle kanten benaderd kan worden, zodat je overal bij kunt, of je zult zogenaamde mangaten moeten maken, wat echter met dit ontwerp niet gaat lukken, omdat er gewoonweg te veel rails zo gepland liggen dat daar niet of te weinig ruimte voor is.

Tevens zou ik gaan denken om ergens een schaduw station te bouwen, zodat de treintjes niet alleen ff de berg in en uit rijden, maar je er ook gebruik van kan maken om meer variatie op het spoor langs te laten komen.

Denk je trouwens ook even aan de keerlussen, dat je die ook moet oplossen.

Mijn advies, begin rustig, wil niet te veel in 1 keer,
Echt, het is met modelspoor niet anders dan met motorcross, je zult het met vallen en opstaan moeten leren, maar meestal wil je vanaf het begin te hard, waar door je te vaak valt.

Bereid je dus goed voor, leer van een simpel begin, en ga er van uit, dat hier op het forum, de antwoorden en tips worden gegeven door mede bouwers die zelf die fouten al eens gemaakt hebben of op welke andere manier (ervarings)deskundigen zijn, en ga daarna pas verder naar het grote werk, je reed ten slotte ook niet in jouw eerste jaar al in de topklasse op jouw motor.

Succes.

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Michiel

Bericht door Michiel »

Je hebt ruimte, ambitie en visie. Dat zijn prima ingredienten om een waaauw van een modelbaan te maken. Ik kan bovenstaand commentaar alleen maar bijstaan, en zou je willen adviseren om rustig te plannen. Ga niet overhaast te werk.

Maar als het kriebelt moet je krabben. Ik stel voor dat je tijdens de planning van je grote baan een klein diorama of minibaantje bouwt om wat ervaring op de doen met verschillende technieken. Die ervaring zal je erg goed van pas komen met het goed plannen van de echte baan.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Dag Mensen,

Jullie kritiek word zeker gewaardeerd. De perronlengte is bij nader inziens toch te kort en ook de breedte is aan de lange kant. Geeft niks want ik heb tijd zat om een nieuw ontwerp te maken. Kan pas in oktober beginnen met bouwen.

Rest me niets anders dan wederom achter winrail te kruipen. Goh wat een straf 8-)

Alle andere kritiek is welkom, nog meer opmerkingen kan ik mooi meenemen. Iets wat ik uit de racerij heb geleerd is dat hardlopers doodlopers zijn :D

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Zo :ugeek: ik ben flink aan de slag geraakt met jullie opmerkingen en heb een compleet nieuw ontwerp gemaakt dat naar mijn mening er ook beter op is geworden:

Afbeelding

Afbeelding

Het ontwerp bestaat nu uit vier delen

Het station Hoogte 10cm
Voorzien van 4 perronsporen van meer dan 1 meter lang, en een paradespoor 1 die tevens word gebruikt voor dienst naar mijn werktafel onder de mom van nevenspoor. De omloop van spoor 1 zal waarschijnlijk wel komen te vervallen. Voor de goederen een ontvangstspoor van meer dan 1 meter en een omloop van 1 meter voorzien van uitwijksporen en twe opstelsporen. Tevens is er een goederendepot en lodepot voorzien van alle verzorging voor stoomlocomotieven.

Bergtraject
Het traject vertrekt linksom achter het depot langs en gaat d.m.v. een spiraal naar 35 cm hoogte. Hier komt hij de berg uit over een grote brug naar het bergstation Reichenbach en zal links in de berg weer omkeren.

Daltraject
Het langste traject, de baan vertrekt parallel met een industrielijn en keert om het insustrie heen en gaat langs de berg weer terug naar een spiraal die het spoor nar beneden brengt +0 waar zich een schaduwstation bevind. Hierna keert de trein weer terug.

Industrieterrein
Dit spreekt bijna voor zich, er bevind zich een kolenmijn en machinefabriek alsmede een staalfabriek.

Ben benieuwd of ik nog dingen over het hoofd heb gezien. Ik zie de kritiek graag tegemoed. Het is geen realistisch ontwerp maar wel een combo tussen rijplezier en detail naar mijn mening.

Hookies

Bericht door Hookies »

Het is net wat je zegt: een druk plan met weinig ruimte voor scenery, maar jij gaat vooral voor rijden en dat is jouw keuze.

Ik heb echter drie opmerkingen:

1) Hoe lang is het bovenste perron bij het station? Ik vind het niet lang ogen, maar ik heb ook geen idee wat de lengte van treinstellen in tijdperk II en III was. Misschien kun je de wissels wat meer opzij schuiven om toch een iets grotere lengte te krijgen? Dan past een lange Rheingold of TEE er ook nog wel in. Zie ik nu ook dat je tussen het station en het eerste perron een extra stuk spoor hebt gelegd?

2) Ik vraag me af of je spiraal wel groot genoeg is. Ik weet niet welke railsoort je gebruikt hebt om in te tekenen, maar het lijkt alsof je spiraal R1 en R2 is. Ik hoop dat het je lukt om met een cirkelvormige spiraal het bovenliggende spoor over het onderliggende spoor heen te laten draaien zonder een aanzienlijk stijgingspercentage te hanteren.

3) Je zegt dat je het omloopstukje weg wilt halen. Waarom zou je dat doen? Dat is nou iets wat juist bij jouw tijdperk hoort. Tegenwoordig worden er geen stations meer ingericht die geschikt zijn om om te lopen, maar dat was vroeger heel normaal.

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Hookies schreef:Het is net wat je zegt: een druk plan met weinig ruimte voor scenery, maar jij gaat vooral voor rijden en dat is jouw keuze.

Ik heb echter drie opmerkingen:

1) Hoe lang is het bovenste perron bij het station? Ik vind het niet lang ogen, maar ik heb ook geen idee wat de lengte van treinstellen in tijdperk II en III was. Misschien kun je de wissels wat meer opzij schuiven om toch een iets grotere lengte te krijgen? Dan past een lange Rheingold of TEE er ook nog wel in. Zie ik nu ook dat je tussen het station en het eerste perron een extra stuk spoor hebt gelegd?

2) Ik vraag me af of je spiraal wel groot genoeg is. Ik weet niet welke railsoort je gebruikt hebt om in te tekenen, maar het lijkt alsof je spiraal R1 en R2 is. Ik hoop dat het je lukt om met een cirkelvormige spiraal het bovenliggende spoor over het onderliggende spoor heen te laten draaien zonder een aanzienlijk stijgingspercentage te hanteren.

3) Je zegt dat je het omloopstukje weg wilt halen. Waarom zou je dat doen? Dat is nou iets wat juist bij jouw tijdperk hoort. Tegenwoordig worden er geen stations meer ingericht die geschikt zijn om om te lopen, maar dat was vroeger heel normaal.

Mvg,
Martin
He Martin (ha naamgenoot)

De vier hoofdsporen zijn langer als een meter, mijn doel is om vier sneltreinen te laten rijden met vijf rijtuigen. De goederentreinen blijven ook binnen die meter. Heb voorlopig zat aan :) Het gaat me inderdaad om het rijplezier. Als klein kind was ik meer gefasineerd door de vele wissels als het landschap. Ik houd wel heel erg van bergen en detail dus de hoofdmaat in mijn project is rijden, rangeren en bergen. Qua scenery zal ik veel aandacht besteden aan de sporen en de bergen. Tevens zitten er ook een aantal bruggen in en er komt een klein dorp en burcht.

De spiralen zijn geinspireerd door het Fantasia project waarmee je met 5 cm hoogte en een kleine radius toch een spiraal kan maken. De binnenste straal is 446 mm en dat geeft volgens WInrail een stijging van 2% wat acceptabel is. De omloop op het bergtraject links is het krapst met een radius van 413mm maar goed die kan breder als het moet. dat gaat dan ten koste van het industrie.

groetjes

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

mijn eerste project - Station Schwarzburg - deel 2

Zo :ugeek: ik ben flink aan de slag geraakt met jullie opmerkingen en heb een compleet nieuw ontwerp gemaakt dat naar mijn mening er ook beter op is geworden:

Afbeelding

Afbeelding

Het ontwerp bestaat nu uit vier delen

Het station Hoogte 10cm
Voorzien van 4 perronsporen van meer dan 1 meter lang, en een paradespoor 1 die tevens word gebruikt voor dienst naar mijn werktafel onder de mom van nevenspoor. De omloop van spoor 1 zal waarschijnlijk wel komen te vervallen. Voor de goederen een ontvangstspoor van meer dan 1 meter en een omloop van 1 meter voorzien van uitwijksporen en twe opstelsporen. Tevens is er een goederendepot en lodepot voorzien van alle verzorging voor stoomlocomotieven.

Bergtraject
Het traject vertrekt linksom achter het depot langs en gaat d.m.v. een spiraal naar 35 cm hoogte. Hier komt hij de berg uit over een grote brug naar het bergstation Reichenbach en zal links in de berg weer omkeren.

Daltraject
Het langste traject, de baan vertrekt parallel met een industrielijn en keert om het insustrie heen en gaat langs de berg weer terug naar een spiraal die het spoor nar beneden brengt +0 waar zich een schaduwstation bevind. Hierna keert de trein weer terug.

Industrieterrein
Dit spreekt bijna voor zich, er bevind zich een kolenmijn en machinefabriek alsmede een staalfabriek.

De vier hoofdsporen zijn langer als een meter, mijn doel is om vier sneltreinen te laten rijden met vijf rijtuigen. De goederentreinen blijven ook binnen die meter. Heb voorlopig zat aan Het gaat me inderdaad om het rijplezier. Als klein kind was ik meer gefasineerd door de vele wissels als het landschap. Ik houd wel heel erg van bergen en detail dus de hoofdmaat in mijn project is rijden, rangeren en bergen. Qua scenery zal ik veel aandacht besteden aan de sporen en de bergen. Tevens zitten er ook een aantal bruggen in en er komt een klein dorp en burcht.

De spiralen zijn geinspireerd door het Fantasia project waarmee je met 5 cm hoogte en een kleine radius toch een spiraal kan maken. De binnenste straal is 446 mm en dat geeft volgens WInrail een stijging van 2% wat acceptabel is. De omloop op het bergtraject links is het krapst met een radius van 413mm maar goed die kan breder als het moet. dat gaat dan ten koste van het industrie.

Er zijn voor mij een aantal dingen nieuw waar ik nog geen ervaring mee heb (vroeger had ik als student geen budget en ruimte) en wat ik in mijn ontwerp heb meegenomen omdat dit lang op mijn verlanglijst staat:

- draaischijf
- bruggen
- spiralen
- hellingen
- vertraging in seinen en electrische wissels
- blokschakelingen
- realistisceh optrek en afremvertraging
- schaduwstation

Dat is een beste lijst, ik houd het op analoog omdat ik goed aan relais kan komen via mijn werk. De rails val ik toch op het vertrouwde Fleischmann terug maar ga wel over op rustiger omschakelen. Het tijdperk is zoals gezegd III en ik heb geen illusies van langere treinen als een meter. tegen die tijd dat mijn verzamleing zo is uitgebreid zal ik al wel een nieuwe project hebben gemaakt :) haha zit niet stil.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Update:

Ik heb voor het overzicht mijn nieuwe ontwerp geopend in een nieuwe topic deel 2!!!!!!!

Rob Fongers

Re: mijn eerste project - Station Schwarzburg - deel 2

Bericht door Rob Fongers »

Martin,

Waarom begin je nu weer in een nieuw draadje. Dit is zo zinloos want de commentaren gaan nu over meerdere draadjes zwerven, net zoals al reeds met je wissels en rails gebeurd.

Vind je het gek dat je de Afbeelding mist

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Tja, en dat is nu juist weer niet zo handig.

Mvg
Wim.

Hookies

Bericht door Hookies »

Ik zou het ook niet bij de bouw van een baan zetten, maar bij baanplannen. Als Hans niet op vakantie was, had hij alles op één hoop kunnen vegen en in het juiste hokje kunnen plaatsen.

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

H@Ns
N-spoor

Bericht door H@Ns »

Hallo,

Hans is nog niet op vakantie en gaat zo proberen de 2 draadjes samen te voegen.

De draadjes zijn samengevoegd.

Hans :D

https://www.n-spoor.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Re: Mijn project - Station Schwarzburg

Duidelijk, excuus hiervoor.

Maar on-topic: enig goede tips betreft het nieuwe ontwerp?

spoor65

Bericht door spoor65 »

Martin Domburg,

De enige tip die ik je heel graag wil geven op dit moment, doe het rustig aan, probeer niet het wiel opnieuw uit te vinden.
Laat de info die je hier krijgt, op de diverse onderwerpen die jij inm hebt aangekaart, in even zoveel topics, eerst eens goed tot je door dringen, lees ze door, zet het ff goed op de rij, en ga daarna weer 1 stapje verder, je probeerd, denk ik, nu teveel verschillende dingen tegelijk uit te vogelen en daardoor, heb ik het idee, komt er in zeer korte tijd veels te veel info bij jou binnen, waardoor het vervolgens in jouw reactie`s hier, lijkt of je door de bomen het bos niet meer ziet, want zo te zien haal je soms info door elkaar, of heb je tenminste er je alleen maar oppervlakkig in verdiept, en vlieg je vervolgens al weer naar de volgende stap.

Dit bedoel ik echt niet negatief, maar ik merk aan reacties hier, dat men je graag wil helpen, maar dan logischerwijs ook van terug verwachten dat je die info goed gebruikt en ter harte neemt, niet dat je alles moet doen wat men je aanraad, maar wel dat wij het idee hebben dat jij er goed mee weg kunt en er uiteindelijk ook echt wat aan hebt.

Echt Martin, ga even stap voor stap
begin eens met het bekijken welke rail je echt wil gebruiken, je weet nu dat Fleischmann niet echt je van het is voor jou, daar je graag met andere wisselaandrijvingen wilt gaan werken. toch ga je ondertussen wel een baan ontwerpen met FLM rails, enz, enz.

Begin nu eerst eens bij het begin, neem de tijd voor een baanontwerp, ga ondertussen eerst eens een klein proefbaantje bouwen, waarop je wat kunt uit testen, bv om te zien welke wisselaandrijving en welk merk rail je nu echt prettig vind.

Als je dat allemaal voor je zelf hebt weten uit te zoeken, kun je veel gerichter je vragen stellen, zowel in jouw proefproject als later.

Je zult echt gaan merken, door gerichter te gaan werken, stap voor stap, kun je veel gerichter vragen stellen met veel meer gerichtere antwoorden, daarmee zul je veel meer plezier gaan krijgen in de hobby, omdat het resultaat veel beter zal zijn, zonder het heen en weer gezwaai zoals nu, het lijkt soms alsof je per ongeluk tegen de rijrichting in van start bent gegaan.

Het zal o zo jammer zijn, dat je door een valse start veels te vroeg moet af haken in deze mooie hobby.

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Zie hier een nieuw ontwerp, de ruimte voor mijn vorige ontwerp bleek toch niet geschikt voor de modelbaan dus was ik genoodzaakt om uit te wijken. Ik heb alle tips nogmaal doorgenomen en ben aan het ontwerpen geslagen en dit si waar ik me goed in kan vinden.

Het grote staion Schwarzburg kent twee doorgaande sporen verdeeld over vier perrons. Ook is er een perron met omloop voor het traject Schwarzburg - Steinbach. Verder bestaat het station uit een ontvangst- en rangeergedeelte voor goederentreinen en een laad-los sectie. Voor de stoomlocomotieven is er een verzorgingsterrein ingericht. De baan word gemaakt volgens periode III. Het station Steinbach is een klein station voorzien van locloods, goederenloods en kleine industrie in de vorm van een kolenmijn.

Het hoofdtraject kent twee richtingen. Vanuit station Schwarzburg vertrekt de trein naar links en verdwijnt achter het emplancement langs naar beneden waar hij via een schaduwstation weer terug komt in het station. Hieruit vertrekt hij weer en verlaat het station rechts om bij de splitsing naar Steinbach de berg in te gaan en dmv een helix op +150mm te verschijnen. In de tweede berg klimt de trein dmv een tweede helix naar +400mm om daar over de Bietschtal brug in de eerste berg weer te keren.

Ontwerp: Tijdperk III
Aantal treinen hoofdlijn: 4 (ca 5 rijtuigen)
Schaduwstation kent vier opstelsporen.
Alles analoog
Rails worden Fleischmann Picollo
Laatst gewijzigd door martindomburg op 17 mei 2010 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

henry

Bericht door henry »

martin,
een mooi ontwerp maar als ik me niet vergis gebruik je rails van fl picolo.
mischien zie ik het fout maar volgens mij gebruik je de r1 bocht en diverse gebogen wissels.
als je mijn draadje leest zie je wat voor ellende je krijgt als er treinen met kortkoppeling doorheen gaan.
aals dit alleen een plan is zou ik deze weglaten en het geheel aanpassen, maar goed het is jouw plan

groetjes henry

Hookies

Bericht door Hookies »

Van je spiraalspaghetti aan de rechterzijde, zowel onder als boven, kan ik weinig chocola van maken. Het lijkt erop alsof sommige sporen hoger liggen dan de andere sporen. Misschien kun je hier ook iets over zeggen. Ook lijkt het alsof je de nodige wissels in de spiralen hebt, waarbij je vanuit de binnenbocht komt en de buitenbocht kruist. Dat lijkt me verdraaid lastig te realiseren, maar ik ben daar ook geen expert in.

In elk geval zie ik enorm veel rails en weinig ruimte voor scenery. Maar wellicht gaat het jou ook niet om de scenery, maar om het rijden.

Mvg,
Martin

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

henry schreef:martin,
een mooi ontwerp maar als ik me niet vergis gebruik je rails van fl picolo.
mischien zie ik het fout maar volgens mij gebruik je de r1 bocht en diverse gebogen wissels.
als je mijn draadje leest zie je wat voor ellende je krijgt als er treinen met kortkoppeling doorheen gaan.
aals dit alleen een plan is zou ik deze weglaten en het geheel aanpassen, maar goed het is jouw plan

groetjes henry
Hoi henry,

Ik heb hem gelzen inderdaad, voor het eerst dat zoveel lezen leuk is 8-) . Ik heb een afweging moeten maken met wat ik precies wilde. De ruimte is beperkt en ik heb nog niet veel rollend materiaal. Er is ruimte om de spiraal ui te voeren met R2 binnen en iets wat tuusen R2 en R3 in zit. Dit kreeg ik niet goed in elkaar in Winrail. Wellicht in mijn definitieve ontwerp al wel 8-)

Ik weet nog niet zeker of ik meteen al met kortkoppeling ga rijden. heb het vroeger wel gedaan en dat ging altijd goed in R1 en R2. Ook de gebogen wissels zijn een compromie. Ik wilde op deze baan alle facetten integregen: hoofdlijn, rangeren, nevenlijn, locdepot, industrie. Ook wilde ik een helix en schaduwstation en staat de bietschtal brug op mijn verlanglijst. OP deze manier is het mogelijjk maar met de compromie dat niet alles kort gekoppeld kan worden en de snelheid op het station niet hoog kan zijn.

shoven

Bericht door shoven »

Ik zie een flink aantal boogwissels, die kun je beter niet gebruiken vanwege de R1 boog die erin zit. (als je ze toch gaat gebruiken: ik heb er nog wel voor een zacht prijsje :mrgreen: )
Het stikt verder van de kopsporen, daaruit leid ik af dat je veel gaat rangeren. Past dat allemaal?
De rangeersporen en sporen in het station zijn vrij kort, dat kan passen bij tp III maar wel een aandachtspunt.(hoe lang zijn je treinen?) Het deel rechts is mij niet overal even duidelijk, misschien de secties wat kleur geven?
Verder vind ik het een vrij druk geheel maar dat is jouw keus.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Hookies schreef:Van je spiraalspaghetti aan de rechterzijde, zowel onder als boven, kan ik weinig chocola van maken. Het lijkt erop alsof sommige sporen hoger liggen dan de andere sporen. Misschien kun je hier ook iets over zeggen. Ook lijkt het alsof je de nodige wissels in de spiralen hebt, waarbij je vanuit de binnenbocht komt en de buitenbocht kruist. Dat lijkt me verdraaid lastig te realiseren, maar ik ben daar ook geen expert in.

In elk geval zie ik enorm veel rails en weinig ruimte voor scenery. Maar wellicht gaat het jou ook niet om de scenery, maar om het rijden.

Mvg,
Martin
snap je vraag, dat is het vervelende van 2d tekenen. Ik heb de hoogtes niet vermeld, stom. Het traject loopt onder de berg in vanuit station +0. In de berg stijgt hij met een helix naar +150 waar hij de berg verlaat naar de bovenste berg over een talud. In de bovenste berg stijgt hij in een tweede spiraal naar +300 waar hij over de bietschtal brug de oversteekt maakt naar de onderste berg waar een keerlus zit. Het overlapt mekaar dus telkens en dat is best lastig om te zien.

De bovenste berg geeft plaats aan een brucht en de onderste berg word voorzien van bergdorp. De bocht linksom het station word gelegen in een bos. De prioriteit bij mij licht in rijden en daarbij geniet ik graag van bergscenery en spoorse plaatjes. Emplancementen doen me meer :twisted:

hopelijk kan je hier wijs uit worden :mrgreen:

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

shoven schreef:Ik zie een flink aantal boogwissels, die kun je beter niet gebruiken vanwege de R1 boog die erin zit. (als je ze toch gaat gebruiken: ik heb er nog wel voor een zacht prijsje :mrgreen: )
Het stikt verder van de kopsporen, daaruit leid ik af dat je veel gaat rangeren. Past dat allemaal?
De rangeersporen en sporen in het station zijn vrij kort, dat kan passen bij tp III maar wel een aandachtspunt.(hoe lang zijn je treinen?) Het deel rechts is mij niet overal even duidelijk, misschien de secties wat kleur geven?
Verder vind ik het een vrij druk geheel maar dat is jouw keus.
Klopt inderdaad, de treinen zijn maximaal 5 rijtuigen (max 1.mtr) en goederentreinen niet langer dan 1 mtr. Het rangeergedeelte (inderdaad) bestaat uit aankomst en vertrek sporen, opstelsporen en een laad-los gedeelte bovenin. Zonder de gebogen wissels kan ik niet langer gaan dan 75cm treinen en dat vind ik nie wat.

Mischien dat dit wat verhelderd, heb wat gevonden in Winrai, begin er steeds meer in thuis te geraken:
Schwarzburg V.png
Poging tot 3D:
Image2.jpg
Eigenlijk zou dit in het tabje "baanplan" moeten zitten maar dan krijg je weer draadjes. Ben benieuwd naar de kritieken zodat ik dat kan meenemen in het definitieve ontwerp. De afmetingen zijn 2.40 x 2.10 b.t.w.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Kleine update:

Ben nu druk bezig met het ontwerpen van schakelschéma's. Heb al 8 pagina's simpel schakelen af, ga nu beginnen met een automatisch baanvak verdeeld in 8 secties.

De baan heeft een aanpassing: links van het station loopt de baan met een R2 bocht om de emplancement heen. Dit vind ik niet mooie en ga dit oplossen door hier een hoog stadsgedeelte te construeren waarbij de trein onder de stad rij en achter het station de stad weer uit rijdt.

verwachte start van de bouw: oktober 2010 :P :P

Plaats reactie