Jullie kennen mij van mijn modulestation en 3d print en spuitwerk en natuurlijk de verkoop van 3d geprinte magneet koppelingen! Ik plaats tegenwoordig veel op facebook op mijn eigen pagina die ik deel in de N-spoor pagina en de 1:160 pagina, maar ik zal ook eens wat uitgebreider hier op het forum verslag doen en voor de mensen die geen Facebook hebben. Verder vind je dus meer op https://www.facebook.com/Paul-P-Trein-N-104983204772124
Het begin
Heel lang heb ik al eens gedacht over een baantje thuis op zolder, ik heb immers een zolder groot genoeg voor een flinke baan, maar net niet groot en geschikt om mijn module station dat op de club staat neer te zetten. Echter ben ik meestal zo druk met activiteiten op of voor de Delftse Modelbouwvereniging waar ik al sinds 2000 lid van ben (alle techniek aanleg en onderhoud aan alle club modules naast mijn eigen modules, treintjes repareren, anderen helpen, mijn bestuursfunctie etc..) dat ik niet eens tijd over zou hebben om thuis ergens aan te beginnen. Maar toen kwam de corona pandemie en moest de club dicht of konden er maar een beperkt aantal mensen komen, en ook zonder evenement in het vooruitzicht is er toch minder drive om van alles te gaan bouwen. Bij de tweede lockdown, was ik toch weer wat gaan tekenen in de kerstvakantie en had ik door wisselen van werkgever in februari ineens 3 weken vrij over en ben ik maar eens begonnen met zaagwerk voor de basis van het project.

Een deel van de baan, zo ver als ik inmiddels ben
Het ontwerp
Het plan is ontstaan uit de wens voor een paradebaantje om alle treinen die ik thuis in de vitrines heb staan ook eens een rondje te laten rijden. Die paradebaan werd al snel groter en groter in het tekenprogramma, maar ook wel weer kleiner toen het een beetje te veel ruimte ging innemen. Er moest immers wel een kleine werkplek overblijven en een ruime hoek voor logees. Daarnaast is de ruimte groot maar zijn er langs de wand allemaal obstakels zoals leiding kokers / ventilatie kanaal, ontluchtingsbuizen van de verwarming, een wastafel en de boiler. Wel een grote ruimte (8,5m lang) maar dus niet een handige ruimte voor een treinbaan. Eenmaal alle obstakels ingetekend in het treinontwerp programma Scarm, bleken er toch wel mogelijkheden om overal om heen te gaan als je het maar op maat maakt.
Het ontwerp bestond in het begin uit twee viersporige helixen waar tussen treinen rijden, inmiddels had ik op de club ook al een helix gebouwd, maar ik kwam er toch steeds meer achter dat ik juist lange treinen wilde rijden en dat mijn City Nightline stammen van 12 tot 15 rijtuigen al op de vlakke baan niet door elke loc zijn te trekken. De helix was dus geen optie meer, en ook al had ik al een paar lagen gebouwd ging deze weer uit elkaar en zou het frame hergebruikt worden voor één van de keerlussen.
Doorrijdend kopstation
Ik kwam er achter dat een volledig station te veel ruimte in zou nemen voor lange treinen. Op verschillende beurzen heb ik wel eens een aantal banen gezien waarbij de suggestie wordt gewerkt van een kopstation, kopstations vind ik sowieso iets imposants hebben, maar dat de sporen onder het hoger gelegen stations gebouw toch doorlopen naar een schaduwstation. Dit leek mij een ideale manier om toch een kopstation te hebben, maar ook een doorgaande hoofdbaan met de mogelijkheid om goederentreinen en getrokken personen treinen door te laten rijden zonder omlopen van de loc. Daarnaast scheelt dat een hele wisselstraat en dus meters ruimte! Zo veel ruimte zelfs dat er aan de kant van de wisselstraat juist extra ruimte ontstond voor een ander gaaf idee, namelijk opstelsporen tussen de wisselstraat in voor treinstellen, zoals je in echt ook wel eens ziet bv in Rotterdam Centraal.
Enkele voorbeelden:

Ruimte voor scenery
De baan is dus geen klein parade baantje meer geworden, maar plek voor scenery blijft wel beperkt. Ik weet zelf uit ervaring van modulebaan bouwen dat je op een klein stukje naast het spoor al behoorlijk veel tijd kan steken in scenery en dat je vaak ook niet veel ruimte nodig hebt om er toch wat van te maken, dus dat is voor mij niet echt een nadeel. Mocht het helemaal vol staan, dan kan ik er altijd nog voor kiezen om aan de voorkant er nog een deel tegen aan te bouwen, maar voor mij is scenery ook al een mooi rangeerterrein of wagon onderhoudswerkplaats. Bovendien komt het station boven de sporen net als het bus station, dus ik ga een beetje de hoogte in bouwen.
Ontwerp van de baan:

Het stationontwerp uitgeprint 1:1 met wat treinen er opgezet, enkele sporen lopen door achter de twee schermen van de werkplek.
Museumlijn
Een deel van mijn verzameling treinen bestaat ook uit ouder materieel dan de doorsnee verzameling en ook wat oud Duits en stoom. Dit komt voornamelijk omdat dit ook te zien is bij vele museumlijntjes die we in Nederland hebben, denk aan SSN, VSM, ZLSM en STAR. Het leek me leuk om ook eens zo'n een module te maken met zoiets, maar dat neemt meteen veel ruimte in en dat zou weer een project er bij zijn. Ik zag binnen één van de keerlussen de mogelijkheid om daar binnen een lokloods te maken met een kleine museumhalte, een dergelijk stationsgebouw van Tilly Models had ik al eens gebouwd. Daarnaast had ik nog een schiebebuhne (rolbrug) van Brawa liggen en ook die paste in het rondje erbij. Leuk voor onderhoud aan moderne locomotieven zoals bij Shunter in de Waalhaven.

Het eerste ontwerp van de museum baan, later zijn er nog wat dingen veranderd tijdens het bouwen.
De constructie
Ik bouw mijn baan uit 20x50mm latten in een frame constructie en bouw daarop nog een 50mm hoge dijk waar het spoor op komt, dan kan ik naast de dijk heel makkelijk kiezen welke hoogte de scenery komt en kan je ook met het spoor nog naar beneden. Veel mensen bouwen hun treinbaan uit een plaat, maar daarmee beperk je jezelf al snel met hoogte verschillen. Als je het spoor op de plaat ligt is het niet makkelijk meer om dan delen lager te leggen, voor een bergbaan misschien niet erg, maar voor een Hollands landschap waar het spoor vaak op een dijk ligt en de rest van het land lager ligt is dat niet handig, vandaar het frame met 50mm hoge dijk. Op de dijk komt dan wel een plaat van 10mm multiplex. Van mijn vorige werk was er stapels multiplex over afkomstig van platen om de flenzen van 24 inch afsluiters te beschermen. Die gingen anders de afvalbak in dus die had ik al een aantal jaar bewaard op zolder, dat scheelt toch weer veel geld als je het niet hoeft te kopen.

De eerste stap in het bouwen van de keerlusmodule met museumspoor

De modules langs het dak, slingerend om de was tafel en de boiler. Smalle modules zodat er nog genoeg ruimte over blijft voor de logeerhoek.
tot het volgende bericht