Kleur in periode II
-
Onderwerp starter - Berichten: 1382
- Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11
Kleur in periode II
Al een tijdje vraag ik me af of het spoorgebeuren vroeger (periode) inderdaad zo grauw en grijs was als je soms op spoorbanen ziet?
Ik snap dat de meeste stoomtreinen zwart met wat meer of minder rood waren en de rijtuigen donkergroen en de wagons vaak grijs of bruin.
Maar wat betreft de andere spoorweg constructies? Soms zie ik rond musea spoortjes wel eens een waterkraan, met een kleurtje, of een zandtoren met leuk likje verf, maar was dat vroeger ook zo?
Helaas hebben we doorgaans alleen zwartwit foto's om naar te kijken, dus iedere andere bron van informatie of kennis zou fijn zijn.
Zijn er op dit mooie forum mensen die daar iets zinnigs over kunnen zeggen?
Natuurlijk kan ik op onze baan doen wat ik wil, maar ik probeer toch wel de werkelijkheid te benaderen.
Ik snap dat de meeste stoomtreinen zwart met wat meer of minder rood waren en de rijtuigen donkergroen en de wagons vaak grijs of bruin.
Maar wat betreft de andere spoorweg constructies? Soms zie ik rond musea spoortjes wel eens een waterkraan, met een kleurtje, of een zandtoren met leuk likje verf, maar was dat vroeger ook zo?
Helaas hebben we doorgaans alleen zwartwit foto's om naar te kijken, dus iedere andere bron van informatie of kennis zou fijn zijn.
Zijn er op dit mooie forum mensen die daar iets zinnigs over kunnen zeggen?
Natuurlijk kan ik op onze baan doen wat ik wil, maar ik probeer toch wel de werkelijkheid te benaderen.
Stoom, Stroom en Chocolade periode II
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
-
Onderwerp starter - Berichten: 1382
- Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11
Re: Kleur in periode II
Stoom, Stroom en Chocolade periode II
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
Re: Kleur in periode II
Tja ik wel geloof dat ik het met je eens ben, al zou dat een subjectieve waarneming kunnen zijn. Op oud beeld is het lastig te bekijken want kleurecht beeld is ook pas van de laatste paar decennia (plus het feit dat oude fotoafdrukken verbleken). We zouden het dus bij onze senioren moeten navragen, bijvoorbeeld Ben ('BenQ') hier op het forum.
Ook meen ik dat kleur en vormgeving tijdsbeeld is. Alles wordt nu veel meer op doelgroep vormgegeven en is er een breed kleurenpalet beschikbaar, niet zelden voor verkoop- en omzetdoeleinden. Zeg maar het gevecht om attentie bij de kopers en klanten, die misschien zelf ook wel weer willen/durven op (te) vallen. Pastelkleurtjes en de voorzichtige donkere kleuren van auto's maakten in de jaren '70 ook plaats voor hippe lichte kleuren zoals oranje, appelgroen en geel. In die jaren voerde de DB de toen moderne 'popkleuren' voor rijtuigen in, om vast te stellen of en welk kleurgebruik de consument aanstond. Ook de NS heeft met kleuren geëxperimenteerd. Deels was dat ten behoeve van herken- en zichtbaarheid, dus eveneens voor veiligheid. Want ook dat is een maatschappelijk fenomeen. Met het toenemen van bevolking is het risico op ongevallen groter dus worden ook alle hekken, palen, slagbomen etc. steeds feller van kleur en daarbij ook van borden en lampen voorzien (en tegenwoordig heeft ieder zichzelf respecterend voertuig daarbij wel bel, sirene, toeter -of een irritante pieper!- om zich veilig voort te kunnen bewegen
).
Verder is het ook wel een begrijpelijke keuze geweest, om voor rollend materieel donkere kleuren te gebruiken. Het stoomtijdperk maakte alles immers vies. Wijlen m'n ouders vertelden me wel eens dat ze na een ritje op het spoor naar stoomtrein roken (daar zouden we nu misschien wel een lief ding voor over hebben) en dat kleding een grijze waas had gekregen. Met weemoed denken we misschien nog wel eens aan 1100'tjes en de stoere 1200's in fraai lichtblauw. Maar dat is om diezelfde reden ook maar van korte duur geweest, want toen werd er nog altijd gestoomd op het spoor.
Tenslotte is een spoorbaan gemaakt zoals de maker zich dat voorstelt. Dat kan dus met weinig of fel kleurgebruik zijn. Ieder z'n smaak
Ook meen ik dat kleur en vormgeving tijdsbeeld is. Alles wordt nu veel meer op doelgroep vormgegeven en is er een breed kleurenpalet beschikbaar, niet zelden voor verkoop- en omzetdoeleinden. Zeg maar het gevecht om attentie bij de kopers en klanten, die misschien zelf ook wel weer willen/durven op (te) vallen. Pastelkleurtjes en de voorzichtige donkere kleuren van auto's maakten in de jaren '70 ook plaats voor hippe lichte kleuren zoals oranje, appelgroen en geel. In die jaren voerde de DB de toen moderne 'popkleuren' voor rijtuigen in, om vast te stellen of en welk kleurgebruik de consument aanstond. Ook de NS heeft met kleuren geëxperimenteerd. Deels was dat ten behoeve van herken- en zichtbaarheid, dus eveneens voor veiligheid. Want ook dat is een maatschappelijk fenomeen. Met het toenemen van bevolking is het risico op ongevallen groter dus worden ook alle hekken, palen, slagbomen etc. steeds feller van kleur en daarbij ook van borden en lampen voorzien (en tegenwoordig heeft ieder zichzelf respecterend voertuig daarbij wel bel, sirene, toeter -of een irritante pieper!- om zich veilig voort te kunnen bewegen

Verder is het ook wel een begrijpelijke keuze geweest, om voor rollend materieel donkere kleuren te gebruiken. Het stoomtijdperk maakte alles immers vies. Wijlen m'n ouders vertelden me wel eens dat ze na een ritje op het spoor naar stoomtrein roken (daar zouden we nu misschien wel een lief ding voor over hebben) en dat kleding een grijze waas had gekregen. Met weemoed denken we misschien nog wel eens aan 1100'tjes en de stoere 1200's in fraai lichtblauw. Maar dat is om diezelfde reden ook maar van korte duur geweest, want toen werd er nog altijd gestoomd op het spoor.
Tenslotte is een spoorbaan gemaakt zoals de maker zich dat voorstelt. Dat kan dus met weinig of fel kleurgebruik zijn. Ieder z'n smaak

Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
-
Onderwerp starter - Berichten: 1382
- Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11
Re: Kleur in periode II
Dag Frank, dank voor je reactie.
Praktisch denken, veiligheid en mode/tijdsgeest zullen inderdaad wel hebben meegespeeld.
Praktisch denken, veiligheid en mode/tijdsgeest zullen inderdaad wel hebben meegespeeld.
Stoom, Stroom en Chocolade periode II
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
Re: Kleur in periode II
Folkert,
Je zegt er niet bij of het je alleen om Zwitserse spoorwegen gaat, of meer om kleurgebruik bij de onderscheiden maatschappijen.
Als het je om Zwitserse spoorwegen gaat, zou je de vraag ook eens op een Zwitsers forum kunnen stellen.
Bij de Duitse spoorwegen in Periode II weet ik uit mijn zoektocht naar voorbeelden van U- en S-Bahns stations uit die tijd dat daar kleurgebruik soms heel uitgesproken was. Muren en pilaren in geel, blauw, groen, bruin, bronskleurig e.d. Vooral de "Kachelwände" vertoonden vaak bonte kleuren.
Hoe dat met beveiligingstoestellen, hekken en poorten was, weet ik niet precies. Ik denk dat als net bij seinen, de waarschuwende functie het belangrijkste was, dus vaak wit en rood.
Stoomlokomitieven uit deze periode hadden soms bonte kleuren; de Beierse S 3/6 was bij zijn eerste presentatie in 1913 okergeel en heeft ook in een bruine en blauwe kleur rondgereden. Ook de BR96 was en geel, blauw en groen uitgevoerd, naast standaard zwart.
De wereld was in het interbellum duidelijk bonter dan je misschien zou verwachten. Vergeet niet dat het na het einde van WO I een tijd van groot optimisme en vrolijkheid was.
Ben
Je zegt er niet bij of het je alleen om Zwitserse spoorwegen gaat, of meer om kleurgebruik bij de onderscheiden maatschappijen.
Als het je om Zwitserse spoorwegen gaat, zou je de vraag ook eens op een Zwitsers forum kunnen stellen.
Bij de Duitse spoorwegen in Periode II weet ik uit mijn zoektocht naar voorbeelden van U- en S-Bahns stations uit die tijd dat daar kleurgebruik soms heel uitgesproken was. Muren en pilaren in geel, blauw, groen, bruin, bronskleurig e.d. Vooral de "Kachelwände" vertoonden vaak bonte kleuren.
Hoe dat met beveiligingstoestellen, hekken en poorten was, weet ik niet precies. Ik denk dat als net bij seinen, de waarschuwende functie het belangrijkste was, dus vaak wit en rood.
Stoomlokomitieven uit deze periode hadden soms bonte kleuren; de Beierse S 3/6 was bij zijn eerste presentatie in 1913 okergeel en heeft ook in een bruine en blauwe kleur rondgereden. Ook de BR96 was en geel, blauw en groen uitgevoerd, naast standaard zwart.
De wereld was in het interbellum duidelijk bonter dan je misschien zou verwachten. Vergeet niet dat het na het einde van WO I een tijd van groot optimisme en vrolijkheid was.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
Onderwerp starter - Berichten: 1382
- Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11
Re: Kleur in periode II
Mooie gedachten en goeie ideeën Ben dank je!
Stoom, Stroom en Chocolade periode II
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
Re: Kleur in periode II
folkert
der waren ook camouflage locs in periode 2
Mack
der waren ook camouflage locs in periode 2
Mack
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
-
- Berichten: 1148
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Kleur in periode II
Daar is een website van https://de.wikipedia.org/wiki/RAL-Eisenbahnfarben
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Kleur in periode II
Grijs was eigenlijk alleen de lokportrait kleur. Als een loktype nieuw was werdt deze voorgesteld aan de pers. Om dat er toen nog zwart wit foto's gemaakt werden was het contrast beter met een grijze lok. Daarna kreeg de lok zijn definitieve kleur.
Daarnaast speelde ook mee dat er toen veel meer maatschappijen waren die ieder hun eigen huisstijl kleuren had. Dus was het zeker een bontere bedoeling als vandaag de dag.
Daarnaast speelde ook mee dat er toen veel meer maatschappijen waren die ieder hun eigen huisstijl kleuren had. Dus was het zeker een bontere bedoeling als vandaag de dag.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1382
- Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11
Re: Kleur in periode II
Nog een leuke waterkraan...
Was dit een overenthousiaste vrijwilliger, met twee verschillende potten verf en nog een beetje roze van de babykamer,
of zou er wat research achter zitten?
Voor een duidelijk beeld van het baby roze, zie deze grote foto van wiki. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... erkran.jpg
Was dit een overenthousiaste vrijwilliger, met twee verschillende potten verf en nog een beetje roze van de babykamer,
of zou er wat research achter zitten?
Voor een duidelijk beeld van het baby roze, zie deze grote foto van wiki. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... erkran.jpg
- Bijlagen
-
- 640px-Bahnbetriebswerk_Wittenberg,_Wasserkran.jpg (81.45 KiB) 969 keer bekeken
Stoom, Stroom en Chocolade periode II
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777