De glacier express met de Matterhorn er op stond al heel lang op het lijstje, mijn vriendin vind deze tof, omdat we hier zijn geweest om te skiën en omdat haar moeder daar als student heeft gewerkt in een hostel en altijd hele verhalen over heeft van vroeger. Skiën is onze favoriete bezigheid, daar hebben we elkaar leren kennen, van de slalom club en we skiën nog elke week slalom training in zoetermeer. Dus sneeuw en treinen is dan wel een leuke combi. Eenmaal de glacier express gekocht, ben ik ook eens gaan kijken naar andere RhB treintjes en al snel wilde ik daar meer van hebben. Daarbij ontstond ook het idee om een baantje hier voor te maken, maar dan een echte winterbaan. Het stationsgebouwtje van Kato gaf inspiratie voor het station Filisur. Het geheel moet meer een diorama baantje worden dan een rondje, dus er zal veel in de berg verdwijnen. De baan wil ik zo compact mogelijk maken, echter wordt het toch een fors ding met wat ik er minimaal in wil hebben, zit nu op 3,00x0,90m. Dit voor voldoende lengte in het station voor een flinke glacier express, een landwasser lookalike viaduct, en een bruzio klimspiraal. Alles hoeft niet perfect op schaal maar je moet wel meteen zien wat het voorsteld. Ik wil het modulair maken in 3 delen zodat het uit elkaar kan, vervoerbaar is, zowel beneden tijdens de kerst als boven kan staan en mee naar een beurs moet kunnen achter in een kangoo. Het stationsgebouw van Kato heb ik al binnen, die ga ik mooi schilderen en weatheren. Nog wat RhB treintjes binnen gekomen deze week via n spoor store.
Het ontwerp heb ik even in Scarm gemaakt, de bergen zijn niet zo als het wordt, daar maakt het programma een zooitje van, het is indicatief, de bergen lopen natuurlijk door omhoog. Ook komen er nog meer schaduwstation sporen. Het idee is er. De rails en sneeuw is er ook al. Moet vrij snel in elkaar te zetten zijn. Alleen boompjes en rotsen, daar gaat wel even wat werk in zitten, want ervaring met rotsen maken heb ik nog niet.
Hier wat plaatjes van wat ik al heb en wat sfeerplaatjes.