Projecten in het Haagse
Projecten in het Haagse
Ben al aardig wat jaartjes actief op het forum, maar nooit toegekomen aan een eigen baan Topic.
Omdat ik de laatjes tijd wat meer actief in zelfbouw ben naast verzamelen leek mij dat een mooi moment om te gaan delen.
Zeker omdat de mooie resultaten van forumleden mij ook gemotiveerd hebben om met zelfbouw te beginnen.
Zelf ben ik werkzaam in het 1:1 gebeuren, daarom is mijn verzameling NS gericht, maar voor elke regel is een uitzondering.
Zeker omdat ik een liefhebber ben van treinstellen, is daar ook een klein aantal DB treinstellen bij gekomen.
Qua toekomstplannen heb ik veel ideeën voor een baan, maar voor nu heb ik een kleine baan.
Om klein met zelfbouw te beginnen, was ik met een grotere schaal 1:25 modelauto's begonnen.
Wat heeft geresulteerd in spuitervaring met spuitbussen en klein schilderwerk met de kwast.
Toch wel een must als je eigenlijk verder wil met onze schaal. Tevens heb ik er ook een nieuwe extra bobby bij gekregen.
Het uiteindelijke doel is dus zelfbouw van modeltreinen, waarbij ik ben gestart met een NS WR. Deze is op blanke lak en details bijna af.
Sinds kort ben ik in het bezit van een airbrush om dit lopende project mee af te kunnen ronden, maar om eerst wat ervaring met de airbush op te doen had ik laatst dus een paar 1:160 modelauto's bij een bestelling gedaan en dit is het resultaat.
Met de airbush is alles in de grondverf gegaan, en de rode Amphicar en de groene Ford gespoten.
Ervaring met het apparaat en de schoonmaak was de hoofdreden.
De rest is met de hand afgeschilderd.
Omdat ik de laatjes tijd wat meer actief in zelfbouw ben naast verzamelen leek mij dat een mooi moment om te gaan delen.
Zeker omdat de mooie resultaten van forumleden mij ook gemotiveerd hebben om met zelfbouw te beginnen.
Zelf ben ik werkzaam in het 1:1 gebeuren, daarom is mijn verzameling NS gericht, maar voor elke regel is een uitzondering.
Zeker omdat ik een liefhebber ben van treinstellen, is daar ook een klein aantal DB treinstellen bij gekomen.
Qua toekomstplannen heb ik veel ideeën voor een baan, maar voor nu heb ik een kleine baan.
Om klein met zelfbouw te beginnen, was ik met een grotere schaal 1:25 modelauto's begonnen.
Wat heeft geresulteerd in spuitervaring met spuitbussen en klein schilderwerk met de kwast.
Toch wel een must als je eigenlijk verder wil met onze schaal. Tevens heb ik er ook een nieuwe extra bobby bij gekregen.
Het uiteindelijke doel is dus zelfbouw van modeltreinen, waarbij ik ben gestart met een NS WR. Deze is op blanke lak en details bijna af.
Sinds kort ben ik in het bezit van een airbrush om dit lopende project mee af te kunnen ronden, maar om eerst wat ervaring met de airbush op te doen had ik laatst dus een paar 1:160 modelauto's bij een bestelling gedaan en dit is het resultaat.
Met de airbush is alles in de grondverf gegaan, en de rode Amphicar en de groene Ford gespoten.
Ervaring met het apparaat en de schoonmaak was de hoofdreden.
De rest is met de hand afgeschilderd.
Re: Projecten in het Haagse
Hallo Riem,
Mooi hoor. Ik doe het je in elk geval niet na. Ik ben best een beetje jaloers
Ik zie soms 3-d geprinte modellen (niet alleen auto's) die ik best zou willen hebben, maar bijna altijd worden die ongeschilderd geleverd. Zelf schilderen zie ik - om meerdere redenen - niet zitten.
Geeft niet, er zijn genoeg andere leuke aspecten van onze mooie hobby die ik wel zelf kan.
m.vr.gr.
Hans
Mooi hoor. Ik doe het je in elk geval niet na. Ik ben best een beetje jaloers
Ik zie soms 3-d geprinte modellen (niet alleen auto's) die ik best zou willen hebben, maar bijna altijd worden die ongeschilderd geleverd. Zelf schilderen zie ik - om meerdere redenen - niet zitten.
Geeft niet, er zijn genoeg andere leuke aspecten van onze mooie hobby die ik wel zelf kan.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: Projecten in het Haagse
Mooi gelukte auto's! Toch weer heel anders dan grote automodellen.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Projecten in het Haagse
Dank jullie wel. Ik heb een hele kleine penseel met een paar haren, en deze gebruikte ik bij de modelauto's enkel voor hele kleine details. Nu is het bij deze auto's bijna de enige die ik heb gebruikt. Heb een paar jaar geleden de Artitec vissersboot gebouwd, maar deze auto's zijn nog kleiner.
Re: Projecten in het Haagse
Zoals beloofd zou ik nog een verslag maken van de NS WR waar ik mee bezig ben geweest.
Het rijtuig is van minitrix (13372) en de WR aanpassing komt van Shapeways en is ontworpen door forumgenoot Pjotr.
Voordat ik ergens aan begin doe ik zoveel mogelijk onderzoek en daar was het topic:
viewtopic.php?p=268202&hilit=adagio#p268202 ook zeer hulpvol.
Zeker omdat ik nog geen airbrush had is de aanbevolen RAL 5011 uit een spuitbus van Colorworks gebruikt, en het dak met de hand. Voor de overige info heb ik veel foto's bekeken en hierna plannen gemaakt. Uiteindelijk komen er dan natuurlijk ook extra aanpassing bij.
Aan het rijtuig ben ik begonnen met de dakventilatoren verwijderen en het toevoegen van de benodigde ventilatieopbouw. Hiervan heb ik er 2 gemaakt, de overige 2 uitstulpingen vond ik niet echt mooi en op foto's van de Adagio t.o.v. de andere rijtuigen kwam ik deze ook niet tegen.
Daarna heb ik de volgorde van de ramen aangepast. Kleine ramen moesten naar andere plekken, hierbij moet je op letten niet de 4 klemmen onder de raamstrip te beschadigen. Bij 1 is het uiteindelijk gebeurd en deze is dus verwijderd. Maar meer wil je er niet missen omdat hiermee de onderplaat met draaistellen vast zit aan de bak. Het gehele rijtuig klikt vast zonder lijm. Tevens moet je ook aan de bovenkant de strip heel laten, omdat hierin het dak vast klemt. Uiteindelijk meerdere opties geprobeerd om de ramen aan te passen zonder midden raamstijlen, maar dat werd lelijk. Dat is uiteindelijk de enige compromis die ik heb gemaakt. Zelf vind ik dit mooier dan ramen aan de binnenzijde. Daarna heb ik een gat gesneden om het 3d geprinte plaatje erin te zetten. Aan de ander kant heb ik een klein maanvormig stukje ingezet om de extra ruimte tussen de keukenramen op te vullen. Uit onderzoek bleek trouwens dat op de plaatst van de opgevulde deur de bak verder naar beneden loopt, en tevens de handreling verplaatst is. Hier is dus een stukje koperdraad voor gebruikt. Daarna ben ik naar de aanpassing van de bakovergangen gegaan. Hier zijn 2 deuren ipv de 4 delige klapdeuren en kleinere ramen gevormd en tevens 2 extra sluitseinen aangebracht zoals bij het origineel. Het interieur is ook deel van het kliksysteem om alles vast te houden, dus aanpassen hiervan stond niet in de planning. Maar ja, de 6-zits staat niet mooi, en de keuken / aggregaat ruimte staan ook schuin t.o.v. van elkaar waardoor het looppad schuin loopt. En tafels door de ramen is in een restauratierijtuig een leuke extra. Maar je kan dus alleen de 6-zits banken verwijderen, en hierbij dus de zijkanten van de plaat heel laten. En deze moeten daarna in 2-, 4- en 6-zits worden aangepast. En de overgebleven gaten daarna weer opgevuld ter versteviging. 3 Dagen later met veel priegelwerk en voorzichtigheid had ik een kloppend interieur. Daarna de bak gespoten met de spuitbus. Helaas bleek na 2 lagen de lijm tussen de bak en het 3d geprinte plaatje los te hebben gelaten en een kier te hebben gevormd welke meerdere keren is gevuld en geschuurd om de bak weer netjes te maken. Daarna kwam het meten van de Kleinspoordecals. Dit omdat deze tussen de met de hand geschilderde lijn moeten komen. Ik heb uiteindelijk 2 strips tape geplaatst en met tussenstukje aangegeven waar niet geschilderd moest worden, zodat ik geen doorloop kreeg. Tevens moet je ook witte NS logo's hebben voor bij de gele lijn, ipv de op de transfer aanwezige gele. Daarna is er een pauze geweest in het project omdat ik een geschikt zijdemat lak moest vinden voor over de transfers, wat uiteindelijk een airbrush apparaat en kleispoor lak is geworden om zeker te zijn dat de kleinspoor transfers niet oplossen. Daarna is het geheel weer met wat moeite door extra verf en loskomende ramen in elkaar gezet. Je wil natuurlijk niets beschadigen. En dan is dit het resultaat geworden.
Het donorrijtuig:
Alles los:
De bak in elkaar met interieur:
Naast een Minitrix:
Kant 1:
Kant 2:
De kop van de bak:
Het rijtuig is van minitrix (13372) en de WR aanpassing komt van Shapeways en is ontworpen door forumgenoot Pjotr.
Voordat ik ergens aan begin doe ik zoveel mogelijk onderzoek en daar was het topic:
viewtopic.php?p=268202&hilit=adagio#p268202 ook zeer hulpvol.
Zeker omdat ik nog geen airbrush had is de aanbevolen RAL 5011 uit een spuitbus van Colorworks gebruikt, en het dak met de hand. Voor de overige info heb ik veel foto's bekeken en hierna plannen gemaakt. Uiteindelijk komen er dan natuurlijk ook extra aanpassing bij.
Aan het rijtuig ben ik begonnen met de dakventilatoren verwijderen en het toevoegen van de benodigde ventilatieopbouw. Hiervan heb ik er 2 gemaakt, de overige 2 uitstulpingen vond ik niet echt mooi en op foto's van de Adagio t.o.v. de andere rijtuigen kwam ik deze ook niet tegen.
Daarna heb ik de volgorde van de ramen aangepast. Kleine ramen moesten naar andere plekken, hierbij moet je op letten niet de 4 klemmen onder de raamstrip te beschadigen. Bij 1 is het uiteindelijk gebeurd en deze is dus verwijderd. Maar meer wil je er niet missen omdat hiermee de onderplaat met draaistellen vast zit aan de bak. Het gehele rijtuig klikt vast zonder lijm. Tevens moet je ook aan de bovenkant de strip heel laten, omdat hierin het dak vast klemt. Uiteindelijk meerdere opties geprobeerd om de ramen aan te passen zonder midden raamstijlen, maar dat werd lelijk. Dat is uiteindelijk de enige compromis die ik heb gemaakt. Zelf vind ik dit mooier dan ramen aan de binnenzijde. Daarna heb ik een gat gesneden om het 3d geprinte plaatje erin te zetten. Aan de ander kant heb ik een klein maanvormig stukje ingezet om de extra ruimte tussen de keukenramen op te vullen. Uit onderzoek bleek trouwens dat op de plaatst van de opgevulde deur de bak verder naar beneden loopt, en tevens de handreling verplaatst is. Hier is dus een stukje koperdraad voor gebruikt. Daarna ben ik naar de aanpassing van de bakovergangen gegaan. Hier zijn 2 deuren ipv de 4 delige klapdeuren en kleinere ramen gevormd en tevens 2 extra sluitseinen aangebracht zoals bij het origineel. Het interieur is ook deel van het kliksysteem om alles vast te houden, dus aanpassen hiervan stond niet in de planning. Maar ja, de 6-zits staat niet mooi, en de keuken / aggregaat ruimte staan ook schuin t.o.v. van elkaar waardoor het looppad schuin loopt. En tafels door de ramen is in een restauratierijtuig een leuke extra. Maar je kan dus alleen de 6-zits banken verwijderen, en hierbij dus de zijkanten van de plaat heel laten. En deze moeten daarna in 2-, 4- en 6-zits worden aangepast. En de overgebleven gaten daarna weer opgevuld ter versteviging. 3 Dagen later met veel priegelwerk en voorzichtigheid had ik een kloppend interieur. Daarna de bak gespoten met de spuitbus. Helaas bleek na 2 lagen de lijm tussen de bak en het 3d geprinte plaatje los te hebben gelaten en een kier te hebben gevormd welke meerdere keren is gevuld en geschuurd om de bak weer netjes te maken. Daarna kwam het meten van de Kleinspoordecals. Dit omdat deze tussen de met de hand geschilderde lijn moeten komen. Ik heb uiteindelijk 2 strips tape geplaatst en met tussenstukje aangegeven waar niet geschilderd moest worden, zodat ik geen doorloop kreeg. Tevens moet je ook witte NS logo's hebben voor bij de gele lijn, ipv de op de transfer aanwezige gele. Daarna is er een pauze geweest in het project omdat ik een geschikt zijdemat lak moest vinden voor over de transfers, wat uiteindelijk een airbrush apparaat en kleispoor lak is geworden om zeker te zijn dat de kleinspoor transfers niet oplossen. Daarna is het geheel weer met wat moeite door extra verf en loskomende ramen in elkaar gezet. Je wil natuurlijk niets beschadigen. En dan is dit het resultaat geworden.
Het donorrijtuig:
Alles los:
De bak in elkaar met interieur:
Naast een Minitrix:
Kant 1:
Kant 2:
De kop van de bak:
Re: Projecten in het Haagse
Het is hier bij mij een tijdje rustig geweest qua N-spoor, maar tussendoor heb ik wel een paar kleine projectwagons gedaan.
Iedereen kent ze wel, de Roco Taschenwagen. Er zijn vele verschillende, sommige duur en zeldzaam, andere goedkoop en veel te vinden.
En net als iedereen staan er ook nog een paar op mijn zoeklijst.
Qua Nederlandse bedrijven is de keus alleen wat klein als je een diverse trein wil maken.
Daarom heb ik wat lopen zoeken door foto's op internet, uitgaande van het feit dat ik zelf geen Decals kan printen.
Het was dus zoeken naar modellen met simpele hoofdletters (soms iets ander letttertype),
omdat de letters die ik gebruikt heb komen van MathoModels, formaat 1-3 mm.
Op een paar beurzen de goedkopere modellen gekocht (ik wil geen zeldzame gaan vernielen!) en zelf kleuren gemengd.
Daarna niet alleen de bovenkap maar ook de vrachtwagen zelf geschilderd in de kleur van voorkeur.
De 4 gemaakte wagons
Eerst meten en de goede afstand houden.
Het resultaat met losse letters is het belangrijk continu in de gate te houden dat je recht blijft.
Het origineel.
Het origineel.
Op dit moment ben ik bezig met 10 wagons en 2 locs. Deze zitten alle in de beginfase van testbouw.
Het zijn een paar modellen die op Shapeways te koop zijn, een eigen model en locs die met dank door medeforumleden hier zijn ontwikkeld.
Het zijn er totaal een beetje veel, maar omdat meerdere wagons/locs dezelfde kleur hebben of delen, wil ik tegelijk gaan spuiten.
Verf heb ik al, decals ben ik nog bij elkaar aan het zoeken.
Het (verrassings)model uit eigen bouw ben ik al een paar weken mee bezig en als volgende ligt het messingpakket klaar.
Later meer...
Iedereen kent ze wel, de Roco Taschenwagen. Er zijn vele verschillende, sommige duur en zeldzaam, andere goedkoop en veel te vinden.
En net als iedereen staan er ook nog een paar op mijn zoeklijst.
Qua Nederlandse bedrijven is de keus alleen wat klein als je een diverse trein wil maken.
Daarom heb ik wat lopen zoeken door foto's op internet, uitgaande van het feit dat ik zelf geen Decals kan printen.
Het was dus zoeken naar modellen met simpele hoofdletters (soms iets ander letttertype),
omdat de letters die ik gebruikt heb komen van MathoModels, formaat 1-3 mm.
Op een paar beurzen de goedkopere modellen gekocht (ik wil geen zeldzame gaan vernielen!) en zelf kleuren gemengd.
Daarna niet alleen de bovenkap maar ook de vrachtwagen zelf geschilderd in de kleur van voorkeur.
De 4 gemaakte wagons
Eerst meten en de goede afstand houden.
Het resultaat met losse letters is het belangrijk continu in de gate te houden dat je recht blijft.
Het origineel.
Het origineel.
Op dit moment ben ik bezig met 10 wagons en 2 locs. Deze zitten alle in de beginfase van testbouw.
Het zijn een paar modellen die op Shapeways te koop zijn, een eigen model en locs die met dank door medeforumleden hier zijn ontwikkeld.
Het zijn er totaal een beetje veel, maar omdat meerdere wagons/locs dezelfde kleur hebben of delen, wil ik tegelijk gaan spuiten.
Verf heb ik al, decals ben ik nog bij elkaar aan het zoeken.
Het (verrassings)model uit eigen bouw ben ik al een paar weken mee bezig en als volgende ligt het messingpakket klaar.
Later meer...
Re: Projecten in het Haagse
Netjes gedaan dat rijtuig, maar de gele logo's zijn wel juist. Na een aantal jaar zijn deze vervangen door de witte.
Re: Projecten in het Haagse
Dank je Rick.
De gele logo's kloppen idd met het rijtuig zonder streep. Ik wilde de latere variant met gele streep, daarom moesten er witte ipv gele die erbij zaten. Vond ik netter in een stam staan met de bestaande couchette rijtuigen. Een volgende internationale trein moet ik nog verder onderzoeken, vind zelf een sleep / trein in dezelfde kleurstelling het mooist. Zeker bij (oudere) internationale treinen is het soms een bonte bedoeling.
De gele logo's kloppen idd met het rijtuig zonder streep. Ik wilde de latere variant met gele streep, daarom moesten er witte ipv gele die erbij zaten. Vond ik netter in een stam staan met de bestaande couchette rijtuigen. Een volgende internationale trein moet ik nog verder onderzoeken, vind zelf een sleep / trein in dezelfde kleurstelling het mooist. Zeker bij (oudere) internationale treinen is het soms een bonte bedoeling.
-
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Projecten in het Haagse
Tomme een brokje nostalgie Norfolk Line.
Vaak genoeg in Scheveningen geweest om te koppelen.
Vaak genoeg in Scheveningen geweest om te koppelen.
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: Projecten in het Haagse
Hoi ,
dat zijn de wagons die ik voor 2 euro kocht op een beursje ,nu weet ik wat ik er ook op kan zetten .
Mooi gedaan die belettering op de trailers
mvg Sjaak
dat zijn de wagons die ik voor 2 euro kocht op een beursje ,nu weet ik wat ik er ook op kan zetten .
Mooi gedaan die belettering op de trailers
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Projecten in het Haagse
Heel netjes die opleggers. Maar de sierlijnen op de Amficar vind ik ook heel fraai. Ik doe het je niet na
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Projecten in het Haagse
Het is even stil geweest, maar inmiddels kan ik weer wat projecten delen.
Naast wagons en locs nog eerst een vrachtwagen.
Herpa heeft de bouwpakketten 013796 en 013802 waarvan de laatste nogal kaal is, dus potentie heeft om er iets speciaals mee te doen.
Aangezien ik vaak richting Gouda rijd met de trein en Jan de Rijk Logistics daar zit, en met hetzelfde lettertype als het eerder gebruikte vel trailers heeft, kon ik de verleiding niet weerstaan om deze te maken in N spoor.
Op de foto's lijkt het zwart, net als in het echt bij Jan de Rijk, maar net als de werkelijkheid is het heel donker bruin in het zonlicht.
Naast wagons en locs nog eerst een vrachtwagen.
Herpa heeft de bouwpakketten 013796 en 013802 waarvan de laatste nogal kaal is, dus potentie heeft om er iets speciaals mee te doen.
Aangezien ik vaak richting Gouda rijd met de trein en Jan de Rijk Logistics daar zit, en met hetzelfde lettertype als het eerder gebruikte vel trailers heeft, kon ik de verleiding niet weerstaan om deze te maken in N spoor.
Op de foto's lijkt het zwart, net als in het echt bij Jan de Rijk, maar net als de werkelijkheid is het heel donker bruin in het zonlicht.
-
- Berichten: 262
- Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
- Locatie: Roermond
Re: Projecten in het Haagse
Inmiddels zijn de 4 Hbis wagons welke ik 4 Shapeways heb gekocht ook zo goed als af.
Met dank aan Pjotr voor de Decals heb ik deze wagons kunnen afmaken.
Alle 4 zijn op basis van dezelfde Fleischmann wagon, alleen elk is iets anders aangepast.
Één van de zaken die mij hiervan opviel waren de rangeertreden. 1 Donor had ze nog alle 4, 2 andere nog maar 2 en de laastste was ze allemaal al kwijt. Aangezien ze toch op de verkeerde plek zaten, en elke Hbis er maar 2 nodig heeft had ik er totaal gelukkig genoeg om terug te plaatsen op de correcte plek. Ook wilde ik de koppelingen zwart houden, dus deze zijn afgeplakt voordat ik ging spuiten, scheelde ook verwijderen.
Van de donorwagons voor de 2 Hbis 191 wagons zijn de balken aan de onderzijde verwijderd en extra U-vormige opstaptredes toegevoegd.
De lineaal is niet helemaal recht gegaan, maar omdat deze over meerdere verhoging ging bleef hij soms omhoog komen. Maar ben toch blij met het resultaat. Net als in het echt is een gedeelte van de opstaptrede ook geel geverfd.
Van de Hbis 193 moesten de decals in 7 delen geplakt worden om netjes over de hoge ribbels te komen, anders vielen er cijfers weg.
Tevens zijn er van styreen kleine plaatjes voor de pakbrieven toegevoegd aan de kap. En van overgebleven zwarte Revell motorkapstickers zijn nog kleine zwarte vierkantjes toegevoegd als extra details op de 193 en 194. Tevens zijn de vergrendelhendels voorzichtig geel aangetipt. Op de 193 komen later nog een paar extra decals. Tevens zijn de onderzijdes van de kappen en de donorschassis in een donkerdere kleur gespoten, net als in het echt geeft dit meteen een mooier effect. Al werden ze in werkelijkheid uiteindelijk zo vies dat je het niet meer zag.
Uiteindelijk ben ik erg tevreden met het resultaat. Zelf onderzoek ik veel over kleuren en details van projecten, wat het in mijn optiek extra leuk maakt als je deze kan toevoegen. Kijkend naar de resultaten en wagons die ik nog tegen kwam bij mijn onderzoek, is de enige spijt die ik heb dat ik er niet meer van had gekocht toen ze bij Shapeways verkocht werden. Zeker de Torpedo's op de 191'en maken het echt af.
Met dank aan Pjotr voor de Decals heb ik deze wagons kunnen afmaken.
Alle 4 zijn op basis van dezelfde Fleischmann wagon, alleen elk is iets anders aangepast.
Één van de zaken die mij hiervan opviel waren de rangeertreden. 1 Donor had ze nog alle 4, 2 andere nog maar 2 en de laastste was ze allemaal al kwijt. Aangezien ze toch op de verkeerde plek zaten, en elke Hbis er maar 2 nodig heeft had ik er totaal gelukkig genoeg om terug te plaatsen op de correcte plek. Ook wilde ik de koppelingen zwart houden, dus deze zijn afgeplakt voordat ik ging spuiten, scheelde ook verwijderen.
Van de donorwagons voor de 2 Hbis 191 wagons zijn de balken aan de onderzijde verwijderd en extra U-vormige opstaptredes toegevoegd.
De lineaal is niet helemaal recht gegaan, maar omdat deze over meerdere verhoging ging bleef hij soms omhoog komen. Maar ben toch blij met het resultaat. Net als in het echt is een gedeelte van de opstaptrede ook geel geverfd.
Van de Hbis 193 moesten de decals in 7 delen geplakt worden om netjes over de hoge ribbels te komen, anders vielen er cijfers weg.
Tevens zijn er van styreen kleine plaatjes voor de pakbrieven toegevoegd aan de kap. En van overgebleven zwarte Revell motorkapstickers zijn nog kleine zwarte vierkantjes toegevoegd als extra details op de 193 en 194. Tevens zijn de vergrendelhendels voorzichtig geel aangetipt. Op de 193 komen later nog een paar extra decals. Tevens zijn de onderzijdes van de kappen en de donorschassis in een donkerdere kleur gespoten, net als in het echt geeft dit meteen een mooier effect. Al werden ze in werkelijkheid uiteindelijk zo vies dat je het niet meer zag.
Uiteindelijk ben ik erg tevreden met het resultaat. Zelf onderzoek ik veel over kleuren en details van projecten, wat het in mijn optiek extra leuk maakt als je deze kan toevoegen. Kijkend naar de resultaten en wagons die ik nog tegen kwam bij mijn onderzoek, is de enige spijt die ik heb dat ik er niet meer van had gekocht toen ze bij Shapeways verkocht werden. Zeker de Torpedo's op de 191'en maken het echt af.
Re: Projecten in het Haagse
Dat zijn leuke wagens geworden, inderdaad jammer dat er bij Shapeways niet meer te kopen is.
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2361
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Projecten in het Haagse
Bedankt voor de complimenten, inmiddels heb ik de volgende wagon klaar welke zeer geslaagd is: de NS Df (ex-post)
De kap kwam ook weer van Shapeways en het onderstel en de vouwbalgen zijn van een Minitrix Plan E BD.
Onder aan de kap zitten treden, waarvan de achterste verwijderd moest worden omdat deze het draaien van het wielstel tegen hield.
Van het minitrix onderstel is het onderste gedeelte volledig aangepast, 1 trede is verwijderd en opgeschoven, en de ander is opgevuld.
De tredes welke verwijderd zijn, heb ik hergebruikt op her draaistel om toch een trede onder de deuren te hebben.
Na het spuiten moesten er 28 ramen op maat gemaakt worden (deurparen als enkel gerekend!), waarbij ik de 6 dakramen precies gelijk erin wilde maken met afgeronde hoeken, dus dat houd je even bezig. Maar uiteindelijk zijn ze netjes gelijk geplaatst en is het zeer mooi detail geworden.
De volgende modellen liggen al gespoten klaar, moet alleen nog wachten op decals.
Inmiddels liggen er ook al donorwagens klaar voor andere zelfbouwwagens, dus nog genoeg te doen.
De kap kwam ook weer van Shapeways en het onderstel en de vouwbalgen zijn van een Minitrix Plan E BD.
Onder aan de kap zitten treden, waarvan de achterste verwijderd moest worden omdat deze het draaien van het wielstel tegen hield.
Van het minitrix onderstel is het onderste gedeelte volledig aangepast, 1 trede is verwijderd en opgeschoven, en de ander is opgevuld.
De tredes welke verwijderd zijn, heb ik hergebruikt op her draaistel om toch een trede onder de deuren te hebben.
Na het spuiten moesten er 28 ramen op maat gemaakt worden (deurparen als enkel gerekend!), waarbij ik de 6 dakramen precies gelijk erin wilde maken met afgeronde hoeken, dus dat houd je even bezig. Maar uiteindelijk zijn ze netjes gelijk geplaatst en is het zeer mooi detail geworden.
De volgende modellen liggen al gespoten klaar, moet alleen nog wachten op decals.
Inmiddels liggen er ook al donorwagens klaar voor andere zelfbouwwagens, dus nog genoeg te doen.
Re: Projecten in het Haagse
Knap gedaan hoor.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Projecten in het Haagse
Heel mooi gemaakt.
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2361
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer: