Hoe kruiswissel vervangen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
JaapVZ

Hoe kruiswissel vervangen

Bericht door JaapVZ »

Een kruiswissel is defect. Ik ben aan het puzzelen hoe de wissel er uit te krijgen zonder de rest van de rails al te veel te beschadigen. En belangrijker nog hoe een vervangend wissel er tussen te krijgen zonder de rails helemaal los te maken. De wissel is aan 1 zijde aan de rails vast gemaakt met isolatielassen. Lastig is dat de wissel deel onder de brug ligt.
Ik ben benieuwd hoe anderen dat doen. Tips?
Hartelijke groet
Jaap

Afbeelding

Afbeelding

Hube

Re: Hoe kruiswissel vervangen

Bericht door Hube »

In zo’n situatie slijp ik het wissel of de rails aan 1 kant vrij door, door de raillassen heen te slijpen.
In jouw geval bij het Engelse wissel aan 1 kant op vier punten.
Dan wrik ik het wissel omhoog, zover dat ik voldoende ruimte heb om het wissel los te trekken van de andere kant waar het wissel nog vast zit.
Verwijder de halve raillassen van de rails die blijft zitten.

Bij het nieuwe wissel maak ik aan 1 kant de spoorstaaf zo ver vrij dat ik een raillas (4x) in zijn geheel op de rails kan schuiven. Aan die kant van het wissel waar ik bij het oude wissel de raillassen heb doorgeslepen.
Vervolgens schuif ik het nieuwe wissel op zijn plaats in de raillassen die nog intact zijn en druk het wissel naar beneden op zijn plek.
De raillasjes die je op geheel op de spoorstaaf van het wissel had geschoven kun je nu, met een schroevendraaier, terugdrukken op de tegenoverliggende spoorstaaf.
Voila!

Groetjes,
Gerard

NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
JaapVZ

Bericht door JaapVZ »

Bedankt Gerard
Ik ga het doen zoals je beschrijft. Laat het resultaat nog wel weten
Jaap

Onderwerp starter
JaapVZ

Bericht door JaapVZ »

De nieuwe wissel ligt er in. Verwijderen van oude wissel was simpel; gewoon doorzagen. Nieuwe wissel was even gepruts om de lassen er netjes op te krijgen. Nogmaals dank voor de tip. Jouw methode werkt goed.
Groet,
Jaap

Hube

Bericht door Hube »

Mooi dat het gelukt is!
Groetjes,
Gerard

NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Plaats reactie