Fleischmann 707181 Br 70 066 Pt 2/3 (DRG uitvoering)

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1077
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Fleischmann 707181 Br 70 066 Pt 2/3 (DRG uitvoering)

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Historie/achtergrond
Deze Baureihe is ontwikkeld om de concurrentie aan te gaan met de "railbussen"/treinstellen en de ontwikkeling daarvan tegen te werken. De vaste voorloop as zit in hetzelfde raam als de aandrijfwielen. De as afstand tussen eerste aandrijfas en voorloop as bedroeg maar liefst 4000mm, terwijl de as afstand tussen de twee aandrijfassen slechts 1450mm. Samen met de slanke ketel en naar verhouding groot machinistenhuis gaf dit de locomotief het kenmerkende uiterlijk. De achterste aandrijfas kon zijdelings 20mm verschuiven. Met deze opstelling konden nog bogen met 140m radius worden bereden. In 1934-1937 heeft men in 50 van de 97 locomotieven de voorste as vervangen door de Bissel constructie met de mogelijkheid van 40mm zijdelingse speling. Deze locomotief kon 6m³ water meenemen en dat was maar 1,5m³ minder dan de veel grotere T10 locomotief met een capaciteit van 7,5m³. In eerste uitvoering was de kolenvoorraad 1,10t. Vanaf 70 003 is dat verhoogd naar 1,3t. De locomotieven waren met hun indeling en bouw een echt nieuwe ontwikkeling die succesvol bleek door onder andere de gunstige gewichtsverdeling. Het wrijvingsgewicht van 28,3 ton gaf de locomotief in het vlakke land een trekkracht van 375t treinmassa bij 65km/u snelheid. Op een helling van 6‰ was dit nog 225t met een snelheid van 45km/u.

In het Merkbuch für die Fahrzeuge der Reichsbahn uitgave 1924 staat op bladzijde 219 een tabel met km/std, Wagengewicht in t en Steigung. Hieruit kunnen we halen dat de locomotief de onderstaande treinmassa's moet kunnen trekken, daarbij heb ik alles voorbij de 70km/u niet meegenomen omdat dit allemaal streepjes zijn, dus weinig informatie. Ik ben begonnen met de maximum snelheid en zo per 10km/u omlaag. Eerst de wagongewichten in ton en daaronder de vertaling naar aantal wagons. Daarbij ben ik uitgegaan van 15t per as, dat is voor deze locomotief voordelig omdat de locomotief meestal passagiersrijtuigen trok en die noteren iets van 10t per as. Dat zou dan gaan inhouden dat het aantal wagons omhoog gaat, maar met de huidige voordelige tabel heeft de locomotief het al moeilijk. Om het nog gekker te maken heb ik een truc uitgehaald met de wagons, zie verderop in deze bespreking/test.

Prestatieoverzicht van de Baureihe 70
0 km/u     25    35    45    55    65   70
helling      wagongewicht in t
0 0/00       --     --      --     540  375  --
5 0/00      480  345  260  190  140  --
10 0/00    270  195  145   --     --     --
14 0/00    185  140   --     --      --     --
20 0/00    130  --      --      --     --     --
25 0/00    --      --      --     --      --     --

Prestatieoverzicht van de Baureihe 70
0 km/u     25    35    45    55    65   70
helling      n-wagons asgewicht 15t
0 0/00      --      --      --     18    12    --
5 0/00      16    11    8      6       4     --
10 0/00    9      6      4      --      --     --
14 0/00    6      4      --      --      --     --
20 0/00    4      --      --     --      --      --
25 0/00    --      --      --     --      --     --

Fleischmann heeft dit model meer gedacht als vitrinemodel en niet als locomotief met bijbehorende prestaties. Het model heeft slechte trekkracht eigenschappen, een drie-assig rijtuig door een boog-tegenboog (wissel) geeft de nodige problemen. Maar ook een realistische sleep wagons geeft de nodige problemen.

Het model
Deze locomotief heb ik nieuw gekocht. Over de toonbank gleed een bekende doos, Fleischmann uitvoering. Dit keer heeft Fleischmann de locomotief niet verpakt in de kleinere variant van de doos, dat had namelijk makkelijk gekund. In de doos uiteraard de locomotief die in een harde gladde plastic inzet ligt. Bovenop een velletje plastic. Aan de papieren flap kan de plastic inzet uit de doos worden getrokken. Onderin een losse handleiding die helemaal is opgevouwen en uitgevouwen 32x34cm meet. Er ligt ook nog een in vieren gevouwen A5 papiertje in met teksten in het Duits, Engels, Frans, Nederlands, Deens en Italiaans. Erop allerlei aanwijzingen met betrekking tot EMV, kortom weer zo'n papier waar de gemiddelde modelbouwer compleet niets mee kan. Als laatste kan aan de flap de hele papieren, of moet ik zeggen kartonnen?, inzet eruit gehaald worden. Het is bedrukt in de bekende Fleischmann stijl. Dit keer ook een deel dat je moet uitklappen. Tweezijdig compleet vol gezet met teksten en tekeningen. Bij veel van die teksten heb je zowat een vergrootglas nodig. Dan blijkt dat bijna dit hele papier slechts gesteld is in het Duits, Engels en Frans. De rest heeft pech. Op de flap staat aan de ene kant een rode balk met "N DCC" en rechts "Fleischmann". Aan de andere kant drie regels tekst in voornoemde talen met dat er de nieuwste decoder is ingebouwd. Tja, elke decoder is altijd nieuw... En dat een reset alles terug zet naar de fabrieksinstelling, dat is wel geruststellend voor als je het een keer finaal loopt te verklooien.

Dan vier tekeningen.
De eerste waar je een drupje olie mag gebruiken en hoe je de koppeling kunt wisselen van normaal Arnold Rapido koppeling voor een Fleischmann Profi koppeling. Het is NEM, dus klikkerdeklik.
Dan een tekening van hoe je de locomotief kunt openen. Dat is zoveel als de schoorsteen uit de locomotief trekken, daarna een schroefje losdraaien en daarna kan de kap worden verwijderd. Toch daar even twee opmerkingen over. De eerste is dat aan de machinistenhuiszijde er twee haakjes zitten die dus in de corresponderende gaatjes in het chassis moeten vallen voordat je de kap sluit, dat wordt niet genoemd of getoond in de tekening. De tweede opmerking is dat achter de schoorsteen een voorverwarmer zit met wat leidingen. Dit is een los element en kan bij het demonteren en monteren van die kachelpijp wel eens los gaan. Ik heb dus weer liggen dweilen op de vloer en het is een uiterst klein onderdeel. Ik heb parket, maar als je hoogpolig tapijt hebt is het helemaal een doolhof.
De derde tekening hoe je de motor kunt verwijderen, deze moet dan eerst worden los gesoldeerd. Er is ook aangegeven waar een decoder kan worden aangebracht. Ehhh..., helemaal aan het begin liep Fleischmann te leuteren dat er de nieuwste decoder was ingebouwd en dus dat deze handleiding specifiek voor DCC locomotieven is, wat ga je dan nog zeuren over een plaats voor een decoder?, die overigens al is bezet door hun eigen gebakje.
De vierde tekening laat zien waar de ledjes zitten voor de verlichting. Mooi, en nu?

Dan een verhaal over de olie en dat je alleen die van meneer Fleischmann mag gebruiken(?). (Wat olie betreft, het gaat om de viscositeit en of de olie pekt.) Het zijn zes pijltjes, dus een klein drupje per pijl is in de locomotief een compleet olie bad. Dat je daarvoor de naald in de schroefdop moet gebruiken, vergeet dat helemaal en loop naar een drogisterij of apotheek en haal een injectienaald (dus spuit en naald), beetje dikke naald, en doe daar de olie in. Dan de naald vol zetten en de druk van de spuit halen, dan tegen de as aanhouden. Door de capillaire werking stroomt er een super klein beetje op de as. Injectienaald dan weghalen. Er zit dan minstens tien keer minder op dan een drupje en dat is meer dan genoeg. Er is een verhaaltje over het reinigen van de wielen, alleen dat klopt niet omdat de voorste twee toch echt met de hand moeten worden gedraaid. Op de achterkant een verhaaltje over de DCC decoder. Deze is standaard ingesteld op adres 3. En dat je de locomotief kunt gebruiken met DCC regelaars volgens de NMRA norm. Als laatste dat de locomotief ook op een analoge baan gebruikt kan worden. En dat allemaal in het Duits, Engels en Frans, de rest jammer. Onderop de handleiding, dus dat deel wat onderaan in de doos zit, een verhaal over die peuters van jonger dan 3 jaar en die maar niet af kunnen blijven van dat grappige bewegende beestje. Ehh, wat kost die locomotief ook alweer? Ik heb er destijds €260,00 voor betaald, daar laat je dan toch geen kind van jonger dan 3 jaar mee spelen? Of mis ik nu wat? En dat verhaal staat in ik weet niet in hoeveel talen, dan kunnen ze in ene wel. Rechts een locomotief symbool met daaronder 20V wisselspanning (dat kronkeltje is een teken voor wisselspanning).

Dat 32x34cm grote papier bevat teksten in Duits, Engels en Frans. Dat is de handleiding. Ook nu weer die 20Volt. Daaronder weer in alle talen dat gezeur over kinderen van 3 jaar of jonger. Daarna de eigenschappen van de ingebouwde decoder. Ik heb me te pletter gezocht, volgens de site zou het een Zimo zijn, maar daar kan ik hem niet vinden. Noch in topologie, noch in belastbaarheid, noch qua maatvoering. Zal wel. De Motor mag maximaal 600mA verbruiken en voor licht is dat 200mA. Het enige wat in en uitgeschakeld kan worden is de verlichting(?). Er zou een lasten onafhankelijke regeling in zitten, maar dat blijkt niet uit de testen. Verder allerlei beveiligingen met daarbij nog de vermelding als de locomotief gaat seinen. Er is een tabel met de CV waarden, er is geen tabel met functies, dus dan ga je er maar van uit dat f0 licht aan is. Er zit een massa simulatie in en een rangeerbedrijf instelling. Voor gelijkstroom moeten er een paar CV waarden worden ingesteld, maar dat hebben ze vanuit de fabriek al voor je gedaan, dat is toch aardig van ze. Dat vel papier wordt dubbel gevouwen en daarna nog een keer. Wat er overblijft wordt dan in drie delen gevouwen en dan past het precies in de doos, daar is dus over nagedacht.

Afbeelding
Het model van de Br70 066 (Pt2/3) van na 26-07-32

Ik heb wat moeten zoeken, een foto van exact de Br70 066 heb ik niet kunnen vinden, wel wat ernaast heeft gestaan. En alweer enorme verschillen als je naar de hogere nummers kijkt. Dus ik ben blijven steken bij foto's met Br70 en lagere nummers dan 066. Om een lang verhaal maar kort te houden, heb niets kunnen vinden dan alleen dat sommige leidingen op het model wel erg strak gelegd zijn terwijl op de foto's daar nog wel wat muziek in zit. Wat opvalt met dit model is dat Fleischmann hiermee zo ongeveer als eerste een nieuwe weg is ingegaan. De locomotief toont namelijk heel erg filigraan. In eerste instantie had ik ook moeite om de locomotief beet te pakken omdat ik bang was dat er dan wat zou afbreken. Dat valt gelukkig mee, maar je moet de locomotief met een zeker respect, beleid hanteren. Voor het eerst (bij mijn beleving) is er nu meer los gewerkt, dus leidingen lopen los. Handrails is ook echt handrails en niet een of ander aangeplakt streepje materiaal. Er zijn dus veel los staande details. En dat geeft dus dat filigraan uiterlijk. Ook het aandrijfwerk is zeer verfijnd en nu zijn niet alleen de remblokken zichtbaar, maar ook de uit de kluiten gewassen bezandingspijpen. In het echt zijn die pijpen ook flink aan de maat, dus daar geen commentaar van mij. In de detaillering dus een geslaagd model. Met de teksten ben ik wat minder tevreden, hier heeft Fleischmann een steekje laten vallen. Bijna alle teksten zijn leesbaar, alleen het fabrieksschild op de cilinders is niet helemaal leesbaar. Het is een schild met een rand en in de rand staat de nodige tekst, maar dat is niet leesbaar. In het centrum staat het loknummer 6635 en dat hoort niet bij een Br70, geen idee hoe Fleischmann hieraan is gekomen. Ik heb er nog de nodige dagen onderzoek naar gedaan, maar ik kom niet aan dit nummer. Het staat er, als de locomotief op de baan staat zie je dat niet meer. Tja, het meten was ook niet makkelijk. Ik ga de locomotief niet slopen puur om aan de weet te komen of iets klopt. Dan prevaleert toch het model. De lengte wijkt +1,24% af, dat is gewoon netjes. De aandrijfwielen wijken tussen de -3,5% tot -4,5% af, kon er namelijk niet echt goed bijkomen met de digitale schuifmaat. Het loopwiel wijkt +2,96% af. Dat is bij elkaar net erover of eronder.

Het model wordt op de twee achterste assen aangedreven. Er zitten geen rubberen bandjes op vanwege het feit dat de wielen nodig zijn voor stroomopname. En daarmee is dit model een soort van problemenkindje geworden. Alleen rijd het model fantastisch, maar een locomotief is gebouwd om wagons te trekken. Als sleepje heb ik de Fleischmann 8060, 8061, 8062, 2x 8662 en de Minitrix 13137 gebruikt. Op maximum ging het net aan met vet doorslippende wielen. De Minitrix er af gehaald en dat gaf maar een lichte verbetering. Dus dat is niks zo. Op de afbeeldingen had ik treinen van 4 tot 6 wagons, veelal van het type wat ik erachter hang. Dus daar zit niks mis. De locomotief open gemaakt, maar daar werd ik niks wijzer. Er is geen ruimte voor extra gewicht anders dan boven de motor, maar dan moet je dat helemaal 3d gaan uitwerken. Bij het weer sluiten van de locomotief ging de voorverwarmer dus aan de haal en ik had even tijd nodig om dit kleine onderdeel weer terug te vinden op de vloer. Wat nu? Ik heb toen de volgende truc bedacht. De wagons worden alleen bij dit soort locomotieven gebruikt, lokale spoorwegen met een maximum van 15 ton per as en soms zelfs nog minder. De kans dat dit type wagon ergens verzeilt raakt in een grote en lange trein is dus miniem, eigenlijk nul. Dat geeft de mogelijkheid om iets met die wagons te doen. Ik heb dus de wagons een voor een geopend en het metalen gewicht eruit gehaald. Zo ging het gewicht van de Fleischmann 8060 van 21,7 gram naar 14,1 gram, de 8061 van 18,1 gram naar 10,6 gram, idem bij de 8062 en zo heb ik bij elkaar 41,4 gram uit de wagons verwijderd. Toen getest met een treintje van 5 wagons en nog een treintje van 6 wagons, echt de lengte die je op de foto's tegenkomt. Vervolgens met een samenstelling die bij mij later op de baan zal voorkomen, dus de oude meuk eruit. Voor de postwagen uit de 80-serie heb ik de Fleischmann 8095 gebruikt, zo die is, dus met gewicht.

De testrun
Het model weegt 35,3 gram en in het echt mocht de locomotief niet harder gaan dan 65km/u. De locomotief is beproefd op mijn stokoude testbaan en op mijn trekkracht testbaan. De stokoude testbaan heeft allerlei rariteiten, er zit een boog in met een radius <R1(182), R1(194,6) en R2. Verder twee meegebogen wissels R1/R2 met de scherpe kanten tegen elkaar. Bogen die direct aansluiten op een Engels wissel. Allemaal ingrediënten waarop een locomotief of wagon soms de mist in kan gaan. Deze locomotief heeft geen enkel probleem met alle rariteiten op mijn stokoude testbaan.

Op de trekkracht testbaan is er getest op analoog en op digitaal bedrijf. Analoog wordt geleverd door de Fleischmann 6720 regelaar met een veel te grote stekkertrafo. Parallel aan de aansluiting van de rails is een DMM verbonden om de spanning af te lezen. In serie een DMM ingesteld op stroommeting. Digitaal wordt geleverd door een Intellibox Basic met daarachter een DSR van AMW. Als monitor wordt een AMW meetsysteem gebruikt met een uitlezing in Volt en Ampère. Hier nog even een opmerking. Hiervoor heb ik het er al over gehad, op meerdere plekken in de handleiding staat aangegeven dat 20Volt het maximum is. Als je een Intellibox Basic aangesloten op een 16Volt trafo gebruikt, dan kun je deze locomotief daar niet op laten rijden, omdat de Intellibox Basic dan 24,15Volt gemeten als spanning geeft. Je kunt een en ander nalezen in dit draadje https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?t=17811. De snelheid kon door de beperkte lengte van de totale trein nog gemeten worden met de Speedmeter van Wisselmotor.nl. De locomotief mocht eerst wat rondjes alleen rijden. Met behulp van de Speedmeter is goed meetbaar wanneer de motor op temperatuur is, pas bij het constant blijven van de snelheid ben ik gaan testen met enkele aanhangwagons van Fleischmann, bestelnummers 8060,8061 en 8062. Daarna werd met Speedmeter de snelheid bekeken en genoteerd. De stijging en daling op de trekkracht testbaan loopt van 0,1% (1‰) tot en met 1,4% (14‰, kort aanlooptraject richting de knik in de behangtafel), gecontroleerd met een digitale hoekmeter. De maximale waarde wisselt omdat ik elke keer de testbaan opnieuw opbouw en weer afbreek. Daardoor staat de verlengde behangtafel niet altijd hetzelfde.

Afbeelding
trekkracht testbaan

De volgende wagons zijn gebruikt als testsleep;
Fleischmann 8060 Pwi-30 114788 Köln         19,9t gewicht verwijderd
Fleischmann 8061 Ai-29 27261 Köln             20,0t gewicht verwijderd
Fleischmann 8062 Bi-28 83807 Köln             20,4t gewicht verwijderd
Fleischmann 8662 Ci-28 84523 Nürnberg     20,3t gewicht verwijderd
Fleischmann 7897/4 Ci-28 41504 Halle         20,3t gewicht verwijderd
Fleischmann 8095 Pw3Pr-11 110734 Köln    16,8t
Minitrix 13137 Ci Bay-10 93911 München    14,9t gewicht verwijderd

In wisselende samenstelling leverde dit treingewichten op van 4 wagons 72,3t (de set wagons die later word gebruikt), 5 wagons 100,9t en 6 wagons 115,8t. Aan de uitkomsten is dus al te zien dat we compleet onderin de tabel zitten te rommelen. En bij de 6 wagons, ondanks gewichtsvermindering, kon er geen wagon bij, dan bleef de combinatie in de boog gewoon staan met doorslippende wielen. Dus hiermee is dus ook duidelijk dat gewicht niet alles is, maar dat het aantal wielen evengoed een duit in het zakje doet bij het trekken van een sleep wagons. Wat is nu de winst? Dat is dat met de genoemde sleepjes ook langzaam gereden kan worden zonder dat er sprake is van doorslippende wielen. Dus bij trekkracht een aftrekpunt omdat het meer dan 10 wagons scheelt ten opzichte van het 1:1 bedrijf. In de test is het ook duidelijk geworden waarom bij digitaal bedrijf de stroommeter niets aangeeft. Het verbruik komt niet boven de drempel van 30mA. Verder heb ik bemerkt dat bij lage snelheden de locomotief problemen had met kleine oneffenheden, lichte helling geeft een lichte wielslip.

Analoog
Deze test is als laatste uitgevoerd, eerst had ik er niet zo zin in, maar ben toch wel blij dat ik het gedaan heb. De locomotief eerst alleen over de baan gestuurd. Met 4,8V en 17mA reed de locomotief 20km/u, met 12,4V en 27mA reed de locomotief 66km/u en, belangrijk!, bij 15,2V en 30mA reed de locomotief 82km/u. Harder of sneller ging niet, maar die 82km/u even goed onthouden voor bij de digitale metingen. Vervolgens heb ik het sleepje wat ik uiteindelijk ga gebruiken erachter gehangen, dus 72,3t treingewicht (8662, 7897/4, 8095 en 13137). Met 12,3V en 27mA reed dit treintje 63km/u. Met 4,9V en 18mA was dat 21km/u. Het viel mij mee, meestal is de analoge optie iets van het kan, je maakt de locomotief niet stuk en voor de rest is het vaak zeuren. Niet met deze locomotief al is 4,9V wel zo ongeveer het minimum, de decoder verbruikt ook nog het nodige om het te kunnen regelen.

Digitaal
De DSR stond afgeregeld op 14,5Volt. Intellibox Basic op stap 28(maximum) geeft een snelheid van 62km/u, dat is minder dan in het echt, de maximum snelheid wordt dus niet gehaald. Intellibox Basic op stap 3 geeft een snelheid van 4km/u. Op stap 23 rijd de locomotief 51km/u.
Met een sleep van 5 wagons (equivalent van 100,9t) en de Intellibox Basic op stap 4 geeft een snelheid van 5-6km/u. Het maximum (stap 28) geeft een gemiddelde snelheid van 57km/u. Met 6 wagons (equivalent van 115,8t) en de Intellibox Basic op stap 28 geeft een snelheid van 58km/u, op stap 14 zakt dat terug naar 28km/u. Lager dan stap 7 is niet gelukt, de trein reed toen 12km/u.
De trein haalt in het digitale domein niet de maximum snelheid zonder en met wagons. Analoog heeft aangetoond dat er meer in zit, dus de fabrieksinstellingen zijn te zuinig ingesteld. Er zijn CV's voor het instellen van de minimum en de maximum snelheid, dus daar moet aan gesleuteld worden. Wat blijft is geen rubberen bandjes en dus naar verhouding een slechte trekkracht. Als het lukt om nog wat gewicht boven de motor te krijgen kan dit mogelijk positief veranderen. Voor nu wordt het dus het toepassen van de truc en dan kun je met een realistische sleep genieten van dit mooie locomotiefje.

Het rapportcijfer
In het verleden zijn er al testen geweest waarbij rapportcijfers werden gegeven. Kort geleden heb ik een verhaal geschreven over hoe dat rapportcijfer tot stand komt. Je kunt het hier nalezen (https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 02#p277102). Met de opstelling kom ik tot het volgende;

Details                                       9,67
Bouwkwaliteit                            8,33
Bedrukking                                9,00
Loopeigenschappen                  7,50
Bochtengedrag                       10,00
Gedrag op wissels/kruisingen  -0,00
Snelheid                                    9,17
Trekkracht analoog                   3,33
Trekkracht digitaal                    3,33
Totaal indruk                             8,62 > 8,6

Door de manier van noteren in een rekenprogramma wordt enige subjectiviteit onderdrukt omdat genoemde onderdelen bestaan uit meerdere meetpunten.
Er zijn wat zaken die een verklaring behoeven. Details 9,67 omdat in een model de leidingen veel te netjes liggen. Bouwkwaliteit een 8,33 omdat er geen informatie is over functietoetsen, op de site van Zimo de decoder niet is te achterhalen, het zou gaan om een MX617N. Bedrukking een 9,00. Enkele teksten door formaat volgelopen en daardoor niet leesbaar. Oa. Fabrieks-schild en stationering BW. Fabrieksnummer onjuist en kan geen 6635 zijn. Dat zou aan een BR71 toebehoren. De loopeigenschappen zijn gewaardeerd met een 7,50, veroorzaakt door geen rubberen bandjes. Bochtengedrag een 10,00, de locomotief gaat overal doorheen. Gedrag op wissels/kruisingen geeft geen aftrekpunten. Snelheid een 9,17, de locomotief haalt in het digitale domein de maximum snelheid niet, dat is misschien te verhelpen door een wijziging in de CV waarden. Het rapportcijfer voor trekkracht bestaat uit een analoog deel en een digitaal deel en wordt gezien als één onderdeel, dit onderdeel is opgeteld lager omdat in deze test naar voren is gekomen dat de locomotief niet de treingewichten kan trekken zoals gevonden in het Merkbuch. De gehaalde waarden zitten onderin de tabel of vallen er zelfs buiten. De totale waardering komt daarmee uit op een 8,6. Een nette score.

PS: dit model is nog steeds op voorraad bij meneer Fleischmann (gecontroleerd 30-06-24)


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 738
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Fleischmann 707181 Br 70 066 Pt 2/3 (DRG uitvoering)

Bericht door epocheales denken »

Hoi Joop, hartelijk dank voor jouw uitvoerig verslag, top! Nooit geweten dat dit lokje zo'n lichtgewicht was en heel slim van je om die gewichten uit de wagons te halen. Krijg je dan bij wisselstraten geen ontsporingen? Maar het blijft een plaatje van een lok en voor Fleischmann begrippen een heel bijzondere motor. Heb deze lok op vakantie in de jaren 80 vorige eeuw op een plein in Beieren zien staan ik dacht in Muhldorf. Leuk dat de lok weer bedrijfvaardig gemaakt is!
O ja, blijf deze tests vooral doen, zeer waardevol :Thumb

Groetjes Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1077
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Fleischmann 707181 Br 70 066 Pt 2/3 (DRG uitvoering)

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Hans, bedankt voor het compliment. Je ziet op wat voor een baan ik dat heb gemeten, wisselstraat niet echt. Wissel 3 gaf geen probleem bij het gaan over het passeer spoor. Ik ga ervan uit dat dit soort wagons niet in heel lange treinen zit en dat ook met een gematigde snelheid door wisselstraten gegaan wordt, net zoals in het echt. De wagons reden erg rustig achter de locomotief. Dus ik denk het niet, maar kan natuurlijk niet voorspellen over hoe dat bij iemand anders er aan toe gaat. In zo'n situatie moet je zelf even gaan testen, eerst gewicht eruit, bij problemen een klein stukje gewicht erin, net zolang dat de wagon geen problemen meer geeft. Wel kan ik aangeven dat de wagons met beleid moeten worden opengemaakt en beslist niets forceren.

Ps nog even geprobeerd of ik een wisselstraat in het plan kon persen, maar dan blijkt Kato toch niet zo'n geweldig railsysteem te zijn. Het moet bij mij exact passen en anders niet, ga niet iets wurgen en dat gebeurd bij Kato te veel naar mijn smaak en dan prompt lopen daar locomotieven op stuk.
Laatst gewijzigd door Zaunkönigs Bahn op 01 jul 2024 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: Fleischmann 707181 Br 70 066 Pt 2/3 (DRG uitvoering)

Bericht door BramvanLeeuwen »

Ik vond dit een heel leuk klein lokje, maar met weinig trekkracht. Ik ben bovendien tamelijk veeleisend. Ik wilde er geluid aan toevoegen én verlichting én een sleepje wagens. De geluidsmodule heb ik in de eerste wagon geplaatst, met een stoomvoerende koppeling naar de lok. Om de benodigde trekkracht te krijgen zit er ook een motor in de laatste goederenwagon. Die kon toen ook mooi sluitlichten krijgen.
Het was al met al wel heel wat werk, maar dat vond ik het waard voor dit prachtige locomotiefje.
https://youtu.be/2U_1xYEDwrM
en: https://youtu.be/12it4ZMS_sM

Bedankt trouwens voor de uitvoerige beschrijving!!
Laatst gewijzigd door BramvanLeeuwen op 01 jul 2024 15:13, 2 keer totaal gewijzigd.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1077
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Fleischmann 707181 Br 70 066 Pt 2/3 (DRG uitvoering)

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Bram, bedankt voor de aanvulling. Dacht eerst ook alles met geluid, maar als er dan 50 locomotieven op je baan rond rijden wordt dat nog bij elkaar een hele boel herrie. Het filmpje was nogal schokkerig, ik verdenk dat dit met opzet gebeurd door Youtube omdat ik alles afwijs. Was vroeger niet zo. Ik wil eenieder erop wijzen niet in te gaan of akkoord te gaan met het gebruik van gegevens. Je hebt er geen enkele controle meer over en ze kunnen van alles beweren maar iets heel anders doen. Het zal niet de eerste keer zijn dat gegevens worden gejat met als uitkomst soms heel nare consequenties voor de uiteindelijke eigenaar van die gegevens. Bezint eer ge begint.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

FidOo
Berichten: 5799
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Fleischmann 707181 Br 70 066 Pt 2/3 (DRG uitvoering)

Bericht door FidOo »

Geloof het of niet, maar ik heb deze omgebouwd (analoog model) naar 1 met geluid. Het heeft me een aantal avondjes gekost (en een kapotte motor) maar het is gelukt. De motor is er 1 van faulhaber en noemen ze een flachlaufer (vlakloper) omdat deze zo plat is.

Er past een sd05a op de plek waar een decoder hoort en een speaker op de plek waar het vliegwiel zit (deze wordt dus opgeofferd) het vliegwiel verwijderen is rotwerk en hierbij sloopte ik het originele motor. Ik heb er via een andere site zo'n zelfde motor zonder vliegwiel voor terug gekocht. De 2e as ingekort en daar de speaker geplaatst.

Wel weer een uitstekende test.

Overigens denk ik dat de baanspanning van 14.5V net te weinig is om aan de juiste snelheid te komen digitaal. Je zou dit nog op kunnen schroeven naar 16V wat in principe gewoon nog een veilige spanning is.
Ik gebruik zelf 16V railspanning omdat dit op de bufferschakelingen nog werkt met condensatoren die tot 16V gaan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: Fleischmann 707181 Br 70 066 Pt 2/3 (DRG uitvoering)

Bericht door BramvanLeeuwen »

Nou nou Joost! Dat is nog een mooiere oplossing, die van jou !!!! Ik was echter ook wat bevreesd voor het railcontact en heb ook nu stroomvoerende wielen in de eerste wagon. Maar dat ging weer ten koste van de trekkracht van het geheel. Weet achteraf niet of dat nou nodig was. Zo tobt(prutst?) een mens heel wat af!
(En Joop, met dat geluid valt het wel mee. Je moet er voor zorgen dat er maar één of twee rondrijden waar geluid uit komt. Daar valt dan de focus op. Als ze achter aan de baan, of in het schaduwgebied, zijn zet ik met iTrain het geluid uit of zacht.)


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

FidOo
Berichten: 5799
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Fleischmann 707181 Br 70 066 Pt 2/3 (DRG uitvoering)

Bericht door FidOo »

Ik moet overigens bekennen dat ik alleen de lok heb gehad en deze niet test op trekkracht of iets dergelijks. Daar kan ik dus weinig over zeggen. De stroomafname vond ik van het lokje erg goed ondanks dat het ene 3 assige lok is. Blijft natuurlijk wel lastig maar de klant wilde het zo.

Kan ik de ombouw aanraden, nee zeker niet. Zelf doen is lastig en duur, laten doen nog veel kostbaarder en het resultaat is niet overweldigend om eerlijk te zijn.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1077
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Fleischmann 707181 Br 70 066 Pt 2/3 (DRG uitvoering)

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

FidOo schreef: 01 jul 2024 15:03 Geloof het of niet, maar ik heb deze omgebouwd (analoog model) naar 1 met geluid. Het heeft me een aantal avondjes gekost (en een kapotte motor) maar het is gelukt. De motor is er 1 van faulhaber en noemen ze een flachlaufer (vlakloper) omdat deze zo plat is.

Er past een sd05a op de plek waar een decoder hoort en een speaker op de plek waar het vliegwiel zit (deze wordt dus opgeofferd) het vliegwiel verwijderen is rotwerk en hierbij sloopte ik het originele motor. Ik heb er via een andere site zo'n zelfde motor zonder vliegwiel voor terug gekocht. De 2e as ingekort en daar de speaker geplaatst.

Wel weer een uitstekende test.

Overigens denk ik dat de baanspanning van 14.5V net te weinig is om aan de juiste snelheid te komen digitaal. Je zou dit nog op kunnen schroeven naar 16V wat in principe gewoon nog een veilige spanning is.
Ik gebruik zelf 16V railspanning omdat dit op de bufferschakelingen nog werkt met condensatoren die tot 16V gaan.
Dank voor je aanvulling. Ja, ik geloof dat, maar ik geloof ook dat je het vliegwiel niet had hoeven opofferen door gebruik te maken van een MEMS speaker. Ik heb 16Volt geprobeerd, maar dat maakte geen verschil. Je moet erg voorzichtig zijn met het op het randje werken met condensatoren. Ze hebben vaak een tolerantie van 20%, dat is ook geldig voor de spanning. In het slechtste scenario is dan 12,8Volt de grens. Als het 16Volt moet zijn neem ik vaak 25Volt, die zijn namelijk vaak net zo groot of klein.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1077
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Fleischmann 707181 Br 70 066 Pt 2/3 (DRG uitvoering)

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

BramvanLeeuwen schreef: 01 jul 2024 15:19 (En Joop, met dat geluid valt het wel mee. Je moet er voor zorgen dat er maar één of twee rondrijden waar geluid uit komt. Daar valt dan de focus op. Als ze achter aan de baan, of in het schaduwgebied, zijn zet ik met iTrain het geluid uit of zacht.)
Das een goeie, nog niet aan gedacht, dank je wel.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

FidOo
Berichten: 5799
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Fleischmann 707181 Br 70 066 Pt 2/3 (DRG uitvoering)

Bericht door FidOo »

Dank voor je aanvulling. Ja, ik geloof dat, maar ik geloof ook dat je het vliegwiel niet had hoeven opofferen door gebruik te maken van een MEMS speaker. Ik heb 16Volt geprobeerd, maar dat maakte geen verschil. Je moet erg voorzichtig zijn met het op het randje werken met condensatoren. Ze hebben vaak een tolerantie van 20%, dat is ook geldig voor de spanning. In het slechtste scenario is dan 12,8Volt de grens. Als het 16Volt moet zijn neem ik vaak 25Volt, die zijn namelijk vaak net zo groot of klein.
Ik heb er nog nooit gedonder mee gehad. Alleen toen ik een keer als test de baanspanning op 18V had laten staan en daarna m'n Köf er op zette met 16V buffer.
Ja er zal echt marge in zitten. Maar vergeet niet dat de decoder ook wat spanning weg vreet voordat je bij je condensator bent. (ivm gelijkrichter)
Tegenwoordig maak ik ook graag gebruik van de 25V versies.

Ps een mems speaker heb ik nooit van gehoord. Ik heb tegenwoordig een aardige collectie aan speakers in verschillende maten. Destijds had ik alleen een lange smalle (maat weet ik niet meer)

Maar goed das bijzaak.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: Fleischmann 707181 Br 70 066 Pt 2/3 (DRG uitvoering)

Bericht door BramvanLeeuwen »

Hoi Joop,
Ik ben toch ook wel geïnteresseerd in het MEMS speakertje. Heb je een link? Ik gebruik meestal de speakers van D&H. Alhoewel ze heel klein zijn heb ik toch best wel eens ruimteproblemen. Dus alternatieven zijn welkom bij mij!
In dit lokje zag ik zelf geen plek voor een luidsprekertje. Heel knap dat het Joost gelukt is!!


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1077
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Fleischmann 707181 Br 70 066 Pt 2/3 (DRG uitvoering)

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ben wellicht nog iets te snel, maar pak de zoekmachine en tik in "MEMS speaker". Probleem is dat het wel leverbaar is, maar helaas alleen nog bij die grootgrutters die uitsluitend B2B doen, ik heb daar stevig de pest aan.
Even terug naar die speakers, je moet het zien als een elektrostaat en dat kan wellicht nog een hobbel zijn met de huidige decoders. Een andere oplossing is naar de Action gaan en daar een paar oordopjes kopen met een prijs zo laag mogelijk (laatst €0,75), kijk wel even of je speakers koopt met een doorsnede van 10mm of kleiner. Vervolgens kraak je met een combitang voorzichtig de doppen en kun je de luidsprekertjes eruit halen. Die zijn doorgaans 10mm doorsnede en een paar millimeter hoog. Soms zijn ze helemaal ingeblikt. Impedantie vaak 32Ohm per speaker. Als je dat niet vertrouwd en je wil je dure decoder niet naar de eeuwige bitvelden helpen, dan kun je tussen de plus van de luidspreker en de aansluiting op de decoder een weerstandje opnemen van wat de decoder minimaal moet zien, doorgaans is dat 8Ohm. Er komt 1Watt max uit de decoder pruttelen, dus een heel klein wattage weerstand is voldoende. Bedenk dat er twee weerstanden staan tussen de plus en de min van de decoder, de ene die je apart hebt aangebracht en de speaker. Dus de spanning wordt over de twee verdeeld en dus ook het vermogen. Wel nog even een let op. Er zijn luidsprekers in dit soort toepassingen die 6mm doorsnede zijn, maar je moet dan heel goed opletten of je inderdaad de polen te pakken hebt van de luidspreker. Ik had er een en daar zat nog een super klein weerstandje tussen, die zag ik over het hoofd en een Esu van +100,00 is nu zijn liedje in de eeuwige bitvelden aan het zingen, het kan dus verkeren.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

FidOo
Berichten: 5799
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Fleischmann 707181 Br 70 066 Pt 2/3 (DRG uitvoering)

Bericht door FidOo »

Joop, die ESu zou ik na contact met Esu laten repareren. (ik heb laatst van een Zimo MS500 de motoruitgang opgeblazen, 26 euro verder en hij is weer als nieuw, en das inc verzendkosten terug).

Voor speakers gebruik ik eigenlijk mobiele telefoon speakere of als t groter mag die uit oude laptops. (of als t echt groot wordt bv schaal 0 of 1 dan gebruik ik de Visaton BF45.)
Maar terug naar onze schaal; mobiele telefoon speakers koop je echt voor weinig op aliexpress. ook de speakers van D&H (en tegenwoordig ook esu) vind je daar gewoon. Dit zijn 15x11mm, maar je hebt vrijwel alle maten. En veelal ook geschikt qua impedantie. Voor dit soort zaken kijk ik eigenlijk altijd op aliexpress. (ook condensatoren e.d.)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1077
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Fleischmann 707181 Br 70 066 Pt 2/3 (DRG uitvoering)

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Bij D&H zijn speakers te koop die MEMS speakers zijn (LS1308 ea), alleen dat vertellen ze niet. Het zijn de speakers met de witte/zilverkleurige vlakken. Deze zijn ook dunner dan de andere "normale" speakers. Maar het kan dus nog (veel) kleiner.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Plaats reactie