Vensterbank kerstbaantje Harry Potter style

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Jdhaan
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jul 2024 09:01

Vensterbank kerstbaantje Harry Potter style

Bericht door Jdhaan »

Hallo allemaal!
Nieuw hier, ben net een leuk project begonnen met uitdagingen, ik dacht, misschien leuk om te delen...
Wij wonen aan een drukke straat waar veel kinderen langs komen en we lopen al een tijdje met het idee een leuke kerstvensterbank aan de straatkant te maken, in plaats van de standaard ballen met kerstlampjes :)

Het is wel een beetje een uitdaging, omdat de vensterbank te smal is voor een ronde baan, dus het moet een pendelbaan worden. Oppervlakte is 2m x 20cm.
Mijn vrouw en dochter zijn gek van Harry Potter, en ik van knutselen, dus kwamen we op t idee een treinbaantje te maken dat vanaf de gewone wereld naar Hogsmaede rijdt, met zweinstein als eindoel. Het dorpje in kerstsfeer, sneeuw en lampjes erbij...
Het Glenfinnan viaduct mocht natuurlijk niet ontbreken. Helaas is er te weinig ruimte voor de hele brug, maar zoals gezegd - het gaat om de fantasie wereld, dus t hoeft niet hyper realistisch te zijn.
Ik heb op MP een stoomloc gehaald en een rijtuigje (1 helaas, want langer zou niet kunnen ivm pendelen), qua baanplan niet zo spannend, enkel spoor, een tweede bij tvstation. Het rijtuig moet nog verlichting krijgen.
Ik ben begonnen met een plank die precies past in de vensterbank en een plaat XPS voor t landschap en bergen.

Op deze foto's zie je de eerste opzet!
Aan een kant een tunnel waar de trein in verdwijnt (illusie) aan de andere kant t station. Zweinstein komt in t midden.
Zweinstein gaat mijn dochter maken van een Ugears bouwdoos. Ik maak de rest op de 3d printer. Zo min mogelijk standaard bouwpakketjes gebruiken vind ik altijd een uitdaging ;)

Afbeelding

Daarna doorgepakt en een deel van de rotsen grifweg vormgegeven

Afbeelding

Afbeelding

Daarna de brug geprint en pas gemaakt:


Afbeelding

Wordt vervolgd!



sjoef
Berichten: 979
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Vensterbank kerstbaantje Harry Potter style

Bericht door sjoef »

Leuk hoor. Ga het zeker volgen.



tv_man
Berichten: 1497
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Vensterbank kerstbaantje Harry Potter style

Bericht door tv_man »

Erg leuk idee, dit belooft iets heel moois te worden. Wel rekening mee houden dat je straks de ramen wat vaker moet wassen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

sprui811
Berichten: 141
Lid geworden op: 11 sep 2023 21:28
Locatie: Made

Re: Vensterbank kerstbaantje Harry Potter style

Bericht door sprui811 »

Ik vermoed dat jullie een hoop kinderhandjes op het raam gaan krijgen straks. Maar het is wel een ontzettend leuk idee, veel succes met de uitvoering en ik ga je zeker volgen met de bouw


Smile, life is too short to be sad
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 565
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Vensterbank kerstbaantje Harry Potter style

Bericht door Momfer »

Zo, dat is nog eens een entree !

Welkom op het forum. Net als de andere reaguurders ben ik natuurlijk benieuwd naar het vervolg.


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL

Onderwerp starter
Jdhaan
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jul 2024 09:01

Re: Vensterbank kerstbaantje Harry Potter style

Bericht door Jdhaan »

Dat werken met XPS is echt leuk, lekker een beetje hakken met je mes en rotspartijen vormgeven. Ik heb voor t riviertje onder de brug even de verfbrander erop gezet, dat geeft ook wel een bijzonder effect op het oppervlak (beetje ruw, maar meer egaal, de losse deeltjes worden dan weggebrand). Op sommige plekken heb ik met Goldband de XPS wat bewerkt, ben benieuwd wat dat voor effect gaat hebben op het eindresultaat...

Gisteren de basis getest en de loc doet het. De rails ligt op een bedje van kurk, en is gewoon gelijmd met Polymax op de ondergrond. Werkt prima en snel. Repareren zal wel wat lastiger worden, maar hoop dat dat niet hoeft :-P De rails zin ieder voorzien van een eigen stroompuntje, die worden onder de baan aan elkaar geknoopt.
Het is een analoog baantje, dus heb een pendelautomaatje besteld die het heen en weer rijden gaat verzorgen.




Eendenreetx
Berichten: 199
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Vensterbank kerstbaantje Harry Potter style

Bericht door Eendenreetx »

Mooi, ga het zeker volgen!


Groet Mike
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3744
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Vensterbank kerstbaantje Harry Potter style

Bericht door maarten »

Leuk idee, ik ben benieuwd hoe het vervolg gaat.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 676
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Vensterbank kerstbaantje Harry Potter style

Bericht door Sibbesuisje »

Wat een leuk idee! Ik ben benieuwd hoe het er straks uit komt te zien dus ga dit draadje zeker volgen!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Onderwerp starter
Jdhaan
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jul 2024 09:01

Re: Vensterbank kerstbaantje Harry Potter style

Bericht door Jdhaan »

Vanavond de eerste huisjes van de 3d printer afgehaald en met plakkaatverf behandeld. Das nog best een klusje, want erg klein. Fijn is wel dat erg geen 'verkeerd' bestaat. Vrije hand in de kleuren keuze...
Het station(hogsmaede) print ik als bouwpakketje uit en moet daarna in elkaar gezet, want die is te groot. Wel een leuk detail is dat hogsmaede station echt bestaat! Kijk hier:https://www.kellyprincewrites.com/hogsm ... ations-uk/
Echt prachtig!


De dorpshuisjes kunnen wel uit 1 stuk geprint en zijn vanwege het formaat ook redelijk snel klaar.

de Owlery:
Afbeelding

Hagrids huisje:
Afbeelding



Onderwerp starter
Jdhaan
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jul 2024 09:01

Re: Vensterbank kerstbaantje Harry Potter style

Bericht door Jdhaan »

Vanochtend de bergen gespoten in mat zwart, en gelijk erachteraan met grijze spuitverf zijdelings gespoten zodat er diepte ontstaat. Ben nog niet helemaal tevreden, moet nog wat kleur en lichtere tinten in.

Afbeelding


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3744
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Vensterbank kerstbaantje Harry Potter style

Bericht door maarten »

Je hebt er in ieder geval een goed tempo in zitten. ;-)
Heb je de 3d modellen voor de huisjes zelf getekend of ergens online gevonden?

Persoonlijk ben ik meer van de acrylverf dan van de plakkaatverf. Acrylverf lost niet meer op na drogen waar plakkaatverf dat wel doet. Daarnaast is de dekking vaak wat beter. Maar als het voor jou werkt is het helemaal prima natuurlijk. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Jdhaan
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jul 2024 09:01

Re: Vensterbank kerstbaantje Harry Potter style

Bericht door Jdhaan »

Er staan er veel op Thingiverse, daar haal ik t meeste vandaan, soms pas ik ze wat aan.
Zelf maken is erg bewerkelijk :)
Soms betaal ik een paar euro voor een mooi model, de gratis modellen missen vaak detail, zoals opengewerkte raampjes. En er moet natuurlijk wel verlichting in :)

De plakkaatverf had ik nog staan, dus die eerst opmaken. Valt niet tegen hoor vind ik. Ik spuit de plastic modellen wel eerst even in de grondverf. Dat helpt ook



Onderwerp starter
Jdhaan
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jul 2024 09:01

Re: Vensterbank kerstbaantje Harry Potter style

Bericht door Jdhaan »

Vraagje - ik bouw dus analoog, maar is het mogelijk op de een of andere manier seintjes (rood/groen voor een baanvak/rijrichting) wel te laten werken op basis van de rijrichting die de pendelautomaat gaat aangeven?
Ik had in mijn enthousiasme op aliexpress van die mini seintjes gekocht, en die hebben een common 'nul', en een 'plus' draadje per ledje.
Als ik per led een aparte plus en min had gehad, dan had ik de ledjes er op kunnen aansluiten direct, maar nu met de enkele min draad gaat dat niet.
apart relais daarvoor? of?



Eendenreetx
Berichten: 199
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Vensterbank kerstbaantje Harry Potter style

Bericht door Eendenreetx »

Je hebt het tempo er flink in zitten, volgens mij is de baan in enkele dagen af haha.
Ziet er goed uit, jaloers dat je alle huisjes e.d. zelf kunt printen.


Groet Mike

Onderwerp starter
Jdhaan
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jul 2024 09:01

Re: Vensterbank kerstbaantje Harry Potter style

Bericht door Jdhaan »

De vaart zit er goed in!
Lekker kunnen schilderen en pielen. Ik heb de wcpapier+lijmwater methode gebruikt voor de zee. Das best aardig gelukt! De rivier is gewoon verf met een laagje epoxy. Ik heb een paar basalt steentjes erin verwerkt voor de lol. Wel meegeschilderd om te blenden bij de rest van de rotsen.
De rotsen heb ik nog voorzien van wat dry brush bruin, lichtgrijs en groen. Ziet er wel mooi uit nu.
In de zon droogt t als de ziekte, dus flink doorwerken.
Het zand is eigenlijk net iets te grof. Maar ja, dat zit er nu op, en komt niet meer los.
Afgewerkt met een dun laagje epoxy voor de glans.
Ik kon t niet laten wat boompjes te planten vast.:)

Vandaag komt het station van de printer. Kunnen we dus mooi schilderen daarna. Ben benieuwd!

Afbeelding



Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar

dneijenhuis
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mei 2011 11:28
Locatie: Waddinxveen

Re: Vensterbank kerstbaantje Harry Potter style

Bericht door dneijenhuis »

Als je de seintjes puur op polariteit wilt schakelen voor Rood/Groen, dan is dit misschien een optie
Afbeelding



Onderwerp starter
Jdhaan
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jul 2024 09:01

Re: Vensterbank kerstbaantje Harry Potter style

Bericht door Jdhaan »

ja, goed idee, zou prima voldoen denk ik! dank!



FidOo
Berichten: 5809
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Vensterbank kerstbaantje Harry Potter style

Bericht door FidOo »

Is het dan niet wijs om een extra diode in serie met de LED op te nemen, nu geruik je de blokkeerspanning van de LED om dat ledje uit te laten blijven. Maar ik heb wel eens begrepen dat LED's daar niet zo geschikt voor zijn,


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

dneijenhuis
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mei 2011 11:28
Locatie: Waddinxveen

Re: Vensterbank kerstbaantje Harry Potter style

Bericht door dneijenhuis »

Voor de bovenste variant (één voorschakelweerstand) zou dat misschien nodig zijn, de onderste variant (twee voorschakelweerstanden) heeft slechts de spanningsval van de 1N4148 over de LED en voorschakelweerstand. Even iets anders getekend ter verduidelijking, alle diodes 1N4148 (of 1N400X al naar gelang wat je hebt liggen)
Afbeelding



Onderwerp starter
Jdhaan
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jul 2024 09:01

Re: Vensterbank kerstbaantje Harry Potter style

Bericht door Jdhaan »

Ik heb de onderste schakeling gemaakt, werkt perfect. Alleen is ie nog wat te fel. Ik heb de weerstand nu al verdubbeld, maar zie geen heel.duidelijk verschil (2k zit er nu tussen). Zijn leds niet goed te dimmen met een serieweerstand?


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3744
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Vensterbank kerstbaantje Harry Potter style

Bericht door maarten »

Zeker wel maar leds zijn gemaakt om goed licht te geven, niet om in schaal N een sein na te bootsen. Probeer anders een 10K weerstand. Van een (te) grote weerstand gaat een led niet kapot, hij brandt hooguit te zwak. ;-) Van een te kleine led gaat hij een led wel kapot.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Jdhaan
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jul 2024 09:01

Re: Vensterbank kerstbaantje Harry Potter style

Bericht door Jdhaan »

Mijn stationnetje is klaar voor een schilderbeurtje!
Supercool dat je dat gewoon zelf kunt maken tegenwoordig.

Afbeelding



sprui811
Berichten: 141
Lid geworden op: 11 sep 2023 21:28
Locatie: Made

Re: Vensterbank kerstbaantje Harry Potter style

Bericht door sprui811 »

Geweldig gemaakt, ik zou het zo kopen als het in de winkel lag !


Smile, life is too short to be sad

BartenThomas
Berichten: 485
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Vensterbank kerstbaantje Harry Potter style

Bericht door BartenThomas »

En je hebt de Ford Anglia ook al. :Thumb
Nu de Beukwilg nog?


Plaats reactie