Hoi allen,
Ik ben nieuw in dit wereldje en heb wat vragen. Binnenkort komt er een digitaal Fleischmann locomotiefje en ik heb van iemand een Multimaus startsetje over kunnen nemen, een startsetje (nog) zonder de Z21. Ik moet nog rails aanschaffen en heb wat rondgesnuffeld op het internet. Ik wil een digitaal baantje maken met wat wissels. Ik vind het lastig om de juiste wissels te vinden die ook makkelijk aan te sturen zijn via een DCC omgeving. Welke wissels (merk/type) zijn makkelijk aan te passen zodat de Multimaus het juiste wissel kan omzetten? Gaat dat via de rails zelf of is een aparte decoder beter en kan de wissel enkel een analoog bedieningsmotortje hebben? En de rails: tussen de wissels voel ik wel wat voor flexrails code 55. Hoe doe ik e.e.a? Ik hoor graag. M.b.t. de flexrails: inkorten en solderen kan ik wel (denk ik...).
Start advies digitale wissels
-
Re: Start advies digitale wissels
Tja, als je voor Peco-flexrails kiest code 55, (wel het mooiste) dan kun je de de wissels het beste laten bedienen door servomotoren. Dat is volgens mij de mooiste en degelijkste oplossing. Ik heb daar zelf om die redenen voor gekozen. Maar... het is wel eventjes studeren voordat je zover bent. Tenminste zo is het mij gegaan. Ik ben achteraf zeer tevreden met mijn keus. Ik wilde mijn baantje ook niet in een paar avondjes af hebben, maar ga voor wat knutselwerk.
Maar natuurlijk zijn er vele ander mogelijkheden. Als je snel resultaat wilt zien zijn wissels met ingebouwde motoren het makkelijkst. De keuzes zijn zeer persoonlijk. Er zijn ook wisselbedieningen voor Peco in de handel, veel duurder maar eenvoudiger. als je een goedgevulde beurs hebt kun je daarvoor kiezen. Die dingen zijn ook heel degelijk, en sneller te monteren. Je hebt dan elektronica nodig om de servomotoren te bedienen.
Maar natuurlijk zijn er vele ander mogelijkheden. Als je snel resultaat wilt zien zijn wissels met ingebouwde motoren het makkelijkst. De keuzes zijn zeer persoonlijk. Er zijn ook wisselbedieningen voor Peco in de handel, veel duurder maar eenvoudiger. als je een goedgevulde beurs hebt kun je daarvoor kiezen. Die dingen zijn ook heel degelijk, en sneller te monteren. Je hebt dan elektronica nodig om de servomotoren te bedienen.
met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Bram van Leeuwen