Even voorstellen...

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
tcm2803
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 okt 2010 09:41
Locatie: Almere

Even voorstellen...

Bericht door tcm2803 »

Hallo,

Ik ben Mischa, een 39 jarige modelspoor hobby-ist. Na mijn verhuizing eind vorig jaar de nieuwe zolder maar eens in orde gemaakt om een grote baan aan te gaan leggen. In eerste instantie was ik van plan om de de baan in marklin ho te maken. Maar mijn (grote) plannen kon ik niet kwijt in HO. Na lang twijfelen heb ik besloten om over te schakelen naar N-Spoor. Ik heb hierbij gekozen voor Minitrix rails, 15 graden wissels en R5 en R6 bogen, mogelijk uit te breiden met flex-rails.

Mijn modelbaan wordt vrij groot, de open bouwstructuur staat reeds klaar, en de buitenafmetingen van de L-Vorm zijn:
Rechhoek van 5,40 x 1,80 meter
en een haaks opstaande hoek van 2.80 x 1.80 meter.

Ik denk dat ik hier wel een aardige baan op kan bouwen, en mijn railplan voor nivo 0 is reeds klaar.

Ik ga analoog rijden, gecombineerd met aansturing vanaf een computer welke ik zelf programmeer (Delphi 6, SQL-Server 2008 Enterprise) en de hardware wordt verzorgt door Phidgets kaarten.

Ik hou van knutselen en gezelligheid, dus als iemand eens langs wil komen in Almere, dan zijn jullie bij deze van harte uitgenodigd.

Grt. Mischa


Twee is gezelliger als één, kom gezellig langs als je er zin in hebt, de koffie staat warm, en het bier koud! :)

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Even voorstellen...

Bericht door henry »

welkom op het forum mischa,
wij zijn hier gek op fotowerk van je baan dus schroom niet

groetjes henry


Gebruikersavatar

FaCo
Berichten: 293
Lid geworden op: 18 mei 2010 21:10
Locatie: Almere

Re: Even voorstellen...

Bericht door FaCo »

Ha, nog een Almeerder op het forum, van harte welkom.


Groetjes, Frans
Keep on thinking!
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Even voorstellen...

Bericht door shoven »

tcm2803 schreef: Mijn modelbaan wordt vrij groot, de open bouwstructuur staat reeds klaar, en de buitenafmetingen van de L-Vorm zijn:
Rechhoek van 5,40 x 1,80 meter
en een haaks opstaande hoek van 2.80 x 1.80 meter.
Welkom op het forum Mischa.
Kun je wel overal bij als het 1,80 diep is? Of kun je er van alle kanten bij?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
tcm2803
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 okt 2010 09:41
Locatie: Almere

Re: Even voorstellen...

Bericht door tcm2803 »

Hallo Steven,

Een logische vraag, maar met een wat uitgebreider antwoord.

De baan is inderdaad erg diep, dit komt door mijn voorkeuren van lange trajecten en rustige hellingen, ook in de helix (mooie rechte stukken ipv cirkels). Ik wil werken met maximaal 2% stijgingen en de R5 en R6 bochten van minitrix, dus lengte is erg belangrijk. Ten tweede wil ik een uitgebreid en mooi landschap neerzetten.

Uiteraard staat mijn baan vrij van de muur aan de achterkant, je kan makkelijk lopen in de strook van 80cm die vrij is aan de achterkant, en bovendien bouw ik via de 'open bouw methode'.

Er komen praktisch geen sporten in het midden, ze zullen allemaal meer naar de voorkant of naar de achterkant liggen. Aangezien de achterkant toegankelijk blijft en daar alleen mijn schaduwstations zullen liggen (1 x 7 sporen, 1 x 6 sporen), kan ik daar gemakkelijk bij.

Wel betekent dit uiteraard dat voor het maken van het landschap dat ik van achteren naar voor moet werken, dit klinkt lastiger als dat het is, en dit heb ik al meerdere keren gedaan, alleen dan met schaal HO. Bovendien worden de verschillende delen van de grote stad uitneembaar gemaakt. En wel via een een makkelijk principe.

De stad wordt gemaakt van standaard panelen met een grote van 1.20 x 0.60 m. De randen hiervan worden weggewerkt onder de huizen, zodat je hier helemaal niets meer van ziet. Dat is makkelijker als een scheidingslijn door een weg te laten lopen, die zou je altijd zien. Twee huizen zullen los staan, als je die weghaald, tref je daar onder handsvaten aan waarmee je de gehele plaat kunt weghalen, en dan heb je dus een mooi gat waar je vanuit kunt werken.

Ik hoop zo je vraag compleet te hebben beantwoord.


Twee is gezelliger als één, kom gezellig langs als je er zin in hebt, de koffie staat warm, en het bier koud! :)
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Even voorstellen...

Bericht door Jos »

Welkom op het forum Mischa.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Even voorstellen...

Bericht door Marcel »

Welkom Mischa,jij hebt een beschikbare ruimte waar een hoop mensen van dromen zeg.
Inderdaad kan je alles mooi ruim opzetten zo,natuurgetrouw met grote bogen.
Ik ben nu al benieuwd naar de opbouw en foto's.
En de stadspanelen, goed uitgedacht en erg praktisch.
Welk tijdperk ga je rijden?



Onderwerp starter
tcm2803
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 okt 2010 09:41
Locatie: Almere

Re: Even voorstellen...

Bericht door tcm2803 »

Allemaal bedankt voor de welkomst wensen! :)

Ik heb inderdaad een heerlijke ruimte, ik ga in principe rijden in het heden, maar ik heb een zwak voor grote stoomlocs, dus die zullen er ook vrolijk tussendoor rijden.

Inmiddels heb ik al een hoop rails, en ik ben druk aan het experimenteren. Binnenkort zal ik een topic openen met de bouw van mijn baan. Nu eerst even de troep opruimen zodat het netjes genoeg is voor een paar mooie foto's, en dan ga ik jullie vervelen met de opbouw van mijn baan.

Grt. Mischa


Twee is gezelliger als één, kom gezellig langs als je er zin in hebt, de koffie staat warm, en het bier koud! :)
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Even voorstellen...

Bericht door Marcel »

Nou dat is geen vervelen hoor haha.
We gaan jou volgen.


Plaats reactie