ÖBB in 1:160
-
Onderwerp starter - Forum-Beheerder
- Contacteer:
ÖBB in 1:160
Ik heb al een baan ÖBB in 1:87 gehad, thans het begin ervan. Sinds enkele weken ben ik overgestapt op N. Na het afbreken van ÖBB in 1:87 ben ik begonnen aan ÖBB in 1:160.
Ik ben ook lid bij Beneluxspoor.net en daar heb ik een topic over de bouw aangemaakt. Deze is tevens hier te volgens.
Ik ben ook lid bij Beneluxspoor.net en daar heb ik een topic over de bouw aangemaakt. Deze is tevens hier te volgens.
Re: ÖBB in 1:160
En nu je alles afgebroken hebt, en volledig opnieuw herbegint, ben ik benieuwd naar wat je voornemens zijn. Welke fout wil je echt niet meer maken? En wat wil je nu vast en zeker op je nieuwe baan dat je niet had op je oude?
groeten,
Michiel
groeten,
Michiel
Er is aardig wat materieel van de ÖBB in N verkrijgbaar. Dus je hoeft je gelukkig geen beperkingen op te leggen. Ik zal je vorderingen met veel plezier volgen.
Groetjes,
Jos
Groetjes,
Jos
-
- Contacteer:
Veel fouten had ik niet echt gemaakt, gelukkig.
De voornemens met de N-baan zijn dat ik meer wil met de ruimte die ik heb. Nu ik dus met N ga rijden kan ik veel meer dan met H0. En verder alles toch netter aanleggen e.d. Aangezien peco code 55 enkel flex heeft zal alles met mooiere bogen aangelegt kunnen worden en geen scherpe bogen. Station kan ik toch naar mijn zin neerleggen, stuk of 5 á 6 sporen en op aardige lengte
Verder ben ik nog niets tegen gekomen
Sporenplan heb ik niet op papier of op de pc, ik heb in mn hoofd een idee zoals ik het ongeveer wil hebben, tijdens de bouw zie ik wel of het wel of niet kan en zal het dan ook overdenken om anders, wel passend, te leggen.
Materieel is er zeker veel, ik heb ook al enkele kleinserie fabrikanten gevonden, maar dan wordt het ineens heel duur (tot € 835,- voor 1 locje...) Maar verlopig is er van FL*, roco en minitrix genoeg te vinden
Brawa heeft de talent in N, die ga ik een mailtje sturen of er een OBB kleurstelling in de planning zat ervoor, zoniet zal ik er 1 ombouwen (of meerdere
)
Op dit moment nog veel houtwerk voor het schaduwstation, de platen waar de rails op komt te liggen en de helling naar 20 cm hoger.
De voornemens met de N-baan zijn dat ik meer wil met de ruimte die ik heb. Nu ik dus met N ga rijden kan ik veel meer dan met H0. En verder alles toch netter aanleggen e.d. Aangezien peco code 55 enkel flex heeft zal alles met mooiere bogen aangelegt kunnen worden en geen scherpe bogen. Station kan ik toch naar mijn zin neerleggen, stuk of 5 á 6 sporen en op aardige lengte

Verder ben ik nog niets tegen gekomen

Materieel is er zeker veel, ik heb ook al enkele kleinserie fabrikanten gevonden, maar dan wordt het ineens heel duur (tot € 835,- voor 1 locje...) Maar verlopig is er van FL*, roco en minitrix genoeg te vinden

Op dit moment nog veel houtwerk voor het schaduwstation, de platen waar de rails op komt te liggen en de helling naar 20 cm hoger.
-
- Contacteer:
En weer wat verder.
Nu enkel nog de platen van het schaduwstation opnieuw neerleggen en dan is het houtwerk verlopig gedaan. Dan ff flink werken = geld verdienen = sparen en dan de isolatie + de rails e.d. kopen. Het boodschappenlijstje tot nu toe:
21x rechte wissel links
1x gebogen wissel links
30x flex (minimaal aantal om ook al een stuk de helling op te kunnen)
Hierbij moeten ook nog alle elektronica komen, echter moet ik nog ff goed uitzoeken welke ik onder de wissels ga hangen i.v.m. puntstuk polarisatie. Dan ook nog de opstelsporen qua bezetmeldingen goed verdelen zodat koploper er ook mee overweg kan straks!
(foto's in de link "verder")
Nu enkel nog de platen van het schaduwstation opnieuw neerleggen en dan is het houtwerk verlopig gedaan. Dan ff flink werken = geld verdienen = sparen en dan de isolatie + de rails e.d. kopen. Het boodschappenlijstje tot nu toe:
21x rechte wissel links
1x gebogen wissel links
30x flex (minimaal aantal om ook al een stuk de helling op te kunnen)
Hierbij moeten ook nog alle elektronica komen, echter moet ik nog ff goed uitzoeken welke ik onder de wissels ga hangen i.v.m. puntstuk polarisatie. Dan ook nog de opstelsporen qua bezetmeldingen goed verdelen zodat koploper er ook mee overweg kan straks!
(foto's in de link "verder")
-
- Moderator
Hoi,
Tja kostbaar zijn kleinseries inderdaad, daar staat tegenover dat de levering meestal niet van de ene op de andere dag gaat. Hierdoor heb je weer ruim de tijd om te sparen (uit ervaring). Ebay en beursen leveren soms ook nog wat op, zei het zelden (Lemaco Re 4/4-I) dus je moet dat blijven pijlen cq. speuren. Ik heb wat betreft het Zwitserse spul nog aardig geluk want daar zijn best wel wat kleinserieproducenten van te vinden, voor ÖBB modellen is dat gewoon weer minder.
Robert
Tja kostbaar zijn kleinseries inderdaad, daar staat tegenover dat de levering meestal niet van de ene op de andere dag gaat. Hierdoor heb je weer ruim de tijd om te sparen (uit ervaring). Ebay en beursen leveren soms ook nog wat op, zei het zelden (Lemaco Re 4/4-I) dus je moet dat blijven pijlen cq. speuren. Ik heb wat betreft het Zwitserse spul nog aardig geluk want daar zijn best wel wat kleinserieproducenten van te vinden, voor ÖBB modellen is dat gewoon weer minder.
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
- Contacteer:
Ja, de kleinseries zijn inderdaad erg kostbaar.
Helaas voor mij komt Brawa niet met een OBB Talent in N, dus zal ik deze t.z.t. op een andere manier zien te verkrijgen. Waarschijnlijk een DB versie kopen en deze omspuiten naar OBB kleuren e.d. Een uniek treinstel zal het dan worden
Helaas voor mij komt Brawa niet met een OBB Talent in N, dus zal ik deze t.z.t. op een andere manier zien te verkrijgen. Waarschijnlijk een DB versie kopen en deze omspuiten naar OBB kleuren e.d. Een uniek treinstel zal het dan worden

Ja, zelf omspuiten is erg leuk om te doen. Alleen heel vervelend als later dat model toch uitkomt.
Heb dat met de Minitrix Railion 6494 gehad, paar gekocht en omgespoten in geel/grijs. Paar jaar later komen die ook.
Fleischmann 1600 omgespoten naar Railion uitvoering, paar jaar later komt die ook uit.... pffffffffffffff
Groetjes,
Jos
Heb dat met de Minitrix Railion 6494 gehad, paar gekocht en omgespoten in geel/grijs. Paar jaar later komen die ook.
Fleischmann 1600 omgespoten naar Railion uitvoering, paar jaar later komt die ook uit.... pffffffffffffff

Groetjes,
Jos
-
- Contacteer:
Het zal voor mij zoiezo een nieuwe ervaring worden. Moet alles om te kunnen spuiten nog aanschaffen en leren en weet ik het, dus deze zal ik waarschijnlijk laten doen. En als ze er toch mee komen, tja, pech voor mij dan. Hopelijk dan niet hetzelfde nummer ofzo, dan heb ik een rede om er weer 1 aan te schaffen
Voor de 1044/1144 serie ben ik namelijk van plan t.z.t. een aantal locs te gaan doen die ik een andere kleurstelling hebben gereden, maar nooit zijn uitgebracht ermee, dus naast het bouwen in 2009 komt de 'spuiterij' ernaast te liggen

Voor de 1044/1144 serie ben ik namelijk van plan t.z.t. een aantal locs te gaan doen die ik een andere kleurstelling hebben gereden, maar nooit zijn uitgebracht ermee, dus naast het bouwen in 2009 komt de 'spuiterij' ernaast te liggen

-
- Moderator
Er heeft ooit een site bestaan van een oostenrijker die het geintje met de talent had uitgehaald van brawa. Deze had z'n talentjes verlengd en zo omgebouwd+gespoten dat ze klopte met de OBB varianten (3 en 4 delig). De beste man had ook een CAT/Wiesel treinstel gemaakt op basis van fleischmann dacht ik. Echter ik kan ze niet meer online vinden, volgens mij zijn ze vervangen door een Oostenrijks smalspoorverhaaltje.
Robert
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
- Contacteer:
Okee
Ik zal eens het internet goed gaan afzoeken of er nog wat van te vinden is 
Niet echt de moeite waard; net 3 platen gekocht voor in het schaduwstation te kwakken, dan kan de rails gelegt gaan worden (na het kopen/aanleggen van de isolaag en de rails zelf...
Helaas zal dat laatste nog even uitgesteld worden
)

Niet echt de moeite waard; net 3 platen gekocht voor in het schaduwstation te kwakken, dan kan de rails gelegt gaan worden (na het kopen/aanleggen van de isolaag en de rails zelf...

-
- Contacteer:
Mn vorige bericht is alweer uit het voorgaande jaar, dus bij deze het 1e bericht hier van 2009, maar zeker niet het laatste!
Zaterdag in Houten 4 wagons bij elkaar gesprokkeld (zie nieuwe aanwinsten) en een wisseltje bij Hans, tevens even een handje geschut en een praatje gemaakt. Voor de prijs van die wissel ga ik zeker terug komen, mits Hans een grote bestelling Peco code 55 aankan
(hoe en wat later)
Na Houten gelijk doorgetuft naar de doe-het-zelf hier in de buurt en even 10m2 aan geluidsisolatie platen gehaald, de blauwe
Een plaat al in repen staan snijden en begonnen met het neerleggen ervan op de baan, vastgelijmt danwel! Het 1e deel begint al zichtbaar te worden hoe de sporen t.z.t. komen te liggen. Tevens komt er vanaf de 1e wissel al gelijk enkele stukken flex te liggen die ik al heb, wel getelt 4 stuks en dus ben ik alweer snel klaar straks
Echter met de isolatie kan ik verlopig even vooruit. Dan veel werken en voor een leuk bedrag een bestelling gaan doen (zal medio april gaan worden helaas) Uiteraard horen er plaatjes bij praatjes:

Zo komt het te liggen. De blauwe isostroken liggen al vast, de rails nog niet. het 1e spoor wordt een soort vitrine spoor. Aan de andere kant van de baan komt een stoppunt (1e schaduwspoor) en een (plexi)glazen wandje met LEDtjes erboven, zodat de trein mooi zichtbaar is daar
Het 2e spoor voert door naar het schaduwstation (ingang). De 3e waar de wissel ligt, rijden de treinen weer van de schaduwsporen af.

Iets duidelijker. De houten balken tussen het 1e en 2e spoor wordt nog vervangen voor 1 grote zodat het allemaal mooier oogt.

Overzichtsfoto van een laag punt af genomen.

En een overzichtsfoto van bovenaf. Duidelijk is te zien hoe de sporen van/naar het schaduwstation komen te liggen (gewoon de beplating volgen
)
Dit waren de foto's voor deze keer
Zaterdag in Houten 4 wagons bij elkaar gesprokkeld (zie nieuwe aanwinsten) en een wisseltje bij Hans, tevens even een handje geschut en een praatje gemaakt. Voor de prijs van die wissel ga ik zeker terug komen, mits Hans een grote bestelling Peco code 55 aankan

Na Houten gelijk doorgetuft naar de doe-het-zelf hier in de buurt en even 10m2 aan geluidsisolatie platen gehaald, de blauwe

Zo komt het te liggen. De blauwe isostroken liggen al vast, de rails nog niet. het 1e spoor wordt een soort vitrine spoor. Aan de andere kant van de baan komt een stoppunt (1e schaduwspoor) en een (plexi)glazen wandje met LEDtjes erboven, zodat de trein mooi zichtbaar is daar

Het 2e spoor voert door naar het schaduwstation (ingang). De 3e waar de wissel ligt, rijden de treinen weer van de schaduwsporen af.
Iets duidelijker. De houten balken tussen het 1e en 2e spoor wordt nog vervangen voor 1 grote zodat het allemaal mooier oogt.
Overzichtsfoto van een laag punt af genomen.
En een overzichtsfoto van bovenaf. Duidelijk is te zien hoe de sporen van/naar het schaduwstation komen te liggen (gewoon de beplating volgen

Dit waren de foto's voor deze keer

Als je nu dat blauwe schuim in stroken van 1cm breed snijdt en lijmt met Bison polystyreen-schuimlijm (in kitspuit) dan werkt dat een stuk eenvoudiger. Ik ben hier zelf door schade en schande achter gekomen. Op de onderplaat teken je de hartlijn van van het te volgen spoor, plak langs de ene kant een strook schuim, wacht even tot het niet meer verschuift (gaat vrij snel met deze lijm) en plak dan de andere helft van het spoor. Door die smalle stroken schuim zijn bochten heel makkelijk te volgen en je blijft dus niet zitten met allerlei rare overblijfsels.
Groeten,
JohanN.
Groeten,
JohanN.
-
- Contacteer:
@ Johan,
bedankt voor de tip. Ik werk met stroken van ongeveer 2,5 cm breed (bij wijze van proef in het schaduwstation) en plak ze met houtlijm, gaat ook perfect. In de bogen e.d. had ik de helft van de stroken. Echter heb ik die weer in kleine stukjes gesneden om ze makkelijker neer te leggen.
Hoe doe jij dat? Die gehele strook van lijm voorzien en dan neerleggen, of een stukje strook van lijm voorzien, dan neerleggen en als dat droog is het volgende stukje? (met 1 gehele strook) Misschien niet helemaal duidelijk uitgelegt
@ all,
Inmiddels ligt er alweer een stukje meer isolatie. Ik ga zo nog even plakken, dan een plaatje maken en dan mn bed in. Morgenochtend roept de plicht alweer vroeg

bedankt voor de tip. Ik werk met stroken van ongeveer 2,5 cm breed (bij wijze van proef in het schaduwstation) en plak ze met houtlijm, gaat ook perfect. In de bogen e.d. had ik de helft van de stroken. Echter heb ik die weer in kleine stukjes gesneden om ze makkelijker neer te leggen.
Hoe doe jij dat? Die gehele strook van lijm voorzien en dan neerleggen, of een stukje strook van lijm voorzien, dan neerleggen en als dat droog is het volgende stukje? (met 1 gehele strook) Misschien niet helemaal duidelijk uitgelegt

@ all,
Inmiddels ligt er alweer een stukje meer isolatie. Ik ga zo nog even plakken, dan een plaatje maken en dan mn bed in. Morgenochtend roept de plicht alweer vroeg

Bust3R, gebruik je de schaar om die blauwe platen op maat te maken?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Ik leg een rupsje lijm op het hout daar waar ik een strook schuim wil leggen. Werk strook voor strook want deze lijm hecht snel maar wordt ook snel hard en dan druk je de rups niet meer plat. Snijden gaat prima met een "vers" hobbymes of scalpel. Knippen met een schaar gaat ook maar wordt niet zo mooi.
Groeten,
Johan.
Groeten,
Johan.
Leuk om de beelden te zien van de vorderingen en toegepaste bouwtechnieken. Maar met al die troep, is het waarschijnlijk een half uur ruimen vooraleer je aan de andere kant van de baan bent gekomen, zekers?
(Bij mij is het soms ook een bende, hoor
)
groeten,
Michiel

groeten,
Michiel
-
Bij mij altijdSaraan schreef: (Bij mij is het soms ook een bende, hoor)

Maar inderdaad ben het helemaal met je eens Michiel, mooi stukkie

Grtz Rob

Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
- Contacteer:
Haha, tnx voor de reacties. Ik gebruik een stanlymes die scherp is, als je het met een mes doet die niet echt scherp meer is, dan krijg je geen strakke repen. Met een scherpe wel, echter als ik een stukje moet inkorten dan knip ik dat. Gaat ff iets sneller en mn schaar is erg scherp...
Ik doe de lijm op het strookje, leg deze neer zoals ik um hebben wil en houd het ff vast of zet het vast met schroeven, spijkers of punaises (of hoe je dat ook typt
) en die prik ik dan gewoon in de houten plaat waar ik de iso op lijm. Dan blijft het strookje ook op de juiste manier zitten en kan ik de volgende doen. Na een minuut of 5 á 10 haal ik de dingen weer uit het hout en gebruik ik ze elders weer 
Komend weekend ga ik weer een stukje isolatie leggen, dan zullen er ook nieuwe beelden volgen

Ik doe de lijm op het strookje, leg deze neer zoals ik um hebben wil en houd het ff vast of zet het vast met schroeven, spijkers of punaises (of hoe je dat ook typt

Komend weekend ga ik weer een stukje isolatie leggen, dan zullen er ook nieuwe beelden volgen

-
- Contacteer:
Jaja!! De eerste stukjes rails liggen al 
Vandaag bij de MTE wat bijgehaald, dus kan nog een groter stuk leggen dan nu ligt
5x wissel links
1x bochtwissel links
10x flex
Foto's zullen vanavond of morgen volgen!

Vandaag bij de MTE wat bijgehaald, dus kan nog een groter stuk leggen dan nu ligt

5x wissel links
1x bochtwissel links
10x flex
Foto's zullen vanavond of morgen volgen!
-
- Contacteer:
Vanavond eens besteed aan mn website, die al een tijdje down was na wat problemen en een verhuizing. Tevens wat informatie bijgewerkt, maar nog lang niet alles 
Morgen weer verder met rails en isolatie leggen
(Zie mn www [als die er is] of klik anders op mn sig [het plaatje in mn onderschrift])

Morgen weer verder met rails en isolatie leggen

(Zie mn www [als die er is] of klik anders op mn sig [het plaatje in mn onderschrift])
-
- Contacteer:
Vandaag weer verder gegaan met aanbrengen van de isolatie en daar bovenop weer de rails. Nadat het 1e stuk klaar was even de IB erop aangesloten, Rh1144 met 8 rijtuigen erop en rijden maar!

klik op de foto voor meer
klik op de foto voor meer
-
- Contacteer:
En toen waren de rail lasjes op
Ik heb toch nog maar 1 flex liggen, die kan ik waarschijnlijk nog wel leggen (haal lasjes uit de wissels weg
)
Verders kan ik nog volop isolatie leggen, al kan ik daar snel mee klaar zijn nu. Het volgende deel van de isolatie zal al aan de voet van de helling liggen, en die is nu net nog niet zo ver (die helling), dit omdat eerst het schaduwstation goed moet liggen e.d. Dan kan ik verder met de helling, echter zal ik deze al wel bouwen en aanbrengen om zo de testen daadwerkelijk te kunnen doen (bovenop komt een rondje te liggen zodat de trein ook weer terug kunnen keren enzo) Voordat ik moet gaan testen heb ik (gelukkig) nog genoeg te bouwen

De laatste bocht om! Nu moeten de wissels en de flexen nog gekocht en gelegt worden. Tevens moet ik de isolatie nog leggen. Hoe de isolatie hier komt te liggen moet ik nog even bekijken, of stroken of gewoon een plaat neerleggen.

Zelfde stuk, alleen vanaf een iets andere hoek. Op de andere foto is de helling goed te zien. De laatste delen van de isolatie liggen net buiten de foto.

Verders kan ik nog volop isolatie leggen, al kan ik daar snel mee klaar zijn nu. Het volgende deel van de isolatie zal al aan de voet van de helling liggen, en die is nu net nog niet zo ver (die helling), dit omdat eerst het schaduwstation goed moet liggen e.d. Dan kan ik verder met de helling, echter zal ik deze al wel bouwen en aanbrengen om zo de testen daadwerkelijk te kunnen doen (bovenop komt een rondje te liggen zodat de trein ook weer terug kunnen keren enzo) Voordat ik moet gaan testen heb ik (gelukkig) nog genoeg te bouwen

De laatste bocht om! Nu moeten de wissels en de flexen nog gekocht en gelegt worden. Tevens moet ik de isolatie nog leggen. Hoe de isolatie hier komt te liggen moet ik nog even bekijken, of stroken of gewoon een plaat neerleggen.
Zelfde stuk, alleen vanaf een iets andere hoek. Op de andere foto is de helling goed te zien. De laatste delen van de isolatie liggen net buiten de foto.

Maar leuk, zo de foto`s te zien, ga het zeker volgens hoor.
Mvg
Freddy(spoor65)
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2