Beginner met N digitaal

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Robertoooooh
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 dec 2010 20:50

Beginner met N digitaal

Bericht door Robertoooooh »

Hallo allemaal,

Ik ben Robert en ben een zogenaamde herintreder in deze wondere miniatuur wereld.
Door plaatsgebrek heb ik al mijn H0 materiaal zo zoetjes aan verkocht.
Maar omdat het bloed kruipt waar het niet gaan kan, heb ik besloten om mezelf toch een paar vierkante meters te gunnen voor een klein baantje op mijn kantoortje. Heb nog even gedacht om met Z-spoor te gaan rijden, maar dat is me net allemaal te priegelig en te storingsgevoelig. De keuze is dus op N-spoor gevallen.
Ik heb al een ideetje over hoe het baantje eruit moet gaan zien. Winterlandschap in midden Duitsland van tussen 1950 en pak hem beet 1960. De bedoeling is om er met 3 locomotieven te gaan rijden. Deze wil ik graag onafhankelijk van elkaar besturen. Dus denk ik dat ik digitaal zal moeten. De baan hoeft niet automatisch bestuurd te worden door koploper of iets dergelijks. Ik vind het juist leuk om zelf de treinen handmatig te regelen. Nu ben ik niet zo thuis in het digitale gebeuren en zou het op prijs stellen als ik op dit forum de nodige informatie en wetenswaardigheden kan krijgen over digitaal rijden (in dit draadje dan toch, he!).
1) Welk digitaal systeem moet ik gaan gebruiken en waarom? Voordelen/nadelen?
2) Welke decoders raden jullie aan? Of is het beter locs te kopen waar de decoder al inzit?
3) De 3 locs die ik op het oog heb, zijn van Roco, Minitrix en Fleischmann. Kunnen die allen met dezelfde decoders toe? Of moet daar een decoder van het betreffende merk in?
4) Werkt binnenverlichting in bv rijtuigen ook met decoders?
Hopelijk kunnen jullie me een stukje op weg helpen.
Ik lees het graag!

groeten
Robert



Wim Ros

Re: Beginner met N digitaal

Bericht door Wim Ros »

1) bijvoorbeeld een Roco Multi-Maus
2) Kuehn N025 of N045
3)Ja, kunnen allemaal met dezelfde decoders.
4)Ja, kan ook.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Beginner met N digitaal

Bericht door evo »

Hoi Robert, welkom op dit forum. Je zult hier enorm veel info vinden over het starten van een nieuwe baan. Ook over de onderwerpen waar je naar vraagt. Kijk eens rond door oudere draadjes.
1) Kijk eens naar de Multimaus (roco/Flm)
2) Er zijn goede kleine, bv: Kuhn N025, TCS Z2, Tran
3) Nee, elke willekeurige die klein genoeg is en de juiste protocols (bv DCC voor Multimaus) ondersteunt
4) Kan, als je de verlichting aan en uit wil zetten (bv. Esu 50700), maar kan ook permanent aan met standaard verlichting


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Beginner met N digitaal

Bericht door evo »

Ik lees net Wims antwoord, en om verwarring te voorkomen: bij vraag 3 geeft Wim antwoord op de 1e vraag (ja) en ik op de 2e (nee) :D


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4531
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Beginner met N digitaal

Bericht door spoor65 »

Robert,

Als eerste welkom op het forum en in de N-spoorwereld.

Een keus waar je gezien jouw beschikbare ruimte, geen spijt van zult krijgen.

Je schrijft dat je een vrij eenvoudige baan in gedachten hebt, met uiteindelijk 3 treinen.
dat je het liefst de treinen handmatig wilt aansturen.
Een uitstekend uitgangspunt op een kleine oppervlakte, al zou je op een paar vierkante meter toch nog wel meer leuke dingen kunnen doen, mocht je het ooit nog willen.

Jouw vragen ff op de rij beantwoord:

1: uitgaande van een relatief kleine baan met 3 treinen, zou ik zeggen, kies voor de Multimaus van Roco/Fleischmann of de Profi-Boss van Fleischmann.
Prijstechnisch zeer aan te raden en voor een kleine baan ruim toereikend, zowel voor aansturing van de treinen als voor een niet al te uitgebreid baanplan met relatief weinig wissels.

2: uiteindelijk maakt het niet zoveel uit, decoders lopen de meningen nogal over uit elkaar, maar veelal goed komt blijkt velen de Kuehn N025 goed te bevallen.
Indien je zelf geen probleem hebt met inbouwen van decoders, maakt het al geen verschil of je locs koopt met ingebouwde decoder of niet.
Roco N-spoorlocs, zul je overigens al zelf moeten inbouwen, voor zo ver ik weet is er in jouw tijdperk geen Roco loc die standaard decoder heeft
en zelfs geen NEM651 stekkers. dus daarvoor zul je een draadjes decoder nodig zijn die zelf zult moeten inbakken.
Fleischmann kent zowel locs met als zonder ingebouwde decoder, hier zelfde verhaal, in jouw tijdperk geen NEM651 stekkers, dus zelf wederom inbakken.
Minitrix, de oudere uitvoeringen worden vaak aangeboden met alleen standaard ingebouwde selectrix decoders, nieuwere uitvoeringen met MultiProtocol of met NEM651 stekker waat je zelf een decoder kunt inpluggen (bij deze echter kiezen voor eigen merk decoder of de tran ivm passen van de stekkerverbinding- bij gebruik ander type decoder word aangeraden er 1 in te bakken)

3. Ja eigenlijk kun je elk merk loc wel inzetten met 1 type decoder, dat is geen probleem, decoder is beslist niet afhankelijk van merk rijdend materiaal.

4. Als je de binnenverlichting aan en uit wilt kunnen zetten zul je er een functie decoder in moeten bouwen, als ze gewoon aan mogen blijven heb je geen decoders hier voor nodig (digitaal staat er altijd stroom op jouw baan, dus binnenverlichting zal gewoon blijven branden en niet uit gaan als je trein stil staat)

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie