Hallo,
kan iemand mij een aantal dingen uitleggen (en ik ben geen techneut dus ik ben het jargon niet meester)
1) wat is het gepolariseerde wissel?
2) wanneer zet je die in en wanneer een gewone?
3) kunnen die wissels om een of andere reden nog stroomstoringen opleveren? Zo ja, in welke situaties?
wissels: gepolariseerde of gewone??
wissels: gepolariseerde of gewone??
EpII-V, digitaal, NS+DB, Nederland+Duits landschap, eerste baan van 275x70
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: wissels: gepolariseerde of gewone??
Hoi Misha,
1) Dat is een wissel waarbij het hartstuk geleidend is.
2) Probeer zoveel mogelijk de gepolariseerde te gebruiken. Daardoor lopen de locs mooier over de wissel en blijven ze minder snel hangen. Een geisoleerde harsttuk zorgt voor een moment waarop de loc geen stroom krijgt.
3) Als je zelf de polarisatie maakt d.m.v. een relais of microswitch. Als je de polen verwissled kan er sluiting optreden.
Doordat de tongen bewegen van het ene spoor naar het andere spoor wisselt de polariteit van het hartstuk constant. Daarom hebben de oudere wissels hier een isolatie om sluiting te voorkomen. Echter hierdoor liepen locs wel eens vast. Om de hartstukken te polariseren zal je die moeten laten schakelen tussen de spoorstafen a en b naar gelang de stand van de wissel.
als je op mijn draadje kijkt zie je eigen gemaakte polarisatie. Bij peco moet je het zelf verzorgen namelijk. Flm heeft het ingebouwd in de duurdere exemplaren.
Mocht je het van dichtbij willen zien kan je altijd langs komen. heb hier een proefopstelling nog staan.
1) Dat is een wissel waarbij het hartstuk geleidend is.
2) Probeer zoveel mogelijk de gepolariseerde te gebruiken. Daardoor lopen de locs mooier over de wissel en blijven ze minder snel hangen. Een geisoleerde harsttuk zorgt voor een moment waarop de loc geen stroom krijgt.
3) Als je zelf de polarisatie maakt d.m.v. een relais of microswitch. Als je de polen verwissled kan er sluiting optreden.
Doordat de tongen bewegen van het ene spoor naar het andere spoor wisselt de polariteit van het hartstuk constant. Daarom hebben de oudere wissels hier een isolatie om sluiting te voorkomen. Echter hierdoor liepen locs wel eens vast. Om de hartstukken te polariseren zal je die moeten laten schakelen tussen de spoorstafen a en b naar gelang de stand van de wissel.
als je op mijn draadje kijkt zie je eigen gemaakte polarisatie. Bij peco moet je het zelf verzorgen namelijk. Flm heeft het ingebouwd in de duurdere exemplaren.
Mocht je het van dichtbij willen zien kan je altijd langs komen. heb hier een proefopstelling nog staan.
Re: wissels: gepolariseerde of gewone??
Gepolariseerde wissels zijn altijd beter wat betreft betrouwbaar heid met het rijden.
Groetjes maro
Groetjes maro
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911