Wij zijn Lem (1998) en Bart (1968), zoon & vader. Ik ben Bart, herintreder. Bijna vijf jaar werken we samen aan Lemland, een L vormig denkbeeldig land,dat bij Nederland hoort, van 2,5 bij 1,5 meter waar je graag met de trein of auto naar toe gaat om vakantie te vieren. In Lemland, waar ze Nederlands spreken en Nederlandse kentekens hebben, zijn een grote stad, twee dorpen, een haven en wat industrie te vinden. Er is sinds 2008 een lokale spoorwegmaatschappij in een langzaam tempo (er is niet veel bouwtijd) twee lijnen aan het aanleggen: een enkelsporige hoofdlijn die Lemland via lange tunnels met het buitenland verbindt. Er er is een lokale berglijn, die de hoofdstad Lemland verbindt met de twee dorpen Davydorp en Juliastein.
De maatschappij, die nog naamloos is, kent geen huisstijl en rijdt met een keur aan tweedehands opgeknapt materieel. Er zijn drie locs rijvaardig, een V200 en een BR120 nog in de Duitse kleurschema's. Daarnaast sinds 2012 ook nog een rangeerlocomotief van de ACTS. Verder ook nog een dieseltreinstel. Ander materieel staat terzijde, in afwachting van herstel, digitalisering of sloop. Er wordt digitaal gereden en geschakeld, met twee maal eenvoudige Mobile Station 2 van Trix. Ook de scenery en wissels enzovoorts. Het geheel wordt gevoed door vier trafo's.
De uitgangspunten bij de bouw waren en zijn:
- Het moet voldoende rijplezier en speelmogelijkheden bieden op de beperkte oppervlakte
Er moeten genoeg speelmogelijkheden zijn voor twee personen
We willen niet te veel zichtbare rails, er moet ook ruimte zijn voor scenery
Alle scenery moet waar mogelijk te schakelen zijn (fontein, autolichten, geluid enz)
Beter meteen goed dan later lastig kwalitatief upgraden
Zo snel mogelijk kunnen rijden en spelen
Goede documentatie
We gaan voor een fantasiewereld, dus we kiezen niet één land of tijdperk
Seinstelsel is meer scenery dan functioneel
Er is beperkt goederenvervoer, er zijn een beperkt aantal verladers in het land zelf. In het verder nog in aanbouw zijnde Lemstad is pakjesvervoerder DHLEM gevestigd, dat een eigen spooraansluiting heeft. Verder is er een brandstofdepot voor het dieselmaterieel. Diesel wordt vanuit het buitenland aangevoerd over het spoor, bij Lemstand Goederen wordt het overgeladen. De rest van de energievoorziening wordt verzorgd door een werkend hoogspanningsstation.
Er komt in de verre toekomst ook een kleine haven met aansluiting en er is nu wat klein goederenvervoer richting Davydorp (bananen, bier, consumentengoederen) en uiteraard aanvoer van bouwmaterialen voor het aanleggen van de lijn en omringend landschap. Hieronder vind je een aantal plaatjes van de afgelopen jaren, die zullen we van tijd tot tijd toevoegen en daarna steeds een kort bouwverslag.
Je kan zoals gezegd ook per auto naar Lemland, hoewel dat een lang bergachtig traject is. Na passeren van de douane zie je onderstaand bord. Nu weet je waar onze avatar vandaan komt