Digitaal maken van Koploper (12749) en Olympische K. (12184)

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
lukas2

Digitaal maken van Koploper (12749) en Olympische K. (12184)

Bericht door lukas2 »

Dag forumleden,

Ik heb even een paar vragen over het digitaal maken van de gewone Minitrix Koploper met artikelnummer 12749 en de Olympische Koploper met artikelnummer 12184.

Beiden zijn digitaal voorbereid met een NEM-stekker, dus digitaal maken zou niet moeilijk moeten zijn (op het irritante NEM-stekkertje van Trix na dan). Maar mijn vraag is: Hoe zit het met eventuele functiedecoders, zodat ook de verlichting geel (wit)/rood digitaal schakelbaar is?

Is het zo dat ik dan voor beide treinstellen 1 decoder en 1 functiedecoder nodig heb, en kan iemand iets meer uitleg geven over of dit moeilijk is e.d.?

Als we toch bezig zijn en iemand weet het toevallig, heb ik exact dezelfde vraag over de Fleischmann ICE-T (7460). Ook die is digitaal voorbereid, maar heeft deze dan ook nog een functiedecoder nodig?

piksov

Re: Digitaal maken van Koploper (12749) en Olympische K. (12

Bericht door piksov »

Hoi,

als het model (ik heb ze allemaal niet) GEEN stroomgeleidende koppelingen heeft, dan moet je aan de functie decoder.

groet,
Guus

richard7877

Bericht door richard7877 »

hallo lukas

dat klinkt als een bekend probleem ook ik heb 2 koplopers pas gedigitaliseerd (weliswaar de oudere modellen),maar ook ik zou wel sluitverlichting willen hebben
het kan denk ik op 2 manieren inderdaad met een funktie decoder of draadjes doorvoeren vanaf de decoder naar de laatste bak nadeel hiervan is dat je denk ik gaatjes moet maken in alle wagonnen voor het doorvoeren van de draden of toch eenfunctie decoder

groeten richard

http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft

Jos

Bericht door Jos »

Als je koploper 2 kanten op moet kunnen rijden heb je een functiedecoder nodig voor het stuurstandrijtuig om de frontseinen wit en rood te laten branden.
Rijd je altijd 1 kant op dan kun je ook het witte lampje eruit halen, het rode lampje brandt dan altijd.

Groetjes,
Jos

Plaats reactie