Na maanden piekeren en veel van dit forum geleerd te hebben is er eindelijk een baanplan uitgekomen. Het moet hier en daar nog wat bijgeschaafd worden maar ik ben al wel blij met de basis. Ik leg 'm dan ook graag voor aan de experts om tot een definitief plan te komen. Ik besef me namelijk dat een goed begin cruciaal is.
Modules
De basis worden twee modules van 110x75x20cm. Ik woon in een appartementje waar ruimte schaars is en zodoende heb ik bedacht dat de beste plek om ze op te bergen is onder m'n Ikea salontafel. De grootste beperkende factor hiervan is de hoogte, z'n 20cm. Eventueel kan ik wel een hogere opbouw (zonder spoor) demontabel maken en elders opbergen. Vanwege de beperkte hoogte wil ik de onderbouw zo laag mogelijk houden en electra niet onder de baan maar elders wegwerken.
Thema
Zoals de titel al zegt de Pfadfinderbahn. Ik zit zelf al m'n hele leven bij Scouting en om de een of andere reden zijn Scouting kampeerterreinen opvallend vaak in de buurt van het spoor. Toen ik bedacht dat ik op 'n heuvel wel 'n kampeerterrein kon maken kwamen meer ideeen al snel; (werkend) kampvuur, tentenkamp, pionier bouwwerken, abseilende preisers, hikende preisertjes, etc.! Ik heb nog veel meer ideeën maar die komen wel aan bod als de bouw daadwerkelijk begonnen is.
Omgeving
Heuvel-/bergachtig duits landschap; Eiffel/Ardennen. Stenen tunnenportalen, kleine beekjes, rotswandjes maar geen hoge bergen. Ik wil voornamelijk met regionale diesel treinstellen gaan rijden en getrokken goederencombinaties (b.v. bier en olie slepen).
Techniek
Besturing van de baan wordt digitaal met behulp van de computer. Wel hoop ik het zo te kunnen maken dat ik zelf ook handmatig een trein kan besturen (inclusief het schakelen van wissels) tussen een geautomatiseerde programmering door. Ik heb nog geen ervaring met digitaal maar al wel heel veel gelezen. Wel heb ik er al even mee gespeeld op de H0 baan van een vriend van me.
Ik wil Fleischmann rails zonder onderbed gaan gebruiken. Na alle ballast kunsten te hebben gezien hier leek me dat ook wel leuk. En het is een stuk goedkoper!
Rollend materiaal
Locs: V100, BR 210/218, BR 223
Treinstellen: BR 614 en alle variaties, ICE en mogelijk een BR103 met bijpassende wagons (zonder mogelijkheid om te stoppen bij de regionale stations)
Goederen wagons: Bierwagons, olie, diverse goederen.
Goed sparen, want van dit lijstje heb ik alleen een V100!

Het baanplan
De baan bestaat uit drie trajecten:
1) Een dubbel ovaal als basis. Dit krijgt bovenleiding en is het doorgaande spoor voor IC en ICE's.
2) Binnenspoor, regionaal, diesellijn. Het lijkt dubbel spoor maar da's enkel bij het station zodat treinen elkaar kunnen passeren.
3) Enkel spoor van/naar niveau 1, takt af van de hoofdbaan.
Het traject van en naar niveau 1 is een grote keerlus. Om terug te kunnen keren is er in het binnentraject ook een keerlus opgenomen. Alle trajecten zijn via het schaduwstation met elkaar verbonden en na wat puzzelen zijn alle sporen minstens 1 meter lang. Niveau 1 moet nog verder ontwikkeld worden maar dat is naar verwachting wat minder puzzelen dan niveau 0. Ook wil ik er eigenlijk nog een uitbereidingsmogelijkheid inbouwen zodat er een extra module met een kopstation aan gekoppeld zou kunnen worden.
Ik ben er benieuwd naar jullie meningen! Het wordt m'n eerste baan dus er zal ongetwijfeld nog wat te verbeteren zijn.
Michiel (die andere)