Pfadfinderbahn baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Sweex

Pfadfinderbahn baanplan

Bericht door Sweex »

Hoi allemaal,

Na maanden piekeren en veel van dit forum geleerd te hebben is er eindelijk een baanplan uitgekomen. Het moet hier en daar nog wat bijgeschaafd worden maar ik ben al wel blij met de basis. Ik leg 'm dan ook graag voor aan de experts om tot een definitief plan te komen. Ik besef me namelijk dat een goed begin cruciaal is.

Modules
De basis worden twee modules van 110x75x20cm. Ik woon in een appartementje waar ruimte schaars is en zodoende heb ik bedacht dat de beste plek om ze op te bergen is onder m'n Ikea salontafel. De grootste beperkende factor hiervan is de hoogte, z'n 20cm. Eventueel kan ik wel een hogere opbouw (zonder spoor) demontabel maken en elders opbergen. Vanwege de beperkte hoogte wil ik de onderbouw zo laag mogelijk houden en electra niet onder de baan maar elders wegwerken.

Thema
Zoals de titel al zegt de Pfadfinderbahn. Ik zit zelf al m'n hele leven bij Scouting en om de een of andere reden zijn Scouting kampeerterreinen opvallend vaak in de buurt van het spoor. Toen ik bedacht dat ik op 'n heuvel wel 'n kampeerterrein kon maken kwamen meer ideeen al snel; (werkend) kampvuur, tentenkamp, pionier bouwwerken, abseilende preisers, hikende preisertjes, etc.! Ik heb nog veel meer ideeën maar die komen wel aan bod als de bouw daadwerkelijk begonnen is.

Omgeving
Heuvel-/bergachtig duits landschap; Eiffel/Ardennen. Stenen tunnenportalen, kleine beekjes, rotswandjes maar geen hoge bergen. Ik wil voornamelijk met regionale diesel treinstellen gaan rijden en getrokken goederencombinaties (b.v. bier en olie slepen).

Techniek
Besturing van de baan wordt digitaal met behulp van de computer. Wel hoop ik het zo te kunnen maken dat ik zelf ook handmatig een trein kan besturen (inclusief het schakelen van wissels) tussen een geautomatiseerde programmering door. Ik heb nog geen ervaring met digitaal maar al wel heel veel gelezen. Wel heb ik er al even mee gespeeld op de H0 baan van een vriend van me.

Ik wil Fleischmann rails zonder onderbed gaan gebruiken. Na alle ballast kunsten te hebben gezien hier leek me dat ook wel leuk. En het is een stuk goedkoper!

Rollend materiaal
Locs: V100, BR 210/218, BR 223
Treinstellen: BR 614 en alle variaties, ICE en mogelijk een BR103 met bijpassende wagons (zonder mogelijkheid om te stoppen bij de regionale stations)
Goederen wagons: Bierwagons, olie, diverse goederen.

Goed sparen, want van dit lijstje heb ik alleen een V100! :roll:

Het baanplan
De baan bestaat uit drie trajecten:
1) Een dubbel ovaal als basis. Dit krijgt bovenleiding en is het doorgaande spoor voor IC en ICE's.
2) Binnenspoor, regionaal, diesellijn. Het lijkt dubbel spoor maar da's enkel bij het station zodat treinen elkaar kunnen passeren.
3) Enkel spoor van/naar niveau 1, takt af van de hoofdbaan.

Het traject van en naar niveau 1 is een grote keerlus. Om terug te kunnen keren is er in het binnentraject ook een keerlus opgenomen. Alle trajecten zijn via het schaduwstation met elkaar verbonden en na wat puzzelen zijn alle sporen minstens 1 meter lang. Niveau 1 moet nog verder ontwikkeld worden maar dat is naar verwachting wat minder puzzelen dan niveau 0. Ook wil ik er eigenlijk nog een uitbereidingsmogelijkheid inbouwen zodat er een extra module met een kopstation aan gekoppeld zou kunnen worden.

Ik ben er benieuwd naar jullie meningen! Het wordt m'n eerste baan dus er zal ongetwijfeld nog wat te verbeteren zijn.

Michiel (die andere)
Bijlagen
Niveau 1
Niveau 1
220x70 - Plan 4 - Niveau 1.jpg (35.53 KiB) 12416 keer bekeken
Niveau 0
Niveau 0
220x70 - Plan 4 - Niveau 0.jpg (100.95 KiB) 12416 keer bekeken

Onderwerp starter
Sweex

Re: Pfadfinderbahn baanplan

Bericht door Sweex »

Allemaal sprakeloos natuurlijk! :lol:

Lemland

Bericht door Lemland »

Leuk plan maar ben wel benieuwd naar de landschappelijke invulling. Rijlengte ziet er goed uit, van de lengte van het station en de boog er in, en dus voor rijtuigen een uitdaging om de afstand perron-rijtuig overtuigend te kunnen laten zijn, ben ik minder zeker.

Bart

WimC

Bericht door WimC »

Hoi,

Ik vraag me af of je keerlus lang genoeg is voor je langste trein.

Groeten,
Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

shoven

Bericht door shoven »

Je zou kunnen overwegen je stationssporen in een lange boog te leggen. Nu zit er een rare knik in die ertoe gaat leiden dat je Preisers in een gat stappen als ze willen in- of uitstappen.

Voorbeeld:
Afbeelding

Afbeelding

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

WimC schreef:Hoi,

Ik vraag me af of je keerlus lang genoeg is voor je langste trein.

Groeten,
Wim
Meer dan lang genoeg.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
Sweex

Bericht door Sweex »

Landschappelijke invulling wordt voornamelijk bos/weide met een weggetje en beekje. Er is wat weinig plek om een compleet dorp te maken. M'n idee is eerder om een rand van 'n dorp te maken. Het stationnetje is naar het idee van station Rupprechtstegen in het Pegnitztal wat iets lager in 'n dal nabij het dorpje ligt, tussen twee tunnels in. M'n idee was niet om het perron in de bocht te leggen maar zie nu (dankzij jullie!) dat het dan wel heel erg kort wordt! Daar moet ik nog wat aan veranderen. Wellicht inderdaad een vloeiende lichte boog.

Ik heb nog niet echt een idee wat m'n langste trein kan worden. De schaduwsporen zijn 1m lang, maar ik weet niet hoeveel marge ik aan moet houden voor het stoppen moet rekenen. Als ik 4 rijtuigen met loc kwijt kan dan ben ik wel tevreden.

De lengte van de keerlus had ik nog niet goed over nagedacht. Hoeveel keer de maximale treinlengte moet ik aanhouden bij gebruik van een "ultieme keerlus"? Of denk ik dan verkeerd?:)

shoven

Bericht door shoven »

In mijn schaduwsporen heb ik stopsecties van 111mm, dat is voldoende. Moet je ze niet te hard laten rijden natuurlijk... :mrgreen:

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Krab

Bericht door Krab »

De lengte van de keerlus had ik nog niet goed over nagedacht. Hoeveel keer de maximale treinlengte moet ik aanhouden bij gebruik van een "ultieme keerlus"? Of denk ik dan verkeerd?:)

Hoi ,
heb hem hier ook je langste trein moet er tussen passen dat is alles .
Wel ervoor en er achter twee keer 5 cm voor de ultieme keerlus .

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

[quote="SweexDe lengte van de keerlus had ik nog niet goed over nagedacht. Hoeveel keer de maximale treinlengte moet ik aanhouden bij gebruik van een "ultieme keerlus"? Of denk ik dan verkeerd?:)[/quote]

Ja, dan denk je verkeerd.

Bij de xTreme of Ultieme keerlus. Heb je 5 secties, A,B,C1,C2,D,E

De lengte van sectie A = minimaal 5 cm, de lengte van B= minimaal 5 cm, de lengte van D = minimaal 5 cm, de lengte van E is minimaal 5 cm. I gezamelijk 20 cm.
De lengte van C1 bepaald de lengte van de langste trein, deze moet daarin passen zonder dat hij B en D gelijktijdig bezet maakt of houd.
Staat overigens allemaal keurig beschreven in de handleiding van de keerlusschakeling.

Mvg
Wim.

FidOo

Bericht door FidOo »

Wim Ros schreef:[quote="SweexDe lengte van de keerlus had ik nog niet goed over nagedacht. Hoeveel keer de maximale treinlengte moet ik aanhouden bij gebruik van een "ultieme keerlus"? Of denk ik dan verkeerd?:)
Ja, dan denk je verkeerd.

Bij de xTreme of Ultieme keerlus. Heb je 5 secties, A,B,C1,C2,D,E

De lengte van sectie A = minimaal 5 cm, de lengte van B= minimaal 5 cm, de lengte van D = minimaal 5 cm, de lengte van E is minimaal 5 cm. I gezamelijk 20 cm.
De lengte van C1 bepaald de lengte van de langste trein, deze moet daarin passen zonder dat hij B en D gelijktijdig bezet maakt of houd.
Staat overigens allemaal keurig beschreven in de handleiding van de keerlusschakeling.

Mvg
Wim.[/quote]

Ik mis de lengte van C2... althans, volgens mij heb je die helemaal niet haha.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Joost,

Kijk en lees http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html ;)

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
Sweex

Bericht door Sweex »

Bedankt Wim! Als ik m'n basisplaat heb liggen ga ik eerst maar 's wat experimenteren met zo'n keerlusmodule. :)

Plaats reactie