Station Tivoli

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Dirk

Station Tivoli

Bericht door Dirk »

Afbeelding
Afbeelding

De grootte van de baan is 215cm op 130cm en is verrijdbaar zodat ik overal goed aan kan. Aan dit baanontwerp ben ik nu ongeveer een maand aan het teken. Als je het vergelijkt met het eerste ontwerp is er vooral gesnoeid in het aantal wissels en het tandradspoor is ook verdwenen.
De bouw kan pas beginnen wanneer ik de twee wissels (zijn besteld) heb van het onderste gedeelte .
Dit is het eindresultaat maar voorlopig is het zonder een aantal wissels en de draaischijf.Rome is ook niet op één dag gemaakt.

Wat moest er op de baan komen:
-Een station
-Een draaischijf
-Een spooraansluiting met een fabriek (ik weet nog niet wat ze daar gaan maken??)
-Plaats voor een dorp
-Een paradebaan
-Ruime bogen

Bijzonderheden:
-De bekolingsinstallatie zal door vrachtwagens bevoorraad worden.
-De wissels zullen ondergronds bediend worden.
-De paradebaan is ongeveer 140 cm lang en is 5 cm lager dan het station.
-Ik weet nog niet wat ze in de fabriek gaan maken.

Een kleine uitleg over de baan:
*Stationssporen*
-Op spoor 1,2 en 3 komen de treinen toe.
-Spoor 4 word de goederentrein samengesteld om te vertrekken
-Spoor 5 is het opstelspoor waar de goederenwagons gestald worden

*Fabrieksaansluiting*
-Rangeerloc komt met de ledige wagons toe op spoor A en haakt deze daar af.
-Rangeerloc rijd naar de fabriek om de volle wagons naar spoor B te brengen en haakt deze daar af.
-Rangeerloc rijd naar spoor A en duwt de ledige wagons op het fabrieksspoor.
-Rangeerloc duwt de volle wagons van spoor B naar het station om verder afgehandeld te worden.

*Kleuren*
-De blauwe sporen is het grondniveau
-De paarse sporen dalen naar het 5cm lager gedeelte (dit over een lengte van ongeveer 3meter)
-De groene sporen is het paradegedeelte.

Opmerking:
Dit is nu wel schaal-n maar je moet toch nog uitkijken wat je wil leggen op een beperkte ruimte.
Op deze baan ga ik proberen om een aantal dingen zelf te maken zoals de bomen en de huizen.

Tot op de trein.

Saraan

Re: Station Tivoli

Bericht door Saraan »

Ik vind dit een erg leuk plan, dat je veeeeel rangeerwrk zal geven. Ik heb toch een paar kleine opmerkingen. Aankomende reizigerstreinen op je perronsporen sluiten de locomotief in. Ofwel zal je steeds moeten zorgen voor een nieuwe locomotief, om de trein weer weg te rijden, ofwel zal je nog een overloop in het station moeten voorzien.

Je depot geeft enkel aansluiting op je 3 perronsporen. Eenmaal deze 3 bezet, heb je geen uitweg meer.

Het depot zou ik iets functioneler invullen, maar de ruimte is natuurlijk vrij krap, dus dat wordt puzzelen.

Ik snap het korte stukje enkelspoor niet in je hoofdspoor, maar dat heb je waarschijnlijk bewust zo gekozen.

Maar al bij al een baan met veel potientieel!

groeten,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Dirk

Re: Station Tivoli

Bericht door Dirk »

Bedankt voor de reactie en idd het geeft veel rangeerwerk en daar hou ik nu net van.
-Wanneer de trein in het station toekomt dan word deze los gekoppeld en komt er een nieuwe loc tegen.
-Het enkelspoor in de hoofdbaan heb ik bewust gemaakt om het treinverkeer op een natuurlijke manier te vertragen en zo maar één trein op het paradevak te zien.
-Doordat het depot maar aansluiting geeft op de 3 sporen heb ik een klein depot onderaan links voorzien die dan over alle sporen aansluiting geeft.

Ik had de draaischijf liever anders gezien met een aantal omrijsporen maar dit zou dan ten koste van het dorp gaan.
Zoals je zegt is de ruimte beperkt en moest ik roeien met de riemen die ik heb.

Tot op de trein.
Plaats reactie