Ik ben helemaal nieuw hier en na 15 jaar weer begonnen met modeltreintjes... Aangezien ik nu wel geld heb (tov 15 jr geleden als 15 jarig ) wil ik het goed aanpakken. M'n apartementje is klein dus heb een losse tafel van 170x80cm (ongeveer) als formaat in gedachten.
Bijgevoegd 2 baanplan-plaatjes. Ik wil een soort kopstation simuleren met links nederlandse deel (treinen) en rechts duitse (ivm beschikbaarheid locs / treinstellen enzovoort). Onderaan komen 2 lange doorgaande lijnen voor HSL verkeer zoals ICE / Thalys en goederentreinen.
De goederentreinen rijden vaste rondjes, HSL rijdt van links naar rechts en weer terug. Zelfde geld voor kopstation Duits / NL die treinen zijn ook telkens aan het verdwijnen naar t schaduwstation om van rijrichting om te wisselen en weer naar boven te komen.
Dus: Druk station uitbeelden met veel kopstation verkeer en HSL doorgaand verkeer. Allemaal met PC aansturen enzovoort.
Graag... jullie reacties! Want ik vind het allemaal nogal moeilijk besluiten of het realisme van me plannen wel oke is.
Laatst gewijzigd door erik-n-fan op 02 nov 2014 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- de paarse sporen links boven aan elkaar knopen en aansluiten op het donker blauwe spoor
- kijken of je daar ( in het donker blauwe spoor) een keerlus in kwijt kan
- kijken of je met het gele spoor rechts het zelfde kan doen.
echter waarschijnlijk moet je dan wel op drie ipv twee niveau's gaan werken.
Punt gaat wel worden dat je kopperronsporen relatief kort worden dus dat je daar niet al te veel trein kwijt kan.
Dank voor je opmerkingen! Ik hoop in ieder geval dat de sporen e.d. ook niet te dicht bij elkaar zijn gepland. De bochten geven meer ruimte juist om de draaiing van de treintjes te kunnen handelen.
Ik zal eens kijken naar de keerlus! Thanx voor de tip! 3 niveau's zal niet echt gaan aangezien de tafel niet permanent zal blijven staan en opgeborgen moet worden En met 3 niveau's wordt het dan wel heeeel krap )
Omdat je blijkbaar met lange treinen wilt gaan rijden en beperkte ruimte hebt (en je alles op moet kunnen bergen), kun je misschien overwegen om een aantal modules te maken. Die kunnen dan vrij smal zijn (bv. 40-60cm), maar je kunt ze dan aan elkaar koppelen voor mooie rijlengtes (bv 2x1.8m). Aan de beide kopse kanten heb je dan een keermodule/schaduwstation, of je gaat daar naar een verdieping eronder waar je schaduwstation is.
Ik vraag mij eigenlijk veel meer af hoe lang je plezier wilt blijven houden in onze mooie hobby.
Om maar gewoon botweg met de deur in huis te vallen, ik vind jouw ontwerp, ondanks dat je veel op de ruimte hebt weten te proppen, eigenlijk gewoon niks.
Je kunt uiteindelijk alleen op 1 traject rondjes rijden, en op de rest alleen een beetje heen en weer rijden.
zelfs voor wat speels rangeerwerk is geen mogelijkheid.
Als je dan vervolgens ook nog een ziet dat het overgrote deel van jouw zichtbare baan opgaat aan
perrons die tussen de diverse losse sporen liggen. blijft er ook al minimaal ruimte over
om een beetje geloofwaardige scenery te maken.
want als je in werkelijkheid al een station tegen komt met zoveel perronsporen, ja dan hoort daar toch over het algemeen wel een behoorlijke stad bij.
Mijn mening? probeer nu eerst eens te minimaliseren.
en dan hoef je niet eens direct al je ideetjes weg te gooien.
Die HSL treinen, kun je rustig voorbij laten rijden, maar ruimte voor een station daarvoor, tja dat is er eigenlijk gewoon niet.
dus laat hem dan gewoon niet stoppen.
Speel vervolgens wat meer met de ruimte, niet alles recht langs de tafelranden, als een rondje om de kerk.
Laat je station bv diagonaal over de tafel gaan, je zult zien, het oogt niet alleen mooier, maar je krijgt ineens ook nog langer sporen ter beschikking.
kortom, neem je hele plan nu eens op de schop.
kijk wat je echt graag wilt hebben, punt voor punt, wat je het mooiste vind, begin daar mee en mocht er
op dit moment voor 1 van jouw wensen geen ruimte zijn, so what, laat het dan toch ff een wens blijven.
deze hobby kun je vele jaren van blijven genieten, dus er komt vast nog eens de tijd dat je of meer ruimte hebt,
of gewoon zin hebt iets nieuws te gaan bouwen, waarmee je dan die wens kunt laten uitkomen.
Beter nu iets minder en er uiteindelijk langer plezier van hebben, dan nu te veel, en daardoor juist
er te snel op uitgekeken zijn omdat het niet aan jouw uiteindelijke verwachting kan voldoen.
Want echt, 4 treintjes die alleen maar over een lengte van 3 meter heen en weer kunnen rijden,
of alleen maar een rondje van 6 meter kunnen maken. daar ben je hoogstwaarschijnlijk heel erg snel op uitgekeken.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
ik moet me wel aansluiten bij freddy ik denk ook dat je te veel wilt op een te kleine ruimte
waarom maak je niet een paar losse bakken, je kan ze opbergen als je er niet mee bezig bent
en daardoor kan je de baan wat groter maken en kun je daardoor rijden met lange treinen
ik zelf heb ook module bakken en ik neem een bak mee naar de woonkamer en kan er daar aan tafel aan werken
johan hier op het forum heeft ook modulebakken en een kast gemaakt om ze in op te bergenhttp://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2780
Allen, bedankt voor jullie feedback! Ik heb modules inderdaad nog niet overwogen! Heel goed idee om dat als nieuwe basis te nemen voor een totale re-do. Dat kan een aantal zaken inderdaad veeeel makkelijker maken! Ook het hoogteverschil van vooral de gele / paarse lijn is inderdaad punt van zorg, ook iets om in de gaten te houden!
Ik weet dat het veel rails is, da's met opzet natuurlijk voor mijn gekozen ontwerp. Ik denk dat ik komende 3 jaar nl wel bezig zal zijn met treintjes kopen, digitaal maken, pc aansturing, seinensysteem, perrons / station, parkeerterrein, toegangsweg naar station enz. Wie weet is het dan tijd voor een verhuizing en een grotere baan
Scenery wil ik voorlopig in die sferen van het station houden, de rest met mooie boompjes opvullen, akkertje oid tegenover station, grote weg die wegleid van t station naar boven.... Want ik ben nog niet toe / geen interesse in bebouwing knutselen op het moment. Daarom is daar ook niet teveel ruimte voor gemaakt.
Nogmaals thanx voor de ideeën, ik ga d'r deze zomer eens goed over nadenken.
Gewoon rustig bekijken, tig x nieuwe ontwerpen maken, en dan weer opnieuw gaan tekenen, met alles wat je uit die ontwerpen wel aanstaat, en dat gaan combineren.
Ondertussen, wetende dat je ooit groter wilt gaan wonen, lekker eenvoudig beginnen.
Maak bv op jouw beschikbare ruimte een leuk klein stationnetje van een neventraject,
ergens in de voorgrond, of achtergrond een mooie paradebaan laten lopen, en je hebt een prachtige basis.
Eenvoudig van opzet en daarmee een prima baan om alle fecetten van de hobby te gaan leren.
en de mogelijkheid, om het zo te ontwerpen, dat je ooit in de toekomst het kunt opnemen in een groter geheel.
Kortom, kom maar op met al die mogelijke schetsen die je al hebt gemaakt, of nog gaat maken.
geheid zeker weten dat we er hier op het forum, samen met jouw een leuk startontwerp van weten te maken.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
Okay, dat was wel even confronterende reacties. Ik wil veel op een klein tafeltje ... dus bij deze hopelijk een nieuw idee met een duidelijker filosofie.
Ik wil nu 2 niveau's maken. Onder = goederen en hsl, stukje waar het zicht baar is aan de voorkant. Daarboven komt een laag met een station + rangeer terrein. Station zal kopstatin worden.
Er komt links van de baan nog wat extra ruimte (tweede module) waar het "wegrijdende doorgaande verkeer" zal verdwijnen wat van rangeer terrein bij een perron is geweest voor reizigers en dan vertrekt en niet meer zichtbaar is.
Bijgevoegd alleen het onderste niveau.
- Grijze deel is hogere niveau, geen verbinding tussen beide
- Onder grijze deel is ruimte voor treintjes en bekabeling en digitaal onderdelen
- Ik zorg dat een paneel in de scenery verwijdert kan worden voor goede toegang voor zover via de zijkant niet gaat.
Er komen 4 HSL treinen die niet stoppen en rijden dor een verlaagde tunnelbak ding zeg maar. Dat is het witte deel.
Er komen ook minimaal 4 goederentreinen die soms zullen wachten op de 4 sporen om een hsl te laten passeren.
Ben benieuwd naar reacties.
Bijlagen
Nieuw plan, alleen onder niveau
Screen Shot 2011-09-27 at 19.57.34.png (56.61 KiB) 5045 keer bekeken
Je kunt van de binnenste ovaal wel naar de buitenste maar niet meer terug. Is dat de bedoeling? Of worden die rode sporen nog aan iets anders vastgeknoopt?
Steven
Hier is mijn baan op het forum Hier is mijn vorige baan op het forum Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Mijn bedoeling is om van rood naar rood te rijden en rijrichting weer te wisselen dan zeg maar. onderste 2 sporen beneden zijn tegen de klok in, de 2 anderen met de klok mee.
Blauw is doorlopend en maar 1 richting (goederen) die dus altijd vaste richting houden, ofwel binnen ofwel buiten ovaal.
Okay, dit is mijn "go" naar een veeeel eenvoudiger baanplan qua rijlengte.
Trein 70cm MAX maar zal eerder op treinstel van 50cm uitkomen - koploper- en korte boemels zoals uit de DB Lint serie van 30 cm.
Veel trein stuur mogelijkheden van 2 inkomende (zuidelijke sporen), 2 uitgaande (2 noordelijke) en 6 perrons. Ik wilde nog wat rangeer plek erbij plakken maar zie dat ff niet passen.
Graag wederom jullie reactie, t gaat niet om de mini-details maar om het idee en evt gevaren van deze aanpak.
Bijlagen
Stations niveau...
Screen Shot 2011-09-28 at 17.46.50.png (70.06 KiB) 3580 keer bekeken
Dit gaat de goede kant op, en zoals je ziet, diagonaal heb je nu veel meer mogelijkheden.
Maar, opnieuw val ik ff met de deur in huis, leuke wisselstraat, zo voor de perrons, maar er veels te dicht bij,
je nu 6 perronsporen in jouw plan opgenomen, die echter geen van allen, voor zo ver ik het bepalen kan vanaf tekening,
meer aan kunnen dan een kort regionaal treintje.
Gewoon ff op de man af, voorbeeld: Kopstation Enschede bezit slechts 5 perronsporen.
de 1e daar kunnen net 2 gekoppelde BR643 stellen aanstaan, die vanuit gronau binnen komen, en ook alleen maar weer terug kunnen.
Voor het NS deel, 4 sporen, waarvan er maar 1 lang genoeg is voor 3 gekoppelde koplopers.
2 sporen kunnen ze max 2 van de gekoppelde stellen op kwijt.
het laatste spoortje heeft weer alleen plaats voor een regionaal treintje.
En dan hebben we het dus over een stad van dik 160.000 inwoners.
6 perronsporen op een kopstation met alleen regionaal materieel. lijkt mij wederom wat onnatuurlijk.
Mijn advies, begin jouw wisselstraat zo kort mogelijk vanaf de boog, zodat je uiteindelijk zoveel mogelijk perronlengte kunt maken.
Laat daarnaast de 2 buitenste perrons achterwege, een enkelspoortje heeft echt genoeg aan een perron aan 1 kant.
laat dan z`n enkelspoortje doorgaan langs het station zodat je daarmee dus weer meer lengte kunt maken.
Breng het aantal perrons eens naar 4 sporen, en gebruikdan bv die laatste 2 sporen voor bv, opstelspoor of een klein stukkie goederen.
je kunt ze en al voor de wisselstraat naar perrons inzetten, en je wisselstraat kan weer korter/eenvoudiger, waardoor je weer meer lengte
kunt vrij maken.
Het zal je een veel mooier geheel gaan geven denk ik.
Verder heeft Steven het al genoemd, in jouw schaduwdeel kun je niet meer wegkomen uit jouw binnenste rondje, dus ff aan 1 kant de wisselstraat net ff andersom leggen.
Maar, ik ben positief, dit ziet er al veel beter uit dan jouw 1e plan.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,