Slecht rijdende loc, lampjes perfect --> condensatoren?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Slecht rijdende loc, lampjes perfect --> condensatoren?

Bericht door Cybertinus »

Hallo allemaal,

Ik heb hier een Hobbytrain 2810. Dat is een E10 107 van de DB. Hobbytrain heeft dat ding digitaal voorbereid, dus ik heb een Keuhn N45-P besteld en die was vandaag binnen, dus die is er meteen in gegaan.

Nu wil de loc niet helemaal correct rijden. De lampjes werken perfect, en reageren ook, meestal, op de commando's uit m'n ECoS. Alleen het rijden gaat erg slecht. De loc wisselt een paar keer van richting en na een keer of 3 tot 10 keer wisselen, gaat hij dan eindelijk rijden. En dan gaat het rijden ook schitterend en is er niets aan de hand. Totdat ik hem stil zet, of van richting laat veranderen, dan begint het weer van voor af aan.
Ik weet dat hij van richting wisselt, want ik zie de lampjes steeds aan de andere kant gaan branden en hij rijd ook een klein stukje die kant op.
Vanwege deze symptonen durf ik hem nog niet op de rijspanning te zetten. Ik heb hem alleen nog maar op m'n programmeerspoor gehad. Ook heb ik de plastic kap er nog niet op gehad, tijdens het rijden. Hij heeft alleen zonder kap gereden (dat is makkelijk bij het testen, vind ik)

Nu is mijn theorie dat Hobbytrain nog wat condensatoren op de printplaat heeft gezet, en dat die nu roet in het eten gooien. Ik zie 2 witte cylinders vlakbij de NEM651 stekker op de printplaat van de trein zitten. Zouden dat condensatoren kunnen zijn? En kan ik die er gewoon af solderen en vervangen door een draadje?


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2121
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Slecht rijdende loc, lampjes perfect --> condensatoren?

Bericht door Robert_N-Nm »

Hier een ombouwvoorbeeld van 1zu160 dit betreft de oude print zonder schnittstelle welke tot voor kort werd gebruikt in de modellen (E10 bugelfalte). De nieuwere modellen zoals de E40/E10 (kastenloks) hebben een nieuwe print. Check daarvoor de MTKB en klik op "Lokdecoder einbau -->Hobbytrain -->Hobbytrain E40". Er wordt het nodige uitgesoldeerd.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Slecht rijdende loc, lampjes perfect --> condensatoren?

Bericht door Rob Fongers »

Hallo Tinus,

Maak eens een foto van de print.

Op de !89ers van HT komt dit probleem ook voor :( Daar moet je de condensator welke tussen de motorpolen zitten verwijderen om het probleem te tackelen.

Dit is de print van de 189

Afbeelding

Het gaat om de condensator welke op de plaats zat van het rode cirkeltje


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

H@Ns
N-spoor
Berichten: 2399
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Slecht rijdende loc, lampjes perfect --> condensatoren?

Bericht door H@Ns »

Hallo,

Wij hebben vd week hetzelfde probleem gehad.

Na tip van Rob condensator verwijderd, dat was al een stuk beter.

Nu had ik er per ongeluk ook een Kuehn 045 ingestopt en de loc reed slecht.
Nadien een Kuehn 025 erin en de loc reed prima.

Wij hebben er geen verklaring voor, misschien iemand anders?

groet,

Hans


https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren

https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Slecht rijdende loc, lampjes perfect --> condensatoren?

Bericht door Rob Fongers »

De ondoorgrondelijkheid van electronica.

Maar veel meer het opnieuw uitvinden van bepaalde configuraties om bvb storingen te onder drukken welke dan weer niet met andere configuraties van decoders werken


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

rinze
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 aug 2011 10:07

Re: Slecht rijdende loc, lampjes perfect --> condensatoren?

Bericht door rinze »

Tja, blijft een vreemd verhaal, waarom bij de 1ne decorder wel, bij de andere niet. Of te wel, waarom rijdt hij bij de 1ne wel goed en bij de andere slecht? Indd, electronica.

Groetjes Rinze


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Slecht rijdende loc, lampjes perfect --> condensatoren?

Bericht door Cybertinus »

Ik heb er 2 foto's van gemaakt:
Afbeelding
Afbeelding
De onderste is aanklikbaar naar een grotere versie (die andere is niet scherp, dus dan heb je niets aan een grotere versie).

Dit ziet er heel erg uit als de printplaat die op MTKB staat. Dat wordt dus een condensator of 4 verwijderen. Dat moet wel te doen zijn. Thnx voor die link Robert.
Eerst ga ik toch alleen dat condensator tussen die 2 zwarte cilinders verwijderen (zoals bij Rob). Kijken of dat het probleem al oplost. Anders gaat de rest er ook uit.

@H@ns: ik hoop dat ik kan voorkomen dat ik deze N45-P aan de kant moet leggen, en een N25-P moet gaan kopen. Vind ik wat zonde. Zeker aangezien ik alles op de N45-P ga proberen te rijden (de enige uitzondering is atm m'n Brawa BR232. De vorige eigenaar is zo tof geweest om een Lenz Silver Mini+ er zeer netjes in te zetten. Die blijft dus mooi zitten ;)).


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Slecht rijdende loc, lampjes perfect --> condensatoren?

Bericht door Rob Fongers »

Tinus,

Klein vraagje waarom een 045 en niet de 025?


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Slecht rijdende loc, lampjes perfect --> condensatoren?

Bericht door Cybertinus »

  1. De N45 ondersteund RailCom, de N25 niet. Iets wat m'n centrale ook ondersteund, dus dat is wel leuk om ook te kunnen gebruiken.
  2. Het geeft wel meer mogelijkheden (meer functie uitgangen, en het kan allemaal iets zwaarder belast worden). Ik weet nog niet precies wat ik ermee ga doen, maar het gaat waarschijnlijk iets van sluit verlichting, of verlichting in de rijtuigen worden.
  3. Omdat de N45 niet veel duurder is dan de N25 (3 EUR verschil). Voor dat verschil ga ik niet lopen sukkelen.


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Slecht rijdende loc, lampjes perfect --> condensatoren?

Bericht door Rob Fongers »

Ok,

Is leuk om te weten dus vandaar.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Slecht rijdende loc, lampjes perfect --> condensatoren?

Bericht door Cybertinus »

Ik heb vandaag m'n Kuehn N45-P uit m'n BR 101 gehaald en in m'n E10 gestopt. Dat gaf dezelfde problemen bij m'n E10, dus daar moet zeer waarschijnlijk iets aan gebeuren.
De N45-P die in m'n E10 moet, heb ik ff in m'n BR 101 gezet en toen wilde hij ook niet rijden... Toen reageerde de decoder helemaal niet.
Toen de juiste decoder weer terug ging in m'n BR 101 reed die weer probleemloos.

Wat is hier allemaal aan de hand? Alleen condensatoren die eruit moeten? Of heb ik ook een gare decoder?


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Slecht rijdende loc, lampjes perfect --> condensatoren?

Bericht door Rob Fongers »

Tinus,

Als die in de andere loc het ook niet doet, denk ik toch aan een defecte decoder.

Je kan de condensatoren welke aangetekend zijn op het beeld van MTK eraf halen is op zich geen enkel probleem. Ik zag dat op mijn print die bij de led's ook verwijderd zijn :| :|

De 2 zwarte schuin geplaatste dingen kunnen er ook af maar die moet je dan wel door verbinden zoals ook op de MTK site staat.

Afbeelding


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Wim Ros

Re: Slecht rijdende loc, lampjes perfect --> condensatoren?

Bericht door Wim Ros »

Tinus,

Ik zou het gewoon allemaal laten zitten, zie geen enkele technische onderbouwing waarom ze eruit zouden moeten, tenzij dit aangegeven staat in de inbouw beschrijving van de decoder.
Al mijn loks rijden met kuehn of tran decoders met alle onderdelen gewoon nog op de printen, en ze rijden probleemloos.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Slecht rijdende loc, lampjes perfect --> condensatoren?

Bericht door Michiel »

Hoi Wim,

normaal gesproken heb je gelijk, en het is fijn dat al je treinen probleemloos rijden. Maar in dit specifiek geval, wat stel je voor? Heb je dit speciefiek model met dezelfde decoder ook rond rijden? Zo ja, hoe heb je dat voor elkaar gekregen.

Niets doen helpt niet, want dan rijdt de loc niet. Componenten eruit solderen blijkt te helpen, maar is niet wat de handleiding voorschrijft. Terug naat de winkel? Dan krijg je gegarandeert het paraplu-spelletje van "met ons product is alles in orde, neem contact op met de andere partij". Met registers van de decoder spelen? Welke?

dus, Wim, praktisch en pragmatisch gezien, wat stel je voor?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Wim Ros

Re: Slecht rijdende loc, lampjes perfect --> condensatoren?

Bericht door Wim Ros »

Wat ik voorstel is een andere decoder nemen, daar deze decoder in 2 verschillende modellen een probleem geeft.
Er is een decoder verwisselt, maar zet de goed werkende decoder nu ook eens in de slecht rijdende lok.

Mvg
Wim.



pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Slecht rijdende loc, lampjes perfect --> condensatoren?

Bericht door pp4trains »

Wim heeft hier wel een punt.
Toruwens zal vanavond naar mijn E40 van hobbytrain kijken. Volgens mij dezelfde print.

Zelfs de handleiding die er bij zit (bij mij) geeft een decoder advies: Niet met naam en toenaam maar de alleen het formaat van de decoder van exact dezelfde maten van jawel: De Kuehn N025.

Dus wellicht het proberen waard zonder eerst te leten op features als Railcom etc, maar bekijk de handleiding van van de locomotief eens goed.

Groeten,
Patrick


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Slecht rijdende loc, lampjes perfect --> condensatoren?

Bericht door Cybertinus »

Ik heb de (werkende) Kuehn N45P uit m'n BR101 gehaald en in m'n E10 gestopt. En toen reageerde die ook helemaal niet. Toen die decoder weer terug ging in m'n BR101 werkte die loc weer helemaal probleemloos.

Mijn handleiding geeft me geen decoder advies, maar ze zeggen wel dat het mogelijk is dat ik componenten van de printplaat moet halen voordat het allemaal werkt. Dus dat ik condensatoren moet verwijderen, klinkt mij niet vreemd in de oren. Alle bouwbeschrijvingen die ik op internet tegen kom die melden dat ook allemaal dat dat moet. Ik heb alleen niet eerst op internet rond gezocht, ik ben jullie meteen lastig gaan vallen :P.


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig

FidOo
Berichten: 5840
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Slecht rijdende loc, lampjes perfect --> condensatoren?

Bericht door FidOo »

Tinus haal gewoon voorzichtig die condensatoren weg. Dan zijn al die problemen gewoon weg...
Die ombouwbeschrijvingen hebben mij tot nu toe nooit in de steek gelaten...


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Slecht rijdende loc, lampjes perfect --> condensatoren?

Bericht door Cybertinus »

Juh, ik ga dat ook doen. Zal ik op z'n vroegst zondag gaan doen. En ik denk dat ik dan eerst wat kabels voor m'n baantje ga solderen. Komt wel goed. Zaterdag wordt m'n decoder zeer waarschijnlijk omgewisseld (de partij waar ik heb gekocht heb staat op Houten), dus dan is die sowieso goed. Dan die condensator er nog af, en ik heb weer een mooie loc die digitaal meetuft.


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig

FidOo
Berichten: 5840
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Slecht rijdende loc, lampjes perfect --> condensatoren?

Bericht door FidOo »

Ja die partij op houten heet henry en ik sta achter de bakken dus dan zie ik je daar. Maar die decoder is toch niet kapot. De lok heeft gewerkt hetzij niet goed maar dat komt door de condensators.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: Slecht rijdende loc, lampjes perfect --> condensatoren?

Bericht door jules »

Cybertinus schreef:Hallo allemaal,
Nu is mijn theorie dat Hobbytrain nog wat condensatoren op de printplaat heeft gezet, en dat die nu roet in het eten gooien. Ik zie 2 witte cylinders vlakbij de NEM651 stekker op de printplaat van de trein zitten. Zouden dat condensatoren kunnen zijn? En kan ik die er gewoon af solderen en vervangen door een draadje?
Hoi Tinus.
Als het een condensator is en je zou deze er af halen.
NOOIT door een draadje vervangen, kans is zeer groot dat je dan direkt kortsluiting maakt.
Een condensator in een loc heeft normaal een radio ontstoringsfunctie en wordt gewoonlijk tussen de plus en min over de motor aangesloten.
Een condensator is niets meer en niets minder dan 2 geleiders met een isolatiemateriaal er tussen.
(Heel simpel uitgelegd).
Groeten, Jules.



pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Slecht rijdende loc, lampjes perfect --> condensatoren?

Bericht door pp4trains »

http://www.google.nl/url?q=http://www.l ... s1sfnez0Dw

In de link heb ik een handleiding van de betreffende lok. Op pagina 3 met explosietekening staat onderin het hoekje ook een decoder getekend.
De maten die er bij staan komen exact overeen met die van een N025

Ik zou dus eerst die nog eens proberen voordat je gaat solderen.

Groeten,
Patrick



FidOo
Berichten: 5840
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Slecht rijdende loc, lampjes perfect --> condensatoren?

Bericht door FidOo »

Tja maar in de zelfde handleiding wordt ook gezegd dat eventuele onstoringscomponenten verwijderd moeten worden. Dus in dat opzicht maakt het wisselen van een decoder niks uit.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Slecht rijdende loc, lampjes perfect --> condensatoren?

Bericht door pp4trains »

Tsja,
dan ben ik waarschijnlijk de enige die het geluk heeft gehad dat het wel werkt. :roll: :roll:

Succes ermee.

Groeten,
Patrick


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Slecht rijdende loc, lampjes perfect --> condensatoren?

Bericht door Cybertinus »

FidOo schreef:Ja die partij op houten heet henry en ik sta achter de bakken dus dan zie ik je daar. Maar die decoder is toch niet kapot. De lok heeft gewerkt hetzij niet goed maar dat komt door de condensators.
Ja, dat klopt, de loc heeft gewerkt. Maar ik heb die decoder in een goed werkende loc gestopt, en toen reed die loc ook niet. Erg vreemd. Ik vertrouw de decoder niet helemaal dus.

Tot zaterdag dan iig :).

@jules: die condensator zit idd tussen de + en de -, dat had ik al gezien. Ik had dus ook bedacht dat het niet handig is om daar een draadje van te maken :P. Dat gaan een paar onderdelen niet leuk vinden (decoder op z'n minst, prolly nog wat meer ook).


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Plaats reactie