mijn verlopig baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
talyn

mijn verlopig baanplan

Bericht door talyn »

Een baanplan van internet volgens mij een redelijk makkelijk plan met kleine aanpassingen van me zelf tot nu toe.

Graag advies en of opmerkingen dit wordt me eerste baantje :)

groetjes

Dennis
Bijlagen
eerste setup
eerste setup
1318613678N2011_10_14_19_18_38_294.jpg (87.22 KiB) 4035 keer bekeken

Lemland

Re: mijn verlopig baanplan

Bericht door Lemland »

Dat is misschien persoonlijk maar ik zou er niet voor kiezen om het doorgaande spoor via een wissel te laten lopen. Dat ziet er niet natuurlijk uit en je kan dus nooit een trein lekker hetzelfde tempo rondjes laten rijden.

De plek van de berg ziet er ook wat gekunstelt uit & de enige manier naar mijn idee om dat een beetje natuurlijk uit te laten zien is een gallerij maar dan hou je weinig berg over. Ik denk dat het plan te veel wil & jij voegt nog iets extra toe.

Onderwerp starter
talyn

Bericht door talyn »

Bedankt voor je reactie, dus dit plan is eigenlijk niet zo'n beste.

Ik vind het toch wel erg lastig om met een leukere te komen die ook nog eens relatief makkelijk is. :lol:

Lemland

Bericht door Lemland »

'niet zo'n beste' bestaat niet, dat is een kwestie van smaak. En tijdsbeeld. Jouw plan komt van http://www.vds-express.nl/paginas/baanplan/m-rail.htm en dat zijn typisch van die jaren 70 plannen: vooral veel rails. Als je dat ok vindt en het gaat je vooral om rijden, rangeren, koppelen en zo, dan is 't een goed plan. Maar uiteindelijk wil het oog ook wat en het oog verwacht iets logisch.

Dus misschien even terug naar de basis: wat wil je? Van A-B? Landschap of stad? Industrie? Bosbouw? Museumlijntje? Rangeren? In Nederland? Of Duitsland, Italië, VS, India? Eerst keuzes en dan plannen.

Misschien dat anderen nog wat zinnigs kunnen toevoegen hier, maar het ligt allemaal nogal open nu nog.

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Wat je eerst moet bedenken is hoeveel ruimte je hebt. Denk vooral niet aan een standaard plaat van 122 bij 244 cm maar bekijk de ruimte die je beschikbaar hebt goed. Bedenk ook wat je toekomstplannen zijn. Ga je binnen afzienbare tijd misschien nog verhuizen? Drie of vijf jaar lijkt ver weg, maar afhankelijk van je bouwdrift en beschikbare vrije tijd is dat helemaal niet zo'n grote tijdspanne. In zo'n geval kun je ook aan modules denken, stukken treinbaan die je aan elkaar koppelt.

Bedenk ook waar je de focus wilt leggen, voornamelijk veel rijden of wil je juist mooie landschappen maken/bouwen? Wil je (veel) bergen of juist niet? Wil je veel industrie, of een klein (berg)dorpje. In welk tijdperk moet het zich afspelen? Een uitgebreid stoomdepot met een grote ronde loods anno nu is niet erg realistisch, een kleine loods met bescheiden verzorgingsmogelijkheid kan bijvoorbeeld wel voor een museumlijntje. Etc. etc.

Dat zijn allemaal zaken die meespelen bij het opstellen van een baanplan. Bedenk eerst goed wat je wilt, zet dat op papier voor jezelf (zodat je niet in de verleiding komt er toch iets anders bij te nemen ;) ) en maak dan een baanplan.

Omdat dit je eerste baan wordt en als je ook scenery wilt maken, dan is het misschien verstandig eerst wat dingen uit te proberen. Bijvoorbeeld, je wilt een haven in een industriële omgeving. Probeer dit dan eerst eens uit op een bescheiden diorama van pak 'm beet 20 bij 30 cm. Je merkt dan al heel snel wat voor jou haalbaar is en wat niet. Misschien heb je er veel lol in of wellicht vindt je het toch tegenvallen. Op zo'n moment kun je tijdig je plannen aanpassen aan je bevindingen.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

RonaldB

Bericht door RonaldB »

Hoi Dennis

Ik ken die baanplannen ook vanuit boekjes ed. Ik vond dat ook leuk in den beginne...
Echter moet je er van uit gaan dat je eerste baanplannen allemaal in de prullenbak belanden. Dan krijg je het idee van een baanplan, waarvan je zegt...dat is het!!!...
Vervolgens merk je, nadat je het even hebt weggelegd, dat als je het weer oppakt je dingen ziet die je wilt verbeteren...(weer prullenbak) dan zijn er genoeg spoorders op dit forum die je van advies willen voorzien. Je zult zien dat je weer een baanplan moet/wil veranderen(prullenbak).....
Uit eindelijk is er een baanplan dat je wil gaan maken.
Al makende zal je mogelijk nog dingen gaan wijzigen.
DUS... niet getreurd... lekker luisteren naar eerder verkregen adviesen en doordromen..

succes Ronald

Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Maarrrrrrrrr

De eigen inbreng is wel heel belangrijk ;) ;) Kijk het is leuk hier te presenteren maar het moet m.i. niet zo zijn dat jij je baan moet laten keuren als het ware. Het is jouw baan en begin simpel. Perfectie is utopie. in het echhie en ook in modelspoor. Ik sluit me dus ook aan bij Ronald.

Ga gewoon beginnen en kijk wat er gebeurd. Een baanplan maak je niet zomaar, daar is ervaring en tijd voor nodig. Die ervaring doe je niet op door te lezen en je baanplan te presenteren en de op en aanmerkingen aan te horen. Ervaring komt alleen van doen. Als jij je baanplan presenteert moet jij, op de op en aanmerkingen het antwoord hebben, waarom wel iets zo moet of juist niet. Je moet je eigen er inleven en voor je zelf als het ware de beoogde film afspelen......

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
talyn

Bericht door talyn »

Bedankt iedereen voor de input :D

Het formaat waar het op moet komen is niet echt groot 200cm bij 80cm. op een verrijbare tafel op zolder.

Ik wil een bergje/tunnel gewoon een simpel spoor met een paar elektrische wissels en veel rijden.
Mijn gaat het vooral om de scenery te bouwen.

Dus ik ga gewoon eens beginnen met het leggen van de rails en dan zien waar we uit komen en vandaar uit verder werken :o
Als het spoor er op ligt dan zal ik wel een foto plaatsen.

groet

Dennis

martinb

Bericht door martinb »

Groen = nieuw erin
Rood = weg

Minder wissels (lees: minder geld) en volgens mij al meer rijplezier aangezien je doorgaande spoor dan lekker doorloopt en je kunt blijven rangeren op de binnenbaan. (terwijl de buitenbaan rondjes rijdt).

Ofzo....
Bijlagen
1318613678N2011_10_14_19_18_38_294f.jpg
1318613678N2011_10_14_19_18_38_294f.jpg (132.56 KiB) 3790 keer bekeken

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

tv_man

Bericht door tv_man »

Dat gegeven baanplan lijkt erg beperkt te zijn wat betreft treinlengte. Op zich is daar niets mis mee, maar ook al had ik op m'n vorige baan vooral korte stoomtreinen in gedachten, was een tekort aan perronlengte altijd een bron van frustratie. Dus als het even kan, ook al is de baan o zo klein, in gedachten houden wat de langste treinen gaan zijn waarmee je wil rijden (sluit ook aan op de vraag van tijdperk en thema van de baan)

Maar zoals al gezegd, wat vooral nuttig is voor planning van je baanplan, maar ook voor beeldvorming en aanschafbeleid, tijdperk, locatie thema.

(En volgens mij heeft iedereen hier wel wat treintjes die niet direct bij hun baan passen, maar dat is dan weer verzameldrift :D )

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie