Tomytec (Tomix) "Moving Bus" schaal N 1:150

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
hansq

Tomytec (Tomix) "Moving Bus" schaal N 1:150

Bericht door hansq »

Hallo, heeft iemand al es van dit systeem gehoord?
http://www.ebay.nl/itm/Moving-Bus-Syste ... 0818022634
Ook interessant is dat ze losse chassis verkopen:
http://www.ebay.nl/itm/Moving-Bus-Syste ... 0412711976
Hier is een Youtube filmpje ervan:
http://www.youtube.com/watch?gl=NL&v=opibLtgRuPU

Het lijkt erop dat het op dezelfde manier werkt qua weg als Faller Car System maar dat de detectie van de draad anders is...
Ik ben benieuwd of iemand weet hoe dit precies werkt?
Als het compatible is met Faller is een chassis voor beneden de $50 wel erg leuk!

maarten
Moderator

Re: Tomytec (Tomix) "Moving Bus" schaal N 1:150

Bericht door maarten »

Voor zover ik kon vinden op internet werken beide systemen op dezelfde zin, met een volgmagneetje op de voorwielen. Verschil is dat de Tomytec bussen gebruikmaken van niet-oplaadbare knoopcellen en op 2 snelheden kunnen rijden. Het schakelen tussen deze snelheden gebeurt met een magneetje in de weg. Verder heeft het Tomytec een getimed stopsysteem (bushalte) met een magneetje maar hoe dat exact werkt weet ik niet. Bij Tomytec heb je wel vaste baanstukken en geen losse draad die je in de weg wegwerkt. Dat werkt overigens wel, alleen is de magneet op de voorwielen bij Tomytec een stuk sterker dan die bij Faller. De draad moet dan eigenlijk wat dieper liggen dan bij Faller. Dat maakt (voor zover ik kon vinden) dat de bussen van Faller en Tomytec niet 1 op 1 uitwisselbaar zijn.

Wat ik zag in filmpjes op internet is dat de schaal-snelheid bij Tomytec beter is, het zijn geen idiote racers. ;)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

dreezy

Bericht door dreezy »

Het is inderdaad een mooi systeem. Ik heb ook nog een ander systeem gezien dat ontwikkeld is door een vader en zoon

http://www.youtube.com/watch?v=_G1YLUikcxQ

Dit systeem werkt met een binnen en buiten ring. Ik zelf ben er niet echt van gecharmeerd, maar misschien is het wel een opzet om er iets mee te doen.

Afbeelding

GreetinX André
-------------------------------------------------------------------------------
Bezoek ook eens mijn project http://hetnspoor.nl.
Hier staat een uitgebreide beschrijving van mijn spoortje (tenminste tot nu toe...)

ns1200

Bericht door ns1200 »

maarten schreef:Voor zover ik kon vinden op internet werken beide systemen op dezelfde zin, met een volgmagneetje op de voorwielen. Verschil is dat de Tomytec bussen gebruikmaken van niet-oplaadbare knoopcellen en op 2 snelheden kunnen rijden. Het schakelen tussen deze snelheden gebeurt met een magneetje in de weg. Verder heeft het Tomytec een getimed stopsysteem (bushalte) met een magneetje maar hoe dat exact werkt weet ik niet. Bij Tomytec heb je wel vaste baanstukken en geen losse draad die je in de weg wegwerkt. Dat werkt overigens wel, alleen is de magneet op de voorwielen bij Tomytec een stuk sterker dan die bij Faller. De draad moet dan eigenlijk wat dieper liggen dan bij Faller. Dat maakt (voor zover ik kon vinden) dat de bussen van Faller en Tomytec niet 1 op 1 uitwisselbaar zijn.

Wat ik zag in filmpjes op internet is dat de schaal-snelheid bij Tomytec beter is, het zijn geen idiote racers. ;)
Zou de tomy bus niet op de draad van faller rijden?
Passen de mb200 bussen van Frits over het chassis?
de maat is 15.5 x 6.7 x 2.9 cm / 34g eens even na meten.

Rick

Love Kit Bashing and Home Made Structures

Jos

Bericht door Jos »

De MB200 bussen van Frits passen uitstekend op het FCS chassis.

Groetjes,
Jos

ns1200

Bericht door ns1200 »

Jos schreef:De MB200 bussen van Frits passen uitstekend op het FCS chassis.

Groetjes,
Jos
Ik bedoelde eigenlijk de tomix chassis. Aangezien ik mijn baan nog ga bouwen kan ik me hier opaanpassen.
Als de Tomixchassis het nou over de Fallerdraad wel zouden doen zou dat perfect zijn.
De tomix zijn goedkoper dan de faller.

Love Kit Bashing and Home Made Structures

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Voor zover ik kon terugvinden zit er in de draad zelf geen verschil, beiden zijn ijzerdraad zodat het magneetje op de stuurinrichting deze kan volgen. Enkel de diepte waarop de draad in de 'grond' zit verschilt. Bij het Faller-systeem zit hij direct aan de oppervlakte, bij Tomix 1 mm diep (onder een laagje plastic).

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
hansq

Bericht door hansq »

Ik heb net een test gedaan met een Tomytec bus chassis op een "Faller Car System baan" met magneetstrips (onder 0,5 mm styreen met Faller weg verf erop).
Dat werkt op zich wel, ik heb wel het idee dat de bus zich inderdaad teveel met z'n magneetje op de weg lijkt "vast te zuigen" en daarom dan moeilijker vooruit komt.

Een concreet probleem waar ik tegenaan gelopen ben is dat het busje niet meer wegkomt van de "permanente stopplaats" Faller 161674.
Ik ga nog testen met de "normale stopplaats" Faller 161675 met het Tomytec busje.

Heeft iemand hier ervaring mee?

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

De 'sleper' moet eigenlijk de grond net niet raken. Als hij het wegdek raakt dan zit hij te laag.

Groeten,
Maarten

Plaats reactie