Baanplan "Botl(len)ek"

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
OddFellow

Baanplan "Botl(len)ek"

Bericht door OddFellow »

Ben eens aan het spelen geslagen met SCRAM en moet zeggen dat het best leuk werkt.

Ik wil een baan gaan bouwen hoofdzakelijk bedoeld als rangeer trein. Wil hem gewoon gaan opbouwen en later overschakelen naar digitaal (kan dat??) Misschien dat ik hem iets dieper maak om zodoende ruimte te creeeren voor een stationsgebouw oid. Nu is hij ca 240x70cm

Ben er een hele tijd uit geweest dus ik hoor graag opmerkingen of suggesties van u

Afbeelding

Groet

Gerard

jeepney

Re: Baanplan "Botl(len)ek"

Bericht door jeepney »

Gerard,

Als je hem dieper kan maken zou ik het zeker doen aangezien je nu, naar ik inschat, bochten van r1/r2 hebt gepland en dat zijn erg krappe bochten als je bijvoorbeeld met wat grote (stoom)locs wilt gaan rijden of wil rijden met lange treinen. Hou er wel rekening mee dat als je de baan dieper maakt (dus meer dan 70cm) dat je de baan wel van de andere kant ook kan benaderen anders moet je op de baan gaan klimmen om bij de achterkant te komen.

Overschakelen naar digitaal rijden kan m.i. later zonder problemen, kwestie van de aansluitdraadjes uit de trafo halen en in de digitale unit doen. Hou er wel rekening mee om de baan alvast in tenminste 2 secties te verdelen, want als je, in de toekomst, veel stroomverbruikers op de rails gaat plaatsen (locs, rijtuigen met binnenverlichting) is het handig als je er later een booster bij kan zetten.

Henk

Lemland

Bericht door Lemland »

Heb geen ervaring met digitaal in combinatie met echte beveiliging en blokken en bezetmelders, maar ik kan mij voorstellen dat het handig is de hele boel nu al in blokken te verdelen en op de juiste plaatsen isolaties te plaatsen. Als je dat onder de baan allemaal tot later weer aan elkaar knoopt, kan je meteen analoog rijden maar hoef je later niet de hele boel aan te pakken op de baan. Mede-forummers, is dat een goed idee of valt achteraf aanpassen mee?

Bart

shoven

Bericht door shoven »

Achteraf is altijd meer werk. Die draden moeten toch al aan de rails, dus dat maakt weinig uit. Met extra isolaties heb je hooguit af en toe een draadje extra nodig, maar het is toch al verstandig ruim voldoende aansluitingen op de rails te maken. Doorslijpen e.d. kan lastig zijn als je dat achteraf moet doen op lastig te bereiken plaatsen.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

spoor65

Bericht door spoor65 »

Gerard,

Als eerste natuurlijk welkom.
En om maar direct met de deur in huis te vallen, ik persoonlijk kan het niet echt warm krijgen van dit ontwerp.
Het is wel een beetje het bekende rondje om de kerk.

Je wilt graag rangeren gaf je aan, nu zie ik in jouw ontwerp een aantal opstelsporen die je van 2 kanten kunt in/uitrijden,
dat kan prima, maar dan heb je ook nog een aantal kopsporen. om daar in en uit te rangeren zul je gebruik moeten gaan maken van de hoofdbanen, waarmee je een vlotte treinenloop in de weg zult gaan zitten.

daarnaast nog het punt, zodra er eet trein onderweg is, zal die of ergens midden op de vrije baan moeten wachten of je volgende trein kan pas vertrekken als die 1e naar zijn rondje weer terug is in jouw opstelterein.
Ik ben dus bang dat dit ontwerp niet aan jouw verwachtingen zal gaan voldoen.

3e punt, ik zie tevens dat je op alle baanvakken graag in 2 richtingen wilt gaan rijden. maar je wilt eerst analoog beginnen.
Analoog zal dat dus alleen kunnen als je alle treinen gelijkertijd de zelfde kant op laat rijden.

Ik denk eigenlijk, persoonlijke mening, dat je mss toch beter gelijk kunt gaan beginnen met digitaal,
je baanopzet is vrij eenvoudig, in die zin, niet al te groot, je zult ook nu al alle voorbereidingen moeten gaan maken
(blokken isolatie de nodige draden enz) om straks probleemloos over te moeten gaan schakelen.
Waarom dan nu niet beginnen met een eenvoudig digitaal systeem als bv de multimaus, en zonder noemenswaardig veel directe meerkosten al digitaal beginnen?

Als laatste de draaischijf, ik vind hem niet tot zijn recht komen, bij een draaischijf denk ik al snel aan stoomlocs, bij z`n locloods hoort dan eigenlijk ook een verzorgingsplek voor die locs, en die mis ik hier dus.

Je hebt een mooie ruimte, mijn advies, gebruik hem nuttig, denk aan een schaduwstation en daarnaast een goed doordacht rangeerdeel, waar je daadwerkelijk ook rangeren kunt, dus met loc opstel spoortjes en uitloop sporen.
Dan zul je veel meer plezier van jouw baan hebben.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
OddFellow

Bericht door OddFellow »

Allen

Bedankt voor de reacties!

Ben voorlopig aan het kijken wat leuk is en met de opmerkingen van Freddy ga ik zeker wat doen.

Probleem met de diepte is dat ik de baan niet te breed wil maken. We hopen op redelijk korte termijn te verhuizen dus om dan alles uit elkaar te halen is zonde.

Nog even voor mijn idee:

Als de baan digitaal is, moet je hem dan ook in blokken verdelen? Nee toch? Ik ga hem toch wel voorzien van meerdere voedingspunten om spanningsverlies te voorkomen. Ga ook eens serieus orienteren op de digitale systemen want dat vind ik nogal ondoorzichtig.

Nu even op zoek naar een baan ontwerp programma voor de Mac ;-)

Gerard

shoven

Bericht door shoven »

OddFellow schreef:
Als de baan digitaal is, moet je hem dan ook in blokken verdelen? Nee toch? Ik ga hem toch wel voorzien van meerdere voedingspunten om spanningsverlies te voorkomen. Ga ook eens serieus orienteren op de digitale systemen want dat vind ik nogal ondoorzichtig.
Ja, dat moet je. Tenminste, als je met de pc wilt werken, met bezetmelders etc.
Als je handmatig rijdt is die noodzaak er een stuk minder.
Lees de draadjes in de Digitale vraagbaak eens door voor wat meer helderheid.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

spoor65

Bericht door spoor65 »

Gerard,

Voor wat betreft digitaal, wil je er goede info over lezen, kijk eens op http://www.nproject.org/nl/
Veel te lezen over digitaal, en daarnaast nog over allerhand andere zaken.

Dan nog misschien een overweging?
Als julie verhuisplannen hebben, bekijk dan ook eens de mogelijkheid van modules bouwen.
Kun je nu in alle rust beginnen met een deel van jouw gewenste items, zonder straks te zitten met een baan
die je met goed fatsoen niet kunt verhuizen.

Je zou dus nu bv een deel van het gewenste rangeergebied kunnen gaan bouwen, en die dan koppelen aan een kaal schaduw station, zodat je toch en kunt bouwen en wat kunt rijden.
Zodra je dan na de verhuizing een vaste plak hebt, kun je het al gebouwde deel nemen als basis voor jouw verder te bouwen baan.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Paul B

Bericht door Paul B »

Hou er ook rekening mee dat die bochtwissels niet altijd ideaal zijn, je kan er vaak niet met al te hoge snelheid overheen rijden.

Onderwerp starter
OddFellow

Bericht door OddFellow »

Dat is gaaf!

Vandaag m'n digitale spulletjes opgehaald. Beetje lopen spelen op een test baantje maar dat is echt leuk.

Heb (volgens mij) wat gedaan met jullie argumenten. Ruimere bochten, geen rangeerbewegingen op hoofdrijdbaan.

Zit toch steeds in dezelfde hoek te bedenken. Ben denk ik te onervaren om iets "origineels" te bedenken. Wil niet groter gaan als deze afmetingen, dus als iemand nog leuke ideeën heeft hoor ik het graag!

Afbeelding

Gerard

dentheo

Bericht door dentheo »

OddFellow schreef:
Ruimere bochten, geen rangeerbewegingen op hoofdbaan.
Daarvoor heb je nog een uithaalspoor nodig beneden.

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Lemland

Bericht door Lemland »

Tweemaal die overloopsporen (of hoe je dat moet noemen) bij het station, is dat niet wat veel van het goede? Als je van rechts op spoor 1 binnenloopt en je wil naar spoor 2 sta je sowieso niet meer helemaal langs het perron met wat je aan de haak hebt. Als het alleen is om op de binnenring te komen, is de volgende keer linksaf ook wel goed. Ze zijn wel handig, daar niet van, maar ik vind ze zo dicht op elkaar zitten zo.

Plus wat Theo zegt.

Is maar een mening, he. Cool dat je het digitale spul zo gaaf vind, overigens!

epocheales denken

Bericht door epocheales denken »

Hoi Gerard,

Meestal reageer ik nooit zo op baanplannen, maar ik zou je willen adviseren om je eens te verdiepen in het bouwen van een klein locdepot.
Internet staat er vol van, of speciale uitgaves van vakbladen, vaak alleen in het Duits.
Persoonlijk vind ik jouw locdepot erg "geforceerd", het moet lijkt het wel per se binnen de sporen passen. De aanrij-sporen van de locs lijken mij niet logisch,
meestal wordt een stoomloc boven een slakkenput gereden, slakken verwijderd, kolen geladen, water geladen, draaischijf op, dan evt. de locloods in voor
een pauzering of overnachting, daarna draaischijf weer op om met de schoorsteen (bij stoomlocs met losse tender) weer vooruit te vertrekken.
Dus alles in een lijn met de draaischijf.

Hoop dat je mij niet te kritisch vind, hopelijk geeft bovenstaande stukje prikkels om nog eens wat aan onderzoek naar locdepots te doen.

Heel veel succes toegewenst,

groet,

Hans.

Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Lemland

Bericht door Lemland »

Overigens, over depots staat hier veel (en duidelijk): http://www.nproject.org/nl/diversen/het-stoomdepot.html
Ik vind dat depotdeel nog niet zo bezwaarlijk, het geeft wel veel rijmogelijkheden op deze kleine oppervlakte.

Plaats reactie