Ik maak graag huisjes na die ik ergens tegenkom.
Het grootste probleem zijn de raamkozijnen en de deuren.
Deze sloop ik meestal uit 2 e hands huisjes.
Mijn vraag voor nu is :
Hoe kan je raamkozijnen en deuren zelf maken ?
En hoe kan ik bij vakwerk huisjes de ruimtes tussen het houten frame het beste opvullen?
Hier is een v.b. waarmee ik bezig ben, de ramen moeten er nog uit gehaald worden.
Ik werk graag met plastic plaatjes waarop ik dan plastic plaatjes met houtnerf lijm.
Kees Gorter
Zelf huisjes maken
-
Onderwerp starter - Berichten: 1254
Re: Zelf huisjes maken
Kees,
Ik maak ramen en deuren ook zelf. In mij draadje van Roosendaal staat het ergens beschreven:
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=651
Groetjes,
Jos
Ik maak ramen en deuren ook zelf. In mij draadje van Roosendaal staat het ergens beschreven:
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=651
Groetjes,
Jos
-
Roosendaal is erg mooi gemaakt vind ik.
Ramen zelf maken vind ik erg moeilijk .
Een kozijn met een kruis aan spijltjes inwendig wordt zo klein dat ik daar geen vijl voor heb.
Buiten diameter is 8 X 5,5 mm is de afmeting van mijn ramen.
Dus sloop ik maar oude huisjes voor de ramen.
De opvulling tussen het houten frame
is nog niet zo als ik dat graag zou willen hebben.
Kees Gorter
Ramen zelf maken vind ik erg moeilijk .
Een kozijn met een kruis aan spijltjes inwendig wordt zo klein dat ik daar geen vijl voor heb.
Buiten diameter is 8 X 5,5 mm is de afmeting van mijn ramen.
Dus sloop ik maar oude huisjes voor de ramen.
De opvulling tussen het houten frame
is nog niet zo als ik dat graag zou willen hebben.
Kees Gorter
Kees,
Die ramen maak ik zelf met styreen strips, meestal 0,75 bij 0,75 mm voor het kozijn en 0,5 bij 0,5 mm voor de spijlen.
Gewoon op maar snijden en in de raamopening plakken.
Hier zie je een voorbeeld van een deur:
Groetjes,
Jos
Die ramen maak ik zelf met styreen strips, meestal 0,75 bij 0,75 mm voor het kozijn en 0,5 bij 0,5 mm voor de spijlen.
Gewoon op maar snijden en in de raamopening plakken.
Hier zie je een voorbeeld van een deur:
Groetjes,
Jos
Kees,
Kees je heb problemen met de kozijnen ???maar dat is in het geheel niet moeilijk om dat goed te doen.
Jos schreef al over de styreen stripjes die je hier voor kan gebruiken en er in kan lijmen.
Dit doe ik voor de buiten rand van het kozijn, voor de binnen kant gebruik ik witte/groene/ of bruine tape wat je maar wil.
Hiervan snij ik dunne strookjes van een 0,5 mm en plak dit op doorzichtig plastic zodat dat de roeden zijn .
En of het nu een ruit is of vierkant dat maat niet uit je kan het zo maken zoals je wil.
Ik teken eerst het raamwerk op een wit stukpapier waar de verdeling opstaat, leg ik daar het doorzichtige plastic over heen en plak de buitenrand even met schilders tape vast.
Neem nu de uitgesnede stripjes, pik ze op met de punt van een afbreekmesje en plak dit op je doorzichtige plastic.
Omdat je de lijnen op papier heb gezet weet je waar ze moeten komen.
Haal nu het schilders tape los en plak het binnenkozijn tegen het buiten kozijn/muur.
Het vast zetten van het raamwerk doe ik met chistalclier dan zie je later geen lijmresten op je glaswerk.
Hoop dat je er iets aan heb ik doe dit al jaren zo en maak hele maqettes op deze manier.
Als je een sticker heb waar wit in zit kan je dat prima gebruiken en kost niets.
Groeten Jaap
Kees je heb problemen met de kozijnen ???maar dat is in het geheel niet moeilijk om dat goed te doen.
Jos schreef al over de styreen stripjes die je hier voor kan gebruiken en er in kan lijmen.
Dit doe ik voor de buiten rand van het kozijn, voor de binnen kant gebruik ik witte/groene/ of bruine tape wat je maar wil.
Hiervan snij ik dunne strookjes van een 0,5 mm en plak dit op doorzichtig plastic zodat dat de roeden zijn .
En of het nu een ruit is of vierkant dat maat niet uit je kan het zo maken zoals je wil.
Ik teken eerst het raamwerk op een wit stukpapier waar de verdeling opstaat, leg ik daar het doorzichtige plastic over heen en plak de buitenrand even met schilders tape vast.
Neem nu de uitgesnede stripjes, pik ze op met de punt van een afbreekmesje en plak dit op je doorzichtige plastic.
Omdat je de lijnen op papier heb gezet weet je waar ze moeten komen.
Haal nu het schilders tape los en plak het binnenkozijn tegen het buiten kozijn/muur.
Het vast zetten van het raamwerk doe ik met chistalclier dan zie je later geen lijmresten op je glaswerk.
Hoop dat je er iets aan heb ik doe dit al jaren zo en maak hele maqettes op deze manier.
Als je een sticker heb waar wit in zit kan je dat prima gebruiken en kost niets.
Groeten Jaap
-
Dit is het resultaat ( Stukken groter dan in werkelijkheid ) nadat ik over de opvulling eerst houtlijm heb gestreken
en daarna 2 lagen witte verf.
Het is al gladder geworden. Ik ga voor andere huisjes eens in een Hobby winkel kijken wat er voor opvulling mogelijk is.
Om zelf ramen te maken , ga ik de tip's uitproberen.
Als ik resultaten heb laat ik deze wel zien.
Kees Gorter
Auhagen verkoopt niet al te dure setjes ramen en deuren. Ik heb die diverse keren gebruikt voor zelfgebouwde huisjes.