voeding kop/sluitlichten via bovenleiding

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Gert Jan
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 feb 2009 20:35

voeding kop/sluitlichten via bovenleiding

Bericht door Gert Jan »

Ik heb in een artikel in Railmagazine (nr. 119) gelezen dat het mogelijk is om kop/sluitverlichting via de bovenleiding te laten branden. Ook zou op deze wijze binnenverlichting mogelijk zijn. Nu is mijn vraag: hoe sluit ik het zaakje aan? Dat één draad naar de bovenleiding gaat lijkt mij duidelijk, maar hoe nu verder? En is het zo te maken dat verlichting blijft branden wanneer de trein stilstaat? En moet ik uit gaan van wisselspanning of gelijkspanning?




Gert Jan



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: voeding kop/sluitlichten via bovenleiding

Bericht door Saraan »

Het is natuurlijk een mogelijkheid, maar er plakken een heleboel maren aan vast.

Als je digitaal rijdt, heeft het natuurlijk geen zin, omdat in digitale operatie op de rail steeds spanning staat.

Analoog is het een oplossing, maar dan rij je alleen maar met electrische loks, geen diesels, geen stoom. Ook de laatste wagon met sluitsein zal je een pantograaf moeten geven. Op een goederenwagon niet meteen een zicht. Mijn lijkt het te beperkend.

Er zijn andere methoden die misschien nog de voorkeur hebben: een kleine permanente spanning van 1,5 Volt garanderen op de sporen (meeste motoren draaien dan nog net niet), met hoogfrequente wisselspanning werken (maar sommige motoren lopen daar warm van), een knoopcel batterij gebruiken, al dan niet oplaadbaar (zie FCS),...

met vriendelijke groeten,
Michiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4426
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: voeding kop/sluitlichten via bovenleiding

Bericht door Jos »

Hoi Gert Jan,

Ja het gaat wel, maar persoonlijk zou ik er niet voor gaan. Je gaat dan 2 stroomcircuits introduceren met een gezamenlijke massa. Ook zul je elk rijtuig van een pantograaf moeten voorzien en stroomafname via 1 van de assen voor de massa. Draai je het rijtuig om dan zal het niet werken omdat dan de stroomafnemende wielen op de andere plus staan.
De oplossingen die Michiel noemt zijn dan volgens mij veel beter als je analoog rijdt.

Groetjes,
Jos


Plaats reactie