Erlebnisweld Domburg : Het ontwerp

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Erlebnisweld Domburg : Het ontwerp

Bericht door martindomburg »

Met trots kijk ik terug op mijn eerste echte project. Schwarzwald was mijn eerste en vergeleken met mijn verleden ook mijn meest prestigieuze die ik had gemaakt. Ondanks dat er een boel ontwerpfoutjes in zaten waardoor het project maar een kort leven heeft beschoren, is het een succes geworden. Ik heb veel geleerd en veel van mijn ideeen zijn werkelijkheid geworden. Vanaf het begin wist ik dat deze baan veel problemen zou hebben, tis immers de eerste, en dat de baan geen 5 jaar mee zou gaan. De kamer zou immers een keer opgegeven moeten worden voor het gezin.

Desniettemin is de geinvesteerde energie en tijd niet voor niets geweest want met de opgedane kennis en valkuilen heb ik nu een nieuw project voor ogen: Erlebnisweld Domburg. Een grotere modelspoorbaan naar Duits voorbeeld in een grotere ruimte.

Deze zomer ga ik mijn tuin verbouwen en zodra dat gereed is kan ik de garage leeg gaan halen. Deze garage is een L-vorm waarvan ik de voet ga scheiden en een deel van de garage ga voorzien van geisoleerde wanden en plafond, nette vloer en een doorgang naar de bijkeuken. Zo heb ik een ruimte tot mijn beschikking van ongeveer 4 x 3 meter. Hier gaat nog wat vanaf omdat de buitenmuren voorzien worden van een gipsen voorzetwand. Ik hoop deze werkzaamheden medio winter 2012/2013 te kunnen starten.

In deze ruimte wil ik een U-vomige modulaire modelspoorbaan bouwen met aan beide uiteinden een helix die de baan verbind met 3 lagen schaduwstation. De toplaag krijg een centraal station aan de ene zijde met een lang traject naar de andere zijde. Tevens wil ik een stukje industrie erin verwerken en een S-Bahn traject. Bij het station wil ik een stoomdepot bouwen ala Bochum-Dalhausen. Aan een zijde wil ik een speciaal project maken; De Hef. Volledig geautomatiseerde spoorhefbrug d.m.v. de OC32.

Indien mogelijk wil ik ook het MCC systeem toe gaan passen met bewegende voertuigen :)

Een boel plannen dus en met anyrail verwacht ik wel een boel ontwerpen te kunnen maken. O ja, voor ik het vergeet: Er rijd voornamlijk Duits materiaal maar een verdwaalde NS stam, koploper of zwitserse trein mag best gezien worden. Alsmede hogesnelheidstreinen. Kortom de materieelkeuze is volledig vrij :)

In dit draadje zal ik jullie op de hoogte houden van de ontwerpen die ik zal maken, met de input van jullie hoop ik tot een mooi ontwerp te komen. De bouwtijd? Heul lang hopelijk :)

Mochten er bij jullie ideeen opborrelen of hebben jullie inspirerende ontwerpen schroom je niet en show ze!!!!! Daar heb ik heel veel aan.

Groetjes Martin

p.s.: Zoals jullie weten ben ik ook actief op het 9mm-spoor forum en zal ik dus dubbel posten. Van twee kanten word je immers wijzer :)

Hier een overzicht van de ruimte en het idee van de baan

Afbeelding

Baanplan dusver:

Afbeelding

CS uitvergroot:

Afbeelding

S-Bahn trace (Halte CS zit ondergronds en is via de zijkant zichtbaar)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door martindomburg op 15 jan 2012 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.

jeepney

Re: Erlebnisweld Domburg : Het ontwerp

Bericht door jeepney »

Een hele uitdaging en een hele klus maar het lijkt me voor jou ook wel een leuk idee om een vanaf scratch weer een frisse start te maken zonder enige beperkingen.

Succes !!

Henk

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bij deze een eerst ontwerp. Het is een voorzichtige schets van wat ik in mijn hoofd heb. Mijn uitgangspunt is eenvoud, maar toch het verlangen naar veel :)

Afbeelding

Zoals te zein is zitten aan beide uiteinden twee helixen die de baan verbind met de drie lagen schaduwstation. Het werkblad zal zijn uiteindelijke vorm krijgen als alles in ingevuld. Die is nu overal 80 breed maar dat kan veranderd worden. Vooral bij de hefbrug is het wat teveel.

Het centraal station is voorzien van zes perronsporen van +/- 2 meter lang. Daarboven is een doorrijd en ontvangstspoor voor goederentreinen met mogelijkheid tot omloop. In de rechterpunt moet het uiteindelijke depot gaan komen. Links wil ik een klein goederendepot maken. De sporen vervolgen aan de rechterzijde hun weg naar de helix via een hefbrug.

Bij de exit van het station vind u ook een groot rangeerterrein / fabrieksterrein. Dat moet nog besloten worden. Daar is de mogelijkheid om wat industrie weer te geven.

De S-bahn halte bij het CS komt verdiept te liggen. de halte bij het station word ondergronds maar wel zichtbaar in ed rand van de baan en komt aan de rechterzijde weer naar buiten om verdiept met de hoofdlijn mee te lopen. Bij uitkomen van de grond (wisselstraat rechts van CS) komt een halte en net voor debocht in de hoofdlijn naar de hef duikt hij weer de grond in. Hier komt een klein schaduwstationnetje voor de S-bahn.

Groetjes Martin

shoven

Bericht door shoven »

Leuk en een fantastische ruimte Martin, maar ik zou zelf het station wat minder mega maken.
Vooral in balans met de rest...

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Hallo Martin.

Het plan is er.
Daar komen wel weer vragen van mijn kant. ;)
1 Hoe hoog gaat de tafel worden vanaf de vloer?
2 De 3 lagen schaduwstations, welke tussenruimte ga je aanhouden.?
Ik zou zeggen zoveel probeer voor jezelf mogelijk werkruimte vrij houden.
Dit bereik je door transparant en open constructie te bouwen, open frame, trace uitzagen.
Net als ik bij mijn baan ook volledig heb toegepast.
Dat bevalt mij perfect. :D

Martin de Deugd

WimC

Bericht door WimC »

Kun je nog wel in de hoeken komen?
Vooral de hoek rechtsboven lijkt me vrij diep.

Gr, Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Robert_N-Nm
Moderator

Bericht door Robert_N-Nm »

martindomburg schreef:Mijn uitgangspunt is eenvoud, maar toch het verlangen naar veel
Interessant uitgangspunt. Maar wel een beetje ingewikkeld :roll:

Zonder gekheid, ik voorzie een project met een hele mooie hobbyruimte erbij. Das altijd interessant. Overigens doet de opzet van het station mij wel een beetje denken aan Monchengladbach, maar dat ben ik dan.

Robert

Fan van Alpenbanen in N(m)

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bedankt voor jullie commentaar. Ik zal eea even toelichten.

Ik heb nu eerst de belangrijkste punten getekend die ik in de baan wilde hebben:

- 6 perronsporen van meer dan 1 meter lang. Omdat ik straks ook lange IC's en ICE's wil laten rijden. In het schaduwstation wil ik ook speciale opstelsporen hiervoor.
- een locdepot met draaischijf
- een hefbrug
- twee grote ovalen helixen
- Industrie

Die heb ik nu ingetekend en dit is volgens mij de enige oplossing is om de hoofdpunten te verwerken.
De rest moet nu ingetekend worden.
Leuk en een fantastische ruimte Martin, maar ik zou zelf het station wat minder mega maken.
Vooral in balans met de rest...
De rest in die hoek wil ik ook mega. Het station wil ik een blikvanger maken :P Links voor het station komt een bushalte met rijdende bussen en een levendige binnenstad(je). Die loopt door tot op de helix dus er is ook ruimte voor een kermis o.i.d. Boven de perronsporen heb ik nu de omloopsporen getekend van de goederen maar die hoek word opgevuld door het depot.
Hallo Martin.

Het plan is er.
Daar komen wel weer vragen van mijn kant.
1 Hoe hoog gaat de tafel worden vanaf de vloer?
2 De 3 lagen schaduwstations, welke tussenruimte ga je aanhouden.?
Ik zou zeggen zoveel probeer voor jezelf mogelijk werkruimte vrij houden.
Dit bereik je door transparant en open constructie te bouwen, open frame, trace uitzagen.
Net als ik bij mijn baan ook volledig heb toegepast.
Dat bevalt mij perfect.

Martin de Deugd
1: 70-80 cm
2: weet ik nog niet, dat moet ik nog gaan bedenken, eerst dit in orde dan de rest. Ik denk zelf aan 20cm tussenruimte en een stationsbreedte van 60 cm.
Zoals je bij Schwarzwald heb kunnen zien bou ik alles met open frame en spanten. Dat is de mooiste manier vind ik.

Kun je nog wel in de hoeken komen?
Vooral de hoek rechtsboven lijkt me vrij diep.

Gr, Wim
Ik ga de baan opbouwen uit modules, voor het reguliere werk maak ik een houder aan de muur om een klein trapje over de baan te leggen. Voor het grote onderhoud wil ik het depot uitneembaar maken zodat ik deze los kan nemen van de baan. Hoe ik dat ga doen, dat vogel ik nog wel uit :) ik heb datzelfde op mijn huidige baan ook en dar kom ik er met een trapje best bij :) Ook zal het depot in de uiterste hoek staan wat betekend dat de sporen dichterbij zitten dan de ujiterste hoek.

btw. De tafelbreedtes zijn nu nog 80 cm.
Interessant uitgangspunt. Maar wel een beetje ingewikkeld

Zonder gekheid, ik voorzie een project met een hele mooie hobbyruimte erbij. Das altijd interessant. Overigens doet de opzet van het station mij wel een beetje denken aan Monchengladbach, maar dat ben ik dan.

Robert
Monchengladbach :) Dat vind ik interessant, kan je dat toelichten?

Wat ik bedoel met die opmerking is in vergelijk met SChwarzwald. Daar is mijn layout een spageti van sporen door bergen en heb ik maar liefst 3 complete trajecten op een kleine ruimte gepropt. Daardoor oogt deze ingewikkeld. Ik wil dezelfde hoeveelheid realiseren op een simpelere manier, dus minder bergen en meer scenery en techniek.

Hoop dat ik jullie opmerkingen een beetje helder heb toegelicht zo :P Dank hiervoor

Groetjes Martin

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Het plan met wat meer aanvulling:

Afbeelding

Weer een stapje verder :)
Laatst gewijzigd door martindomburg op 15 jan 2012 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Robert_N-Nm
Moderator

Hoi Martin,

Monchengladbach (afkorting KM) is van vroeger uit een fors station met tal van nevenactiviteiten (post, onderhoud etc), het heeft zelfs een draaischijf (gehad). KM vormt het knooppunt tussen Aachen/Herzogenrath in het zuiden en Viersen/Venlo resp. Neuss/Dusseldorf/Duisburg (maw het Ruhrgebiet). Hoewel tegenwoordig niet meer zo glansrijk als de historie (veel verdwenen) tref je er heden ten dage nog steeds een frequent treinverkeer, voornamelijk RE, RB en S-bahn-treinen. Infrequent tref je er echter ook IC's en ICE's (die laatsten stoppen alleen als ze omgeleid zijn) en natuurlijk veel goederenverkeer.

Je kan hier dus zonder enige schaamte alles laten rijden, sterker ooit gehoord van de Centralbahn AG. Deze firma uit Basel is de bezitter van een aantal Re 410's (Re 4/4 I ex-SBB) en 1042 loks (ex-ÖBB). De uitvalsbasis voor de hele toko zit in het oude bahnbetriebswerk van KM, en dus staan er ook een hoop oude wagens (ook Rheingold-wagens Tp-II). Waarmee ook gelijk een goed excuus is gevonden om de ringloods en draaischijf op de modelbaan voort te laten bestaan en te gebruiken en een hele rits vreemdsoortig materieel in te zetten.
Tevens hebben in het verleden ook de D-treinen Eindhoven-Keulen het station aangedaan (tot 1999, dus gewoon met IC-wagens van de NS) dus ook NS-materieel gaat hier zonder gene.

Robert

p.s. Het station zo projecteren vanaf Google maps op de tafel is misschien wat teveel van het goede, maar het is wel een leuk uitgangspunt.

dentheo

Bericht door dentheo »

martindomburg schreef: Het plan met wat meer aanvulling:

SNIP

Weer een stapje verder :)
Ik zou de uit en inrit van het goederendeel iets verder naar rechts leggen, misschien achter de bocht maar natuurlijk voor het overloopwissel.
Nu zijn je goederentreinen wel zeer kort.

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

@Theo, Dank je, ik ga je idee even verwerken. Dat is een goede :)

@Robert Grandioos, perfect wat ik zoek :) Wellicht heb ik nu een naam voor het station.

P.s.: Wat vinden jullie van de naam? Ist wat of kan het beter??

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Ik heb de ideeen verwerkt in het ontwerp en het pakte goed uit. Tevens heb ik het trace van de S-Bahn ingetekend.

Afbeelding

Zichtbaar is nu een van de haltes van de S-bahn. Deze komt op 10 cm diepte uit de grond. Het hele S-Bahn trace ziet er zo uit:

Afbeelding

De halte van CS is zichtbaar via de zijkant van de baan. Hij ligt dus ondergronds. Aan de bovenkant komt een typisch duitse S-bahn ingang.

In het CS gebied heb ik het ontvangstspoor voor goederentreinen verlegd naar de rechter scissor en de omloop van de locs naar het depot verbeterd.

Afbeelding

Groetjes

P.s.: De vorige foto's zijn verwijderd dus niet meer zichtbaar. Ik zal deze ook plaatsen in de beginpost

tv_man

Bericht door tv_man »

Een paar mogelijke punten van aandacht:

groen: de wissels die omcirkeld zijn zouden misschien bij de groene lijn een beetje naar links kunnen staan. Er moeten nu ongeveer vijf zigzagbewegingen gemaakt worden om van het spoor helemaal boven naar het doorgaande spoor te komen. Met de verandering drie.

rood: een van de twee omcirkelde wissels kan misschien weg want ze zijn dubbel. Misschien zou het omcirkelde wisselpaar rechts verplaatst kunnen worden naar de plek van de rood ingetekende lijn.

blauw: de omcirkelde engelse wissel zou een normale wissle kunnen worden waarbij het blauwe stukje spoor weg kan. Ik zie het extra nut niet echt van het blauwe stukje.
Bijlagen
martinbaanplan.jpg
martinbaanplan.jpg (29.97 KiB) 4284 keer bekeken

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

dentheo

Bericht door dentheo »

En ik zou de drie wissels , rechts van de rode, nog verder naar rechts schuiven.
Want waarschijnlijk is de goederentrein die in het station binnenkomt merkelijk langer dan de verdeelsporen in het station zelf.
Het ontvangstspoor en vertrekspoor is nu nog redelijk kort.

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

tv_man schreef:Een paar mogelijke punten van aandacht:

groen: de wissels die omcirkeld zijn zouden misschien bij de groene lijn een beetje naar links kunnen staan. Er moeten nu ongeveer vijf zigzagbewegingen gemaakt worden om van het spoor helemaal boven naar het doorgaande spoor te komen. Met de verandering drie.

rood: een van de twee omcirkelde wissels kan misschien weg want ze zijn dubbel. Misschien zou het omcirkelde wisselpaar rechts verplaatst kunnen worden naar de plek van de rood ingetekende lijn.

blauw: de omcirkelde engelse wissel zou een normale wissle kunnen worden waarbij het blauwe stukje spoor weg kan. Ik zie het extra nut niet echt van het blauwe stukje.
Hoi Norm,

Die groene heb je inedrdaad een punt, die ga ik zeker verwerken. De rechter rode wisselcombi kan ook weggelaten worden. Deze ga ik verplaatsen naar het rode streepje. bedankt voor de tip

Wat betreft de blauwe en de linker rode, die zijn belangrijk. Bij de blauwe engelsman komt aan de rechterzijde (langs het perron) de goederentrein binnen. De loc gaat vervolgens naar de verzorging en een rangeerloc verdeeld de wagens over de opstelsporen. Als ik de engelsman niet zou hebben dan kunnen de rangeerbewegingen allen gemaakt worden over de wissels links ervan die de perronsporen verbinden. Dan zou deze het normale treinverkeer hinderen. Via de blauwe stukje spoor kunnen de rangeerbewegingen gemaakt worden zonder dat de reguliere dienst er hinder van ondervind.

De reden van het extra omloop spoortje is dat wanneer er een extra trein binnenkomt via het omloopspoordan kunnen de overige rangeerbewegingen gewoon doorgaan via het derde spoor.

@Theo. Het ontvangstspoor is nu vrij lang (vanaf de scissor tot aan de engelsman). De trein komt binnen en de rangeerloc kan aan de linkerzijde de trein verdelen via de uitloopsporen. De wissels in het midden van het omloopspoor zijn gemakkelijker tijdens het uitrangeren. Wat ik extra kan doen is aan de rechterzijde twee gebogen wissels inbouwen aan het begin. Dan creeer ik twee ontvangssporen.

Dit heb ik nu verwerkt in het ontwerp, en omdat ik nu rechts geen uitrangeerruimte meer had heb ik een extra spoor langs de scissor meegelegd voor rangeerbewegingen.
Ik heb alles nu verwerkt in het ontwerp, bijgevoegd:

Groetjes
Afbeelding

Robert_N-Nm
Moderator

Eerlijk gezegd zou ik de S-bahn anders intekenen om een overdosis station te voorkomen (en de randen van de tafel te accentueren).

Het hoofdstation en het S-bahnstation zou ik eerder met elkaar integreren tot een geheel (bijv. Spoor 1-2 zijn S-bahnsporen) en dan parallel aan het hoofdspoor, al zakkend naar het schaduwstation voor de S-bahn via de andere vleugel (kort/smal) rondom de spiraal heen. Het tweede S-bahnstation zou ik dan hier integreren in het plan, zo wek je wat meer een suggestie van afstand.

Een andere optie is om de S-bahn parallel te laten lopen aan de hoofdbaan op de korte arm en dan bij nadering van het hoofdstation te laten zakken en te laten verdwijnen onder de sporen van het station (soort van U-bahn-achtig effect creëren) zo wek je de suggestie dat de S-bahn dwars door de stad heen dendert.

Qua hoofdbaan heb ik weinig opmerkingen, alleen zou ik het laatste stukje op de korte arm tussen laatste wissel en de spiraal al daar een hele lichte boog mee geven of schuin laten lopen. Rede staat eigenlijk bovenaan.

Robert

Michiel

Bericht door Michiel »

Kijk ik nu verkeerd, of loopt de dubbelsporige hoofdlijn niet mooi door? Normaal zou je verwachten dat over het hoofdspoor steeds in de rechte wisselstand het station kan doorgereden worden. Hier moet je steeds ergens over de afgebogen wisselstand rijden om het hoofdspoor terug te vinden. Dat lijkt me niet handig voor doorgaand verkeer. ;)

De opstelsporen voor goederentreinen lijken me in verhouding ook erg kort. Misschien kan dat ook nog eens herbekeken worden?

Maar voor de rest, vind ik dit een te waaauw baanplan. Indrukwekkend, en als je dit ook helemaal ingekleed gaat krijgen... man man man, wat kan dit mooi worden! 8-) 8-) 8-)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

FidOo

Bericht door FidOo »

Ik ben het wel met robert eens. Het lijkt mij beter om je s-Bahn station te combineren met het Hbf. Dat is in t echt ook vaak zo. Ik denk dat het een stukje overzichtelijker word zonder een overkill aan stations.

Ik zal thuis op de pc ook nog eens goed kijken. Op je mobiel toch niet overzichtelijk.

Edit: Even de laptop aangeslingerd. Vind het hele station zo met alle goederen en dergelijke erg fraai. Persoonlijk zou ik het mooier vinden om inderdaad wat robert aangaf, het S-bahn naar spoor 1-2 te verhuizen en een grotere afstand tussen de 2 stations creëren. Dus dan niet direct naar het volgende station maar via een wat langere omweg en eventueel een SS.

Ik zie ook geen paradebaan.. is dat iets wat je ivm met het parade station laat vervallen?

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Hoi,

Tnxs voor de input :) Een paradespoor laat ik inderdaad vervallen ivm het grotere station. Zelf vond ik de ondergrondse S-bahn station erg leuk, maar op het station is ook een idee. Al wil ik wel 6 perronsporen houden voor het reguliere verkeer. Wat je ook vaak ziet is dat bij veel HBf de S-bahn op een kopstation staan. Dat zou hier aan de rechterzijde nog wel kunnen om twee kopsporen erbij te maken. De meeste HBf hebben meer dan 6 perronsporen dus dan komt dit meer naar het eggie. (Er stoppen allerlei treinen van RB, RE, IC tot ICE en TEE)

De Helixen wil ik zo groot mogelijk maken om zo de minimale frictie te creeren voor het hoofdverkeer. De helixen worden ook uitrolbaar dus die ruimte waarin ze zitten moet 'puur' blijven. Dus geen extra lussen tussen onder of bovendoor. Dat heb ik nu gedaan maar dat is alleen maar lastig.

Op de korte arm heb ik een speciale brug gesitueerd, deze is doorgaans maar twee sporig. Deze brug wil ik gaan gebruiken voor een mooie effect, bijvobeeld een automatische hefbrug o.i.d. (dat laatste heeft wel mijn voorkeur.) Daar komt ook water en wat scenery. Dat stukje wil ik dus eigenlijk zo laten.

Dat idee met die bocht die snap ik niet helemaal ?!?

Wat een idee zou kunnen zijn is om aan de rechterzijde van het station twee kopsporen van 50 cm te maken. deze mee te laten lopen langs de wisselstraat en te laten zakken tot onder de boog van de hoofdlijn door (Kan een lint of talent een helling aan van 5cm op 50cm??? in het eggie zakken ze ook zeer snel). Dan deze naar een ss te leiden om terug te komen in een ondergronds station in de stad links tegen de helix aan in de zijkant van de baan. Eindigend in een paar opstelsporen rechts naast de helix. Ik zou dan ook door kunnen gaan met een extra lijnt to waar nu de halte was, dan heb ik drie haltes.

Ik ga zo ook nog wel even tekenen :)

Groetjes

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Michiel schreef:Kijk ik nu verkeerd, of loopt de dubbelsporige hoofdlijn niet mooi door? Normaal zou je verwachten dat over het hoofdspoor steeds in de rechte wisselstand het station kan doorgereden worden. Hier moet je steeds ergens over de afgebogen wisselstand rijden om het hoofdspoor terug te vinden. Dat lijkt me niet handig voor doorgaand verkeer. ;)

De opstelsporen voor goederentreinen lijken me in verhouding ook erg kort. Misschien kan dat ook nog eens herbekeken worden?

Maar voor de rest, vind ik dit een te waaauw baanplan. Indrukwekkend, en als je dit ook helemaal ingekleed gaat krijgen... man man man, wat kan dit mooi worden! 8-) 8-) 8-)
Hoi Michiel,

Zo kwamen de sporen mooier uit, je ontkomt er in een bocht helaas niet aan. Maar een HBf is geen hoofdlijn maar een onderbreking van een hoofdlijn. Er word ook nooit hard doorheen gereden dus dan zijn afbuigende wissels niet zo erg. De opstelsporen kan ik ter plaatse nog varieren, dat ligt aan de invulling van het industrie gedeelte :)

Groetjes

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Aan de hand van het bovenste heb ik het volgende getekend (je moet wat als je ziek op de bank ligt :P)

Afbeelding

Wat je ziet zijn twee kopsporen op het station voor de S-Bahn. Hiermee heeft het station als blikvanger van de baan de status HBf meer voor elkaar met 8 perronsporen. De sporen lopen langs het hoofdtraject mee en hebben daar ook een aansluiting op gekregen. Na deze aansluiting zakt de S-Bahn ondergronds om onder de boog mee te lopen richting de helix. De sporen gaan enkelspoor achter de helix langs om onder mijn werktafel in een schaduwstation te eindigen. Net voor de helix kotm een aftakking waarmee de s-bahn op het middendeel weer tevoorschijn komt met een halte en doorloopt naar een ondergrondse halte net voor de linker helix.

Leuk plan, zit alleen met de helling van het dalen. In het echt zakt de S-bahn ook vrij snel en steil de grond in. Nu kan dat hier ook maar dan heb ik een helling van 10%. Er rijden alleen maar talenten, VT614 of linten en wellicht een loc met twee rijtuigen. Meer niet. Gaat dat goed?

Groetjes

Michiel

Bericht door Michiel »

Naar mijn ervaring is 3% toch wel een maximum, zelfs voor vrij korte treintjes. 10%... hmmm... :?

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Robert_N-Nm
Moderator

10% is echt te veel van het goede, 3% is inderdaad het maximum. Misschien kan je het spoor laten dalen tot aan de brug/kade, waarna deze een tunnel induikt. Vlak voor de hefbrug zou je dan een S-bahnhalte kunnen plaatsen en dan zo de tunnel in door naar het schaduwstation. Zo heb je meer dan voldoende lengte om een 3% daling te realiseren.

Robert

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Michiel schreef:Naar mijn ervaring is 3% toch wel een maximum, zelfs voor vrij korte treintjes. 10%... hmmm... :?
Op mijn huidige project hebben de helixen een promillage van 3 en dat gaat tot treinen van 1,5 meter lang best wel goed. Nu heb ik boven een stukje spoor gepakt en deze over 50 cm lengte 5 cm laten stijgen. Ik heb een digitale 212 met twee IC rijtuigen laten rijden en hij komt wel boven zonder slippen. Nu denk ik dat 4cm zakken ook zou kunnen als ik de hoofdbaan 1 cm laat stijgen.

Ideeen? Of dit laten varen. In dat geval dan val ik weer terug naar het oude S-bahn plan met een S-Bahn op 1 niveau. De helix links van het station kan ik niet gebruiken omdat deze uitneembaar moet zijn voor onderhoud. De andere helix kan ik alleen achterlangs maar niet terug.

@Robert: Ja deels kan dat, ik zou dan de spoor mee kunnen laten lopen en net voor de brug onder de hoofdlijn door laten gaan. Alleen dan zit hij op dezelfde hoogte als het water wat onder de brug doorloopt en als de lijn dan achterlangs loopt is hij zichtbaar. Ik krijg dan een helling van 4.5% Enige minpunt is dat ik niet weet hoe groot de brug gaat worden, daarom zou ik dat deel (module) het liefst zo laten. Maar ik ga wel even onderzoeken of dat mogelijk is.

groetjes

edit: Ik heb de opmerking van Robert verwerkt en ik kwam op het volgende effect:

Afbeelding

De S-Bahn zakt naar -40 mm net voor de brug en de hoofdlijn stijgt naar +10mm. De S-bahn verdwijnt net voor de brug onder de hoofdlijn en gaat via een enkelspoor achter de scenery van de brug langs naar het schaduwstation op -90mm hoogte. Op deze manier zit ik met hellingspercentage tussen de 3.5 en 3.9%

Als ik kijk naar de promillage die mijn huidige baan heeft zou dat moeten kunnen. Daar heb ik een spiraal met een radius van 250 die 50mm stijgt. Volgens anyrail is dat 3,5% en daar gaan de meeste lange slepen die ik heb wel omhoog. Nu kan het ook zijn dat Anyrail het niet goed berekend, maar ter vergelijk.

Plaats reactie