help kan iemand mij helpen met een banenplan 250 x 80

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Eggie

help kan iemand mij helpen met een banenplan 250 x 80

Bericht door Eggie »

Help, kan iemand mij helpen met een banenplan voor op een plaat van 250 x 80
Ik heb net de plaat en nu moet ik een banenplan hebben.
Kan mij iemand mij de goede kant opsturen?

WimC

Re: help kan iemand mij helpen met een banenplan 250 x 80

Bericht door WimC »

't Is dan handig als je zegt wat je ongeveer wilt (periode, veel rijden of juist veel rangeren, nevenlijn met korte treinen of juist een moderne baan met veel lange(re) treinen.)

Ter inspiratie: wat ik aan het bouwen ben is 2,90 x 0,75: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=2792

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

spoor65

Bericht door spoor65 »

Geachte onbekende eggie.

Er zijn vast mensen die je willen helpen, maar misschien is het handig als je je eerst even voorstelt?
even iets over jezelf en je naam.

Dat is wel zo gezellig en bovenal veel leuker om op te reageren.

Overigens is het ook erg leuk om zelf een baanplan te maken, er staan vele voorbeelden hier op de site,
kijk, lees, combineer er meer, en je komt al een heel eind, dan nog de opmerkingen van de mede forum leden.
en geheid krijg je een plan waar je plezier van kunt hebben.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Michiel

Bericht door Michiel »

En hupla, een baanplan dat ik voor Martin had gemaakt, maar hij heeft ondertussen iets meer naar eigen voorkeur gevonden. De uitleg dat ik erbij had geven klonk zo:

Het is niet het beste plan, en ook niet een origineel. Ik maakte bij het ontwerp een paar overwegingen:
- Je wilt snel kunnen rijden, dus geen hoogteverschillen maar een vlakke baan, snel gelegd.
- Je wilt geen 5 jaar bouwen, maar vrij snel alle aspekten van het bouwen van de baan kunnen uitproberen

Dus heb ik voor jou 2 halve banen ontwikkeld. Op de voorgrond een provinciaal station met opstelsporen en wat nijverheid. Op de achterste helft een open opstelbundel dat als schaduwstation fungeert, met extra nog een eigen industriespoortje. Tussen beide delen hoort een hoge tussenwand, zodat je echt 2 aparte banen hebt. Je zet de ene kant op automaat, en je speelt met de ander kant. 2 banen in 1.

Je kan niet keren, dat niet. Maar is dat met deze baan zo erg? Lijkt me van niet.

Ik denk, kwa rijmogelijkheden heb je voldoende om leuk te kunnen rijden. Kwa automatisering zit hier voldoende uitdaging in. En als je de scenery van station, en van opstelbundels achteraan goed verzorgd, kan dit ook een erg mooie baan worden.

Aan jou het oordeel. ;)

Afbeelding

Afbeelding

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Was inderdaad een mooie baanplan van Michiel, alleen met het gebruik van peco55 kom ik niet uit, gebruik je Flm of minitrix dan kan dat plan uitstekend.
Ik heb nu een baanplan van 240x90 naar voorbeeld van WimC. Die komt mooi uit met peco55 en geeft leuke scenery kansen.

Binnenkort komt het bouwdraadje van Marelburg :P

Groetjes

Michiel

Bericht door Michiel »

Hoi Martin,

je hebt groot gelijk om te kiezen voor het mooie plan van WimC. Geen probleem ;)

En zolang Eggie hier niet meer informatie geeft over wat voor soort baan hij in gedacht had, kan dit baanplan misschien helpen bij het formuleren van voorkeuren; meer van dit, minder van dat... Je weet wel, een concreet voorbeeld als houvast.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Eggie

Bericht door Eggie »

Bedankt voor de reacties! :)
Zoals als spoor65 voorstelde, zal ik me even voorstellen.
Mijn naam is Eggie en ben 37 jaar..ik ben al een tijdje bezig om te beginnen met een modelbaan. Ik heb in gedachte om een baan te maken in de periode IV/V waar ik veel ga rijden maar wel met een kleine rangeer gebied….gebied is bergen.
Ik weet niet hoe ik moet beginnen met een baanplan…welke programma ik moet gebruiken..enz
Ik heb de baan van WimC bekeken en die vond ik een hele mooie baan.
Ik kan daar heel veel inspiratie uit doen.
Ik zou zelf wel een poging willen doen om een baanplan temaken..maar ik weet niet welke programma ik het beste kan gebruiken.
Kunnen Julie mij vertellen waar ik een programma kan downloaden om zelf een baanplan te maken?

WimC

Bericht door WimC »

Ik gebruik zelf Anyrail. Je kunt daarvan een gratis versie downloaden, daarmee kun je dan een baanplan met maximaal 50 railstukken maken. Een complete versie koop je voor 39,95 (tenminste toen ik 'm een jaar geleden kocht).
http://www.anyrail.com/index_nl.html
Een gratis alternatief is trackplanner: http://www.trackplanner.de/
Nadeel daarvan is dat je niet op verschillende hoogtes kunt werken (dus een baan met meer niveau's wordt al snel onoverzichtelijk).

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

spoor65

Bericht door spoor65 »

Eggie,

persoonlijk gebruik is het tekenprogramma van anyrail,
de probeerversie is gratis te downloaden, en daarmee kun je tot 50 baanstukken mee werken.
wil je gewoon compleet alles willen doen, registratiesleutel kost je iets van €35 of €40 meende ik.
en dan kun je tekenen en plannen zo veel je wilt, alleen dat, echt waar, word al bijna een hobby opzich.
prachtig om telkens weer nieuwe dingen te tekenen, met telkens weer verbeteringen van je eerdere
plannen. om uiteindelijk een mooi plan te krijgen.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Eggie

Bericht door Eggie »

Bedankt voor de info
Ik ga dit weekend een poging doen om een banenplan te maken

M.v.g. Eggie

spoor65

Bericht door spoor65 »

Eggie,

Graag gedaan, en natuurlijk zien we dan ook graag hier dat baanplan, dan kunnen we daarop weer ideetjes kwijt voor verbeteringen ed.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2
Plaats reactie