Ik ben nu ongeveer een jaar met model spoor bezig , heb natuurlijk de nodige 2e hands loc's en wagens verzameld op ebay .
Een aantal van de loc's en trienstrellen zijn van arnold .Lekker oud maar best wel leuk .
Ik vind bij de meeste arnold loc's de motortjes hopeloos , dus heb ik nu bij de slechtste loc maar eens geprobeerd daar wat aan tedoen .Ik heb op het internet eigenlijk niets kunnen vinden over de ombouw van de spiraalveer aangedreven loc's , behalve natuurlijk iets kostbaars van SB modelbau .Na veel lezen en passen en meten , bij Le Train Magique in Frankrijk een aantal mashima MHK-1020D motors besteld . Ging lekker snel , na 3 dagen in huis .
De loc .
Hij ziet er eigenlijk nog best mooi uit voor een 2e,3e ,... handsje .
De arnold motor heeft een as diameter van ongeveer 1,1 mm de mashima 1,5 mm , daar moet dus wat opgelost worden .
Mogelijkheden ; 1 , de spiraalveer op de mashima forceren . hum , lukt mij niet .
2 , een verloopje maken van messing buis . grote kans op excentriciteit van de verbinding .
3 , de as van de mashima afslijpen tot 1,1 mm , dit is gelukt .
slijpsteen
Ik heb met een slijpsteentje en door de mashima motor tegen gesteld aan de slijpsteen rotatie te laten draaien de as kunnen afslijpen . Je moet wel geduld hebben . Niet het asje te lang achter elkaar tegen de slijpsteen houden , anders word het te heet . Je moet hier mee heel voorzichtig zijn en veel geduld hebben .
Maar , het lukt . De spiraalveren kon ik netjes op de as persen . Ik hoefde alleen aan een kant ongeveer 3 mm van de veer af te knippen , maar dit viel toch buiten het deel waar het tandwiel aangrijpt .
ik heb gisteren eens een ander slijpsteentje geprobeerd . een dremel 85422 .
dit is een Siliciumcarbide slijpsteen . dat gaat effe wat rapper . wel oppassen nu want nu gaat het soms te snel . blijven meten.
De mashima motor heeft een iets groter lager huis dan de arnold motor , je kunt een heel klein beetje het gat waar niet de contacten komen uit fresen .
Nu moet de printplaat nog aangepast worden . De contacten van de motor stroom aanvoer moeten 90 graden worden gedraaid . Soldeer ze los , ik heb een extra gaatje voor beide contacten geboord voor een vande lipjes om het iets beter te kunnen bevestigen . Soldeer ze nu weer vast , zodanig dat de contacten de motor vast duwen .je zal ze wat naarbinnen moeten buigen tot ze de motor contacten goed raken . Buig de contact lipjes op de motor voorzichtig naar buiten plat , daar drukken de contacten van de print de motor netjes op z'n plek .
Je kunt gelijk de boel een beetje smeren , en zet alles weer in elkaar .
De mashima motor is ongeveer 1 mm minder breed dan de arnold motor . als opvulling heb in hier 2 plaatje van een of andere poly weetikwat knutsel plaat van conrad tussen geklend . dikte 0,5mm
De boel weer in elkaar gezet , op de testbaan er mee . Haaa , het werkt . WAUW wat is tie stil geworden .
De loc suist nu netjes over de test baan .Geen gehuil en geratel en gekreun meer .hij heeft nu ook een nette snelheid en is geen race monster meer . Een aanrader .
Ik ben zo trots als een aap met een gouden lulletje , dat dit gelukt is .
ok 1 down 6 to go .
Hopelijk hebben jullie iets aan dit verslag .
groet
rob s.
Motor ombouw arnold br 150 spiraalveer
-
Onderwerp starter - Berichten: 204
- Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
- Locatie: Amstelveen
Motor ombouw arnold br 150 spiraalveer
Laatst gewijzigd door rob schellenbach op 18 feb 2012 10:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet
Rob Schellenbach
Rob Schellenbach
Re: Motor ombouw arnold br 150 spiraalveer
Wellicht dat ik deze methode ook kan toepassen op de Moterpost, het binnenwerk ziet er vergelijkbaar uit. Hij is inmiddels DCC, maar het blijft een koffiemolen.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
Onderwerp starter - Berichten: 204
- Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
- Locatie: Amstelveen
Re: Motor ombouw arnold br 150 spiraalveer
Hi ron ,
ik heb even gespiekt bij de arnold erzatzteile , en voor wat ik daar over de motor post vond heeft die geen spiraalveer aandrijving maar een kardan en , zo op het plaatje te zien een raar motortje .
je zou inderdaat de motor as ook kunnen aflijpen voor de kardan meenemer . het is jammer dat het weer een andere kardan is dan van b.v. de br 194 krokodil of v200 .
die is makkelijk te vervangen .
groet Rob S.
ik heb even gespiekt bij de arnold erzatzteile , en voor wat ik daar over de motor post vond heeft die geen spiraalveer aandrijving maar een kardan en , zo op het plaatje te zien een raar motortje .
je zou inderdaat de motor as ook kunnen aflijpen voor de kardan meenemer . het is jammer dat het weer een andere kardan is dan van b.v. de br 194 krokodil of v200 .
die is makkelijk te vervangen .
groet Rob S.
Groet
Rob Schellenbach
Rob Schellenbach
Re: Motor ombouw arnold br 150 spiraalveer
Ik heb bij de MP dat tussen de cardankoppen ook een spiraalveer zit, zat er aan te denken om dan de veer aan een kant rechtstreeks op de as te zetten.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
- Berichten: 1112
- Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
- Locatie: Regio het Groene Hart
Re: Motor ombouw arnold br 150 spiraalveer
De eerste modellen van de MP werden geleverd met een spiraal overbenging.
Arnold heeft later een lange kardan overbrenging gebruikt.
Deze onderdelen waren toen, 15 jaar geleden te bestellen en zijn dus wel in de markt.
@ Rob
Mooi project, goede overzichtsfoto's en leuk dat je project gelukt is!
Succes met de volgende!
Groet,
Arjan
Arnold heeft later een lange kardan overbrenging gebruikt.
Deze onderdelen waren toen, 15 jaar geleden te bestellen en zijn dus wel in de markt.
@ Rob
Mooi project, goede overzichtsfoto's en leuk dat je project gelukt is!
Succes met de volgende!
Groet,
Arjan
Groet, Arjan
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
-
Onderwerp starter - Berichten: 204
- Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
- Locatie: Amstelveen
Re: Motor ombouw arnold br 150 spiraalveer
@Arjan ,
Dank voor het compliment .
zucht , nog 4 ET420 's en 2 MAK 1024 tegaan . ach ik heb geen haast , maar het moet wel morgen klaar
@ Ron ,
ik herinnerde me dat er een draadje van George was over de ombouw van een motorpost .
viewtopic.php?f=18&t=3488&hilit=motorpost
hij laat helaas niet zien hoe , maar er staan wel maten van , naar ik aan neem , de arnold motor in .
ik geloof dat bij hem de as diameter 1.5mm was . is dat bij jou ook ? dit is ook de diameter van de mashima as .
dan zou je kunnen volstaan met de kardan dingetjes over te zetten .
wie weet heb je daar wat aan .
heb je eventueel een foto van het binnen werk van de MP . als ik Arjan goed begrijp heb je waarschijnlijk een oude , oude MP .
de info die ik bij de arnold ersatzteile vind , gaat denk ik over een nieuwe oude .MP.
groet
Rob S.
Dank voor het compliment .
zucht , nog 4 ET420 's en 2 MAK 1024 tegaan . ach ik heb geen haast , maar het moet wel morgen klaar
@ Ron ,
ik herinnerde me dat er een draadje van George was over de ombouw van een motorpost .
viewtopic.php?f=18&t=3488&hilit=motorpost
hij laat helaas niet zien hoe , maar er staan wel maten van , naar ik aan neem , de arnold motor in .
ik geloof dat bij hem de as diameter 1.5mm was . is dat bij jou ook ? dit is ook de diameter van de mashima as .
dan zou je kunnen volstaan met de kardan dingetjes over te zetten .
wie weet heb je daar wat aan .
heb je eventueel een foto van het binnen werk van de MP . als ik Arjan goed begrijp heb je waarschijnlijk een oude , oude MP .
de info die ik bij de arnold ersatzteile vind , gaat denk ik over een nieuwe oude .MP.
groet
Rob S.
Groet
Rob Schellenbach
Rob Schellenbach
Re: Motor ombouw arnold br 150 spiraalveer
Ik zal eens tussen de bedrijven door meten en een foto trekken, tot nader.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55