Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
Artologic
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 jul 2009 14:43

Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Artologic »

Hey Iedereen,

Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar waarom hebben zo weinig mensen in n het stoomtijdperk als thema? In de HO wereld heeft het grootste deel het stoomtijdperk als thema, maar in n is dat anders. Is dit omdat schaal n stoomlocjes niet als zo mooi ervaren worden of zijn er andere reden?

Mvg Kristof


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Overdijk »

Ik heb zelf maar een stomer (FLM 7160 BR 038, die trouwens perfect loopt), maar ik denk dat in N wellicht stomers gevoeliger zijn voor storingen. Met name de aandrijfwielen en stangen, willen geloof ik nog wel eens voor problemen zorgen. Verder hoor ik wel vaker klachten over de trekkracht.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Michiel »

Als ik zo op meerdere fora lees (NL, B, UK, F) blijkt de overgrote meerderheid de interesse te liggen in het huidige tijdvak, met de locomotieven dat we vandaag zien rijden. Een andere grote groep grijpt terug naar het tijdperk van hun jeugd. Tegenwoordig is dat veelal tijdperk III, jaren 50 - 70. Bij deze laatste groep is stoom nog wel aanwezig maar dikwijls al verdrukt door diesel en elektrisch.

Ik merk ook dat stoomlocomotieven gevoeliger zijn kwa rij-eigenschappen, en lastiger zijn om te onderhouden, superen en om te bouwen. Alles bij elkaar genomen lijkt ook in model stoom eerder een museumcuriosum te zijn, dan een bewuste keuze.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Lemland »

In ons geval (rijden niet echt een tijdperk) spreekt het gewoon niet zo aan. In ieder geval niet genoeg om realistisch ermee te rijden (kolenbunkers, verzorging, water) enz., stoom heeft nogal wat scenery eisen.

Bart & Lem


Gebruikersavatar

CC72000
Berichten: 1226
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door CC72000 »

Op SNCF gebied is er niet zo gek veel (betaalbaars) te koop (geweest). Veelal zijn het van Duitse spoorwegen afgeleide modellen. Alleen Rivarossi heeft een 231E in de handel gehad en in 2013 komt er een 141R van Startrain. Als je echt uit je dak wil gaan moet je dan bij Fulgurex of Lematec gaan winkelen, maar ja: eet dan maar een boterham minder...
Zelf heb ik wel een leuke collectie stomers en om die op mijn ep 4/5/6 baan te laten rijden ben ik bezig met een museum depot. Daar kan ik afwisselend modellen laten komen t/m Thomas de stoomlocomotief van Tomix. Ik zal eens wat foto's maken van de huidige stand van zaken. Depot is geinspireerd door de SGB, maar ook SHM en gebaseerd op een (hoe kan het ook) een frans stationnetje. De basis van het baanplan komt uit een oude Loco Revue special over stoomdepots.
groeten
Diederik


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door gek op stoom »

geef mij maar stoomers het tijdperk spreekt mij gewoon aan
zeer gevoelig voor stof en haren dus als je zo'n trein schoon moet maken
trek daar maar een paar uurtjes voor uit

Gr andy



Zolderspoor
Berichten: 810
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Zolderspoor »

Ik heb het geluk mogen hebben nog net de laatste jaren van de stoomlocs op de (toen 280, beter bekend als) Emslandstrecke meegemaakt te mogen hebben.
Kenmerkend voor stoomlocs zijn de stoom/rookwolken, het geluid en niet te vergeten de geur. Deze elementen vind je niet terug bij diesel- en electrische loks. Juist het ontbreken van deze kenmerkende zaken van de stoomlocs vind ik het grote gemis van de 1:160-modellen. Dat is de eerste reden waarom niet.
De tweede reden is de aandrijving in de tender. Zwieberende tenders bij zware belasting en/of hellingop is niet bepaald een werkelijkheidsgetrouwe nabootsing van het grootbedrijf.
En de 3de reden? Inderdaad, de haperende schuifbeweging.

Het hoge gegier van een BR 50 van Fleischmann piccolo is nog tot daar aan toe. Maar de stotterende wielen en het gemis van rook en geur.... Nee, dank u.
Rond de feestdagen een Sonderzug Eisenbahnfreunde met BR 01 of BR 023 is mij meer dan voldoende. Dát zijn loks (van Arnold-n) met aandrijving in de lok. Als ze doorslippen op de helling, slipt echt de lok door en niet die zwieberende tender.

Dit zijn de redenen waarom ik vrijwel niet met mijn (achter de draaischijf wel aanwezige) stoomlocs rij. Alleen aan het begin van ieder kwartaal een conditierondje, dat is alles.


Rob
DB en ÖBB-fan.


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door evo »

Het is zeker zo dat de meeste stoomloks qua betrouwbaarheid en trekkracht ver achter liggen bij de meeste diesels en electrische loks, maar dat is geen excuus om met saaie rode (of geel-blauwe) eenheidsworst te gaan rijden....
:D


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

thevandijks
Berichten: 442
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door thevandijks »

Ik bezit een 01, een 23 een P8 (38) en een 65 tenderloc, o en ook nog een 80 die meestal in gebruik is om de baan te testen of als mijn dochter komt rijden. De locomotieven met sleeptender staan vaak stil om de rijenigenschapen. Zijn mooie modellen, maar lopen voor geen meter!
Alleen de 65 draait zijn rondjes met de museumtrein over de baan. Voor de rest bezit ik twee keer V200, die geven in het echt ook een machtig geluid en geur en rook. Deze locs rijden nog het meest op mijn baan.
Maar ik ben wel een liefhebber van stoom.

Groet Hans


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door martinb »

Aan deze kant: betaal en betrouwbaarheid. Een diesel (Roco V200) koop je (nieuw) voor 50 euro met een beetje moeite, een stomer (br 64 Fl*) kost rond de 140 euro. Voor de prijs van 1 stomer koop ik 2 diesels (of toekomstig als er bvl op de baan komt..... hopelijk.... ooit) of 2 E locs.

De V200 Roco doet het altijd, stopt nooit, geen last van vuil en stof, de stomers aan deze kant moet ik wel onderhouden. Dan doet 50% het dan ook prima, maar de andere 50%....

Vandaar aan deze kant mainstream spul, een lok die hier het een paar keer niet goed doet gaat in de treinenbak (en komt er nooit meer uit en blijft uiteindelijk ongebruikt op de bodem liggen) of vliegt met een klap tegen een muur met een schaalsnelheid >200km per uur. (en nee, dat is geen grap en is niet de eerste keer dat het gebeurt)

Aangezien de gezondheid aan deze kant toch al niet zo jofel is (jaren 70 woord) doe ik mijzelf die frustratie niet meer aan. Dan maar mainstream spul, uitgelachen worden waarom je niet wat meer speciaals hebt (inderdaad, zie het meerdere malen op beurzen, oh weer zo'n loser met duits tp 4 en 5 spul) maar het scheelt weer een bezoek aan de huisarts. :D


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Ron »

Stoomloks vragen wat meer onderhoud, maar zijn ook in N goed te weatheren. Mits ze natuurlijk naderhand weer goed gereinigd worden.
Met de trekkracht van tenderloks is niets mis, wel met de sleeptenderloks van Fleischmann. Daarentegen sleurt mijn minitrix sleeptenderlok met gemak een grote sleep naar boven.

Ik ben overgestapt naar een ander tijdperk ivm. de grotere keuze aan rijdend materieel (loks/wagons) en wat meer kleur op de baan.

gr. Ron.
Laatst gewijzigd door Ron op 04 mar 2012 22:39, 2 keer totaal gewijzigd.


Ik rommel maar wat aan!

walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door walter »

Ik heb bewust gekozen voor tijdperk III Duits. Ik ben gek op stoomlocs, vooral in het echt (inderdaad: de geur en het geluid. Je voelt gewoon de kracht). Het mooie vind ik vooral dat er het een en ander beweegt tijdens het rijden. Het is mij wel opgevallen dat de tenderaangedreven locs een beduidend mindere trekkracht hebben. Minitrix heeft dit opgelost door de aandrijving in de ketel te plaatsen. Of dit de trekkracht ten goede komt weet ik nog niet, want ik heb geen baan op dit moment en heb dit dus nog niet uit kunnen proberen. Er zijn merken die de motor in de tender hebben en de aandrijving in de loc zelf, maar dan zit er zo'n lelijke as tussen de tender en de loc (althans: ik vind het lelijk).
Is het nostalgie? Ik weet het niet; ik vind stoomlocs gewoon hartstikke mooi. Bij wat langere treinen gebruik ik mijn V200 diesels. Hele lange treinen staan toch niet op mijn toekomstige baan. Dan is de verhouding zoek vind ik. Dus al met al vind ik dat ik een goede keuze heb gemaakt met mijn tijdperk (tot 1960).


Groeten,
Walter



erwin1z
Berichten: 155
Lid geworden op: 19 dec 2010 16:06

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door erwin1z »

Ik rijdt hoofdzakkelijk met minitrix stoomloks tijdperk 1,
Loks zijn wel gevoelig voor stof enz.
Meeste loks rijden met niet te veel wagons er achter, dus met de trekkracht heb ik geen problemen,
ook met de wissels over het algemeen geen problemen

minitrix stoomlok G 4/5 H waar in de tender de aandrijving zit geeft bij het exemplaar wat ik nu heb geen problemen, alle wielen draaien netjes mee,meestal rijd hij met ongeveer 10-12 goederen wagons rond.
In het verleden wel een exemplaar gehad waarbij dit wel anders was, de wielen van de lok draaiden niet of erg zwaar, daardoor reed hij ook niet echt lekker over de baan en had wat meer moeite met meer dan 10 goederenwagons.

erwin


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door martindomburg »

Ik ben verzot op stomers sterker nog het is DE reden dat ik aan modelspoor doe. Ik heb best wat stomers en rij er graag mee. Echter is de detailering pas sinds een paar jaar van echt goede kwaliteit. Dat is 1 reden dat ik er nog niet veel heb maar ook het feit dat ze als snel twee keer zo duur zijn dan een diesel of eloc.

Maar als het aan mij ligt, stoomt alles hier in harderwijk :)

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Ron »

Maar als het aan mij ligt, stoomt alles hier in harderwijk
Zelfs uit je oren :mrgreen: :mrgreen:

gr. ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door martindomburg »

Die zitten dicht (hoogzwangere vrouw naast me ) :oops: :mrgreen:


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

twain
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 nov 2010 20:31
Locatie: Rotjeknor

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door twain »

stoom is zeker leuk...

toch voel ik me meer aangetrokken tot de treinen uit mijn jeugd..
toevallig is dat tijdperk V :mrgreen:



Onderwerp starter
Artologic
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 jul 2009 14:43

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Artologic »

Hey iedereen,

Ik had wel wat reacties verwacht maar dit is gewoon geweldig om het verhaal achter sommige keuzes EN ook de redenen te lezen waarom er meer nadelen aan stoom zijn in n, dan in ho. Blijft gerust reacties plaatsen, ik vind het geweldig om ze te lezen!

Mvg Kristof



pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door pp4trains »

Heb eerder een BR 64 van Minitrix gehad, meerdere zelfs maar die liepen om een of andere reden allemaal helemaal vast in het drijfwerk.

Nu in het bezit van een BR 23 en BR 55 van Fleischmann die het allebij ontzettend goed doen. Al mag de trekkracht iets beter zijn, ben ik er erg tevreden over.

Groeten,
Patrick


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Frank_N »

In model zijn stoomlocs eigenlijk best vergelijkbaar met de echte machines, denk ik dan.
En onderhoud was daar bij de echte toch ook een intensieve bezigheid?
Vooral kleine locs, bv. BR89 (3 assen dus) konden daarbij in real life net als in model weinig (bv. 3)wagentjes trekken.
Problemen met de nieuwere generatie modellen zijn er volgens mij veel minder dan voorheen. Maar met een sleep van 5 rijtuigen heeft een Pacific (asindeling 2-C-1-2-2) toch ook best meer moeite dan bv. een V200 diesel.
Ik denk dat dit oa. te maken heeft met de veel grotere wielen van de stoomloc, ivm de aandrijving door een veel kleiner wormwiel. Ook het gewicht van een modelstoomloc speelt nog een rol. In moderne model-diesel en electrische locs is het veel eenvoudiger extra gewicht aan te brengen.


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Spoor 9 mm »

Tja, van de 48 locomotieven die ik heb zijn er 13 uit het stoomtijdperk... Het is - net als eerder al opgemerkt is - toch die herkenbaarheid van het tijdperk waar je als jochie bent opgegroeid, dat merk ik bij mijzelf in inder geval. Vooral NS spul vind ik wel mooi omdat je dat dagelijks voorbij ziet denderen.

Op mijn baan rij ik op het paradespoor voornamelijk modern materieel, op het speelspoor dat kleiner opgezet gaat worden en een stationnetje en een ouderwets locdepot met inspectiekuil met toebehoren gaat krijgen wil ik met stomers en wat ouderwetsere diesels en accutreinstellen gaan rijden.

Verder vindt mijn vriendin stoomlocomotieven "schattiger"... dus de eerstvolgende aankopen zullen wel iets met stoom te maken hebben. ;)



Onderwerp starter
Artologic
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 jul 2009 14:43

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Artologic »

Ligt het ook niet aan het feit dat de fl locjes vroeger 8 anti slipbandjes op de tender hadden en nu maar 4 waardoor de trekkracht naar beneden gaat? Wat ik heb gemerkt dat de kuiptenders van fleischmann maar aandrijving hebben op 2 assen van de 4 ipv 4 zoals bij een kasttender.... Lijkt me iets wat die voorgenoemde trekkracht niet te goede kan komen?

Mvg Kristof


Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Marcel »

Zelf heb ik nu 7 locs waarvan 3 stomers.
De M.trix BR03 dig. , Fl.mann stomertje 7000 dig. ,Fl.mann BR50 cabine tender (oud Model) a.loog.
De BR03 had ook problemen met het drijfwerk dat haperde maar dat heb ik zelf opgelost,de loc rijd nu heel soepel en bijna geluidloos.
Stomertje 7000 is er eentje uit een start setje,is erg contact gevoelig door de twee asjes en de rij eigenschappen waren ook niet zo best,daarom is deze nu omgebouwd naar digitaal en heeft er nu een 'vast' twee assig rijtuig met binnen verlichtings garnituur achter die met decoder draad is verbonden met de motor van het locje zodat de motor nu stroom krijgt van 4 i.p.v. 2 assen.
Dit geknutsel heeft de rij eigenschappen aanzienlijkl verbeterd.
De BR50 wordt mijn volgende ombouw project naar digitaal,gelukkig is het oude model tender voorzien van 8 anti slipbandjes.
Het drijfwerk van de loc loopt nu nog zwaar,dus deze krijgt een grote schoonmaak beurt.
En ook ik bevestig hierbij dat deze locs meer onderhoud vergen,omdat het drijfwerk zeer gevoelig is voor stof en haartjes,wat overigens niet alleen voor stomers geldt maar ook voor e-locs met drijfwerk zoals b.v. de Krokodil.
Echter weerhoud dit mij er niet van om meer stomers aan te schaffen omdat deze de hoofdrol gaan spelen op mijn baan.


Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Marcel »

Zelf heb ik nu 7 locs waarvan 3 stomers.
De M.trix BR03 dig. , Fl.mann stomertje 7000 dig. ,Fl.mann BR50 cabine tender (oud Model) a.loog.
De BR03 had ook problemen met het drijfwerk dat haperde maar dat heb ik zelf opgelost,de loc rijd nu heel soepel en bijna geluidloos.
Stomertje 7000 is er eentje uit een start setje,is erg contact gevoelig door de twee asjes en de rij eigenschappen waren ook niet zo best,daarom is deze nu omgebouwd naar digitaal en heeft er nu een 'vast' twee assig rijtuig met binnen verlichtings garnituur achter die met decoder draad is verbonden met de motor van het locje zodat de motor nu stroom krijgt van 4 i.p.v. 2 assen.
Dit geknutsel heeft de rij eigenschappen aanzienlijkl verbeterd.
De BR50 wordt mijn volgende ombouw project naar digitaal,gelukkig is het oude model tender voorzien van 8 anti slipbandjes.
Het drijfwerk van de loc loopt nu nog zwaar,dus deze krijgt een grote schoonmaak beurt.
En ook ik bevestig hierbij dat deze locs meer onderhoud vergen,omdat het drijfwerk zeer gevoelig is voor stof en haartjes,wat overigens niet alleen voor stomers geldt maar ook voor e-locs met drijfwerk zoals b.v. de Krokodil.
Echter weerhoud dit mij er niet van om meer stomers aan te schaffen omdat deze de hoofdrol gaan spelen op mijn baan.



Onderwerp starter
Artologic
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 jul 2009 14:43

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Artologic »

Hey Marcel,

Dat van die zwaar lopende stangen op het oude model van de br50 herken ik, ik heb namelijk exact hetzelfde. Bij mij heeft het iets lichter afstellen van de wielsleperdruk daar enorm bij geholpen. Helaas is de mijne versleten, maar ondertussen heb ik de ervaring toch mee, niet?

Mvg Kristof


Plaats reactie