help

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
michiel m
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2011 00:30

help

Bericht door michiel m »

hallo,

ik weet geen baan te verzinnen ik probeer wat te verzinnen maar later kom ik er achter dat het toch niet lukt.
ik doe het allemaal voor de eerste. ik ben al bezig sinds vorig jaar met een baanplan te verzinnen
mijn baan is 2,00m bij 1,50 m

wie wil mij helpen

michiel


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3749
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: help

Bericht door maarten »

We kunnen je pas helpen als jij zelf weet wat je wilt, en daar kunnen we jou weer niet bij helpen, dat moet je zelf bepalen. ;)

NADAT jij de dingen voor jezelf op een rijtje hebt gezet kun je dat hier melden en zullen we je verder helpen.

Wat wil je uitbeelden? Reizigersstation? Goederen afhandeling? Industrie? Lokaal (berg)baantje? Stoom / diesel / elektrisch? Welk tijdperk? Wat voor landschap? Etc. etc.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
michiel m
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2011 00:30

Re: help

Bericht door michiel m »

ok zal ik morgen ochtend ff alles neerzetten
heel erg bedankt



Onderwerp starter
michiel m
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2011 00:30

Re: help

Bericht door michiel m »

hallo,

ik heb wat ideeën bedacht:

-het moet laag zijn (op de zelfde hoogte want ik ben een beginner)
-een groot station met een opslag plaats
-er mag een beekje lopen of kanaaltje (hoeft niet)

michiel



thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: help

Bericht door thijs07 »

ik heb ook een beetje hetzelfde probleem maar misschien kun je wat inspiratie opdoen uit dit ontwerp:
baanplan 1,50 bij ong 2,00



Onderwerp starter
michiel m
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2011 00:30

Re: help

Bericht door michiel m »

hallo thijs

ik had al heel wat baan ontwerpen langs geweest maar ik vindt er geen ideale baan ik ben al opzoek sinds vorig jaar
en nu vraag ik hulp aan de professionele mensen.

michiel


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: help

Bericht door Michiel »

Hallo Michiel,

is het juist dat je zou beginnen met modelspoorbouw, en dat dit je eerste modelbaan zou worden? Dat had ik tenminste onthouden uit je voorgaande berichten (ik heb ze nu niet allemaal terug nagelezen, dus sorry als ik fout ben)

Indien dit je eerste modelbaan wordt, zou ik niet lang staan aarzelen en wachten op die ene super-perfecte baan. Je zal tijdens het bouwen van je eerste baan een hele hoop fouten maken, een hoop ervaring opdoen. Je eerste baan zal technisch snel niet meer beantwoorden aan je verwachtingen.

Ik raad je aan om gewoon met een kleine (vb 1m x 0,5m), heel eenvoudige baan te beginnen (een ovaal met een paar inhaal- en opstelsporen). Hou het klein, zodat je snel door alle disciplines heen kan werken. Hiermee leer je al een gigantische hoop dingen, en vooral dingen die je NIET moet doen. Op een jaartje, met wat doorwerken, is je baantje klaar, en kan je meepraten over onderbouw, sporen leggen, draden trekken, electrische aansluiting, isolatie, blokken, automatisering, landschapsbouw, ...

Hou het klein, werk een jaartje door, en ondertussen kan je verder plannen/uitkijken naar die perfect baan voor daarna.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

j-eroen
Berichten: 204
Lid geworden op: 14 mar 2012 11:41

Re: help

Bericht door j-eroen »

Inderdaad, hou het klein. Ik ben zelf ook een beginner en wilde het al meteen veel te groot aanpakken.
Ik ben nu bezig met een klein baantje op 125 bij 62 cm. Ik loop hier al mee tegen genoeg problemen aan. Probeer eerst dat eens en je zult zien dat somige dingen moeilijker zijn dan je denkt. Kijk eens in baanplanboeken van trix of fleischmann. Google eens op n scale layout. Heb ik ook gedaan om inspiratie op te doen! Maak het jezelf niet meteen te moeilijk. Succes!


groeten,
Jeroen

j-eroen
Berichten: 204
Lid geworden op: 14 mar 2012 11:41

Re: help

Bericht door j-eroen »

Ow ja, vergeet ook het kostenplaatje niet ;)


groeten,
Jeroen

Onderwerp starter
michiel m
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2011 00:30

Re: help

Bericht door michiel m »

ok heel erg bedankt

een min punt ik heb de plaat al op mijn kamer :(

ik zal het proberen

en bedankt allemaal



thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: help

Bericht door thijs07 »

dit is ook voor mij een hele goede tip bedankt



thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: help

Bericht door thijs07 »

kun je hier je ontwerp neerzetten



Onderwerp starter
michiel m
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2011 00:30

Re: help

Bericht door michiel m »

sry ze liggen allemaal op de vuilnisbelt :(


Plaats reactie