Baanplan Joep

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
joep-N

Baanplan Joep

Bericht door joep-N »

Mijn meest recente baanplan.

Afbeelding

Grote versie HIER.

Rood = tunnels
Blauw = burggen
Beige = onder de baan

Schaduwstations zijn hier nog niet getoond.

Groetjes

Joep

Groet,
Joep

Periode 3 - DR5000 / Multimaus - OC32 - Rosoft - iTrain
diorails

olaf04

Re: Baanplan Joep

Bericht door olaf04 »

Mooi baanplan Joep!!!!!!!!
Groet Olaf

Groet Olaf
Modelspoor is leuk!
mijn nieuwe baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10711

Michiel

Bericht door Michiel »

Hoi Joep

ik zie een baanplan met een hoop ideeën, maar ik mis eigenlijk een beetje structuur. Als ik je baanplan bekijk en probeer te intrepeteren, dan zie ik:

- een middelgroot kopstation aan het eind van een dubbelsporige lijn en als vertrekpunt van een zijlijn. Het aangelegen depot met draaischijf en omloopwisseels in het station verraden tijdperk 2-3; stoom met eventueel een aanzet van diesel. Electrisch lijkt me niet waarschijnlijk.
- een kronkelende zijlijn verraad een bergstreek, in een Alpenland?
- op deze zijlijn zie ik nog een station met goederenkoer, en een kleine halte verderop.

Deze elementen zijn goed, maar je hebt ze een beetje willekeurig geplaatst en met een spagetti aan sporen verbonden. Het geheel komt hierdoor heel onnatuurlijk over.

Ik stel voor dat je een plek kiest voor: Stad en Bergdorp. Voor de hand is natuulijk dat je bovenaan op je plan de stad uitzet, en er het kopstation plaatst, waardoor logischerwijze onderaan op het plan het bergdorp met zijlijnstation komt. Tussen beide kan je ergens halte plaasten, met een bepaalde functie (kasteel, abdij, gehucht, vertrek kabelbaan,....)

Tussen Stad en Berdorp heb je een optische scheiding nodig: een rivier, een dal, een bergrug, een ravijn, ...om het even. Verbind nu de verschillende stations op een logische manier: zijlijn kan kronkelend, de hoofdlijn meer direct.

Succes met het verder plannen van je baan.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

FidOo

Bericht door FidOo »

Michiel check de bouw van zijn baan... Ik had precies dezelfde indruk maar de realiteit geeft een veel beter beeld!

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Michiel

Bericht door Michiel »

Inderdaad, ik zie nu ook dat dit baanplan geen voorstel was, maar effectief in uitvoering. Een beetje jammer, maar de blijkbaar is Joep bedreven in bouwen, waardoor het er toch goed lijkt uit te gaan zien.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
joep-N

Bericht door joep-N »

Bedankt voor de feedback !
En inderdaad - het lijkt een redelijk rommeltje, temeer omdat zowel de bovengrondse als ondergrondse
lijnen op 1 tekening staan. Ik zal binnenkort een gesplitste tekening uploaden !

Qua tijdperk zit ik inderdaad in III - echter laat ik me vooral leiden door wat ik leuk vind en hecht ik
niet zo veel aan een perfect realistische weergave van alles. Daar heb ik mijn militaire modelbouw voor ;)

Wat me vooral boeit is de combinatie van modelbouw en techniek (digitaal én analoog) en ik hoop hier
in de toekomst nog het nodige van te kunnen laten zien :)

groetjes
Joep

Groet,
Joep

Periode 3 - DR5000 / Multimaus - OC32 - Rosoft - iTrain
diorails
Plaats reactie