Bachmann bobber

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bachmann bobber

Bericht door maarten »

Op Eurospoor 2011 heb ik wat aankopen gedaan en een daarvan was een Amerikaanse stoomloc met 2 rijtuigen en een kleine caboose. Bedoeld om er een keer een kersttreintje van te maken. Dat gaat nu ook gebeuren (streefdatum kerst 2013), ik begin met het aanpassen van de rijtuigen. Dit draadje gaat over het verfraaien van de caboose.
Afbeelding

Een caboose is een typisch Amerikaanse verschijnsel die nog altijd (sporadisch) gebruikt wordt. Op wikipedia staat er een interessant artikel over dus daar zal ik niet over uitweiden, dat kun je zelf lezen (aanrader!). Ik zal toch de titel kort verklaren; een bobber is een 2-assige caboose. De (bij)naam vindt zijn oorsprong in het feit dat er in Amerika de rails niet zo strak en recht lagen/liggen als bij ons. Een 2-assige wagon is dan een stuk minder comfortabel en hobbelt een stuk meer dan wagons met draaistellen. (To bob = dobberen / hobbelen) Bachmann is een Amerikaans fabrikant.

Wat zijn de plannen? Hij is nogal plastic, een verfje is dus een must. Kan ik gelijk wat details accentueren zoals de typische gebogen handgrepen op de hoeken van de cabine, de planken vloer van de platforms, railingkjes etc. Daarnaast zit er geen glas in de ramen (kleinigheidje). Binnenverlichting en vooral 2 rode lantaarntjes aan de zijkant van de cabine moeten het kersje op de taart worden.

De verlichting stelt al meteen voor een extra uitdaging, er zal stroom afgenomen moeten gaan worden. Aangezien het maar een 2-asser is zal ik waarschijnlijk de stroom gaan afnemen met een stukje fosforbrons-draad tegen de binnenkant van de wieltjes. Komen we bij het eerste pijnpunt. Welliswaar is deze caboose voorzien van metalen wieltjes (assen zijn 1-zijdig geïsoleerd) maar 1 asje zit wel erg los, die valt er soms uit. Mijn vermoeden is dat de asjes ook niet origineel zijn. Dit moet ik eerst op gaan lossen. Het plan is nu om het onderstelletje iets bij te buigen, gelijktijdig door het iets te verwarmen met een soldeerbout oid.

Daarnaast moet ik op zoek naar fosforbrons-draad. Ik heb begrepen dat ca. 0,3 mm voor dit doel geschikt moet zijn en dat je het kunt bestellen bij Piet Peetoom (GM&S). Het stomme is dat ik er in Houten een paar keer tegen aan gelopen ben bij verschillende aanbieders maar dat ik toen nog niet wist welke maat ik moest hebben. Wel slepers gekocht voor op de assen, maar bij een 2 asser is dat lastig. Tja, soms zit het mee en soms.. Maar daar gaan we ook wel een oplossing voor vinden. ;-)

Nog even wat foto's gemaakt, dat spreekt wat meer. ;)

De patiënt in kwestie:
Afbeelding
De 2e koppeling heb ik zelf verwijderd en ligt veilig (met veertje!) in een doosje.

Afbeelding
Achterzijde met de 2 lantaarntjes aan de zijkant die rode leds krijgen. Hier lijken ze nog redelijk groot maar dat zijn ze niet.

Afbeelding
Detail met de duidelijk zichtbare gebogen handgreep die zo typerend is voor een caboose. Het trappetje links zal ook wat recht gemaakt moeten worden.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Re: Bachmann bobber

Bericht door maarten »

Vandaag weer een klein beetje tijd kunnen stelen om wat te prullen. Ik ga de bestaande aangegoten lantaarns vervangen door SMD-leds.

Afbeelding
Met loeplamp (sorry, zonder begin ik er niet aan) apenhaar aan de SMD's gesoldeerd. Aan mijn vingerafdruk kun je zien hoe ontiegelijk klein het is.

Afbeelding
Met dit kastje kun je veilig leds testen zonder weerstand te gebruiken. Ooit eens er bij gekregen bij een bestelling electronica-onderdelen, aanrader als je met leds gaat spelen. De gaatjes bepalen de stroom.

Afbeelding
En hij brandt!! Dit is op 2 mA en dat vind ik eigenlijk fel zat!

Afbeelding
De aangegoten lantaarntjes heb ik er af gesneden. Toen twee gaatjes geboord voor de draadjes van 0,3 mm (!) om de apenhaardraadjes naar binnen te krijgen.

Afbeelding
Moet natuurlijk getest worden. Hier zie je ook mijn SMD-led soldeer-installatie. Klein spijkertje verbogen en in wasknijper gelijmd. Hiermee wordt de led vastgepind zodat ik de draden er aan kan solderen. Ik leg er dan wel een (oud) exacto-mesje onder omdat het hout te zacht en onregelmatig is om de led goed vast te kunnen klemmen.

Afbeelding
Yep! Dat gaat 'm worden! 8-) :mrgreen:

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Nog even geknutseld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu de assen nog elektrificeren, weerstandjes inbouwen en dat soort dingen. Dan is ie klaar. Alleen moet ik daarvoor even geduld hebben, spullen zijn besteld maar nog niet binnen. Omdat de aspotjes nogal uitgesleten zijn ga ik daar messing busjes inzetten. Vergemakkelijkt ook meteen de stroom-opname.

Groeten,
Maarten

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

De afronding

Het elektronische hart. Een brugcel gemaakt van 4 1N4148 diodes, kan ook kant en klaar maar van deze jongens heb ik een hele bak vol. :geek: Hiermee is ie ook meteen geschikt voor analoog en digitaal (rij-richting onafhankelijk). Op plus en min een elco van 100uF 25V tegen het flikkeren. De weerstand van 2k2 zorgt er voor dat de 2 in serie geschakelde leds niet te fel branden. De leds zijn van het formaat 0603, kleiner moet het voor mij eigenlijk niet worden. :mrgreen:
Afbeelding

Hier zie je dat de 2 leds in serie zijn geschakeld, er gaan maar 2 draadjes naar de 'schakeling'.
Afbeelding

Het onderstel voorzien van de messing aspotjes. Daar zie je helaas niets van.
Afbeelding

Lood gevonden in de garage van mijn broer. Rolletje loodslab (nieuw!) voor niets. 8-)
Afbeelding

En de toevoerdraadjes (2x 0,04 mm2 !) aangesloten op het apenhaar wat aan de aspotjes zit.
Afbeelding

En nu? Klaar! Het werkt zoals bedacht en da's altijd fijn. :ugeek:
Maar! Een of andere overijverige Duitser dacht dat het wel leuk zou zijn als de bobber ook écht zou hobbelen. Nou, dat doet ie wel. :o :oops: Dat zag ik dus pas tijdens de eerste 'proefrit'. Ik dacht eerst dat het aan de loc lag, maar met een andere loc doet ie hetzelfde. Eens goed gekeken en 1 van de assen is dus duidelijk niet gecentreerd en lijkt daardoor ovaal. Fijn... :evil: Eens kijken of ik nog andere asjes heb om te proberen.

Filmpje komt morgen, Videospin wil nu even niet meewerken. :(

Groeten,
Maarten

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Het filmpje is klaar en hier te bekijken. Helaas niet zo scherp in sommige stukjes, een compact-camera heeft zo zijn beperkingen. :oops:

Groeten,
Maarten

Plaats reactie