Via Appossia

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Appie173

Via Appossia

Bericht door Appie173 »

Hola eenieder,

Na maanden gepriegel met Scarm is mijn ontwerp rijp voor het forum. Allereerst het schaduwstation:
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de helixen hier nog indicatief aangegeven. Ik wil ruimte overhouden om op den duur een tweede schaduwstation eronder te schuiven, maar om nu met twee schaduwstations te beginnen vond ik wel weer een beetje overdreven. Ik denk ook dat het met minder sporen zal beginnen en dan enigszins meegroeien met het materieelpark.

De linker helix klimt (buitenom omhoog) naar niveau 0.
Afbeelding
Afbeelding

Komende vanuit de linker helix arriveren de treinen in het grote viersporige station. Deze is lang genoeg voor een Thalys, ICE3 of een IC met 8 rijtuigen. Om korter grut eventueel achter elkaar te kunnen laten halteren heb ik twee kruiswissels ingetekend. Hierover ben ik weer gaan twijfelen toen ik erachter kwam hoe duur die krengen zijn. Bij het station begint ook de zijlijn, maar daarover later meer.

Treinen die verdergaan over de hoofdlijn verdwijnen achter de rechter helix langs, maar laten deze voorlopig links liggen. Langs de rand van de tafel keren ze naar de achterkant om uiteindelijk door een gat in de muur (jawel, speciaal rekening mee gehouden met de verbouwing) links naar de gang te rijden. Dit gedeelte is verderop apart getekend. Hiervandaan keren ze 12 centimeter hoger terug. Dit stuk ligt precies boven de "heenweg", maar is aan de wand gemonteerd en staat officieel los van het bord. Bij de rechter helix wordt eerst nog even om de helix gebogen alvorens daarin te draaien en af te dalen naar het schaduwstation.

Het zijlijntje vertrekt in dezelfde richting als de hoofdbaan, maar krult al snel naar rechts naar een terugsteekstation bovenop de linker helix (idee schaamteloos van dit forum gejat). Daarna kruipt het lijnt rustig verder omhoog en ligt redelijk naast het terugkerende deel van de hoofdbaan. Met een krul over de rechter helix wordt er tot 20 cm hoogte geklommen en gaat hij boven het "terugspoor" ook langs de muur richting gang. Hier ligt een tweede halteplaats met keermogelijkheid. De zijlijn keert niet meer terug als deze de ruimte heeft verlaten.

En dan nu de andere kant van het gat:
Afbeelding
Afbeelding

Er komen drie lijnen boven elkaar rechts uit het gat. Deze zijn hier aan de muur in de gang bevestigd. Buiten de baan zelf zal er weinig scenery zijn. Het is meer groot paraderijden. Wel heeft het zijlijntje hier ook een halteplaats met kruismogelijkheid. Nadat de trap gepasseerd is (door de open treden heen, moet nog een goede constructie bedenken om het spoor te beschermen tegen onbeholpen lompe voeten) wordt de keerplaat bereikt. De heenweg draait in een ruime helix omhoog naar niveau "terug". De zijlijn eindigt bovenop de spiraal in een eenvoudig kopstationnetje.

Het is geen klein plannetje geworden. Het zal ook niet binnen twee maanden gerealiseerd zijn. Om al wel zo snel mogelijk te kunnen rijden heb ik twee tussenfases ontworpen. Als eerste een rondje voor als het schaduwstation redelijk klaar is.
Afbeelding
Afbeelding

Er is nu een redelijk tweesporig rondje gecreëerd. In wat de linker helix moet worden liggen twee kopspoortjes waar het kleine grut zijlijntje kan spelen.
En op het maaiveld:
Afbeelding
Afbeelding

De linker helix en het grote station zijn in deze fase al helemaal af. Het zijlijntje kan voorzichtig uitgebouwd worden. De hoofdbaan draait wel om de rechter helix heen maar slaat daar met een krul alsnog op aan om meteen weer terug te keren naar het schaduwstation.

Een te verwachten commentaarpunt heb ik al afgevangen. Ik heb geen armen van 1,5 meter. De hoek links wordt erg moeilijk om te bereiken. Toen ik mij dit besefte lag de tekening van het lange station met de flauwe bochten er al. Door de baan te versmallen zouden er vooral rechts scherpere bochten nodig zijn en ik vind het eigenlijk geen gezicht om na een station binnen een derde van de perronlengte al 90 graden gedraaid te zijn. Gelukkig kwam mijn man met een briljant idee. Het voorste gedeelte van de baan zal met een scharnier en verrijdbare poot van de rest weggedraaid kunnen worden, om zo ruimte te maken om in geval van nood, bij de achterkant te komen.
Afbeelding
Hier liggen nog wel wat constructieve uitdagingen, want de aansluiting tussen het draaibare gedeelte en de rest van de baan moet natuurlijk retestrak zijn. Maar ach, als dat met modules lukt, moet het zeker te realiseren zijn met een gedeelte dat al met een scharnier aan de rest vast zit.

Hoewel ik sympathiek sta over het denken in tijdperken en zo, heb ik last van het feit dat mooie treinen in meerdere tijdperken en landen rondrijden. Wat ik nu heb liggen is voornamelijk tijdperk 3 en 4 NS/DB. Ik vrees dat het een soort openluchtmuseum in 2050 gaat worden, zodat ik met een rein geweten meerdere landen en periodes door elkaar kan gooien. Ik kan natuurlijk wel af en toe proberen om me per keer alleen materieel uit hetzelfde tijdperk rond te laten rijden. Awel, dat zien we later nog wel.

Ik wil meteen (ook voor het scahduwstation) beginnen met Peco code 55. In het begin wordt er analoog gereden. Geleidelijk (afhankelijk van hoe goed ik blijk te zijn in het inbouwen van decoders) zal er omgeschakeld worden naar digitaal. Ik weet nog niet of ik op den duur computergestuurd wil rijden. Ik heb zeker geen zin om meteen al allerlei stopsecties in de baan te gaan solderen. Dat zou de opbouw en en snel kunnen rijden aanzienlijk vertragen. Dus voorlopig denk ik (voor tezijnertijd) aan reed-contacten.

Awel, ik ben vast nog een en ander vergeten, maar voor nu is het wel even genoeg. (Er zijn nog vage plannen voor een tramlijn en een tandradlijntje, maar dat is echt toekomstmuziek)

Mvg, Albert

Wim

Re: Via Appossia

Bericht door Wim »

Hallo Albert,

wat een enorme baan wordt dat :o
Maar des al niet te min, heel veel plezier hiermee.

We gaan dit natuurlijk volgen!

Gr Wim.

dizkartes

Bericht door dizkartes »

Dat wordt een mooie baan.

En een goed idee om tussen door ook het rijden mogelijk te maken....

En kijk uit naar het bouw verslag

Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882

WimC

Bericht door WimC »

Ziet er mooi uit.
Alleen zijn zo te zien de sporen in je schaduwstation korter dan de sporen in je station.

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Hallo Albert.

Ik meld nog even niet wat ik over het baanplan vindt.
Om enorme tegenslag te voorkomen, vooruitziende blik.
Begin bij de basis
Waar komt deze baan te staan ?
Kun je daar een foto,s van laten zien.
Liefst met maten erbij. ;)

Martin de Deugd

dizkartes

Bericht door dizkartes »

Martin maakt daar een goed punt.

Helaas gaat het soms fout in het plannen... wordt er een groter opppervlak gebruikt dan mogelijk is.

Groet,
Wouter

Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands

Michiel

Bericht door Michiel »

Dat is inderdaad een indrukweekend plan, maar zoals mijn voorgangers al vermeldden, denk om de bereikbaarheid. Kan je overal goed aan? Zijn bepaalde delen niet te ver om nog goed bij te kunnen?

Betreffende het ontwerp ga ik me beperken tot het schaduwstation, gezien je die eerste denkt te bouwen. Mijn ervaring is, hou een schaduwstation zo eenvoudig mogelijk, om met zo weinig mogelijk wissels een zo groot mogelijke opstellengte creeren. Je wilt in een schaduwstation een feilloos rijgedrag, waar je blindelings op wilt kunnen vertrouwen.

Daarom mijn advies, herdenk het schaduwstation een maak zo lang mogelijke doorrijdende opstelsporen. Je kan eventueel een paar kopsporen voorzien voor sporadisch rijdende treinen (vb schoonmaaktrein, ...). Want jouw langste diagonale opstelsporen lijken me te kort voor een normale trein, en die zwerm super korte opstelspoortjes lijken me vrij nutteloos, erg duur (1 wissel + aansturing + decoders) en storingsgevoelig.

Je hebt de lengte beschikbaar om lange doorrijdende opstelsporen te voorzien. Maar er dan ook gebruik van. ;)

Ik ben benieuwd naar het vervolg en de bouw van dit indrukwekkend plan.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

CC72000

Bericht door CC72000 »

In het schaduwstation zie ik opstelsporen voor waarschijnlijk loks. Even naar kosten-baten kijkende: is een draaischijf misschien goedkoper en biedt zoiets meer mogelijkheden. Ik heb zelf een schaduwstation waarvan het einde is verbonden met een handdraaischijf van Fleischmann. Die is zo gesitueerd dat ik er met de hand bijkan. Leg de lange rechte stukken niet te recht, een flauwe bocht met flexrails maakt eea weer wat realistischer.
Suc6
Diederik

Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains

FidOo

Bericht door FidOo »

Hallo Albert.

Allereerst een mooi en indrukwekkend baanplan dat je hier laat zien. Ziet er goed doordacht uit.

heb alleen wel wat opmerkingen.
1: analoog rijden is niks mis mee, maar hoe wil je de hele baan in de gaten houden en met meerdere treinen rijden zonder dat het fout gaat? 2: Reed contacten zijn zeer onbetrouwbaar dus raad ik echt af.
3: Digitaal ombouwen is net zo moeilijk als draden aan rails.solderen. als je dat kan is ombouwen geen probleem. Kijk eens rond op het forum en internet naar voorbeelden.
4: ik zou echt je baan voorbereiden op pc besturing. Moet je later gaan zagen en solderen achter op de baan dan kom je er niet meer bij en krijg je er spijt van dat je het niet eerder gedaan had.

5: ga echt eens kijken naar digitale besturing. Ik denk dat je veel beter af bent daar mee.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

spoor65

Bericht door spoor65 »

Hallo Albert,

Een indrukwekkend plan, maar ook bij mij komen er de nodige vraagtekens boven,
ik wil mij graag aansluiten bij de bezwaren die genoemd zijn voor het schaduwstation.

Bedenk bij het ontwerp van z`n schaduwstation, dat het een echt modelspoorstation is dat geheel niets uit te staan heeft met de werkelijkheid.
Een schaduwstation heeft eigenlijk maar een heel beperkte functie, namelijk uit het directe zicht zoveel mogelijk treinen kunnen opstellen,
waarmee je dan uiteindelijk veel afwisseling van materiaal op de zichtbare, en feitelijke, modelspoorbaan gaat krijgen, wat de werkelijkheid mooier doet nabootsen.

Met het door jou uitgetekende schaduwstation krijg je al direct een probleem met de vele kopsporen, om die goed te kunnen bedienen in een analoge baan,
moet je er al haast zicht op kunnen houden, en dat is nu juist niet het geval bij een schaduwstation in deze vorm.
Probeer het, zoals Michiel ook al zei, zo eenvoudig mogelijk te houden, maak zo lang mogelijke opstelsporen, die tenminste de lengte hebben van ook jouw langste zichtbare perron/opstelsporen.
Probeer bijvoorbeeld eens op hele lange schaduwsporen gewoon meerdere treinen achter elkaar te plaatsen, die gewoon achter elkaar er weer uit rijden
onder motto, eerst erin eerst eruit. des te minder techniek kwa wissel ed, des te minder storingen.

Daarnaast idd eens met joost, verdiep je eens in wat er digitaal mogelijk is, of als je al veel materiaal hebt, bv met het dynamo systeem, welke zowel analoog als digitaal door elkaar kan laten rijden.
met een beetje goede aanpak, zeker als je graag dit soort mooie baanplannen wilt gaan maken, zal digitaal zeker niet duurder zijn, misschien zelfs wel goedkoper, en gaat je dan veel meer mogelijkheden bieden in de bediening en de controle over de baan, met een mooier resultaat en dus meer tevredenheid.

Dan nog even het idee van dat draaibare deel om zodoende moeilijke delen te kunnen bereiken, mooi idee, maar misschien is het handiger om het deel
opklapbaar te maken, bij draaien zal de verste punt altijd de grootste boog maken, dus zullen jullie ook die aansluitng in een boog moeten maken, een rechte zaagsnede zul je niet weg kunnen draaien. bij een opklapbaar deel heb je dat probleem niet.

kijk eens naar bv een ophaalbrug, en vergelijk hem met een draaibrug, en je zult zien wat ik bedoel, een draaibrug loopt het brugdek uiteinde in een boog.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Appie173

Bericht door Appie173 »

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Een korte eerste wederreactie.

- Niet alle treinen zijn even lang, dus de opstelsporen hoeven ook niet allemaal even lang te zijn. Slechts enkele treinen zullen de volle perronlengte benutten maar inderdaad, voor die treinen kom ik nog tien cm tekort. Ook de ICE1 die ooit op volle lengte moet gaan rondrijden (halteren op het station laat ik dan maar voor wat het is) heeft nog geen plek in het schaduwstation, ietwat slordig oeps.
- Ik heb liever wel volledige controle over welke trein naar boven komt op welk moment. Dus met meerdere treinen op een spoor achter elkaar wachten, staat me toch niet zo aan.
- De korte spoortjes zijn voor railbussen en andere korte treinstellen. Dat is een persoonlijke tic. Ik heb er nu negen van, maar dat aantal zou best nog wel eens kunnen groeien in de komende jaren. Misschien zou ik hier een fiddle-yard-achtige oplossingen kunnen overwegen, maar dat maakt eventuele computerbesturing wel weer complexer.
- De ruimte is ingemeten en daar is het ontwerp op afgestemd. Ik zal binnenkort voor wat foto's met maten zorgen. Ik heb al wel moeten constateren dat ik met de gangsporen in de hoogte nog geen rekening heb gehouden met de traptreden waar ze tussendoor moeten.

Digitalisering:
- Uit mijn jeugd heb ik al een collectie van circa 20 locs/treinstellen (en rijtuigen uiteraard). Daarnaast hebben we de laatste jaren ook nog een en ander bijgekocht. Ik ga dus echt niet wachten met rijden totdat ik dat hele zooitje van een decoder voorzien heb. Eerst alles na 10 jaar in de doos weer aan de praat krijgen is belangrijker. Dus in het begin analoog rijden staat buiten kijf. Maar de analoge periode zal zich waarschijnlijk beperken tot de schaduwstationfase. Zo lang er nog geen baan boven ligt, kan ik zelfs beginnen met handbediende wissels. Eerst zo snel mogelijk rijden, anders gaat de lol ervan af. (Ik ben al een paar maanden aan het tekenen en iedereen vraagt steeds wanneer de treintjes nou gaan rijden. Heu ja een paar rijden al, op een los stuk flexrail op 9V-batterijtractie).
- Verder ben ik nog niet zeker of ik wel computergestuurd wil gaan. De lol van analoog rijden is dat je direct je trein bestuurt. Bij gewoon digitaal rijden is dit uiteraard ook mogelijk (ook met meerdere personen tegelijk), maar bij computergestuurd rijden ben ik een beetje bang dat ik alleen maar toe mag kijken hoe de computer met mijn treintjes speelt. Aan de andere kant valt dat solderen vast best wel weer mee als je er eenmaal handigheid in hebt (Ik heb in een ver verleden al eens mijn Wismarer van binnenverlichting voorzien door er een LED in te solderen) en als je oefent op railstukjes in het schaduwstation, is dat een mooie voorbereiding op het decodergepriegel.

Mvg, Albert

dizkartes

Bericht door dizkartes »

Albert,

bij digitaal rijden kan je je computer de besturing laten doen, dat hoeft totaal niet.
Ik ga digitaal rijden en mijn treinen door de computer laten sturen, maar her en der zal ik ook zelf de controle nemen.
Dus is het leuke van digitaal rijden.

En als je het nog niet zeker weet of je naar digitaal overgaat, zou ik er zeker bij de aanleg van het schaduwstation rekening mee houden, anders moet je in een later tijdstip heel wat klooien en mogelijk afbreek werk doen.

Groet,
Wouter

evo

Bericht door evo »

Appie173 schreef:Bij gewoon digitaal rijden is dit uiteraard ook mogelijk (ook met meerdere personen tegelijk), maar bij computergestuurd rijden ben ik een beetje bang dat ik alleen maar toe mag kijken hoe de computer met mijn treintjes speelt.
Hoi Albert,
Dit was idd. ook mijn overweging toen ik een paar jaar geleden met mijn baan startte.... en het is de beslissing waar ik het meeste spijt van heb. Het is erg moeilijk om achteraf bezetmelders in te bouwen, maar als ik er rekening mee gehouden zou hebben, was het toch mogelijk geweest.
Ik heb er geen rekening mee gehouden en heb een hoop kunstgrepen moeten doen om met de hand (nog wel digitaal) toch een beetje te kunnen rijden (bv in onzichtbare schaduwstations).
Groeten,
Edwin

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Hallo Albert.

Geen reclame voor een wasmiddel :mrgreen:

Ik rij nu ook digitaal, maar voorlopig rijden mijn treinen nog hand bediend.
En ook als de computer mijn baan gaat dienen, blijft er nog zat te doen, dat is mijn opzet.
Daar ik het treinrijden ook net zo belangrijk vindt als jij aangeeft.
Voorwaarde, computer controle ok, zelf treinrijden uit de kunst, ook digitaal kan dat altijd. :D
Ik zou dus zelf al niet meteen vooruit nee meer zeggen.
Klein beginnen met eerst een eenvoudig testbaantje.
Om eens te snuffelen aan digitaal.
Dan kun je terwijl je met de grote baan aan de gang gaat voor je zelf eens echt zien wat digitaal werkelijk is.
Kun je dan nog rustige keuzes maken.
Zeg ik verder nog neem een wel overwogen beslissing, nu het nog makkelijk kan.
En hoeft nooit in eens, stap voor stap, dat doe ik ook.
Bevalt mij uitstekend, zou niets anders meer willen.
Sucses ;)

Oja mijn baan is nog niet af :lol:

Martin de Deugd

spoor65

Bericht door spoor65 »

Albert,

Natuurlijk is de keus aan jou, hoe jij de baan wilt opbouwen en besturen.
Wij gaan je zeker niet vertellen of iets echt goed of fout is, maar we vertellen je wel onze ervaringen,
tenminste we geven je tips omdat we zelf uit ervaring weten wat handig is of niet.

Zonder verder in te gaan op het baanplan wil ik je nu alleen even wat vragen voorleggen
vragen om over na te denken, en de antwoorden te gebruiken als leidraad in jouw ontwerp.

Hoeveel treinen wil je graag dat er gelijke tijd over jouw baan kunnen rijden? zijn dit er 1, 2, 3 of meer.

Wil je elke trein zijn eigen plek geven in het schaduw station, of moeten meerdere treinen van het zelfde schaduwspoor
gebruik kunnen maken.

Hoe wil je, aan de hand van jouw opmerking dat je zelf wilt kiezen welke trein het schaduwstation uit gaat, alle treinen in de gaten houden in dit schaduwstation, want hij ligt tenslotte verborgen onder de bovenbaan, wil je dit doen dmv camera`s of dmv bezetmelders voor iedere eigen trein?

Wil je nu definitief besluiten voor nu en de toekomts analoog te rijden, of wil je mogelijk in de toekomst toch eventueel
naar digitaal rijden?

Dit zijn zomaar enkele vragen waarvan ik hoop dat je er antwoord op kunt geven.

Albert, ik begrijp heel goed dat je graag snel jouw treinen wilt zien rijden, maar bedenk daarbij wel
dat ongeduld veelal de doodskist van onze hobby is.

Beter eerst een eevoudig baantje maken om al wat te kunnen rijden, dan ineens te overhaast een grote baan te plannen, zonder te overzien wat er fout zal kunnen gaan. met het gevolg, terleurstelling en tegenslagen, waardoor de lol er nog sneller af zal gaan, dan is het vaak beter dat het wat langer duurt om een goed werkende modelbaan te hebben die wel redelijk naar tevredenheid zal zijn.

en z`n eenvoudig beginbaantje zal je heel goed kunnen maken uit een deel van het grote plan, zidat het later er alsnog zo in opgenomen kan worden in het geheel.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Appie173

Bericht door Appie173 »

Hallo eenieder,

Allereerst een foto van waar het moet komen zodat een en ander wat beter te plaatsen is.
Afbeelding
De foto is genomen vanuit de kamer waar het hoofdgedeelte van de baan (schaduwstation en tafel met groot station). Vanaf deze tafel gaan de hoofdbaan en het zijlijntje door de sleuf in de muur naar de gang en uiteindelijk door de trap heen. De hoofdbaan keert met een grote klimboog terug. Het zijlijntje eindigt bovenop deze boog.

Dan het nieuwe ontwerp voor het schaduwstation:
Afbeelding
Afbeelding

De diepte van de baan is 60 cm. De breedte 4,30 m. De uitstulping met de tweede helix is 90 cm breed.
Ik heb meer lengte op de opstelsporen gecreëerd. Met de wissels halverwege kan ik nog wat meer variëren tussen meer korte of minder maar langere sporen. Ik kwam echter in de knoop met de buitenom klimmende helix. Hier heb ik voor een onorthodoxe oplossing gekozen. De helix begint verkeerd om (binnen spoor klimt) maar ruim om de uiteindelijke helix heen. Na bij de eerste draai 6 cm te hebben geklommen keren de sporen om, over het schaduwstation heen terug nu correct de helix in.

De grote kudde zijlijnridders (ET's VT's etc) heeft aparte korte opstelspoortjes. Ik wil ze niet met meerdere op een spoor achter elkaar zetten, want dan wordt het een heel gedoe als je net de middelste wilt hebben. Een andere oplossing zou zijn om er twee op een spoor te parkeren. Dan kunnen ze er aan beide kanten altijd direct uit, met eventueel terugsteken als ze net de andere kant op moeten. In deze oplossing heb je echter nog steeds een wissel per treinstel, dus veel schiet je daar niet mee op.

Deze opstelcapaciteit lukte me niet met de slanke Peco code-55-wissels, dus ben ik uitgeweken naar Peco Settrack ST-5 en ST-6 wissels. Nu later realiseer ik me dat dit R1-wissels zijn, dus waarschijnlijk wil niet al mijn materieel (oa. Kato Tee Gottardo) daar graag overheen :?

Het schaduwstation is aan weerszijden aangesloten op de helixen met een kort stukje enkelspoor. Een mogelijk knelpunt, maar als je vanuit de helix alle sporen van het schaduwstation wilt kunnen bereiken en andersom, lukt het me zo niet anders tenzij er een hoop wissels bijkomen en een hoop opstellengte minder. Misschien heeft iemand met een tweerichting schaduwstation wat praktijkervaring mee?

En toen ging ik helemaal doordenken over de rails in het schaduwstation. Supermooi hoeft dat niet, dus het zou bijvoorbeeld ook Arnold-rails (zelfreinigend profiel) kunnen worden, maar die schijnt niet soldeerbaar te zijn, hmpf. De wisselaandrijvingen hoeven in ieder geval niet per se ondergronds, dus dat scheelt wel wellicht.

Nog een laatste iets dat me opviel. Iedereen heeft het over onzichtbare schaduwstations. Ik heb deze circa 30 a 40 cm onder de hoofdtafel gepland. Dan kan je er nog eens bij als er wat aan de hand is. Ik ben zeker niet van plan de boel verder achter platen of gordijnen weg te verstoppen. Zonde als ik m'n treintjes niet kan zien rijden.

In ieder geval staan de maten van de tafel redelijk vast. Daar kan ik al aan beginnen zodat daar binnenkort een simpel proto-baantje neergeplempt kan worden, zodat er tenminste gereden kan worden.

Mvg, Albert

martinb

Bericht door martinb »

Eerst zo snel mogelijk rijden, anders gaat de lol ervan af.
Een waarheid als een koe (ook in 1:160), Hou die gedachte HEEL goed vast en als de donder rijden, desnoods op de eerste stukken. Baanplan geweldig, maar als er niets rijdt... je zult niet de eerste zijn die die fase niet doorkomt en de boel weer in de hoek gooit.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
Appie173

Bericht door Appie173 »

Ik ben druk wezen tekenen aan het schaduwstation.
Afbeelding

Eerst vlogen de R1-wissels er voor de helft uit, maar in een tweede fase allemaal.

Misschien hoef ik niet per se Peco-wissels in het schaduwstation te gebruiken. Dan hoeft de aandrijving niet ondergronds, scheelt weer gedoe. Welke niet Peco-wissels combineren het best met code-55 rails?.

Mvg, Albert Nijenhuis

Plaats reactie