baanplan Worchester Abbey

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
christiandomburg

baanplan Worchester Abbey

Bericht door christiandomburg »

hallo,

Dit is mijn eerste tekening van mijn baanplan met een beetje hulp van mijn broer.
De bedoeling is een beetje om met 2 schaduwstations te werken.
Een komt laag op 10cm hoogte. Hier uit klimmen de treinen naar de scenery om vervolgens via de andere helix naar het andere schaduwstation te rijden die op 40cm zit.

Op niveau 0 komt mijn scenery. Met een helix komen de treinen het landschap binnen via het station te paraderen
De treinen kunnen naar het station toe, en daar weer door de helix in naar het schaduwstation, of de kleine goederentreinen kunnen door naar het mijn/industriele gebied.

Verder loopt er aan de rand van de baan een klein spoortje voor stoomlocs voor lokaal goederen/passagier vervoer en amusement.
Er komt ook een MCC autoweg door de scenery heen, van station naar station en door naar het dorp.
Het dorp en het lokaalspoor komen hoger te liggen dan het hoofdspoor.
Het hoofdspoor komt in een klein dal te liggen, met heuvels langs het spoor en met rivieren langs de mijn.

Graag zou ik tips en commentaar willen horen over dit baanplan:

Afbeelding
Hier zie je het paradespoor, station, industrie, woongebied, lokaal spoor en de lichtgrijze lijnen is een idee voor de MCC.

Afbeelding
Hier zie je het middelste schaduwstation.

Afbeelding
Hier zie je het onderste schaduwstation.

Met vriendelijke groet,

Christian Domburg

Lid van MC De Spoorstaaf Baan:kleinweidelbach Tijdperk: alles door elkaar, voornamelijk diesel/elektrisch MCC DR5000-Rosoft bezetmelders Peco code 55 Finescale

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Re: baanplan Worchester Abbey

Bericht door martindomburg »

Was leuk om te helpen broeder. Laat nu de experts maar even schieten erop :mrgreen:

p.s.: de baan is 300x200 centimeter en 90 cm diep :)

Groetjes

evo

Bericht door evo »

martindomburg schreef:Was leuk om te helpen broeder. Laat nu de experts maar even schieten erop :mrgreen:

p.s.: de baan is 300x200 centimeter en 90 cm diep :)

Groetjes
Hoi Domburgs :),
op zich een leuk plan, maar ik denk dat je spijt gaat krijgen van de 90cm diepte als je in zo'n kleine kamer zit met geen mogelijkheid om vanuit achter bij de baan te komen. Ik zit nu al te kloten om stukjes te groenen waar ik 60-80 cm diep moet reiken (en voor je het vraagt: nee, ik ben nog niet bejaard ;) )

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

shoven

Bericht door shoven »

Leuk plan, maar zoals Edwin al zegt, denk ik ook dat 90cm te diep is.
En de onderste laag komt op 10cm hoogte?? Dan kun je er dus niks onder monteren, wat me wel lastig lijkt.

Het station wordt spannender als je het in een boog plaatst. Het is nu wat lang en recht (zoals de meeste stations hier). 8-)

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Avond heren.

Dank jullie, al heeft Chris het meeste bedacht en heb ik alleen wat tips gegeven ;) is wel erg leuk om te doen.

De 90 cm valt reuze mee vind ikzelf, is natuurlijk erg persoonlijk. Zowel mijn vorige Schwarzwald als het huidige Marelburg zijn 90 cm diep en ik had/heb nog geen ene keer moeite gehad om in de hoeken te komen. Nu heb ik best lange armen en Christian is zelfs langer :lol: 80 cm geeft toch net weer wat meer beperking in het baanplan.

Shoven, dat bocht idee is wel leuk :) Zie je wel vaker in Engeland toch? Maar de onderste laag, je kan heel best bedrading en servo's kwijt in 10cm. Maar aangezien het een schaduwstation is kan het ook op het hout natuurlijk.

Groetjes

Wim

Bericht door Wim »

Spannend baanplan Christian,

Maar een draaiende deur teken je toch anders?
Verder leuk ontwerp en zelfde vraag als Steven:
onderste laag op 10 cm ?

Groet Wim.

@Edit, ik zie dat broer al antwoord geeft........

shoven

Bericht door shoven »

Stations in een boog zie je in heel Europa, en dus ook in de UK. Ook in Zoutelande ligt er een. 8-)
Dat er van alles past onder 10cm snap ik, maar wat als je eronder moet klussen, bijvoorbeeld bij een kapotte servo? Of maak je hem scharnierend?

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
christiandomburg

Bedankt voor alle reacties!

Die 90 cm heb ik erin gedaan vanwege de ruimte, anders is de baan te smal om er fatsoenlijk iets mee te maken, vind ik altans. En ik kom daar prima bij denk ik.

Wat het onderste schaduwstation betreft, omdat het een schaduwstation is kan ik alle elektronica erbovenop bouwen, en ik maak alles scharnierend omdat de hele baan mobiel moet worden.

Een gebogen baan lijkt me wel mooi maar niet praktisch in dit geval vind ik

Met vriendelijke groet,

C.Domburg

Lid van MC De Spoorstaaf Baan:kleinweidelbach Tijdperk: alles door elkaar, voornamelijk diesel/elektrisch MCC DR5000-Rosoft bezetmelders Peco code 55 Finescale

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Leuk, nog meer Engeland fielen hier :)

hoe kom je op Worchester abbey ?

gr.

M.

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
christiandomburg

Hehe rijden als een gentlemen!

Nou ik zat al met worchester in mijn hoofd, klinkt lekker Engels maar nog niet Engels genoeg:)
Dus ik dacht aan abbey, en vond het perfect klinken!

Gr.

Christian

FidOo

Bericht door FidOo »

Das een mooie ruimte Christian.

Ik vind het baanplan er goed en gebalanceerd uit zien. Misschien dat je op het onderste schaduwstation nog een spoor of 2 extra kwijt kan rechts.

Maar je draden voor je sporen zullen toch onderlangs moeten. Dus dat zul je eerst moeten doen en heel goed testen.
Daarnaartoe zou ik heel goed kijken naar je wisselaandrijvingen. Servos direct onder je wissels is misschien niet zo praktisch ivm met storingen en afstellen. Misschien kun je daar wel gewone aandrijvingen gebruiken.

Just an idea...

Ow en dat Engels spul.. tof weer eens wat anders. Zou ook eens op engelse forums rondneuzen. Is genoeg moois te vinden denk ik zo.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Het idee voor de 10 cm hoogte was mijn advies. Kan wel even de achterliggende gedachten vertellen want dat is net zo inventief als de scharnierende scenery van Marelburg.

Ik was een maandje geleden Mischa Hoogendoorn aan het helpen met zijn baan en hij had iets heel slims met zijn wisselstraat gedaan. Waar ik en anderen normaal direct na de wissel de rails doorslijpen voor het volgende blok, laat hij de rails een centimeter of 20 doorlopen voordat hij aan het volgende blok begint. Op zich enorm slim omdat daarmee de kans dat een wissel los raakt en scheef gaat liggen verdwijnt.

Samen met het scharnieren van Marelburg en het idee van Mischa dacht ik eraan om de wisselstraten als het ware te plaatsen op een luikje. Die begint aan de voet van de wisselstraat en eindigd na de laatste wissel. Gezien de lengte is dat geen probleem. Door deze luikjes scharnierend te maken kan je altijd bij de servo's :)

Moet eerlijk bekennen dat ik bij mij nog nooit een probleem heb gehad met afstellen of storing dta ik onder de baan moest wezen :mrgreen:

Groetjes

p.s.: Dat Engeland is echt gruwelijk mooi, ideetje voor na Marelburg :?

Onderwerp starter
christiandomburg

Precies wat Martin zegt :lol:

dizkartes

Bericht door dizkartes »

nog even en je laat hem ook al het werk doen :lol:

Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882

Onderwerp starter
christiandomburg

Moet wel leuk blijven natuurlijk :D

Onderwerp starter
christiandomburg

Ik ben nog wel druk opzoek naar Engelse merken voor gebouwen, dus als iemand nog ideeën heeft?

Zolderspoor

Bericht door Zolderspoor »

Hallo Allemaal.

Mijn modelspoorinteresse geldt een ander deel van Europa, maar ik heb wel naar het sporenplan gekeken.
Wat is de bedoeling van het dubbele kruiswissel op het onderste niveau bij de helix? Ik kan mij alleen maar rijwegen voorstellen waarbij een enkelvoudige wisselverbinding voldoende is. En dat bespaart zowel geld als ruimte.

Onderwerp starter
christiandomburg

beste lezers,

ik heb toch besloten om mijn hele baanplan om te gooien, ik ben gegaan voor een kleinere baan ala Marelburg van martin. kortom, een baan van 3 meter breed en 90 cm diep, met een schadustation op niveau 0 en de scenery(en eventueel nog rails) op niveau 1, het station en industiele gebied komen in de scenery, terwijl het schaduwstation dus onder de heuvels ligt.

Ik heb ook besloten om mijn tijdperk aan te passen, ik ga voor tijdperk 3, 4 en 5 en eigenlijk alleen met stoom en diesel. Dit houd in dat ik ga proberen een draaischijf ergens tussen te drukken.

Graag hoor ik wat jullie ervan vinden!!:)
Afbeelding
aan de linkerkant zie je de scenery, ik ben nog niet helemaal uit welk spoor waar voor gebruikt gaat worden.

Gr,

C.Domburg

shoven

Bericht door shoven »

Ehm... dit ben je snel zat lijkt me.
Er is erg weinig ruimte voor variatie in de treinenloop. Het rechter deel met de opstelsporen is verborgen neem ik aan?
Een trein rijdt altijd dezelfde kant op (tenzij het een treinstel o.i.d. is). Als een trein van spoor wisselt gaan ze elkaar mogelijk dwarszitten (wachttijden).

Het lijkt mij wat saai, maar het is jouw baan.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Zolderspoor

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Christian.

Een "onzichtbaar" schaduwstation met 1 spoor dat in beide richtingen bereden kan/moet worden, lijkt mij niet echt aanbevelenswaardig.
Een aftakking met boog/tegenboog is ook niet bepaald het fraaiste. Kan je er niet een klein stukje recht tussenfrommelen en bv de zuidelijke aansluiting doen op de plek van het stukje recht aan de onderzijde?
Wat moet ik me als station voorstellen? Of wordt het een halte aan de vrije baan? En waarom moet er dan een draaischijf komen? Bij dit sporenplan zou een vitrinekast (met omruilmogelijkheid) ook een goede oplossing kunnen zijn.

spoor65

Bericht door spoor65 »

Wil me graag aansluiten bij steven,

Ben bang dat dit plan je snel gaat vervelen, en minder mogelijkheden geeft,
Dit is een echt voorbeeld van een rondje om de kerk.

Het eerste plan sprak mij veel meer aan, ook omdat je daar meer diagonaal in werkte, wat een mooier beeld geeft dan een rondje recht langs de randen van de tafel.
maar ook zeker het station in je eerste plan, is een stuk mooier, komt echter over.

Maar idd zoals Steven al zegt, het is jouw baan.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
christiandomburg

Als eerst even zeggen dat ik het idd met jullie eens ben, het was niet handig dat baanplan, dus vandaar dat ik weer even samen met martin rond de tafel ben gaan zitten, en samen met hem(hij heeft er toch mee verstand van dan ik) een nieuw ontwerp gemaakt, en het is eigenlijk behoorlijk in de goede richting vind ik. In de scenery komt een MCC autoweg te liggen
Afbeelding
Rechts zie je het schaduwstation, die dus onderin de scenery zit, dan heb je aan de linker kant het station en een klein uitloop spoortje naar het industriele gebied, die linksboven zit.

Verder heb ik vandaag op de beurs ook mijn eerste aankoop gedaan:
Afbeelding
De Mallard, en ik moet zeggen dat het wel een plaatje is, ik heb snel de foto van martin gejat, omdat mijn camera me in de steek laat:(

Gr!

spoor65

Bericht door spoor65 »

Ik mis in de laatste tekening wel een overloop wisselstraat,

Als je nu vanaf je binnenste baan, naar de buitenste gaat (en/of andersom van buiten naar binnen)
zul je, om weer terug te kunnen naar die andere ring, ergens achteruit moeten steken.

daarnaast toch het advies, kijk eens of je wat minder een rondje langs de tafelrand kunt aanhouden,
krijg hier toch eerder een amerikaans indycar gevoel bij, dan een mooi engelands modelspoor gevoel.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Ik deel je mening Freddy, ik zat ook al te puzzelen met de mogelijkheden en kwam op weinig uit. Uiteindelijk chris toch zover gekregen om toch de gehele ruimte te benutten en dan gaat er ineens weer een wereldje open.

Ik heb voor hem eens een nieuw plan gemaakt en hier wat meer paradespoor in verwerkt.

De treinen vertrekken vanuit een schaduwstation via een helix naar de begane grond

Afbeelding
het schauwstation is een snelle schets en kan nog op vel punten verbeterd worden.

Via de helix komen ze binnen in het heuvellandschap en via mooie bogen rijd hij Worchester Abby binnen. Hierbij word hij twee keer gepasseerd door het hoger gelegen paradespoor die met mooie engelse boogbruggen over de Abbey heen loopt.

Vanuit het station rijd de trein verder om via een kleine helix het paradespoor te betreden die na een redelijk stuk opsplitst in twee richtingen. Beide richtingen verdwijnen onder het dorp waar zich voor de beide sporen een wachtspoor bevind.

Afbeelding

OP deze wijze heeft Chris een erg mooi paradebaan met plaats voor ruim 10-12 treinen, een mooie Engelse scenery, ruim station en een flink Dorpterrein. Via wat wegen kan hij met MCC een auto laten rijden van het dorp naar het station.

Groetjes Martin

spoor65

Bericht door spoor65 »

Martin, en natuurlijk Chris,

dit ziet er idd een heel stuk beter uit, prima basis ontwerp om op verder te borduren.
nog ff wat rangeersporen, zoals in het station van plan 1, eventueel nog wat overloop sporen aan beide kanten van het station, zodat dan het rangeer gedeelte vanaf alle kanten te gebruiken is, en je hebt een mooi sporenplan met volop mogelijkheden.

wel ff denken aan de keerlus oplossingen he, maar dat hebben jullie vast wel gezien.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2
Plaats reactie