beginnen welk spoor???

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
johanhofstede
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 dec 2012 16:31
Locatie: Apeldoorn

beginnen welk spoor???

Bericht door johanhofstede »

hallo iedereen

zoals ik al voorstelde.
wil ik beginnen met N Spoor
nu denk ik zelf aan Profi rail van Fleischmann.
omdat dat denk ik stof vrije is en dergelijke
dan de open rail van minitrix.

ga dan gewoon anoloog rijden.
omdat ik niet echt meer weet over digitaal
en wat kan ik dan het beste na kijken
welke rail soort
of welk merk.

ga 15 december ook kijken en informeren bij treienbeurs in houten.

hoor het graag.
zoals ik al zei, heb nog niets

groet johan


Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 830
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: beginnen welk spoor???

Bericht door Jelle »

De keuze van welke soort rails is naar mijn mening puur een van smaak.

Wat betreft stof is er bij mijn weten geen collectieve afspraak om Fleischmann minder te bevuilen dan Minitrix of welk merk dan ook.
Stof is stof en zal op iedere rails zijn ongewenste werk doen. Dat blijft toch een kwestie van poetsen en nog eens poetsen.
De enige manier om stof van je rails te weren is bij voorkeur vacuum in een plastic zak verpakken, maar dan rijden de treinen wat lastiger.

Maar alle gekheid op een stokje, ik gebruik bij voorkeur minitrix, roco en dergelijke soorten rails zonder bedding omdat je dan zelf het ballast kunt aanbrengen. En belangrijker, op spoorbruggen geen ballast tussen de bielsen omdat dat gewoon niet voorkomt.
Bij Fleischmann zit je altijd vast aan de aangebrachte bedding (ook op bruggen) en is er eigenlijk geen variatie mogelijk in verschillende kleuren ballast.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3666
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: beginnen welk spoor???

Bericht door maarten »

Jelle schreef:op spoorbruggen geen ballast tussen de bielsen omdat dat gewoon niet voorkomt.
Niet helemaal correct, hier in Nederland is er 1 brug (langs A15 richting Europoort) die wel ballast is, maar in essentie heb je gelijk.

Rails met bedding heeft zijn voordelen (makkelijk want kant en klaar en stabiel) maar zelf vind ik het een gruwel, erg nep. Ik geef de voorkeur aan Peco en dan code 55 vanwege het uiterlijk.

Het ligt er ook erg aan wat je er mee wilt doen. Als je eigenlijk geen plek hebt maar wel zo af en toe een baantje uit wilt leggen, dan is Kato een uitstekende keus. Als je het graag zo realistisch mogelijk wilt maken en de rails helemaal in je scenery op wilt nemen dan is Kato juist weer minder geschikt.

Wat Jelle ook zegt, het stof-argument zie ik ook niet.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: beginnen welk spoor???

Bericht door shoven »

Johan,

Wat ik je in elk geval kan aanraden is eerst eens flink rond te kijken. Niet alleen op dit forum (uiteraard!), maar ook naar banen in het echt, zowel op beurzen als bij hobbyisten. Dan kun je ook voor jezelf een beeld vormen wat je wilt en wat voor spullen daarbij passen.
Voor wat betreft digitaal, laat je niet afschrikken, maar kijk vooral naar de mogelijkheden en onmogelijkheden van zowel digitaal als analoog.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

rvinke
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2011 07:57

Re: beginnen welk spoor???

Bericht door rvinke »

Ik heb zelf ongeveer een jaar geleden gekozen voor Minitrix; vooral omdat je hierbij zelf je ballast kan regelen. Voor de rechte stukken en bochten is Minitrix prima, maar voor de wissels ben ik er nu uiteindelijk niet zo heel blij mee. Als je iets met Servo's wilt doen ipv de wisselaandrijvingen van Minitrix zelf dan kom je op een lastig terrein. Het kan wel, maar echt makkelijk is het niet. Daarnaast is het assortiment wissels van Minitrix niet zo mooi, aangezien de scherpe wissels ook echt heel scherp zijn.
Qua wissels zou ik nu voor Peco kiezen. Mooie lange slanke wissels waar je treinen mooi overheen rijden.

Dus: het is een keuze, alles kan, alles mag, maar plan goed vooruit!


Ronald
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: beginnen welk spoor???

Bericht door Lemland »

Wij hebben Fleischmann profi domweg omdat we daar al een hele berg van hadden, onstage ballasten we die ook. Dat is lastiger maar niet ondoenlijk. Voordeel is dat we minder hoeven te doen bij de wissels, op kritieke punten verven we alleen de nepballast, scheelt bedrijfsrisisco's. Backstage gebruiken we op sommige plaatsen ook een overwegje van minitrix, als hersporingspunt als daar wat mis is gegaan. En op de brug inderdaad minitrix vanwege het open zijn. Is prima te combineren.

Verder wat anderen zeggen: het is vooral smaak. Ik vind Peco bijvoorbeeld heel mooi.

Bart


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: beginnen welk spoor???

Bericht door evo »

Ik zie voor een vaste baan geen enkele reden om niet voor Peco te kiezen:
  • goede prijs
  • goede kwaliteit
  • mooie slanke wissels, uitgebreid assortiment
  • veel keuze kwa wisselaandrijving
  • afgezien van finescale het meest realistisch resultaat te behalen
Oke dan, hier zijn dan toch een paar redenen om niet voor Peco te kiezen:
  • je gaat de baan regelmatig opbouwen en afbreken (overweeg dan Kato)
  • je hebt al een berg rail liggen van een ander merk (overweeg dit op marktplaats te zetten)
  • je wilt wissels met ingebouwde aandrijving
  • je hebt geen zin om te ballasten


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

eercb
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 feb 2012 20:00
Locatie: Leeuwarden

Re: beginnen welk spoor???

Bericht door eercb »

Johan,

Edwin somde het al aardig op.
Peco code 55 is qua toepassing fantastisch, je kan er alles mee en de wissels zijn gewoon prachtig, wij hebben ze op de club ook toegepast in het nieuwe station.

Als je het ballasten, en zelf aanbrengen van wisselaandrijvingen niet leuk vindt (of gewoon niet kunt of wil) is Kato een heel mooi product. Wissels zijn gewoon kant en klaar inclusief elektronica. Maken van blokken en aansluitingen op de baan zonder flexen of solderen. Ook zijn er kant en klare bruggen (zonder ballast tussen de bielzen).

Ook fleischmann en minitrix zijn mogelijkheden, maar in de verste verte niet zo mooi als peco of bruikbaar als Kato, en qua kosten zijn de duitsers ook geen mededingers....

Wil je lekker aan de klus en een natuurgetrouw spoor: Peco code 55
Wil je niet te veel tijd in de rails steken en toch mooi rijden: Kato.

Maar das mijn idee.

Succes met kiezen!

Groet,

Eric


Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

Onderwerp starter
johanhofstede
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 dec 2012 16:31
Locatie: Apeldoorn

Re: beginnen welk spoor???

Bericht door johanhofstede »

hallo iedereen

dank je wel
ga me in houten volgende week
over alles infomeren
en dat peco code 55 bekijken.

bedankt voor de info iedereen


Plaats reactie