Baanplan zonder naam

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
kth

Baanplan zonder naam

Bericht door kth »

Ik heb een baanplan gemaakt en ik wil graag weten wat jullie hier van vinden.

Afbeelding

Het moet een Nederlands/Duitse baan worden tijdperk III/IV met goederen en wat passagierstreinen.
Ook moet het digitaal gaan worden , het liefst met een grote start/stopknop dat het automatisch gaat rijden.

Graag hoor graag wat jullie er van vinden en wat er beter kan.

M.v.g. Kevin

MSG Haarlemmermeer

Lemland

Re: Baanplan zonder naam

Bericht door Lemland »

Leuk plan! Ik denk alleen dat je een behoorlijke bottleneck in je rijplannen hebt gemaakt met die wat gekunstelde halve/hele engelsman die de enige toegang is tot al je opstelsporen.

Bart

eercb

Bericht door eercb »

kth schreef: Het moet een Nederlands/Duitse baan worden tijdperk III/IV met goederen en wat passagierstreinen.
Ook moet het digitaal gaan worden , het liefst met een grote start/stopknop dat het automatisch gaat rijden.

Graag hoor graag wat jullie er van vinden en wat er beter kan.

M.v.g. Kevin
Hoi Kevin,

Die grote start/stopknop is geen probleem, maar er kan niet veel automatisch gezien de bottleneck die Lemland al omschreef. Dan blijft het bij het automatisch laten rijden van twee treinen over de hoofdbaan.... en daar heb je dan geeneens een digitale baan voor nodig....
Als er via de krul linksonder en rechtsboven een uit het zicht liggend tracé is met een schaduwstation kun je nog steeds zonder digitaal.... Voor het rangeergedeelte heb je dan slechts een extra rijregelaar nodig.
Als je het rangeren ook automatisch (dus zonder interventie/interactie) wil hebben, heb je veel bouwtijd en dure onderdelen nodig, en is het speelelement als de baan klaar is nihil.....

Kijk dus nog eens goed wat je wil doen met de baan.... Bij ons op de club had men alles automatisch rijden... na twee weken hebben ze dat toen weer ongedaan gemaakt....

Het zichtbare baanplan is verder leuk van opzet, je hebt mijns inziens een mooie start gemaakt.

Eind maart zijn er weer de Landelijke Open Dagen van de NMF, ga eens kijken bij een club bij jou in de buurt en neem je baanplan mee.... Laat je verrassen door de vele mogelijkheden zonder digitaal en de te verwachten teleurstelling van een start/stopknop....

Ik hoop dat je hier iets mee kunt....

Groet,

Eric

Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

Michiel

Bericht door Michiel »

Ik vind dit een leuk baanplan met veel rangeermogelijkheden. Persoonlijk zou ik toch een paar details aanpassen:

Afbeelding

1) de hoofdbaan lijkt het spoor in de binnenbocht te liggen. De wissel zou ik er in rechte stand berijden, en het vermijdt meteen een vreemde boog-tegenboog situatie.
2) De opstelsporen met wissel achteraan lijken handig, maar werd in't echt niet dikwijls gedaan (tenzij in Beierse kopstations). Ik zou ze klassiek op stootblok laten eindigen, waardoor de rangeerpuzzel ook meteen uitdagender wordt. Ik zou ook meteen deze sporen laten meebuigen met de stationssporen, waardoor je station slanker lijkt en je meer ruimte krijgt voor achterliggende scenery.
3) om die engelsman wat te ontlasten, kan je met 2 wissels een omliggend spoor overwegen. Geeft meteen een paar simultane rijbewegen meer, en wordt de engelsman een halve engelsman.
4) Ik zou de boog in het hoofdspoor niet te ver zichtbaar laten doorlopen. Zo'n volledige halve bocht zichtbaar aan beide uiteinden van de baan vind ik persoonlijk een afknapper op de indruk van "echtheid".
5) Het perron mag net iets langer, want het wordt echt sprokkelen op het vlak van opstellengte voor een stoptrein aan het perron. 1 loc een een paar wagons en je bent er al.
5bis) Je zou kunnen overwegen om een post- of goederenspoor te laten toekomen in de "inham" van het bijgevoegde perron.

Maar desalniettemin en mooi plan met potentie! Succes!

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
kth

Bericht door kth »

Dank jullie wel voor de reacties en tips! Ik ga het plan weer even aanpassen.

MSG Haarlemmermeer

Onderwerp starter
kth

Bericht door kth »

Een aangepast plan:
Afbeelding

MSG Haarlemmermeer

Wim

Bericht door Wim »

Mooie aanpassingen (met behulp van...)
en een veel grotere functionaliteit tov het eerste plan.

Netjes zo.
(1e indruk/reactie)

Onderwerp starter
kth

Bericht door kth »

De hulp van anderen kon inderdaad geen kwaad.
Het idee is wel dat de bochten aan de kopse kanten natuurlijk een beetje weggewerkt zullen worden.

MSG Haarlemmermeer

Frank_N

Bericht door Frank_N »

Wat je nog kan doen is een hele engelsman links tussen perronspoor 2 en 3 toevoegen, je kan dan (bij een vrij perronspoor 2 ) bv. een goederenlok om laten lopen ;)

Groet van Frank
Plaats reactie