Nieuw baanplan
Nieuw baanplan
Omdat wij intern wat gaan schuiven met het gebruik van de kamers krijg ik een kleinere kamer tot mijn beschikking.
Hieronder de maximaal haalbare afmetingen van mijn toekomstige baan en het baanplan
Linksboven en rechts komt een helix.
Hieronder de maximaal haalbare afmetingen van mijn toekomstige baan en het baanplan
Linksboven en rechts komt een helix.
Laatst gewijzigd door Trammetje op 09 mar 2013 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuw baanplan
Welke twee stations zijn dit?
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Re: Nieuw baanplan
Bovenste gedeelte is een stukje uit Leiden (bestaat nu niet meer) en het kopstation is Ijmuiden (bestaat ook niet meer). Het station van Ijmuiden heb ik gespiegeld en een paar goederen spoortjes weggelaten.
Re: Nieuw baanplan
Leiden, richting Alphen, net na de atakking van de oude lijn, als ik zo kijk?
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
-
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30
Re: Nieuw baanplan
Hier dan de eerste tekening van mijn schaduwstation, graag jullie opbouwende opmerkingen.

Heb nog wat problemen met de geometrie maar dat komt bij de bouw van de baan wel goed (beetje smokkelen met de flexrails
)

Heb nog wat problemen met de geometrie maar dat komt bij de bouw van de baan wel goed (beetje smokkelen met de flexrails

Re: Nieuw baanplan
Trammetje schreef:Niemand met een aanvulling/ suggestie??
Ik zat eens te kijken naar je plan voor het schaduw station.
Die dubbele bocht rechts bovenin is misschien niet nodig, de enige treinen die daar gebruik van kunnen maken zijn namelijk treinen die vanaf je spiraal komen en hier direct weer heen gaan.
Re: Nieuw baanplan
Sander,
Wat ga je met deze twee sporen doen als ze boven zijn (na helix)?
Ivm elektrisch plaatje
Mvg,
Ad
Wat ga je met deze twee sporen doen als ze boven zijn (na helix)?
Ivm elektrisch plaatje

Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Nieuw baanplan
Je bedoelt ivm keerlus??Ad_M schreef:Sander,
Wat ga je met deze twee sporen doen als ze boven zijn (na helix)?
Ivm elektrisch plaatje![]()
Mvg,
Ad
Re: Nieuw baanplan
Jup
Je meld het al, dus je heb er aan gedacht
Misschien je ruimte wat meer gebruiken, door een kant dat van het 1900 mm gedeelte te gebruiken?
Mvg,
Ad

Je meld het al, dus je heb er aan gedacht

Misschien je ruimte wat meer gebruiken, door een kant dat van het 1900 mm gedeelte te gebruiken?
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Nieuw baanplan
Het wordt een rondje denk ik met een aftakking naar een kopstation
Zat ik aan te denken om ook die zijdete gebruiken maar weet niet goed hoe ik dat moet/ kan doen
Zat ik aan te denken om ook die zijdete gebruiken maar weet niet goed hoe ik dat moet/ kan doen
Re: Nieuw baanplan
Hallo Sander,
Een opmerking over de overgang van de wissels en de bocht naar beneden van je bovenste schaduwstation sporen (links boven). Hier heb je een rechter en linker bocht direct na elkaar liggen. Vaak hebben langere locs of wagons hier problemen mee. Bij mij heb ik dit opgelost door de laatste wissel (net voor de bocht) de andere kant op te laten lopen en zo een vloeiende bocht te creeren (staat helaas nog niet in mijn draadje). Misschien kun je hier wat mee.
Een opmerking over de overgang van de wissels en de bocht naar beneden van je bovenste schaduwstation sporen (links boven). Hier heb je een rechter en linker bocht direct na elkaar liggen. Vaak hebben langere locs of wagons hier problemen mee. Bij mij heb ik dit opgelost door de laatste wissel (net voor de bocht) de andere kant op te laten lopen en zo een vloeiende bocht te creeren (staat helaas nog niet in mijn draadje). Misschien kun je hier wat mee.
groet,
Harco
Mijn baanplan: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2570
Mijn baanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2737
Harco
Mijn baanplan: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2570
Mijn baanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2737
Re: Nieuw baanplan
Klassiek schaduwstationplan met een mooie optimale vulling van de beschikbare oppervlakte. Ik denk niet dat het nodig is om de lus rechts dubbesporig te maken. Je hebt normaal gezien voldoende aan een enkelsporig lus om het ritme van het binnen- en buitengaand verkeer te kunnen volgen. Harco's opmerking zou ik ook ter harte nemen. 
Voor het keerlusprobleem is het geen probleem. Je hebt meer dan lengte in het dubbelspoor dat naar het schaduswtation leidt. In één van de twee sporen ervan kan je je keerlusmodeul kwijt. Een keerlusmodule in je lus rechts zou inderdaad problematisch zijn.

Voor het keerlusprobleem is het geen probleem. Je hebt meer dan lengte in het dubbelspoor dat naar het schaduswtation leidt. In één van de twee sporen ervan kan je je keerlusmodeul kwijt. Een keerlusmodule in je lus rechts zou inderdaad problematisch zijn.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Nieuw baanplan
Bedankt voor jullie opmerkingen. Hier mijn aangepaste plan
De bocht rechts heb ik dubbelspoor gelaten, zo kan ik in de buitenbocht nog een extra opstelspoor creëren
.
De spiraal zal in eerste instantie enkelspoor worden maar kan later van een tweede spoor worden voorzien. Dit i.v.m. de kosten
De bocht rechts heb ik dubbelspoor gelaten, zo kan ik in de buitenbocht nog een extra opstelspoor creëren

De spiraal zal in eerste instantie enkelspoor worden maar kan later van een tweede spoor worden voorzien. Dit i.v.m. de kosten
Laatst gewijzigd door Trammetje op 06 apr 2013 13:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuw baanplan
Daar heb ik aan zitten denken maar dan krijg je zo'n rare slinger beweging met twee conta bochten achter elkaar. Maar qua rij mogelijkheden heb e absoluut gelijk.D-Mon schreef:Als je toch graag die dubbele bocht wil houden kan je overwegen de wissels om te draaien, hierdoor maak je m.i. meer verkeer mogelijk in die bochten.
Re: Nieuw baanplan
Schaduwstation weer iets verder uitgewerkt:

Heb 5 opstelspoortjes van 30cm toegevoegd voor wat korte treintjes (railbusje, kittel etc.) en heb het onderste spoor van het grote schaduw station moeten halveren, was vergeten er rekening mee te houden dat er ook nog poten onder de baan moeten
. Zo ontstaan hier gelijk drie opstelsporen voor iets langere treinstellen dan b.v. een railbusje(NS Hondekop staat in bestelling
)
Daar waar uiteindelijk de spiraal moet komen nu even een lus getekend. In deze vorm zal de baan het eerst opgebouwd worden zodat er sneller gereden kan worden. Zo kan ik ook het schaduw station als testbaan geebruiken voor Itrain.
Edit; andere afbeelding geplaatst

Heb 5 opstelspoortjes van 30cm toegevoegd voor wat korte treintjes (railbusje, kittel etc.) en heb het onderste spoor van het grote schaduw station moeten halveren, was vergeten er rekening mee te houden dat er ook nog poten onder de baan moeten


Daar waar uiteindelijk de spiraal moet komen nu even een lus getekend. In deze vorm zal de baan het eerst opgebouwd worden zodat er sneller gereden kan worden. Zo kan ik ook het schaduw station als testbaan geebruiken voor Itrain.
Edit; andere afbeelding geplaatst
Re: Nieuw baanplan
Hierover gesproken.Trammetje schreef: Zo kan ik ook het schaduw station als testbaan geebruiken voor Itrain.
Edit; andere afbeelding geplaatst
Ik heb vernomen dat het in iTrain mogelijk is om met slechts 1 detectie per blok volledig automatisch te rijden.
Je bouwt je baan dan op uit allemaal stop-secties. Omdat je het stop punt per sectie kan instellen kan je dan je trein aan het einde van de stop-sectie laten stoppen.
Iemand hier ervaring mee??
Re: Nieuw baanplan
Sander,
Heb geen ervaring met het laten stoppen met 1 bm aan het eind van een blok.
Maar het is inderdaad mogelijk.
Zie je wel een keer op het iTrain-forum.
Heb geen ervaring met het laten stoppen met 1 bm aan het eind van een blok.
Maar het is inderdaad mogelijk.
Zie je wel een keer op het iTrain-forum.

Re: Nieuw baanplan
ik ben daar ooit wel aangemeld geweest geloof ik maar ik heb een nieuw account aangevraagd: S de Vries
Moet nog even wachten tot Xander hem heeft geactiveerd.
Moet nog even wachten tot Xander hem heeft geactiveerd.
Re: Nieuw baanplan
Ben inmiddels ook actief op het iTrain forum.
Daar al heel veel tips gehad over iTrain maar ook over de layout van mijn schaduw station, dit is er tot dus ver uitgekomen:

En in iTrain ziet dat er dan zo uit:

Voor mijn station kwam ik het volgende ontwerp tegen, weet niet of het op mijn beschikbare ruimte past:

Daar al heel veel tips gehad over iTrain maar ook over de layout van mijn schaduw station, dit is er tot dus ver uitgekomen:

En in iTrain ziet dat er dan zo uit:

Voor mijn station kwam ik het volgende ontwerp tegen, weet niet of het op mijn beschikbare ruimte past:
