Dank voor jullie reacties!
Hoe maak ik mijn bergen? ik zal het proberen uit te leggen.
Mijn leerschool en werkwijze is gebaseerd volgens modelbouwers uit Duitsland.
De ondergrond is gemaakt uit diverse maten hardschuim platen uit Duitse "doe het zelf zaken" en is ook soms bij Multimate te koop. Ook gebruik ik aluminium gaas om brugpijlers stevig te monteren in het geheel.
De rotsen zijn gemaakt met rubber gipsmallen. Modelbouwgips gieten in de mallen en na droging plakken met hete lijm op de ondergrond. Dan met op maat geknipte gipsstroken de overgangen vloeiend maken.
Ook gebruik ik van Noch hardschuimrotsen, deze zien er goed uit en makkelijk te snijden en te verwerken en superlicht en supersterk! Ideaal bij overspanningen waarbij geen ondergrond aanwezig is.
Als het geheel is beplakt is op de juiste plek ga ik met gips gemengd met fijn zaagsel en waterverf bruin of grijs de ruimtes tussen de rotsen insmeren. dan het geheel goed laten drogen! We hebben tijd zat
Vervolgens met acryl spuitbussen de rotspartijen inspuiten met grijs/oker/crème wit. Na elke kleur met een vochtig sponsje iets kleur vervagen maar niet teveel. Dan met bruine en zwarte lazuurverf (verdund!) in kleine gedeelten over de rotsen verven en direct grotendeels afnemen met een nat sponsje. Denk eraan, de spons goed wassen tussendoor anders gaat dit ten koste van het effect. Je zult zien dat het lazuur in kieren en gaten blijft zitten voor en geeft diepte in het geheel.
Het eindresultaat zit hem in om het geheel te "granieten". Je neemt witte plakkaatverf, doe wat op een kwast en strijk deze over een stuk karton b.v., net zo lang dat er bijna niets meer in de kwast zit. Vervolgens "waaier" je over de uitstekende rotspartijen heen maar ook b.v. tunnelportalen en muren.
Dit is even beknopt mijn werkwijze maar je moet het maar eens uitproberen. Door ervaring en met name doen! kom je een heel eind.
Bij de opbouw van de baan rechts zal ik proberen de technieken en opbouw te fotograferen.
Groet Bren