Hier een verslagje van de 3d print treinen die ik tot rijdend model verbouw.
Project DD-AR

Het lijkt al heel wat, hoewel ook het schilder/spuitwerk nog lang niet af is. De reclame banen doe ik per stuk met een verfpen in de juiste kleur langs een lineaal. Dus daar gaan nog wat uurtjes in zitten. Ook de raam randjes maak ik nog zwart met een verfpen. De lineaal leg ik dan in het raam, zodat de pen net het randje raakt. Leg je de lineaal aan de andere kant, op de trein heb je kans dat de verf onder de lineaal door loopt (capilaire werking). Hier later meer over.
Nu wat over de koppelingen.

Als basis heb ik duitse IC rijtuigen van minitrix gekozen (rood/beige model A10). Deze waren vrij goedkoop (14 euro per stuk). De draaistellen komen aardig overeen en het kortkoppelmechaniek is ook goed te gebruiken. Wel even wat smaller snijden dat het goed past.

De eerste keer had ik de buffers te ver laten uitsteken en dus is het kortkoppel effect weg. Dus dat moest even over. Wel genoeg materiaal van het onderstel uitsnijden zodat de wieltjes soepel draaien in de bocht. Het buiten randje kan net blijven staan en als dan het draaistel net daarlangs draait zit het redelijk kort gekoppeld. Ook moet je en tiende millimeter wegsnijden van het randje waar de buffer op leunt, om de bodemplaat goed te laten aansluiten met de rand van de wagon. Omdat het midden stuk best goed klemmend aansluit hoeft er niks geborgd te worden tussen onderstel en bodem. Wel ietsje vijlen zodat de kap niet wijd uit gaat staan.

Een impressie van de kop. Raampjes maken volgt later.

Ik heb al een aantal anderen gezien, maar de meeste vegeten toch de lucht roostertjes boven de ramen te kleuren. Dit is toch wel degelijk van belang voor de uitstraling.
Ik vind de kleur ns grijs voor het dak wat donker in vergelijking tot het orgineel, maar een ander had ik lichter geadviseerd, maar dat valt toch wel weer te licht uit, dus ik laat dit lekker zo.
De kap is nog van het oude flexilbe white materiaal, maar ik heb hem geschuurd en behandelt met motip filler, en dan weer schuren en primen. Uiteindelijk is hij spiegel glad. De raamrandjes zijn nog een beetje grof, maar dat zie je niet meer als de randjes zwart worden.
... later meer..