Zelf gieten van onderdelen.

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Raymond63
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2013 15:50
Locatie: Loon op zand

Zelf gieten van onderdelen.

Bericht door Raymond63 »

Ik lees een hoop over 3D printen en heb inmiddels begrepen dat dat heel ver kan gaan (auto onderdelen, gewrichten..). "Hier" ergens las ik ook over de kwetsbaarheid van bepaalde onderdelen vanwege onze schaal..

Nu is er nog een andere manier die ik zelf nog niet heb uit geprobeerd maar wel de resultaten van heb gezien.

Alweer enige jaren terug was ik bezig met het restaureren van Dinky-Toys en soortgenoten, ook een hobby. Gietwerk kan soms breken of weg zijn. Hoe maak je dat na..? Een kennis gebruikte daarvoor het materiaal waar kunstgebitten van worden gemaakt. Na uitharding van het onderwerp is het een exacte kopie en hard als plastic. In het land waar de kennis woont bij de drogist te koop.

Met dat in mijn achterhoofd heb ik eens nagevraagd bij de plaatselijke tandprothese-maker(overigens ziet de werkbank van deze techneut er niet veel anders uit dan wat wij gewend zijn..) . Hij kende het betreffende product niet, maar liet me zijn spullen zien. 2 bussen poeder, verharder en materiaal. Water toevoegen tot een melkachtige dikte en gedurende zo'n 20 minuten bruikbaar. Dit gaat in de mal van in zijn geval een gebit, en komt er ook weer perfect uit.

Dit wilde ik aanvankelijk gaan gebruiken om cabines en chassis na te gieten. al dan niet met aanpassingen etc. is er nooit van gekomen door andere bezigheden..

Goed, to the point, ik las hier dus wat over seinpalen in 3D die er heel fragiel uit komen. Het lijkt me met dergelijke onderdelen de moeite waard om van een origineel een afdruk(ken) te maken een een serie na te gieten..

Ik denk bv ook aan bovenleidingmasten en lantaarns.. noem maar op..

Voorlopig denk ik niet aan iets bouwen toe te komen, laat staan deze experimenten aan te slingeren, de pecunia en situatie in ogenschouw nemende is het uit den boze nu. Maar de oude TEE loc zou ooit nog eens aan een bovenleiding mogen hangen, en dan wordt het wel heel betaalbaar op deze manier..

zomaar een tip..


voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..

Peter
Berichten: 915
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zelf gieten van onderdelen.

Bericht door Peter »

Interessant!
Ben benieuwd of er mensen hier op het forum zijn die hier ervaring mee hebben.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Supercitroen
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 sep 2011 17:40

Re: Zelf gieten van onderdelen.

Bericht door Supercitroen »

In de modelbouw wordt voor gieten vaak gebruikt gemaakt van Resin. Dat zijn twee componenten die 1:1 gemengd worden en dan uitharden. Onder andere Artitec en Tilly Models maken gebruik van dit spul.
Het is mogelijk een 3D print na te gieten. Om ervoor te zorgen dat de 3D-print en de siliconen van de mal niet aan elkaar hechten bij het maken van de mal moet de 3D print wel met een primertje ingespoten zijn. Daarnaast moet je natuurlijk opletten dat je gietsels uiteindelijk wel uit de mal gelost moeten kunnen worden.

Ik heb zelf nooit gegoten trouwens. Wat ik weet is vanuit het onderzoek naar de NS 2400 in N.



Onderwerp starter
Raymond63
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2013 15:50
Locatie: Loon op zand

Re: Zelf gieten van onderdelen.

Bericht door Raymond63 »

ik heb begrepen dat het materiaal, eenmaal uitgehard, niet op zichzelf houdt.. ook handig. Geen ide hoe dun resin is, het materiaal wat ik bedoel is als melk, komt overal, het droogt alleen roze op.. ;)


voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 762
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Zelf gieten van onderdelen.

Bericht door Paul_DMV »

Voor al het gietwerk in hars, wordt vaak gebruikgemaakt van siliconen mallen (Siliconenrubber PS 81020 500 gr). Voor al het materiaal kan ik je doorverwijzen naar:

http://www.polyservice.nl/

Zij verkopen ook giethars (Poly-Pox GT 600 200 gr thixotrope epoxyhars) en harders (Poly-Pox Harder 355).

Het maken van deze siliconen mallen gaat het beste onder vaccuüm om de bellen kwijt te raken. Omdat wij op de club geen vacuüm machine hebben, zijn we genoodzaakt op een andere manier dit op te lossen.

Voor het gieten is het verstandig om het model in te poederen met talk, of in te spuiten met speciaal losmiddel uit een spuitbus (Acmos 82-2405 losspray 400 ml). Om geen details te verliezen is het verstandig het model voor het onderdompelen in de bak van de mal, eerst in te smeren met een kwast zodat alle hoekjes al gevuld zijn.

Daarnaast hebben we een plankje gemaakt waar we een vibrator (ja uit de sexshop) op hebben gemonteerd. Deze vibratie zorgt ervoor dat de belletjes omhoog komen en niet in de mal blijven zitten.

Voor het gieten kun je kiezen voor 2 componenten hars, (waaronder ook Resin). Deze kun je in allerlij hardheden, en uithardtijden kopen. Let wel op dat het vaak verstandig is om ook een binnenmal te maken zodat het model niet massief wordt maar gevuld. Dit vereist wat ervaring, handigheid en vernuft om het slim uit te denken hoe een binnenmal te ontwerpen.

Als tweede optie kiezen we vaak voor bison metaal op metaal lijm, dit smeer je in de mal als een soort chocopasta en dus hoef je niet een heel massief model te gieten. Let daarbij wel op dat je het niet te dun smeert, want dan wil het nog wel eens breken bij het lossen.

Let wel op het goed mengen van twee componenten is het allerbelangrijkste in het proces!

Verder zou ik goed bedenken of gieten wel de juiste toepassing is voor dat wat je wilt bereiken. Bovenleidings portalen maken wij op de club van spoorstaven. Dat is het meest goedkope profieltje wat ook nog eens redelijk een H-balk van een portaal benaderd en zeer goed te solderen is.

overigens kun je ook eenvoudig mallen maken van kaarsvet, als je vrij platte objecten wil namaken zoals draaistel zijkantjes. Met de goede kant naar boven, ingieten met vloeibaar kaarsvet. Voorzichtig losmaken als het bijna koud is (bij te koud breekt het weer gemakkelijk), weer recht buigen en dan insmeren met bison metaal op metaal lijm. Zie mijn onderwerp Module
station Paul_DMV.

Als je het hebt over seinpalen, dan zou ik eerder denken aan messing gieten. Maar dan zul je echt naar een gieterij moeten gaan, die zijn tegenwoordig zeldzaam, en dan mbv een "verloren was" princiepe gaan gieten. Een goed alternatief is messing etsen en als bouwpakketje solderen (zie bouwpakketjes van phildie).

3d seinpalen zijn enigsinds kwetsbaar, maar dat blijf je houden, ook al maak je het van messing, schaal getrouw levert nu eenmaal een dun en fragiel paaltje. Dus dan denk ik meer aan de moeite die het kost om een nieuwe neer te zetten bij breken, en dan kom ik toch weer uit bij de relatief goedkope 3d seinpalen van mitchel's spoorobjecten op shapeways

Ik hoop dat ik wat verheldering heb kunnen geven, anders verkopen ze bij poly-service ook boeken over gietmallen.

Ik ben werktuigbouwer van beroep dus ik heb bij mijn studie, vroeger, bij het vak productietechnieken het een en ander hier van opgestoken.



Groeten,

Paul


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: Zelf gieten van onderdelen.

Bericht door Paul B »

Je zou misschien ook eens kunnen proberen om een mal te maken van FUD 3D geprint. Dan kan je alles gieten wat je wil.


Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 762
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Zelf gieten van onderdelen.

Bericht door Paul_DMV »

Je zou misschien ook eens kunnen proberen om een mal te maken van FUD 3D geprint. Dan kan je alles gieten wat je wil.
@ Paul B,

Dat kan zeker,maar toch lang niet alles. Er een significant verschil met siliconenrubbermallen (+3x woordwaarde :p): De afdruk in sileconen hoeft vormtechnisch niet lossend te zijn, omdat de mal flexibel is. Bij een "harde" mal moet dat wel, en dus ben je vaak beperkt, of moet je heel goed nadenken over het ontwerp van de mal, en is het vaak genoodzaakt om een mal uit meerdere delen te maken. Dit levert ook weer randjes op in het eindresultaat, wat je vaak ziet bij onbewerkte goedkopere afdrukken. Bij de treinen in de winkel zie je deze randjes vaak niet omdat ze, of nabewerkt zijn, of op een plek zijn gekozen waarbij je ze niet zo goed ziet.

Neem in je hoofd een kapje van een NS 1600 en bedenk eens uit hoeveel delen (incl. inleg mallen) de mal wel niet heeft bestaan om het lossend te maken. Bij de eenvoudig vorm van een bal heb ik al twee delen nodig. Veel objecten die worden gegoten (met name géén schaalmodellen), worden daarom slim ontworpen zodat er zo min mogelijk mal delen nodig zijn, en zie je dus veel lossende vormen in de praktijk. Veel rechte vlakken lopen net van elkaar weg, zodat ze mooi los komen ( niet alleenmaar omdat het een object ook stapelbaar maakt, denk aan diepvriesbakjes)

een andere leuke techniek, maar voor de modeltreinen iets te grof, wordt wel gebruik in de modelbouw, voor bv body's van afstandbestuurbare auto's is vacuümvormen. Een verwarmde plaat kunstof word door onderdruk van het vacuüm in de mal getrokken. Leuk om te googlen.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

erik
Berichten: 297
Lid geworden op: 13 jan 2013 20:11
Locatie: winterswijk

Re: Zelf gieten van onderdelen.

Bericht door erik »

Polyservice is ook mijn toeleverancier .
Ik maak veel van polyester en epoxi.



ns1200
Berichten: 810
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: Zelf gieten van onderdelen.

Bericht door ns1200 »

Hallo daar.

Ik gebruik al jaren de siliconen rubber van Smooth cast verkrijgbaar bij AFF in Amsterdam.
Na diverse spullen geprobeerd te hebben komt deze voor mij het beste uit de bus. Dit mede door de gekleurde verharder die goed laat zien of je het geheel wel goed gemengd hebt.

Fud mallen maken gaat goed. WSF is een groter probleem, de stuktuur is erg grof waardoor de rubber vast blijft zitten.

Momenteel giet ik weinig door gebrek aan interessante dingen en tijdsgebrek.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan.

Groetjes Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Plaats reactie