Rocrail ddx rijdt niet vloeiend

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
basjansen

Rocrail ddx rijdt niet vloeiend

Bericht door basjansen »

Ik heb een Marklin Delta 6604 aangepast en aangesloten op de seriele poort.
Met RocRail kan ik de snelheid van de trein aanpassen, maar hij rijdt niet echt vloeiend. Beetje haperend af en toe
Daarnaast lijkt de verlichting een eigen leven te lijden... Soms aan soms uit, soms knipperend.. Licht aan/uit zetten vanuit RocRail reageert hij niet op.

Heeft iemand een idee waar dat aan kan liggen?

Fleischmann piccolo Loc DB serie 218 V160 Lekker prutsen met Delta Booster 6604 en RocRail

Onderwerp starter
basjansen

Re: Rocrail ddx rijdt niet vloeiend

Bericht door basjansen »

Oh ja, ik heb hiervoor even het simpelste baantje gebouwd dat je maar kunt verzinnen ;)
Afbeelding

Fleischmann piccolo Loc DB serie 218 V160 Lekker prutsen met Delta Booster 6604 en RocRail

evo

Bericht door evo »

Probeer het RocRail forum eens, hier zitten zover ik weet geen RocRail gebruikers (en zeker geen Maerklin rijders).

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

rob schellenbach

Bericht door rob schellenbach »

Hi Bas ,

Ha , een knutselaar , leuk .

ik kwam via google een rockrail wiki artikel tegen over het aansluiten van de 6604 booster .
daar werd uitdrukkelijk geadviseerd om voor kleinere spoorbreedtes dan H0 een transformator van 12 V te gebruiken .
het zou leuk zijn als je dit werkend krijgt .
zie link :http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=mae ... &DokuWiki=
voor een beetje info over fleischmann dekoders en knipperende lichten etc.
zie link:http://www.fleischmann.de/doc/an/2/de/B ... 201095.pdf

Groet

Rob Schellenbach

FidOo

Bericht door FidOo »

basjansen schreef:Ik heb een Marklin Delta 6604 aangepast en aangesloten op de seriele poort.
Met RocRail kan ik de snelheid van de trein aanpassen, maar hij rijdt niet echt vloeiend. Beetje haperend af en toe
Daarnaast lijkt de verlichting een eigen leven te lijden... Soms aan soms uit, soms knipperend.. Licht aan/uit zetten vanuit RocRail reageert hij niet op.

Heeft iemand een idee waar dat aan kan liggen?
Klinkt mij meer als gewoon vuile wielen / vuile rails...

Over het aanpassen van Marklin Delta weten wij hier niet zo veel, ook rocRail wordt niet veel gebruikt.
Maar dat aanpassen van die Marklin Delta daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Ik neem aan dat er een "DCC" protocol gestuurd wordt door die delta.
en dat je PC je centrale is op dit moment.
Dan zou je nog eens moeten kijken of je Rijstappen wel goed staan met de rijstappen van je decoder!!! bv: Centrale: adres 3 = 128 stappen en Decoder adres 3 = 128 rijstappen (in te stellen met CV29)

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Nijboer

Bericht door Nijboer »

Mijn eerste gedachte : rijstappen controleren!

Onderwerp starter
basjansen

Bericht door basjansen »

Kijk, dat zijn goeie tips. Dat van die 12V heb ik gewoon over het hoofd gezien... Dom! Ik heb er nu inderdaad een 16V trafo op zitten.

De set die ik nu heb is een wat oudere startset (Fleischmann 69396) met een LokBoss. Daarmee rijdt de trein prima. Ook de verlichting kan ik gewoon bedienen. Maar ik heb dus geen idee wat voor stappen deze decoder heeft. Ik heb ook geen mogelijkheid om de CV's uit te lezen. Eerst probeerde ik het met 14 stappen, maar met full-speed ging ie nog niet zo hard. Met 28 leek het wel hetzelfde als met de LokBoss. Is er een makkelijke manier om uit te vinden wat de juiste instelling zou moeten zijn? Of is er te achterhalen wat de standaard decoder is voor deze locomotief?

FidOo

Bericht door FidOo »

Lees de Handleiding die Rob poste! Dat is je handleiding van de decoder (er van uitgaande dat de decoder een standaard Fleischmann is!
Daarin staat welke CV's je moet programmeren.

Ik heb het stukje van belang gekopieerd:

29 Configuration variable:

Bit 0=0 Bit 0: With Bit 0=1 the direction of travel is reversed.
Bit 1=1 Bit 1: Basic value 1 valid for controllers with 28/128 speed levels.
For controllers with 14 speed levels use Bit 1=0.

Bit 2=1 Feed current detection: Bit 2=1: DC travel (analog) possible. Bit 2=0: DC travel off.
Bit 4=0 Switching between 3-point-curve (Bit 4=0) CV2-6 and speed table (Bit 4=1) in CV67-94.
Bit 5=0 Bit 5: For use of the additional addresses 128 – 9999 set Bit 5=1.

Bit 1 is dus het stukje wat bepaald of je 14 of 28/128 rijstappen gebruikt.

Zoals ik uit jouw verhaal begrijp reed de lok goed met de lokboss op 14 rijstappen, hetzij wel langzaam. met 28 stappen deed ie weer vreemd.
Hieruit kunnen we concluderen dat je lok op 14 rijstappen staat. Wil je dit veranderen dat moet je CV29 dus programmeren.
Helaas gebruikt FLM bit's als configuratie, dit moet je eerst omzetten naar Byte's. (bit 0, is byte 0 of 1, bit 1 = 0 of 2, bit 2 = 0 of 4 etc.)
Dus programmeer CV29 op waarde 6 (bit 1 en 2 hoog, alle andere laag)

Je max snelheid wordt niet bepaald door je rijstappen. maar nu (na programmeren) door CV5!!! programmeer hier 255 als waarde zodat deze op max staat. En zet CV6 op 0 (nu heb je een lineaire lijn tussen je 0 en max snelheid)

Verder lees de CV's eens goed door.

M.v.g. Joost van Dijk

Onderwerp starter
basjansen

Bericht door basjansen »

Dank voor je antwoord Joost. Een hoop info! Ga ik eens even rustig doorlezen. Nadeel is dus alleen dat ik geen CV's kan lezen/schrijven.

Nog even te verduidelijking: Met de LokBoss rijd de trein gewoon prima. Maar het is ook zo'n eenvoudig ding dat je daar weinig verkeerd aan kan doen. :D

Dat wisselen van stappen dat ging over de instellingen binnen RocRail. Bij 14 stappen reed hij lang niet op volle snelheid. Bij 28 stappen leek het wel goed. 128 heb ik nog niet geprobeerd. (Ik weet nog niet goed genoeg waar ik mee bezig ben :? ). Maar de verlichting doet bij zowel 14 als 28 stappen onvoorspelbaar.

Wim Ros
Elektronica/Commercieel

Bericht door Wim Ros »

Nu ga ik iets heel raars zeggen, maar is het een optie om de decoder even uit te lezen m.b.v de Profi-Boss?

Cv29 op waarde 2 zetten dan staat hij op 28 of 128 stappen.
Dan Rocrail de loc in 28 of 128 aan laten sturen, en je bent klaar.

En met 16V uit de Marklin trafo en de 6604 werkt het ook gewoon.
Je kunt by the way ook via de Profi-Boss via een LocoNet-Interface je baan via de computer aansturen ook met RocRail.

Mvg
Wim.

FidOo

Bericht door FidOo »

Wim Ros schreef:Nu ga ik iets heel raars zeggen, maar is het een optie om de decoder even uit te lezen m.b.v de Profi-Boss?

Cv29 op waarde 2 zetten dan staat hij op 28 of 128 stappen.
Dan Rocrail de loc in 28 of 128 aan laten sturen, en je bent klaar.

En met 16V uit de Marklin trafo en de 6604 werkt het ook gewoon.
Je kunt by the way ook via de Profi-Boss via een LocoNet-Interface je baan via de computer aansturen ook met RocRail.

Mvg
Wim.
Wat ik begreep is dat hij een Lok-Boss heeft. Die kan toch niet uitlezen.

M.v.g. Joost van Dijk

Onderwerp starter
basjansen

Bericht door basjansen »

Klopt Joost. Zo-eentje:
Afbeelding

Wim: Is het echt niet schadelijk als er zoveel spanning op de lok komt? Ik had de baanspanning gemeten met de multimeter in wisselstroom stand en dat kwam (als ik het goed herinner) op 23V uit.. (de trafo gaf al 18V ipv 16V) Ik kan natuurlijk altijd de 'stuurstand' van de trafo gebruiken en hem niet volledig opendraaien.

Wim Ros
Elektronica/Commercieel

Bericht door Wim Ros »

Oke, dan heb ik niets gezegd.

23V komt overeen met 16V trafo spanning.

Over de spanning is al voldoende geschreven, ga ik niet nog een keer over doen. Google is je vriend.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
basjansen

Bericht door basjansen »

Inmiddels op de Duitse versie van de RocRail wiki een schema gevonden voor uitlezen/programmeren van CV's via de 6604.
http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=maerklin_6604-de Helemaal onderaan. Heb ik weer wat te doen dit weekend :)

Jammer dat niet alle vertalingen van de pagina's dezelfde info bevatten..

Plaats reactie