Eerste proeve van een nieuw baanplan in Fleischmann Piccolo

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Locbos

Eerste proeve van een nieuw baanplan in Fleischmann Piccolo

Bericht door Locbos »

Dag allemaal,

Ik heb met Anyrail een eerste plannetje gemakt voor mijn nieuwe N-baan. Ik heb inmiddels een eenvoudige baan van Fleischmann aangeschaft. Die ga ik eerst opbouwen. Maar voordat ik begin wil ik wel graag een idee waar ik uiteindelijk naar toe kan werken. Vandaar het ontwerp in de bijlage bij dit bericht. Willen jullie mij van opbouwende kritiek voorzien? De baan komt te liggen op een tafel van 220 cm lang, en 75 cm diep. Ik ben niet zo'n enorm begaafde techneut, dus het moet wel een beetje overzichtelijk blijven qua aantallen wissels etc. Ik ga overigens digitaal rijden.
Ben benieuwd!
(Ik hoop overigens dat jullie de bijlage kunnen openen. Het lukt mij maar niet om vanuit Anyrail mijn plaatje rechtstreeks te plaatsen in dit bericht, Als jullie het niet kunnen openen, heb je dan een tip hoe ik mijn plaatje wel rechtstreeks in dit bericht kan plaatsen?)
Groet,
Bijlagen
Baanontwerp 5, 7 oktober 2013.jpg
Baanontwerp 5, 7 oktober 2013.jpg (119.52 KiB) 4775 keer bekeken

Ad_M

Re: Eerste proeve van een nieuw baanplan in Fleischmann Picc

Bericht door Ad_M »

Hoi,

Voor plaatjes kan je een account openen in een online foto dump (bijv. photobucket)
Daarmee kan je zo veel plaatjes kwijt als je maar wilt ;)

Ok, volg je baan eens met je vinger alsof je een trein bent
Dan zal je zien dat je beperkte mogelijkheden heb om van je binnenbaan naar de buiten baan te gaan

Ik heb onze baan door mijn zoon laten ontwerpen, dit is ook een rondje rond de kerk (ovaaltje)
Voor Geordie is het perfect zo, dus zijn we het gaan bouwen

Het is leuk als je veel scenery gaat doen maar je zal toch echt een uitdaging krijgen met rijden, de verveling kan snel toeslaan hiermee
Vertel ook eens wat je plan is en hoe je je stadje wilt gaan opbouwen
Wat wil je, veel rails of scenery
Wil je een thema of...?

We horen het graag

Mvg,
Ad en Geordie

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Locbos

Bericht door Locbos »

Ha Ad en Geordie,
Dank voor je reactie. De binnenruimte van de baan is zo groot omdat ik veel scenery wil. Duits stadje, eerste helft 20e eeuw. Romantische uitstraling. Ik rij dus ook met stoom, niet elektrisch of diesel.
Je opmerking over de beperkte mogelijkheden om van de binnenbaan naar de buitengaan te gaan snap ik niet helemaal. Je kunt toch in beide rijrichtingen op een plek van binnen naar buiten en andersom? Dat lijkt toch voldoende, of niet? Leg eens nader uit alsjeblieft.
Groet, Rob

Detlev

Bericht door Detlev »

Ik denk dat Ad het volgende bedoelt:

Ik ga er even van uit dat je rechts rijdt. Nu komt er een trein binnen op een van de kopsporen (rood). Als deze nu weer wil vertrekken moet hij eerst een compleet rondje 'tegen het verkeer in', links, rijden om pas als hij weer het station binnenkomt naar de binnenring te gaan.

Rijd je links, dan is het probleem dat een trein die naar de kopsporen toe wil juist een rondje tegen het verkeer in moet.

Maar als eerste baan met voorkeur voor scenery lijkt het me op dat nadeel na prima.

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Detlev schreef:Ik denk dat Ad het volgende bedoelt:

Ik ga er even van uit dat je rechts rijdt. Nu komt er een trein binnen op een van de kopsporen (rood). Als deze nu weer wil vertrekken moet hij eerst een compleet rondje 'tegen het verkeer in', links, rijden om pas als hij weer het station binnenkomt naar de binnenring te gaan.

Rijd je links, dan is het probleem dat een trein die naar de kopsporen toe wil juist een rondje tegen het verkeer in moet.

Maar als eerste baan met voorkeur voor scenery lijkt het me op dat nadeel na prima.
Kan het niet beter beschrijven dank je wel :D

Rob, en gewoon gaan voor wat je prettig vind
Succes

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Locbos

Bericht door Locbos »

Beste railgenoten,

Dank voor jullie reacties. Daar heb ik echt veel aan. Ik moet hier nog eens goed over nadenken. Maar ik zie niet zo 1,2,3 een oplossing eigenlijk. Zou je dan kopsporen in beide richtingen moeten hebben? Of is er een veel eenvoudiger oplossing?
Wat vinden jullie trouwens van de indeling in secties? Is die logisch naar jullie ervaring? Ook als je digitaal rijdt?

Groet, Rob

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

je kan in de linkerbocht nog twee gebogen wissels plaatsen, dan kunnen ze prima kruisen.

blok indelingen. persoonlijk ben ik voorstander om zoveel mogelijk blokken te hebben om een goede doorloop te hebben, op mijn baan rijdt ik met treinen die max ongeveer 150 cm zijn, dus ik heb blokken die ongeveer net zo groot zijn.

in jou geval als je bijvoorbleed dat lichte blok op de binnenbaan neemt. daar kunnen maar 2 treinen rijden. want het zijn maar drie blokken en een trein die vertrekt van het eerste spoor zal altijd terug komen op het eerste spoor, want de trein van spoor 2 kan niet vertrekken omdat dat blok bezet wordt gehouden door de voorgaande trein.

gelet op de lengte van je perronssporen kan je de binnen en de buitenbaan makkelijk verdelen in 3 tot 4 blokken .

gr.

M.

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Detlev

Bericht door Detlev »

ff paint erbij gepakt:

Gewoonlijk worden bochtwissels afgeraden, maar in deze situatie zou dat teveel van de lengte van je kopsporen opsouperen. Dus als je op de plek van de aquamarijne streep bochtwissels toepast kunnen vertrekkende treinen veel sneller naar de binnenbaan.

Ook heb ik met zwarte strepen wat mogelijke blokscheidingen getekend. Het is maar een schets, maar dit is ongeveer wat Maurits bedoelt, uitgaande van een treinlengte die langs het meest binnengelegen perron past.
Eventueel zou je de rode sporen nog in tweeën kunnen splitsen.
Bijlagen
Baanontwerp 5, 9 oktober 2013.jpg
Baanontwerp 5, 9 oktober 2013.jpg (76.55 KiB) 4599 keer bekeken

Onderwerp starter
Locbos

Bericht door Locbos »

Beste railgenoten,

Echt top dat jullie zoveel moeite voor mij doen. Detlev, de oplossing met de gebogen wissels lijkt mij een mooie en ook de blokindeling lijkt mij super. Domme vraag misschien, maar gebruik je dan bij de gebogen wissels die met geleidend hartstuk of zonder???

Groet, Rob

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

met :D

Onderwerp starter
Locbos

Bericht door Locbos »

Dag Maurits,

Ik begrijp van je met geleidend hartstuk. Maar kun je deze totale leek (ben hard aan het bijleren) ook uitleggen waarom "met"?

Groet, Rob

FidOo

Bericht door FidOo »

"met" omdat je hartstuk dan ook van spanning wordt voorzien waardoor je loks minder kans hebben dat ze stroomloos komen te staan

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

thanks Mate, dat was het gedeelte wat ik er achteraan had moeten typen :D

Plaats reactie