Besturing
Mijn eerste baan werd volledig vanuit koploper bestuurd. Dit vond ik geen succes, je kon zelf niet meer "spelen". Mijn huidige baan wordt volledig handmatig bestuurd en ook hier ben ik niet helemaal tevreden over, het geheel is niet echt "levendig". Doordat echt alles zelf gedaan moet worden rijden er erg weinig treinen. Ik zit nu dus te denken aan een combi van beiden. Een station waarop de treinen automatisch rijden, met een rangeergebied waar je zelf de trein bestuurd. Als je zelf bezig bent komen er altijd treinen langs, waardoor het geheel wat levendiger wordt.
Basisidee
Onderstaand een afbeelding van het basisidee.

Een station aan een dubbelsporige hoofdlijn. (het station moet nog ingevuld worden en komt in het grijze vlak). Dit station ligt in een (dubbele) keerlus. Daarnaast is er een schaduwstation wat ook een keerlus is. Stijging is niet meer dan 2% en stijgende sporen liggen altijd in de buitenbocht.
Het schaduwstation
Omdat het schaduwstation op 2 bakken ligt en er 10 sporen komen wil ik deze evenwijdig met de bakrand leggen, op deze manier is de overgang altijd recht en bedrijfszekerder.
De wissels die gebruikt kunnen worden moeten een zo groot mogelijke hoek hebben, hoe groter de hoek, hoe meer ruimte/lengte er overblijft voor de sporen. Nu zijn hiervoor diverse alternatieven, echter zijn deze vaak zonder geleidend puntstuk
Wissels zonder geleidend puntstuk
Fleischmann / roco --> 24 graden
Minitrix --> 24 graden
Peco code 80 settrack -->22,5 graden
Wissels met geleidend puntstuk
Minitrix --> 15 graden
Fleischmann piccolo --> 15 graden
Peco code 55 --> 10 graden
Ik rij straks voornamelijk met kleine stoomloks. Het is dus belangrijk dat e.e.a. bedrijfszeker is. Ook omdat ik niet echt makkelijk bij het schaduwstation kan. Het bovenste niveau wordt dan wel scharnierend, maar om iedere keer dat er een lok stilstaat op een wissel het bovenste niveau op te klappen lijkt me geen succes. Ook vanaf de onderkant is er niet veel ruimte. Zekerheid voor alles dus.
Vooralsnog lijken me de piccolo wissels dus de beste optie, maar dan ook direct de duurste. De hoek van de peco’s is gewoon te klein.
Naar mijn idee zijn wissels zonder geleidend puntstuk dus geen optie, maar ik heb er ook nog geen ervaring mee. Graag hoor ik van mensen die er wel ervaring mee hebben hoe kleine loks zich op deze wissels gedragen.