Inbouwverslag rijtuigverlichting + sluitlicht

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Railzzz

Inbouwverslag rijtuigverlichting + sluitlicht

Bericht door Railzzz »

Beste forumgenoten,

de meesten van ons herkennen dit denk ik wel. Na vele mislukte pogingen er is dan toch eindelijk iets uit je vingers gekomen waar je enigszins trots op bent. Hier een verslag.
Benodigde materialen:
- stroomafnemers
- ledstrip (2 stukjes met elk 3 leds volstaat)
- 2 rode ledjes (2mm)
- 1 SMD gelijkrichter
- 1 SMD Condensator
- 2 weerstandjes
- wat decoderdraad
- een soldeerboutje (die hebben jullie vast wel)
- veel geduld.

Dit is het rijtuig wat ik van binnenverlichting en sluitverlichting wilde voorzien.
Afbeelding

Na flink wat proberen ben ik bij de stroomafnemers van ESU terechtgekomen. Ik heb de koperstrips geprobeerd, aangeklooid met fosfordraad, maar deze bevallen mij het best.
Afbeelding

Deze stroomafnemers knip je door midden en vervolgens schuur of vijl je nog wat extra er af. In verband met het draaipunt op het wielstel heb je deze ruimte net nodig. De stroomafnemers zelf moesten in mijn voorbeeld nog wat bijgebogen worden, maar dat zie je vanzelf. Voordat je gaat lijmen eerst even proberen of je voldoende ruimte hebt en de stroomafnemers goed contact maken. Dan met 1sec lijm vastlijmen. (Pas op de vingers)
Afbeelding

Pak nu de gelijkrichter en de condensator en plak deze op elkaar zodat pluspootje van de gelijkrichter bij de plus van de condensator zit. Als het goed is, dan zitten ook de min-pootjes bij elkaar. Nog even wachten met solderen. Het ziet er zo uit:
Afbeelding

Pak nu 1 weerstandje. Ik heb zelf 1500 Ohm gebruikt, maar dit is een kwestie van even proberen. Zonder weerstand gaat ook maar dan kun je met je rijtuig de maan verlichten :lol: Verbind nu met de draadjes van de weerstand de plus van de ledstrip met de plus van de condensator/gelijkrichter en maak een draadjes tussen de min van de ledstrip en de min van de condensator/gelijkrichter.
Afbeelding

Tijd om aan de sluitverlichting te gaan werken. Pak nu de 2 rode leds. en zet met een tangetje het volgende bouwwerkje in elkaar.
Afbeelding
Let er hierbij op dat je rekening houdt met de plu en de min van de led-strip en dat je voldoende ruimte tussen de leds maakt. Gebruik de andere weerstand voor de verbinding naar de led-strip

Het grote geheel ziet er nu als volgt uit.
Afbeelding

Pak een bij de dikte van je ledjes passend boortje en maak de gaatjes in het rijtuig. Met hetzelfde boortje maak je een gaatje om de draadjes vanuit het rijtuig naar de wielkast te leiden. Als er al een gaatje is kun je dit natuurlijk overslaan. Het rijtuig heeft waarschijnlijk nog een verbouwing nodig om ruimte voor condensator/gelijkrichter te maken. Dit heb ik zelf met de Dremel gedaan. Sluit 2 zeer dunne draadjes aan op de twee overgebleven poortjes van de gelijkrichter.
BELANGRIJK: voordat je definitief gaat inbouwen probeer je eerst even of alles wel licht geeft (leermomentje ;) )
Als het werkt bouw dan je ledstrip met sluitverlichting in.
Afbeelding

Voer de draadjes door naar de stroomafnemers en soldeer deze vast. Voordat je de kast definitief sluit kun je nog een keer testen.

Als alles goed is ziet het er dan als volgt uit:
Afbeelding

Veel plezier

Marcel

Groet, Marcel
---------------------------------------------------
Digitaal - Loconet - Intellibox - iTrain

Jelle

Re: Inbouwverslag rijtuigverlichting + sluitlicht

Bericht door Jelle »

Een heel mooi en duidelijk verhaal.
Het begint bij mij al te kriebelen om ook aan de gang te gaan.
Welke gelijkrichter heb je gebruikt? En wat voor een condensator?

Dan alleen nog; zorgen die sleepcontacten niet voor veel rolweerstand?

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

Raymond63

Bericht door Raymond63 »

Is het iets om alle oppervlak van de rode LEDs zwart te maken zodat het licht ook alleen uit de "lampen" komt..?

voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..

Onderwerp starter
Railzzz

Bericht door Railzzz »

Jelle schreef:Een heel mooi en duidelijk verhaal.
Het begint bij mij al te kriebelen om ook aan de gang te gaan.
Welke gelijkrichter heb je gebruikt? En wat voor een condensator?

Dan alleen nog; zorgen die sleepcontacten niet voor veel rolweerstand?
Hoi Jelle,

Ik zal nog eens in de geschiedenis van de bestellingen bij Conrad kijken welke onderdelen ik gebruikt heb. Het is al weer even geleden dat ik die onderdelen ooit eens gekocht heb.
De sleepcontacten is waar het bij mij steeds 'mis' ging. Die ik hier gebruik geven bij mij tot nu toe het beste resultaat en ook de rolweerstand valt mij niet tegen.
Raymond63 schreef:Is het iets om alle oppervlak van de rode LEDs zwart te maken zodat het licht ook alleen uit de "lampen" komt..?
Hoi Raymond,

Is zeker een idee. Grootste deel van het licht komt uit het puntje van de led, maar op de foto is ook 'uitstraling' naar het rijtuig te zien, dus zeker een 'verbeterpuntje'

groet, Marcel

Groet, Marcel

Jerome

Bericht door Jerome »

He plaatsgenoot,

Mooi een duidelijk verslag. Je kan evt ook fosforbrons gebruiken voor de stroomafnemers, bv te koop bij GM&S op beurzen. Ik heb daar ook goede ervaringen mee. Ook heb ik de afnemers van Digirails getest, deze hebben ook een goede stroomafname maar wel een zwaardere rolweerstand.

Greetz, Jerome

Marcel

Bericht door Marcel »

Verbind nu met de draadjes van de weerstand de plus van de ledstrip met de plus van de condensator/gelijkrichter en maak een draadjes tussen de min van de ledstrip en de min van de condensator/gelijkrichter.
Als ik het goed begrijp komt de weerstand tussen de ledstrip en de condensator,ik kan het op de foto niet vinden.
en waarom heb je tussen de ledstrip en de leds van de sluitverlichting dan nog een weerstand,want die zit toch ook al aan de andere kant?

RFabriek

Bericht door RFabriek »

Gewijzigd:
Op de LED strip zijn het rechtreekse banen naar de LED's en hun weerstanden. Op die rechtreekse baan sluit je dus ook de sluitlichten aan en heb je dus de weerstand nodig.

Ik begrijp de alleen niet wat je bedoeld met de "weerstand aan de andere kant". Ik zie geen losse weerstand aan de gelijkrichter en condensator kant.

gr
Renzo

Dinamo, Rocrail, XTrackCad, OpenBSD, NS/NL

Marcel

Bericht door Marcel »

Ik had begrepen dat er i.v.m. het te fel branden van de LEDS een extra weerstand tussen de ledstrip en de bruggelijkrichter moest komen,want dan heb je de extra weerstand voor de sluitverlichting toch niet nodig?

RFabriek

Bericht door RFabriek »

Ik lees het nu ook ja. Alleen zie ik de weerstand niet op de foto's. Misschien een wijsheid die na het nemen van de foto opgedaan is.

Maar. Die weerstand zorgt in eerste instantie voor een lichte daling in de totale voedings spanning. Zeg van 16V naar 10V. Als je daar de voorschakel weerstand voor de rode LED's zou plaatsten dan zou er maar ca 2V over moeten blijven. Daar branden de LED's van de strip niet meer op.

gr
Renzo

Dinamo, Rocrail, XTrackCad, OpenBSD, NS/NL

Onderwerp starter
Railzzz

Bericht door Railzzz »

Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest. De weerstand die jullie niet zien, is er niet. Deze is optioneel en afhankelijk van de hoeveelheid licht die je in het rijtuig wil hebben. Even een kwestie van uitproberen dus. Voor alle duidelijkheid. De optionele weerstand komt bij de rode circel.
Afbeelding

groet, Marcel

Groet, Marcel
Plaats reactie