Gents,
Ikkeb weer een vraagje.
Ik overweeg de aanschaf van een trix ems lok.
Niet zozeer voor het ems systeem maar vooral omdat de staat en prijs van de loc heel goed zijn.
Daar moet ik toch niet perse een e-m-s systeem voor hebben? Ken toch gewoon rijden???
Ik heb geen (en wil) geen ems trafo-systeem-dinges-geval gaan doen op mn baan..
Is er een nadeel aan het ems systeem in de loc?
Rijdt ie gewoon als iedere andere loc? Rijdt ie gewoon op normale trafo's?
Kopen of kan ik beter kijken naar eentje zonder EMS???
Thanx alvast voor de hulp....
trix ems
trix ems
Laatst gewijzigd door Pruts3r op 09 jul 2014 07:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)
>MIJN VITRINE<
>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)
>MIJN VITRINE<
>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Re: trix ems
Gaat volgens mij absoluut niet. Daar heb je toch echt een speciale ems trafo voor nodig.
Maar t is doodeenvoudig om ze om te bouwen naar normaal analoog of dcc. Ideale Loks omdat er door de ems printjes vaak ruimte zat voor een decoder is.
Een door de eenvoudige elektronica makkelijk te doorgronden.
En vaak zijn die niet te duur dus ideale Loks om de soldeerbout op uit te testen.
Maar t is doodeenvoudig om ze om te bouwen naar normaal analoog of dcc. Ideale Loks omdat er door de ems printjes vaak ruimte zat voor een decoder is.
Een door de eenvoudige elektronica makkelijk te doorgronden.
En vaak zijn die niet te duur dus ideale Loks om de soldeerbout op uit te testen.
Re: trix ems
Na wat googlen gevonden: "In 1973 bracht Trix een nieuw meertreinensysteem, het zogenaamde EMS(Elektronisch Meertreinen Systeem) op de markt. Via een decoder in de loc en een extra rijregelaar zonder netvoeding was het mogelijk aan elke stroomkring een tweede loc toe te kennen en deze onafhankelijk van de eerste in dezelfde stroomkring te laten rijden. Daarmee was het bijvoorbeeld mogelijk op één spoor met twee locs te rangeren of met voorspan te rijden.Wim schreef:Wat is EMS? Prutser
Bij het Express-systeem kon men daardoor met gebruik van bovenleiding zes locomotieven; bij het tweerail/tweeleidersysteem waren het er altijd nog vier. Onafhankelijk van de mogelijkheid van de meertreinenregeling kon de EMS-rijregelaar voor constante treinverlichting gebruikt worden."
Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)
>MIJN VITRINE<
>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)
>MIJN VITRINE<
>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
- Locatie: Amstelveen
Re: trix ems
Hi Merijn ,
Wat heb je nu weer voor moois op het oog ?
Ems is , wat joost al aangeeft , een kwestie van de juiste draadjes doorverbinden en gaan met die banana .
Je hebt hopelijk al de datatbases goed door gespit voor dat je iets gaat kopen .
Ik zag in je wishlist dat je ook nog zoekt naar een Fleischmann 741201 VT 12.5 .
Ik heb er eventueel een . Deze is nog geheel nieuw in doos .
Als je interesse hebt stuur een pb .
Wat heb je nu weer voor moois op het oog ?
Ems is , wat joost al aangeeft , een kwestie van de juiste draadjes doorverbinden en gaan met die banana .
Je hebt hopelijk al de datatbases goed door gespit voor dat je iets gaat kopen .
Ik zag in je wishlist dat je ook nog zoekt naar een Fleischmann 741201 VT 12.5 .
Ik heb er eventueel een . Deze is nog geheel nieuw in doos .
Als je interesse hebt stuur een pb .
Groet
Rob Schellenbach
Rob Schellenbach
Re: trix ems
Het was een br E 103 (IC versie)... maar ik heb em laten schieten. Kijk dat de juiste draadjes door verbinden is nou niet echt mijn sterke punt...rob schellenbach schreef: Wat heb je nu weer voor moois op het oog ?
Ems is , wat joost al aangeeft , een kwestie van de juiste draadjes doorverbinden en gaan met die banana .
Je hebt hopelijk al de datatbases goed door gespit voor dat je iets gaat kopen .
Ik zag in je wishlist dat je ook nog zoekt naar een Fleischmann 741201 VT 12.5 .
Ik heb er eventueel een . Deze is nog geheel nieuw in doos .
Als je interesse hebt stuur een pb .
Lees op duitse fora's ook dat het allemaal niet zo 1,2,3 werkt.
Wacht wel tot er een 'normale' mn pad kruist.
Hahaha, mooi is dat, een beetje mn boodschappenlijstje uitpluizen om te kijken of er nog wat te slijten valt
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Nee, gekkigheid. Daarvoor staat de wishlist er juist! Top!
Ik PB je even
Laatst gewijzigd door Pruts3r op 09 jul 2014 07:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)
>MIJN VITRINE<
>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)
>MIJN VITRINE<
>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Re: trix ems
Ik snap het idee, maar goed om straks het 1 en ander op een baan te laten rijden zul je toch eens een draadje moeten solderen aan een railtje of iets in die richting.
En wat als er een lok stil komt te staan. Die gooi je niet in de prullenbak. Dus juist daarom, zijn deze loks ideaal om eens een het kapje te lichten en te bekijken hoe de ingewanden er uit zien.
En met foto's en een vraag hier kom je een heel eind. En als je duits kunt lezen, en plaatjes snapt moet het toch helemaal geen probleem zijn.
En wat als er een lok stil komt te staan. Die gooi je niet in de prullenbak. Dus juist daarom, zijn deze loks ideaal om eens een het kapje te lichten en te bekijken hoe de ingewanden er uit zien.
En met foto's en een vraag hier kom je een heel eind. En als je duits kunt lezen, en plaatjes snapt moet het toch helemaal geen probleem zijn.
Re: trix ems
Deutsch geht super! En plaatjes kijken lukt ook goed, maar het is voor een groot deel stiekum ook gemak.FidOo schreef:Ik snap het idee, maar goed om straks het 1 en ander op een baan te laten rijden zul je toch eens een draadje moeten solderen aan een railtje of iets in die richting.
En wat als er een lok stil komt te staan. Die gooi je niet in de prullenbak. Dus juist daarom, zijn deze loks ideaal om eens een het kapje te lichten en te bekijken hoe de ingewanden er uit zien.
En met foto's en een vraag hier kom je een heel eind. En als je duits kunt lezen, en plaatjes snapt moet het toch helemaal geen probleem zijn.
En als er eens iets stuk gaat? Dan ga ik naar een winkel en laat ik het repareren.
Ik was op school ook de jongen die bij een lekke fietsband gewoon een hele nieuwe band erop liet gooien terwijl de rest die gewoon zou plakken, snap je?
Straks als ik aan de baam kan beginnen dan zal het gepruts en geklooi vanzelf wel gaan gebeuren
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
maar ik snap je punt en je hebt infeite gelijk....ik blijf voor nu alleen nog even lui.
Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)
>MIJN VITRINE<
>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)
>MIJN VITRINE<
>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)